Ik ben geen specialist ter zake, maar ik vind ook wel wanneer een constructeur van 'modelbouw' treinen (geen speeltreinen dus) een model op de markt brengt dat het zoveel mogelijk de realiteit moet benaderen.
In dit geval, een E44.507 ten tijde 1960 (niet vers van fabriek) en voor de hernummering naar E144.5, lijkt mij de oefening redelijk goed geslaagd. De lok in kwestie is niet gesloopt en kan bewonderd worden in het muzeum van Nürnberg
http://www.thueringer-eisenbahnverein.de/fahrzeuge/e44507/144507.htm . De lok is daar wel al hernummerd naar 144.
Maar de details kloppen wel redelijk goed, ook de plaatsing van de lantaarns is OK.
Het klopt dat er ook loks waren waar de lantaarns op het draaistel van de wielen stonden, verbonden met een kabel naar de plaats waar ze vroeger stonden.
Het lijkt me dat bij de hernummeringen of tussendoor het een en ander aangepast is, maar niet bij alle loks blijkbaar ...
Ik denk dat de referentielok, dat hetzelfde nummer draagt als het model, in Nürnberg een goed vergelijkingspunt is voor het model dat Märklin nu heeft uitgebracht. Een mooi model vind ik wel.
Misschien 1 puntje van kritiek: de lok in Nürnberg werd herverfd en de nummering teruggezet naar E44 507 maar de aanduiding "1" en "2" werd vervangen door "V" en "H", zoals het wellicht origineel was. Het is niet duidelijk wanneer "1" naar "V" en "2" naar "H" veranderd zijn. De Märklin lok heeft echter de nummers en niet de letteraanduiding.
Ik heb het al veel erger gezien bij Märklin (gelukkig is het geen systeem), bv. de NMBS treinset met de dubbeldekrijtuigen M6 en de lok serie 18². Dat is pas erg ... als model bedoel ik wel.
Besluit: 9/10 voor dit model op basis van de eerste indrukken (uiterlijk op basis van foto's).