Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vervanger voor 6051

Gestart door hannes.soeters@gmail.com dinsdag 17 november 2020, 11:58:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervanger voor 6051
hannes.soeters@gmail.com
gast

vervanger voor 6051
Hi Allen,
De treinspullen zijn weer na ongeveer 15 jaar uit de dozen gehaald en met Koploper geprobeert een testbaantje op te zetten.
Ik rij Marklin met C rails Control unit 6021 en interface 6051. Mijn probleem is dat de bezetmelders niet werken, met een lampje de rails gecontroleerd en dat werkt, lampje gaan alleen branden als er een trein op staat.
Ik vermoed nu dat de 6051 kuren heeft en ik wil deze nu vervangen.
Ik heb het probleem van Pjotertje gelezen maar mijn eisen mbt tot het aansturen van de baan zijn minimaal.
Ik wil een paar treinen geautomatiseerd laten rijden op een kleine baan met behulp van Koploper, het ontwerpen van de baan, creeren van tunnels, bergen etc vind ik belangrijker dan een ingewikkelde treinestelsel met allerlei functies.
Dus 2 a 3 treinen, wissel decoers K83 en bezetmelders S88.
Verder zoek ik een goedkope oplossing die ik via Koploper kan aansturen, wie heeft suggesties?

Alvast bedankt.
Hannes
Re: vervanger voor 6051
Re: vervanger voor 6051
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: vervanger voor 6051
@ Hans,

je stelt"
CiteerIk rij Marklin met C rails Control unit 6021 en interface 6051. Mijn probleem is dat de bezetmelders niet werken, met een lampje de rails gecontroleerd en dat werkt, lampje gaan alleen branden als er een trein op staat.

Waarop baseer je de conslusie dat het niet werkt?
Als eerste moet er communicatie zijn tussen de 6021/6051 en de PC. Is dat het geval? Zoja, dan kun je door naar de melders. Zonee, zul je dat eerst moeten oplossen. Controleer daarvoor eerst de instellingen van Koploper. Ook zou het kunnen dat je achterop de 6051 nog een paar dipwitches goed moet zetten.

Als je wilt dat melders reageren op de PC, zullen deze correct geadresseerd moeten zijn in het programma.
De eerste S88 heeft dan contacten 1 t/m 16, de tweede 17 t/m 32, enz. Ook moet de S88 massa maken tegen de baanmassa. Daarvoor is de bus met de T-markering.

Als je dan constateert dat het niet werkt, dan is een andere 6051 wellicht de volgende optie. (Ik heb er overigens ook nog een ongebruikt liggen)

John (VT601)
Re: vervanger voor 6051
Citaat van: VT601 op dinsdag 17 november 2020, 14:35:20
@ Hans,

je stelt"
CiteerIk rij Marklin met C rails Control unit 6021 en interface 6051. Mijn probleem is dat de bezetmelders niet werken, met een lampje de rails gecontroleerd en dat werkt, lampje gaan alleen branden als er een trein op staat.

Ook moet de S88 massa maken tegen de baanmassa. Daarvoor is de bus met de T-markering.


Dat mag dus absoluut niet bij het gebruik van deze setup, dat zal storingen veroorzaken op de s88 bus.

Groetjes.
Re: vervanger voor 6051
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervanger voor 6051
Misschien is het een optie om de tekst in de wiki wat te verbeteren op dit punt?

Ik bedoel: Märklin 6050/6051 PC Interface

CiteerRS-232 op nieuwe PC's

Op de moderne PC's is vaak geen RS-232 meer aanwezig. Via een RS-232-USB-adapter(kabel) kun je toch nog met de PC contact maken. Het lukt echter niet altijd om een werkende verbinding op deze wijze te maken.

In ieder geval doet mij dat een vraag formuleren naar de Topic Starter:
Citaat van: hannes.soeters op dinsdag 17 november 2020, 11:58:43
De treinspullen zijn weer na ongeveer 15 jaar uit de dozen gehaald en met Koploper geprobeerd een testbaantje op te zetten.
Ik rij Marklin met C rails Control unit 6021 en interface 6051. (...)
Is die PC ook 15 jaar oud, of probeer je dit op een moderne PC?
(als dat het enige onderdeel is wat is veranderd in die 15 jaar, dan is het logisch dat het daaraan ligt  ...)
Ik dacht aan dit draadje uit 2009
Re: vervanger voor 6051
Citaat van: Jan22 op dinsdag 17 november 2020, 14:51:33
Is die PC ook 15 jaar oud, of probeer je dit op een moderne PC?
(als dat het enige onderdeel is wat is veranderd in die 15 jaar, dan is het logisch dat het daaraan ligt  ...)

De PC heeft in ieder geval niets met het wel of niet doorgeven van bezetmelding die via de 6051 binnen komen te maken.
Staat er helemaal los van. Dus ook de kleur van de draden hebben er niets mee te maken, of de kleur van je haar.
Sleep er nu iedere keer geen zaken bij die er absoluut niets mee te maken hebben.

https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6578

Zelfde vraagsteller zelfde probleem dus, zelfde advies.

Groetjes.
Re: vervanger voor 6051
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervanger voor 6051
Ik zie wat je bedoelt, hij is daar al behoorlijk serieus geadviseerd.

Wat een lastpak, om overal dezelfde vraag rond te strooien.  :D
Hij moet er wel erg mee omhoog zitten, dat het maar niet wil werken ....

Dan is het aanbod van John op korte termijn de slimste: zijn 6051 overnemen ....
Dan kan Hannes testen of het daaraan ligt, of aan een foutieve S88 aansluiting.

Op iets langere termijn zou het goed zijn om in de 3railwiki bij de 6051 het alternatief van die Tams Redbox op te nemen, met de (4) grootste voordelen van dat apparaat t.o.v. de 6051. Dan kunnen mensen, verstrikt  in een vergelijkbaar dilemma, zo'n advies beter begrijpen.
Re: vervanger voor 6051
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: vervanger voor 6051
@Jan-Willem,

Ik zou graag eens van je horen waarin de tekst over de 6050/6051 verbeterd moet worden.
Een verwijzing naar de Redbox lijkt mij geen logische uitbreiding, tenzij mij duidelijk is wat die apparaat meer biedt dan de good-old 6050/6051.


Ik baal sowieso een beetje van allerlei adviezen om iets anders te kopen/gebruiken in plaats van het probleem van de vraagsteller op te lossen met de spullen die hij al in huis heeft.

John (VT601)
Re: vervanger voor 6051
hannes.soeters
gast

Re: vervanger voor 6051
Allen,
Hartelijk dank voor jullie reacties maar ik weet bijna zeker daat de 6052 niet correct werkt. Mijn baanontwerp in Koploper is al in het Koploperforem bekeken en mbt bezetmeelders geen problemen. De S88 heb ik vervangen dus daar is ook niet het prrobleem, blijft open mijn vraag:
Met wat moet ik de Interface vervangen, geen speciale eisen met betrekking tot aantal locs bezetmelders en wissels. We zou ik het prettig vinden om mijn oude S88 te gebruiken.
Sprinter raadde mij Redbox aan, is inderdaadgoedkoop, maar ik vind het leuk om wat te keizen te hebben  :).
Dus zijn er nog alternatieven, ik kijk naar Intellibox, maar alleen omdat ik die naam ken.

Groetjes
Hannes
Re: vervanger voor 6051
Lid sinds: 2014

offline
Re: vervanger voor 6051
Lees eerst alles goed door voordat je een keuze maakt,je leest hier vaak genoeg dat men te snel een keuze heeft gemaakt en een maand later alles weer te koop zet omdat het niet is wat ze dachten.
Verder zou ik eerst beginnen om te kijken of je ergens aan een andere 6051 kunt komen om te testen of echt daar je probleem zit,ook een kabel breuk kan zoiets veroorzaken.
Re: vervanger voor 6051
Citaat van: VT601 op dinsdag 17 november 2020, 19:31:44
Een verwijzing naar de Redbox lijkt mij geen logische uitbreiding, tenzij mij duidelijk is wat die apparaat meer biedt dan de good-old 6050/6051.

Als wiki redacteur zou het je sieren als jij je daar dan eens in verdiept. Wat dan de meerwaarde is zal je dan snel duidelijk worden. Of plaats je alleen maar voorgekauwde stukjes? En doe je alleen aan copy and paste?

Groetjes
Re: vervanger voor 6051
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: vervanger voor 6051
@ Sprinter,

jij schreef
CiteerAls wiki redacteur zou het je sieren als jij je daar dan eens in verdiept.
Dat zou ik best willen maar ik beschik niet over een Redbox, en dus moet ik afgaan op de informatie van de fabrikant.
(Privé beschik ik over een Marklin 6021-set, een IB-Basic en een CS3plus. Dat vind ik meer dan genoeg.)

CiteerOf plaats je alleen maar voorgekauwde stukjes? En doe je alleen aan copy and paste?
Nee, ik plaats geen voorgekauwde stukjes en doe ook geen copy/paste. Van de apparaten waar ik kennis van heb, plaats is graag wetenswaardigheden en vertaal ik in voorkomende gevallen ook.

Maar als je een bruikbare bijdrage hebt over de Redbox dan plaatsen we (de wiki-redactie) dat graag.

John (VT601)

Re: vervanger voor 6051
Nee, ik hoef niet zo nodig iets te schrijven in ongeacht welke Wiki dan ook, ben van mening dat de producent van het geheel zelf heel goed in staat is om aan te geven wat het product kan, zonder tussenkomst van een stoorzender, die misschien denkt dat het toch anders werkt of is dan in werkelijkheid.
zie b.v. blz 8
https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/40/RedBox_2018_06_Handleiding_NL.pdf

En lees op het gemak deze handleiding. Dan zie je wat je krijgt voor het geld, en wat de meerwaarde is tenopzichte van een 6021 met een 6051.

Groetjes.
Re: vervanger voor 6051
Lid sinds: 2012

offline
Re: vervanger voor 6051
6021 combinatie met interface. Op 6021 dipswitch 1 off, dipswitch 2 on, dipswitch 3 off, dipswitch 4 off. De 6051 aan de kant van de knop switch 1 en switch2 on, switch 3 en 4 off.  verder kabel naar s88 met draadboom naar onderen aansluiten. Originele kabel interface" gaat naar een com poort. op deze kabel kan je een com usb kabel aansluiten.
Dus kan je het geheel ook op een usb poort aansluiten. ook op een oudere computer/laptop werkt dit. Wel de instellingen op koploper goed zetten. Eventueel heb ik ook nog achterliggende documentatie

Succes

Hans
Re: vervanger voor 6051
Volgens dit bericht heeft Hannes zijn probleem al opgelost.
https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6578

Heeft alleen verzuimd dit hier ook even te melden.

Groetjes.
Re: vervanger voor 6051
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: vervanger voor 6051
Wat een gehannes...........