Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790

Gestart door Vic1956 dinsdag 17 november 2020, 11:22:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Een tijdje geleden kocht ik de schitterende (en peperdure) "Simplon-Oriënt-Express" van Marklin, Art.nr. 42790. De beroemde super-romantische Oriëntexpress, onsterfelijk bekend dank zij Agatha Christie's roman: "Murder on the Oriënt express".

Deze Marklin versie is donkerblauw van kleur , wat niet echt historisch schijnt te zijn, maar niet getreurd:  het ziet er gewoon prachtig uit. Naast de perfecte en gedetailleerde afwerking zijn de wagens voorzien van verschillende geluiden: bagage lossen en laden, keukengeluiden, gesprekken, zelfs het luide gesnurk van een slapende passagier. Wat mij betreft hadden ze er ook nog wat gevleugelde uitspraken van Hercule Poirot mogen bijvoegen of de ijselijke gil van een vrouw, die plots op een lijk stuit.

Maar nu komt het. De wagenset is ook voorzien van verlichting, onafhankelijk aan en uit te zetten via de functietoetsen. Alles goed en wel ,had Marklin nu toch in godsnaam niet gekozen voor een: fel  witte  operatiekamer led verlichting. 

Weg alle romantiek;  in plaats van luxueuze coupés, badend in een warm geel gloeilamplicht, met wolken sigaren rook en de warmte van een heerlijke cognac,  geeft deze fel witte verlichting eerder de indruk van een steriel operatie kwartier in volle actie.
Sommigen zullen zich hier waarschijnlijk niet aan storen, maar voor een romanticus als ik is dit een enorme afknakker.  Ik kan dan ook niet echt genieten van deze set als hij de kamer rond rijdt. Telkenmale erger ik mij aan dit felle licht. Zo erg zelfs dat ik al gedacht heb de set te koop te stellen.

Vandaar dat ik mij hier richt tot de Handige Harry's, die misschien enig idee hebben of hier iets aan te verhelpen is. Ikzelf dacht al: ik pruts de wagons open en plaats een gekleurd plastic folie over de leds. Maar ik heb er zo geen zicht op hoe je dergelijke wagons demonteert.
Of ik plaats andere verlichting. Ik zie dat Marklin nog gloeilamp verlichting heeft (73150). Moet er uiteraard wel inpassen.
Ik heb ook geen idee welke verlichting Marklin hier heeft ingebouwd. In bijhorend instructieboekje vind ik onder Lampe het nummer  E14 0576 28. Dit komt niet met de nummers in de cataloog overeen.
Misschien is via een instelling op de ingebouwde decoder de lichtsterkte te regelen? Maar Led's dimmen is waarschijnlijk niet zo eenvoudig?

Is er iemand die mij raad kan geven?


Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Normaliter is/zijn er CV/CV's om de helderheid in te stellen, maar Märklin vermeldt daarover niets in de handleiding.
In de onderdelenlijst staat bovendien geen decoder of 21MTC adapter vermeld?!  Of ben ik gedeeltelijk blind...
Misschien zijn decoder CV's - in DCC -  uit te lezen met een ESU LokProgrammer.  Vast wel met het Märklin programmeerapparaat...
Anders, waarde LED voorschakelweerstand aanpassen (verhogen).

Ik heb deze rijtuigen niet.  Meestal is het mogelijk na het verwijderen van de balgen aan de uiteinden de kap van het chassis te trekken (gebruik tandenstokers of kaasprikkers om kap los van het chassis te maken).  Ook daarover vermeldt Märklin niets in de handleiding.


Willy
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 17 november 2020, 11:22:53Ik heb ook geen idee welke verlichting Marklin hier heeft ingebouwd. In bijhorend instructieboekje vind ik onder Lampe het nummer  E14 0576 28. Dit komt niet met de nummers in de cataloog overeen.

Als je een onderdeel niet direct kunt vinden, kun je ook het laatste deel van het onderdeelnummer gebruiken bij het zoeken in de Ersatzteilsuche. In dit geval levert zoeken op "57628" als resultaat dat deze lampjes tegenwoordig leverbaar zijn in een verpakking van 5: https://www.maerklinshop.de/ersatzteile/26535/lampe-5-stueck. Er staat echter geen foto bij en ook totaal geen informatie wat dit nu precies is.

Voor het demonteren kun je inderdaad eens proberen of je de balgen er af kunt halen en dan voorzichtig de bovenkant losmaken van de onderkant. Hieronder een voorbeeld van een ander rijtuig waar ik wat Preisers en verlichting in wil gaan zetten. Het lukte zonder enig gereedschap, helemaal geen tandenstokers nodig. Gewoon heel voorzichtig met m'n vingers (inclusief nagels, voor de balgen) en niets forceren:
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo Willy en Rob,
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik heb ook tevergeefs zitten zoeken in de onderdelenlijst naar de decoder. Deze zou zich, vermoed ik, in het bagagerijtuig 42790-5 moeten bevinden. Dat lijkt mij het meest logisch, in de wagon met de sleper en tevens ook het gemakkelijkst om de decoder in een bagagewagen weg te moffelen.  De eerste wagen 42790-1 is uiteraard ook een bagagewagen maar heeft geen sleper. Ik gok dus dat de decoder in wagen 5 zit, samen met de luidspreker. Dat is snel uitgezocht als ik  de bagagewagen los koppel van de rest.

Nu, aan de CV waardes gaan veranderen ben ik helemaal niet in thuis. Ik heb ook geen Marklin Programmeer apparaat, tenzij dit ook met de CS3 zou gaan? Ik zou ook niet in de verste verte weten welke CV waarde dan moet gewijzigd worden. Maar ok, toch een interessante piste.  Het is al goed dat ik weet dat je de lichtsterkte van de leds eventueel met CV waardes kan instellen. Ik ken misschien wel iemand die mij verder kan helpen.

Wat het demonteren van deze wagens betreft. Ik heb al wagons uit elkaar gehaald maar dit is hier precies toch andere koek. Zoals je op bijgaande foto 1 en2 kan zien, (eerste raampje na het WC raam) loopt er een rond staafje vanuit het draaipunt van de draaistellen van de wagon naar de bovenkant van de wagon.  Op de bovenkant van deze tweestaafjes is de Led-strip bevestigd. Ik vermoed dat de bovenkap van de wagon (zijkanten ramen en dak) in zijn geheel van het chassis zouden moeten los te krijgen zijn? Ik heb dit al eens geprobeerd maar blijkt toch niet echt te gaan. Waardoor ik zat al te denken dat deze twee staafjes bovenkant en chassis bij elkaar houden, maar dat lijkt mij niet zo logisch, denk ik. Ik kan dus wel nog eens voorzichtig proberen als onderstaande geen gunstig resultaat geeft.

Wat het tussen solderen van een weerstandje betreft, dit lijkt mij misschien wel  het meest eenvoudige. Uiteraard zou ik een weerstand kunnen plaatsen tussen de rode draad naar de sleper toe en de sleper zelf (foto4). Maar dan verlaag ik ook de spanning naar de decoder en de luidspreker, waarschijnlijk geen goed idee.

Nu heb ik nog van die vaste verbinding-stokjes die je kan gebruiken in plaats van geleidende koppelingen. Ik zal de koperen strip van dit staafje doorknippen en beide helften terug verbinden met een weerstandje. Als ik deze verbinding met weerstand dan plaats tussen de laatste bagagewagen en voorlaatste wagen dan krijgen alle wagons die zich voor wagen 5 bevinden, een lagere spanning en zouden deze leds minder hard branden.
Wordt dus vervolgd.
Groeten,
Vic

Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Ik heb deze set zelf niet, maar.....
Zou in dat staafje wat je noemt niet eventueel een schroefje kunnen zitten die de boel bij elkaar houdt?
Het draaistel los klikken en eens kijken wat er onder zit kan je wellicht verder helpen?
Mocht je ze open hebben kun je met een stift de leds van wat geel voorzien tot je tevreden bent.
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo Anton,
Dat verklaard uiteraard alles. Daarom gaat dit zo moeilijk open. Blijkt dat deze Jörg vanStummiforum dezelfde ergernis heeft wat betreft de veel te witte verlichting. Dom van Marklin om hier geen rekening mee te houden. Misschien dan toch maar eens een poging ondernemen om die wagons open te krijgen want een voorschakelweerstand zal enkel de lichtsterkte verminderen maar niet de lelijk witte kleur. Ik weet nu dat ik de lijmpunten moet losbreken. Amaai, als dat maar goed afloopt.  Toch bedankt voor deze info. Ik zal het nog eens goed doorlezen.
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo Anton,
Ik zie nu wel dat men op StummiForum het wel heeft over de versie die in 2015 is uitgebracht, met het nummer: 42795.
Ik heb de versie 42790, uitgebracht in 2019. Op foto zien ze er beiden hetzelfde uit. Vraag is uiteraard of deze ook op dezelfde manier in elkaar zijn gezet, inclusief verlijmen?
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Het gaat inderdaad over een ander nummer, maar het zijn voor zover ik weet wel dezelfde wagons, misschien zitten ze nog altijd op dezelfde manier verlijmd, ik weet het niet zeker maar dacht dat dit misschien de verklaring kon zijn dat je ze niet los krijgt.
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Anton,
Ja inderdaad ze gelijken op elkaar als twee druppels water. Ik zal nog eens voorzichtig een poging wagen. Want dat witte licht is niet om aan te zien. Plaats ik er gelijk figuurtjes in. Een Hercule Poirot!
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo Tim,
Ik heb de messing sleper eens weggenomen om de basis van dat staafje eens te bekijken maar dat is alvast geen schroef, gewoon plat. Daar valt mijn inziens niets aan te schroeven. Aan de bovenkant van deze staafjes (dus in de wagon, net onder het dak) , zie ik een veer die mijn inziens tegen de Led strip drukt en deze dus klemt door middel van een schroef net onder het dak van de wagon. Ik denk dat, zoals Anton zegt, er op bepaalde punten lijm is gebruikt. En als die Duitse kerel dat heeft open gekregen, moet mij dat ook lukken.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hoera!
Eindelijk een wagon open gekregen. Ik had mij de moeite kunnen besparen om  het chassis los te maken van de bovenbouw. De bovenbouw is onderaan gewoon dicht. (Foto 2) Enkel het dak afnemen was voldoende geweest. (Foto 1). Nergens was iets aan elkaar gelijmd maar het zat zodanig goed in elkaar dat een mens zou denken dat het gelijmd was.

Op foto3 zijn de leds te zien. Piepklein. Weet iemand de technische benaming van deze leds?  Hoe zorg ik ervoor dat deze nu een warm licht verspreiden in plaats van het koude licht? Mensen die daar eventueel ervaring mee hebben? Worden deze leds warm? Ik dacht dat led's een zeer klein vermogen verbruik hebben, dus nauwelijks opwarmen, maar misschien dat er iemand is die mij hier meer kan van vertellen?
Op het Stummiforum gebruikte deze kerel een gele lak. Weet iemand daar iets van? Wat voor product is dat?
Alvast bedankt om mee te willen denken,
Groeten,Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Zijn 0603 ledjes, je kan ze met een gele edding stift aantippen, of met gele (transparante) lak verven. Warm worden ze niet.
Zie voor meer info: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13144.0
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Je zou de leds ook kunnen vervangen door de kleur die je wilt.
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 17 november 2020, 19:04:32
Nergens was iets aan elkaar gelijmd maar het zat zodanig goed in elkaar dat een mens zou denken dat het gelijmd
Ook een bagewagen geopend? Want daar gaat het over bij Stummi, enkel die zijn gelijmd...
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Leds zijn te vervangen door gele of goldenwhite uitvoering.
Maar simpel is anders...

Mvg
Marcel
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo John, Martin, Anton en Marcel,
De ledjes vervangen is onbegonnen werk. Veel te klein,  kleiner dan een luciferkopje.
 
Maar ik heb, vermoed ik, een veel betere oplossing gevonden. Ik ben eens gaan googelen op celofaan filters en kwam op volgende website:

https://controllux.com/producten/artikel/lee-20401024/lee-lighting-filter-daylight-to-tungsten-studio-pack

Dit zijn kunststoffolies die wit diodelicht omzetten naar de kleur van gloeilampen. Wordt blijkbaar veel gebruikt voor fotografie, theater en zo.  Je hebt ze in verschillende kleuren: donker, lichter en verschillende tussentonen. De sheets zijn temperatuurbestendig tot 400°C. Ik heb eens opgezocht hoe warm deze ledjes worden, als ik alles juist interpreteer zou dat 80°C zijn, (is toch wel veel vind ik, ik dacht eigenlijk dat ledjes niet warm werden?) maar dat moet toch wel lukken. De sheets zijn gewoon te verknippen met een schaar.

Ik denk de diodestrip gewoon aan de onderkant te bekleden met een strook van deze folie, die ik dan met een stukje tape aan de bovenkant fixeer. De verschillende kleuren kunnen dan eventueel  op verschillende plaatsen gebruikt worden, bvb de restauratiewagen wat lichter en de slaapwagens iets donkerder.

Ik heb de set sheets besteld. Kostte wel 31€ maar ik heb wel genoeg om al mijn wagons van mijn verzameling  van gloeilamplicht te voorzien, als het werkt natuurlijk. Dat is nog even afwachten. Ik zal wat foto's trekken: voor en na. Als dit goed werkt zijn er misschien nog geïnteresseerden.

Wat het openen van de bagage wagens betreft, ik moet enkel het dak wegnemen. De zijwanden mogen op het chassis blijven zitten. Nu, dat dak afnemen was ook wel even een bangelijk werkje maar als je eenmaal weet hoe de zaak in elkaar zit dan weet je exact waar je wat moet duwen en trekken, als je begrijpt wat ik wil zeggen.

Verder ben ik ook op zoek gegaan naar zittende reizigers. Nu dat de wagons toch open gaan kan ik maar best ineens wat reizigers er inzetten. Spijtig genoeg vind je van periode 2 (Jaren 1920-1930) praktisch geen ho figuurtjes. Begin 1900 wel, maar dat is dan weer te ver weg.  Ik was ook eens op stummiforum mijn licht gaan opsteken en daar was iemand met hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met bulkfiguurtjes te kopen en dan zelf te schilderen met gebruikname van veel aardkleuren. Die helle kleuren van tegenwoordig werden in die tijd niet gedragen.  Dus dat ben ik dan ook maar van plan. En de korte rokken van de vrouwen allemaal een stuk langer uiteraard  :D.

Als alles binnen is begin ik eraan en dan laat ik wel weten hoe het is afgelopen.
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Hallo Anton,
Nu ik al die moeite ga doen om die vijf dure wagons "open te breken" wil ik wel een oplossing die ook 100% bevredigend is. Een gele stip op een ledje kan op een even grote catastrofe uitdraaien als de originele operatiekamer verlichting.  Geel is niet echt de kleur van gloeilampen.  Voordeel van die tungen folies is ook dat de ingreep niet onherroepelijk is. Bevalt het resultaat mij niet dan haal ik ze gewoon weg en probeer iets anders. Ik heb ze nu besteld, even afwachten wat dat geeft.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Mooie oplossing.
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Beste treintjesliefhebbers,
Vandaag zijn de lichtfilters, die ik besteld  had, aangekomen en ik moet zeggen: het resultaat is, wat mij betreft, héél bevredigend.  Het koude witte led licht wordt door deze filters omgevormd in een warm, sfeervol  gloeilamp licht. De naam van de filter set is "Daylight to Tungsten" (Tungsten is wolfram, het materiaal waar de gloeidraad van een gloeilamp is gemaakt.)

Het monteren is uiterst eenvoudig: Knip een strip even breed als de  binnen breedte van de wagon. Perforeer twee gaten, voor en achter, om de steunstaafjes door te laten.  Deze twee gaten schuiven over  de bevestigings clipsen van de ledrail, en meer moet dat niet zijn. Er komt geen lijm of plakband aan te pas.

Ik heb de donkerste film gebruikt (nr. 208) en dat geeft een heel goed resultaat. Zie Foto 1(oorspronkelijk: enkel led), Foto 2 (met filter). In de map waren ook twee grijs filters aanwezig: Foto 3.  Heb ik ook eens uitgeprobeerd. Deze dimmen de lichtsterkte, zie  Foto 4. Op Foto 5 kan je het verschil goed zien tussen enkel led verlichting en het gebruik van de filter.

Ik ben heel blij dat deze 'bron van ergernis' eindelijk is opgelost. Nu moeten de daken van de andere wagons er ook af. Figuurtjes zijn besteld. Daar zal nog wat schilderwerk aan zijn.  Ik heb zelfs een kelner voor in de restaurantwagen en personeel voor de bagage wagens.  Ook de cabineverlichting van de  locomotief ga ik van een filter voorzien want ook die led is veel te wit. Machinist en stoker heb ik al.  Alleen een Hercule Poirot heb ik niet kunnen vinden, spijtig. Uiteindelijk denk  ik dat ik een prachtige Orient Express  op mijn treinbaan kan laten rondrijden, het pronkstuk van mijn verzameling.
Als alles klaar is post ik wel een paar foto's.

Voor de geïnteresseerden hier een paar links met informatie van de filters:
http://www.leefilters.com/lighting/zircon.html#zircon-warm-amber
https://controllux.com/producten/artikel/lee-20401024/lee-lighting-filter-daylight-to-tungsten-studio-pack
Groeten,
Vic

Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Nu is het zoals het van in het begin had moeten zijn  ;)
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Inderdaad, misschien deze post doorsturen naar Marklin :D
Groeten,
Vic
Re: Sneltreinrijtuigen-Set 1 “Simplon-Orient-Express” Artnr. 42790
Netjes gedaan Vic.
Wordt dan nu, Moord op de Oriënt Expres😊
Bijgevoegd HP in model ,enkel denk ik te groot.
Groet ,Koos