Hallo John, Martin, Anton en Marcel,
De ledjes vervangen is onbegonnen werk. Veel te klein, kleiner dan een luciferkopje.
Maar ik heb, vermoed ik, een veel betere oplossing gevonden. Ik ben eens gaan googelen op celofaan filters en kwam op volgende website:
https://controllux.com/producten/artikel/lee-20401024/lee-lighting-filter-daylight-to-tungsten-studio-packDit zijn kunststoffolies die wit diodelicht omzetten naar de kleur van gloeilampen. Wordt blijkbaar veel gebruikt voor fotografie, theater en zo. Je hebt ze in verschillende kleuren: donker, lichter en verschillende tussentonen. De sheets zijn temperatuurbestendig tot 400°C. Ik heb eens opgezocht hoe warm deze ledjes worden, als ik alles juist interpreteer zou dat 80°C zijn, (is toch wel veel vind ik, ik dacht eigenlijk dat ledjes niet warm werden?) maar dat moet toch wel lukken. De sheets zijn gewoon te verknippen met een schaar.
Ik denk de diodestrip gewoon aan de onderkant te bekleden met een strook van deze folie, die ik dan met een stukje tape aan de bovenkant fixeer. De verschillende kleuren kunnen dan eventueel op verschillende plaatsen gebruikt worden, bvb de restauratiewagen wat lichter en de slaapwagens iets donkerder.
Ik heb de set sheets besteld. Kostte wel 31€ maar ik heb wel genoeg om al mijn wagons van mijn verzameling van gloeilamplicht te voorzien, als het werkt natuurlijk. Dat is nog even afwachten. Ik zal wat foto’s trekken: voor en na. Als dit goed werkt zijn er misschien nog geïnteresseerden.
Wat het openen van de bagage wagens betreft, ik moet enkel het dak wegnemen. De zijwanden mogen op het chassis blijven zitten. Nu, dat dak afnemen was ook wel even een bangelijk werkje maar als je eenmaal weet hoe de zaak in elkaar zit dan weet je exact waar je wat moet duwen en trekken, als je begrijpt wat ik wil zeggen.
Verder ben ik ook op zoek gegaan naar zittende reizigers. Nu dat de wagons toch open gaan kan ik maar best ineens wat reizigers er inzetten. Spijtig genoeg vind je van periode 2 (Jaren 1920-1930) praktisch geen ho figuurtjes. Begin 1900 wel, maar dat is dan weer te ver weg. Ik was ook eens op stummiforum mijn licht gaan opsteken en daar was iemand met hetzelfde probleem. Hij heeft het opgelost met bulkfiguurtjes te kopen en dan zelf te schilderen met gebruikname van veel aardkleuren. Die helle kleuren van tegenwoordig werden in die tijd niet gedragen. Dus dat ben ik dan ook maar van plan. En de korte rokken van de vrouwen allemaal een stuk langer uiteraard

.
Als alles binnen is begin ik eraan en dan laat ik wel weten hoe het is afgelopen.
Groeten,
Vic