Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

remmodule van Huib Maaskant

Gestart door JackTrain dinsdag 17 november 2020, 10:57:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
remmodule van Huib Maaskant
LS
Na 45 jaar werken heb ik mijn oude hobby weer eens opgepakt. Ik ben begonnen met het eigen maken van de digitale besturing op een proefbaantje. Veel is er al gelukt en heb ook geprobeerd (met succes) overigens om de hier veel besproken afremmodule te maken die Huib Maaskant heeft gepubliceerd. Zie bijlage.

Nu heb ik de volgende vraag, c.q. probleem:
In de stand waarbij het sein op groen staat en dus de trein normaal door moet rijden valt het me op dat de spanningstoevoer naar de overgangssectie via weerstand R1 en D1 loopt. Volgens mij moeten deze in de "groen stand" volledig van stroom voorzien worden. Ik ben erachter gekomen doordat de treinen bij "groen stand" even iets inhouden op de overgangssectie om daarna weer een sprongetje te maken naar de originele snelheid. Moet daarom R1 en D1 in de "groen stand" overbrugd worden?
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Re: remmodule van Huib Maaskant
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Nee, kijk maar eens naar D2 (en D1).
Re: remmodule van Huib Maaskant
Inderdaad, maar deze brug van beide diodes geven wel een spanningsval waardoor de loc iets inhoudt.
Re: remmodule van Huib Maaskant
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Klopt, maar dat is wel een kleine spanningsval. Welke diode heb je daar gebruikt, degene die Huub aanraad? En (misschien terzijde maar) is de voeding in orde?
Re: remmodule van Huib Maaskant
Idd de diodes die hij benoemt, de 1N4002. Ik heb net een digitaal proefbaantje met twee locs bestuurt met een MS2. Alles werkt perfect, behalve een zichtbare snelheidsvermindering op de overgangssectie met beide locs. Hoe langzamer de loc rijdt hoe groter het verschil.
Ik heb ook alles losgekoppeld en alleen het overgangsstuk gevoed via D1 al of niet met R1 in parallel. In beide gevallen houden de treinen iets is zoals ook het geval is met de complete schakeling.
Eigenlijk wil ik de voeding van het overgangsstuk ook direct maken (zonder diodes bij groen stand) via een geschakeld relais maar dan heb ik een 3-wisselrelais nodig, die zijn moeilijk te verkrijgen. Of zijn er wellicht andere ideeën?
Re: remmodule van Huib Maaskant
Citaat van: JackTrain op dinsdag 17 november 2020, 12:28:49

Of zijn er wellicht andere ideeën?


Zorg dat de snelheid van je lok onafhankelijk is van de baanspanning. Dat kun je in de decoder instellen, afhankelijk van merk en type. Bij Esu doe je dat via CV53.

Gr, Ben.
Re: remmodule van Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Volgens mij is dit de 4e keer dat je advies geeft, om cv50 of cv53 op 1 te zetten (afhankelijk van het type decoder), oftewel analoog uit. Of gaat het dit keer om iets anders?

Ik keek met verbazing naar het schema van Jack, en realiseerde me ineens dat deze zelfbouw afremmodule met enige regelmaat terug komt op het forum. Al sinds 2009 toen KlaasZ er een opmerking over maakte, ivm een K83 aansturing.
Hier niet to-the-point, en in 2018 toen iemand het schema analoog probeerde te gebruiken en 2 extra diodes nodig had in de schakeldraden.
Hier niet to-the-point, want het werkt digitaal kennelijk zonder die 2 extra diodes.



Re: remmodule van Huib Maaskant
Citaat van: Jan22 op donderdag 19 november 2020, 01:16:31

Volgens mij is dit de 4e keer dat je advies geeft, om cv50 of cv53 op 1 te zetten (afhankelijk van het type decoder), oftewel analoog uit. Of gaat het dit keer om iets anders?


Nee grote vriend, het gaat niet om analoog herkenning. ;)
Re: remmodule van Huib Maaskant
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
CV 53 regelt de EMK
Re: remmodule van Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Je bedoelt tegen-EMK (Back-EMK)?
Re: remmodule van Huib Maaskant
 @citaat EMK referentiespanning. Als je variaties hebt op de baanspanning (bij goedkope boosters, ongestabiliseerde boosters of bij gebruik van remmodulen) zorg je er voor dat de instelling zo'n 2V lager is als de laagste baanspanning. Je zult dan tijdens het rijden geen last hebben van variaties in snelheid.

Geen idee of de lokdecoders van JackTrain dat kunnen.

Gr, Ben.
Re: remmodule van Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Je kan toch D1 en D2 overbruggen in "groen stand" met het relais, behorende bij het sein.
(Overgangssectie via rail en afremsectie via bovenleiding)
Ben je overal van af.

Mvg. Marcel
Re: remmodule van Huib Maaskant
Ik zit het schema nog eens te bekojken en vraag me af waarom r2 erin zit. Deze wordt via het relais toch altijd gepasseerd?
Re: remmodule van Huib Maaskant
 @citaat Dat is om de lokfuncties blijvend te laten functioneren.
Re: remmodule van Huib Maaskant
 @citaat Of de rijrichting te laten onthouden.

Hoe dan ook, de weerstand heeft nut. :D
Re: remmodule van Huib Maaskant
Ach ja, natuurlijk. Dat probleem van het geheugenverlies was ik even vergeten.  :D
Re: remmodule van Huib Maaskant
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: remmodule van Huib Maaskant
Misschien ook een weerstandje plaatsen van 1,5kOhm?

>:-D :-)
Re: remmodule van Huib Maaskant
Hoi Marcel,

Idd diode en weerstand kortsluiten bij groenstand is de ideale situatie. Ik ga dit proberen en post later mijn bevindingen. Bedankt.