Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001

Gestart door wouter maandag 16 november 2020, 17:16:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001
Beste mensen,
ik wil mijn loks precies boven de ontkoppeling rails plaatsen om te ontkoppelen.
Nu gaat dat prima maar  na t ontkoppelen geeft t aankoppelen soms problemen.
Nu las ik in de catalogus dat Marklin een mal heeft  -nr 7001- om te kijken of je koppeling te hoog of te laag of juist goed staat !
mijn vraag is of jullie hier ook ervaring mee hebben en hoe je dan de koppeling hoger of lager afstelt.
er is mi niet veel aan te stellen
hoor t graag!
Re: Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001
De 7001 is (was) met name geschikt voor Relex-koppelingen van met name wagons uit de 4000, 4500 en 4600 series en locs uit de 3000 series. Die zijn van metaal en die kon je makkelijk bij-buigen. Op zich een simpel ding en een simpele bewerking.
Bij de huidige koppelingen in de plastic NEM-schachten kan je 'm wel gebruiken om te constateren dat de koppeling te hoog of te laag staat, maar in de meeste gevallen kan je aan de hoogte van de koppeling niet veel verbuigen, al zal daar vast wel iemand een oplossing voor hebben...

Groet, Paul
Re: Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin koppelingsmeter/mal nr 7001
Aan de kunststof koppelingen valt weinig te verstellen.
Al de afwijking te groot is kan je indien mogelijk (en zinvol) de koppeling vervangen, of uitgezakte koppelingen dmv plaatselijk verwarmen met een kaarsvlammetje voorzichtig buigen. Koppeling natuurlijk wel eerst losnemen. Pas op want als je het kan buigen, zit het albijna tegen de smelttemperatuur aan en vervormt het te veel.
Ook kan soms speling worden verminderd door een stukje papier in de nemschacht te klemmen.
Mvg. Marcel