Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe

Gestart door Laenderbahn027 maandag 16 november 2020, 11:52:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Hallo,

Een Train-Safe Basic van 90 cm kost €73,50. Een Train-Safe Vision van 90 cm kost €97,00.

Is het dan een rare gedachte om een stuk K-rail in een Train-Safe Basic te leggen, waardoor je je modellen er ook "in" kunt rijden? Volgens mij moet zelfs C-rail nog passen, dan heb je nog steeds genoeg hoogte voor de modellen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
William
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Hi William,

Zelf heb ik geen ervaring met het leggen van rails in die kokers.
Lijkt mij ook niet makkelijk om ze "recht" te krijgen, mijn 15 kokers verschillende tot 2 meter zijn met rails, dat is een investering maar ben er heel erg blij mee.
Prachtig om te zien met licht en geluid  :D en zelfs enkele in onze woonkamer.

groet
Harald
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Ik zag dit plaatje: https://abload.de/image.php?img=p1210328o4onc.jpg

De plexi-buis is van http://www.wawiko.de/
Goedkoper in vergelijk met Train-Safe maar dat was niet je vraag. Maar ik geef ook altijd antwoord op vragen die later komen. ;)

Gr, Ben.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
 @citaat Ook een verschil tussen de Basic en de Vision is de mogelijkheid om via de Vision ook de modellen binnen de vitrine van stroom te voorzien. Een optie die erg prettig is. Een rails (recht) leggen en vastzetten in deze tubes is meer dan vrij lastig. Bij het gebruik (treinen in en uit rijden) heeft de Vision een uitstekende stroomgeleiding. Bij eigen rails moet je behoorlijk wat regelen om die verbinding goed en storingsvrij te maken en te houden. Een stukje k-rails van 90 cm kost ook zeker meer dan € 10,-. Kort samengevat, ga voor de Vision.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Citaat van: Haradigi op maandag 16 november 2020, 11:59:56
....
Prachtig om te zien met licht en geluid  :D en zelfs enkele in onze woonkamer.

:offtopic: Nou, dat krijg ik hier niet voor elkaar hoor :P Ik mocht de Krokodil (links in de avatar) in de vitrinekast in de woonkamer zetten en daar blijft het bij 8o
Maar ik klaag niet hoor; heb wel de hele zolder gekregen  O:-D ;)

Gr,
Rob.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Citaat van: Nestor op maandag 16 november 2020, 19:59:13
Een rails (recht) leggen en vastzetten in deze tubes is meer dan vrij lastig.
Hoezo? Je neemt pecorails of pico rails en verlijmt die met acryllijm aan de plaat, in een keer recht langs een aluminium stripje.

Het enige probleem is de hoogte. Bij wawiko (gezien op een van de laatste beurzen in Rijswijk) is de hoogte bedoeld voor C-rails. Dat is jammer, want anders kon je bovenleiding vast plakken aan de onderkant van het deksel.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
 @citaat

Trainsafe kokers hebben geen deksel (van boven).

groet
Harald
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
 @citaat @citaat Train-safe tubes zijn dichte kokers met alleen aan de beide einden openingen.
Het zelf rails liggen blijft zeer lastig omdat je nergens goed bij komt.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 16 november 2020, 11:52:15
Een Train-Safe Basic van 90 cm kost €73,50. Een Train-Safe Vision van 90 cm kost €97,00.
...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor dat prijsverschil (en is nog te verkleinen met de kost van de rails) zou ik er nooit aan beginnen.
Ik denk dat je de ervaring moet hebben van iemand die scheepjes in een fles bouwt, en dan nog, die kokers zijn een stuk langer dan een fles  ;)
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk zelf dat het wel moet kunnen. Met name de opmerking om er een aluminium (of houten) latje langs te leggen en zo de rails te fixeren tot ze uitgehard zijn, lijkt me een interessante optie.

Ik ben het ook helemaal met jullie eens dat dit voor nieuwe Train-Safe's eigenlijk geen zin heeft. Maar wanneer je ze tweedehands zou kunnen kopen aan minder dan de helft van de nieuwprijs, is het een ander verhaal.

Maar ja, er zijn zoveel andere zaken die ook geld kosten en die momenteel wat belangrijker zijn.

Groeten,
William
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Ik vraag mij af hoe je die rails kunt insmeren met lijm en dan direct exact op kun plaats leggen, en zelfs als het in 1 keer lukt lijkt het mij geen fraai zicht van onder uit in zo een doorschijnende koker, je zult die lijm of lijmsporen toch altijd zien?
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Hoi Anton,

Puntje... Als je ze op een plank zet, heb je daar geen last van. Op mijn thuiswerkplek kijk ik er zo tegenaan:



Dan heb je daar geen last van. Maar inderdaad, wanneer ik ze boven het scherm aan de muur hang, is het een ander verhaal. Dan maar gebruik gaan maken van de 15% korting die men nu heeft.

Groeten,
William





Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Als je de onderkant niet ziet kun je er een dun latje in schuiven de breedte van de koker waar je de rails op voorhand op bevestigt en zelfs ballast. Dan moet je  niet prutsen om de rails in de koker zelf te lijmen.
Maar dan is het effect van de doorschijnende koker deels teniet gedaan, dan wordt het niet mooi meer om vrij op te hangen denk ik.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
 @citaat

Dat kan natuurlijk ook nog: 4 mm MDF erin. Maar je hebt gelijk: nothing will beat the original.
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Kijk eens hier

groet
Harald
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
 @citaat

Die ken ik uiteraard  ;).

Groeten,
William
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Wie heeft ervaring met het zelf leggen van rail in een Train-Safe
Citaat van: Nestor op maandag 30 november 2020, 01:40:52
@citaat @citaat Train-safe tubes zijn dichte kokers met alleen aan de beide einden openingen.
Het zelf rails liggen blijft zeer lastig omdat je nergens goed bij komt.
Dat ligt geheel aan de versie die je hebt. Mijne kan ik van boven en zij open vouwen: