Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

analoge loks en toch je baan met PC aansturen

Gestart door wouter zondag 15 november 2020, 13:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Beste mensen,

ik heb twee banen een nieuwe marklin baan digitaal en dat loopt prima
nu heb ik ook een oude marklin M baan en die wil ik nieuw leven in blazen en met corona heb ik zat tijd !
een aantal jaren geleden hoorde ik bij PiCommit dat ook dat met Dinamo te digitaliseren was zonder de loks om te bouwen.

mijn concrete vraag : wat heb ik precies nodig ? waar begin ik mee ?wie is er een leverancier voor vragen en eventueel technische ondersteuning ? of wie is een betrouwbare internet leverancier ? en kan t wel met de oude M rails en hoe isoleer je die ?
alle tips en trucs zijn welkom , ook foto s

Wouter
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Hoi,

Dinamo werkt niet met 3-rail wisselstroom. Zie ook de website: VPEB oplossingen treinen

Citeer
Randvoorwaarden
Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Als je overweegt met Dinamo te gaan starten is het verstandig bij het opzetten van je spoorbaan reeds hiermee rekening te houden, omdat je de scheidingen tussen blokken en secties moet aanbrengen. Hoe die scheidingen precies liggen hangt enigszins af van de besturingssoftware die je gebruikt, maar op deze pagina kun je enkele eerste aanwijzingen vinden. Wil je DINAMO gaan toepassen op een bestaande baan dan is het wellicht iets meer werk om de benodigde ingrepen te plegen, maar zelfs al de boel helemaal vastgelijmd zit is het nog goed te doen.

Groet Ronald.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Aanvulling: Vanaf de website van Domburg treintjessupport

Citeer
Wat zijn de meest gestelde vragen over het systeem?
Dinamo is een systeem op basis van stroomdetectie, daardoor alleen geschikt voor 2-Rail in alle schalen. Het systeem is niet geschikt voor 3-Rail, er zijn wel mogelijkheden om deze toe te passen op 3-rail modelbanen. Maar dan dien te altijd de motoren om te bouwen naar gelijkspanning, een overstap naar een decoder is dan zo klein dat het voordeel van analoog rijden verwaarloosbaar is. Daarbij worden er voor 3-rail nagenoeg al geen analoge locs meer geproduceerd. Ook mist u door de stroomdetectie het grote voordeel van massa detectie waarbij elke loc en wagon standaard een detectie kan geven.

Standaard werkt het dus niet met 3rail-baantjes niet. Je mag aan de ombouw mocht je het toch willen ....

Groet Ronald.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Je hebt tijd zat, en je wilt tegendraads M-rails gebruiken?

Lees dan dit draadje eens, en gruw bij het idee dat FredMa (Franky) dit forum verliet. Hij is intelligent,  creatief, eigenzinnig, en koppig.
Hij wist zeker dat het kon: blokgestuurd 2-rail+3-rail+analoog+digitaal, met relais en Koploper.
Hij had het ook werkend voor elkaar op een testbaantje met vooroorlogse spoor I modellen (zonder decoder).
Geen Dinamo, geen VPEB, geen dure apparaten, gewoon oude, industriële Finder relais. Hij had die technische ondersteuner kunnen zijn, die je zoekt. Helaas, weg.

Hij geeft aan dat je voor Koploper gebruik nodig hebt: OC32, HSI-88 en dus enigerlei vorm van S88's (bij M-rails waarschijnlijk stroomdetectie, maar kan ook met schakelrails hallsensor, reedcontact, lichtsluis).
De OC32 om Koploper commando's uit te voeren (via relais en/of servo's) en de HSI-88 (met sensors) om Koploper duidelijk te maken waar zich een trein bevindt. Dat betekent dat VPEB de pot op kan als ze niet met 3-railers te maken willen hebben. Overigens zijn er 3-railers die wel met Dinamo werken, zonder technische ondersteuning van VPEB.

Dus als je die weg op wilt: geen steun van dealers, leveranciers of technische ondersteuners.
Weinig steun op dit forum. Wel veel tegenwind en tegenwerking.

Er is nog een alternatief, maar dan moet je goed zijn in Frans, Duits en/of Engels: analoog Arduino.
En ook je eigen weg zien te vinden. Al dan niet met een (geleende) kleinzoon. De jeugd heeft ...
Afijn. Zoek het maar uit.  :D
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Hallo Wouter,

als je je vraagstelling goed interpreteer dan heb je een analoge en een digitaal gestuurde baan.
Op je vraag of de analoge baan ook met de PC bestuurt kan worden, moet je er van uitgaan dat deze baan minstens beschik over digitaal aangestuurde wissels (en seinen) en dat deze beschikt over bezetmelders (van welk type dan ook).
Als dat het geval is, dan zie ik wel mogelijkheden, waarbij Dinamo achtige systemen mogelijk zijn.

Feitelijk ga je dan de treinen (be)sturen via de start/stop functie. Helaas kun je dan niet goed de snelheid regelen.
Rijwegen (en daarmee sein en wisselbediening) en bezetmelding doet het PC-programma voor je.

John (VT601)
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat / Jan Willen / Jan22

Citaat van: Jan22 op zondag 15 november 2020, 23:03:21
Dat betekent dat VPEB de pot op kan als ze niet met 3-railers te maken willen hebben. Overigens zijn er 3-railers die wel met Dinamo werken, zonder technische ondersteuning van VPEB.

Verdiep je eens in het dinamo-systeem. Dan begrijp je waarom het systeem geen analoog 3rail ondersteuning biedt. Dus niet zo van leer trekken tegen een fabrikant. Vergelijk het maar met installeren van Linux of een ander OS op een PC waar oorspronkelijk door de fabrikant Windows (10) was geïnstalleerd. Dan hoef je ook geen ondersteuning van de fabrikant te verwachten. Dit omdat je iets anders wil. Dan mag je ook zelf aan de hobby. Dat kan voor sommige mensen een uitdaging zijn. Voor andere mensen niet. Ik krijg het gevoel dat Wouter binnen de laatste categorie valt.  :)

Groet Ronald.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Citaat van: Jan22 op zondag 15 november 2020, 23:03:21

Weinig steun op dit forum. Wel veel tegenwind en tegenwerking.

Dat betekent dat VPEB de pot op kan als ze niet met 3-railers te maken willen hebben.

Zoek het maar uit.  :D


Wat een onzin, iedereen wordt hier geholpen. Vraag je af wat je post bijdraagt: helemaal niets. De sneer naar van Perlo is niet terecht.

Gr, Ben.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Hi Jan Willem "Jan22",

Allemaal erg kortzichtig.
Zet eens een goede blanco bril op en kijk eens goed om je heen in de wereld van de Modelspoorder.

groet
Harald
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
In plaats van het geheven wijsvingertje richting Jan22, zouden de reageerders ook kunnen ingaan op de gebruikte argumentatie, c.q. vraagstelling van de topicstarter. Hebben we iets meer aan denk ik dan maar
mvg
Jurrien
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat / Jurrien: Zie de eerste twee berichten van dit draadje:

Citaat van: ronaldk op zondag 15 november 2020, 13:36:50
Hoi,

Dinamo werkt niet met 3-rail wisselstroom. Zie ook de website: VPEB oplossingen treinen

Citeer
Randvoorwaarden
Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Als je overweegt met Dinamo te gaan starten is het verstandig bij het opzetten van je spoorbaan reeds hiermee rekening te houden, omdat je de scheidingen tussen blokken en secties moet aanbrengen. Hoe die scheidingen precies liggen hangt enigszins af van de besturingssoftware die je gebruikt, maar op deze pagina kun je enkele eerste aanwijzingen vinden. Wil je DINAMO gaan toepassen op een bestaande baan dan is het wellicht iets meer werk om de benodigde ingrepen te plegen, maar zelfs al de boel helemaal vastgelijmd zit is het nog goed te doen.

Groet Ronald.

En:

Citaat van: ronaldk op zondag 15 november 2020, 14:20:56
Aanvulling: Vanaf de website van Domburg treintjessupport

Citeer
Wat zijn de meest gestelde vragen over het systeem?
Dinamo is een systeem op basis van stroomdetectie, daardoor alleen geschikt voor 2-Rail in alle schalen. Het systeem is niet geschikt voor 3-Rail, er zijn wel mogelijkheden om deze toe te passen op 3-rail modelbanen. Maar dan dien te altijd de motoren om te bouwen naar gelijkspanning, een overstap naar een decoder is dan zo klein dat het voordeel van analoog rijden verwaarloosbaar is. Daarbij worden er voor 3-rail nagenoeg al geen analoge locs meer geproduceerd. Ook mist u door de stroomdetectie het grote voordeel van massa detectie waarbij elke loc en wagon standaard een detectie kan geven.

Standaard werkt het dus niet met 3rail-baantjes niet. Je mag aan de ombouw mocht je het toch willen ....

Groet Ronald.

Dat is voldoende antwoord op de vraag of hij Dinamo kan gebruiken in combinatie met Analoge wisselstroom 3rail-baan. Dat was de vraag van Wouter.  Hij heeft daar antwoord op gekregen. Ook staat daar aangegeven welke leveranciers en fabrikanten het systeem leveren. In de links naar de webzijdes kan Wouter alle informatie vinden of inwinnen. Wat Jan22 / Jan Willem doet is gewoon zijn frustaties uiten en dat is nergens voor nodig.

Groet Ronald.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat Precies.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Met drierail heeft het niet te maken, wel met wisselstroom. Je kan Dinamo gebruiken als je de analoge locs geschikt maakt voor gelijkstroom. Dat deden mensen lang geleden al, dus dat zal nog steeds wel kunnen.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat

Is ook niet zo lastig. Een permanente magneet erin en twee diodes en een Marklin loc is gelijkstroom. In ieder geval voor de traditionele motoren.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Wouter,

Als je je locs niet wilt of kunt aanpassen, zul je ze via de rails moeten vertellen wat ze moeten doen, op basis van een spanning (0 - 16V of 24V om richting te wisselen). Gelijk- of wisselspanning maakt daarbij niet veel uit, de oude Märklin motoren zijn "allesvreters" (allstrom). 

Als je wilt dat de computer weet waar je treinen zijn, kun je diverse oplossingen gebruiken.  Stroomdetectie wordt veel gebruikt, maar is niet waterdicht.  Lichtsluizen zie ik ook regelmatig langskomen.  Märklin heeft uiteraard ook schakelrails, die zijn echter "stateless", dus je weet daarbij meestal niet of een spoor bezet is, alleen of er iets langsgekomen is, en dat zul je dan ook moeten "onthouden".  Hier werden vaak relais-schakelingen voor gebruikt (vaak in de vorm van een seinpaal).

Ik ken Dinamo niet goed genoeg om te beoordelen of dat gaat werken.

Zelf iets bedenken is natuurlijk het leukst (mening alert).  Arduino's en ESP32's bieden wat dat betreft erg veel mogelijkheden, en kosten vaak een habbekrats.  De uitdaging zit dan natuurlijk ik het bedenken van de software.

Succes!

Erik
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Een veldspoel en twee diodes is al genoeg om met gelijkstroom te rijden.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Wat is dit toch een vreselijk grappig draadje aan het worden. Iedereen bevestigt slechts wat ik al wist en al dacht: het ligt kennelijk (nog steeds) erg gevoelig bij enkele discussiedeelnemers. Ik ben niet onder de indruk van het psychologisch inzicht van sommigen.

Wat zij denken, of schrijven, raakt mij niet persoonlijk. Het geeft een goed signaal naar de Topic Steller en naar buitenstaanders dat dit draadje daarna to-the-point komt.
Ik vind henkv 's opmerking ijzersterk. Het gaat om DC. Dat werd ondersteund. AC niet.
Of het tweerail of drierail is, doet er in de discussie over wel/geen support helemaal niet toe.

Disclaimers
Ik verwijt Leon niets. Hij heeft een mooi systeem gebouwd, en een hoop tegenwind gehad van 3-railers (zag ik vroeger op z'n forum), en hield die terecht buiten de boot. Als iemand dat systeem op z'n eigen manier gebruikt, bijvoorbeeld voor 3-rail AC, dan moet die persoon dat zelf weten, en zelf zien op te lossen. Prima geregeld, toch?

Dat zelfde geldt voor Koploper. Paul is helaas overleden, maar dan nog. Hij heeft dat systeem gemaakt voor digitaal, en met z'n eigen N-spoor baan voor ogen. Als iemand het dan toch analoog gebruikt, dan moet zo iemand dat zelf weten, en ook niet gaan lopen zeuren als het niet werkt zoals verwacht. Prima geregeld, toch?

Als Rosoft een disclaimer zou plaatsen dat zijn hardware uitsluitend bedoeld is voor digitaal gebruik, dan zegt dat niets over de analoge toepasbaarheid, maar alleen iets over het geen support willen leveren voor oneigenlijk (onbedoeld) gebruik. Ik noem dat voorbeeld omdat veel digitaal bedoelde hardware, b.v. met een lichttrafo als referentiestroom (schakelstroom), ook analoog bruikbaar is.

En ik denk dat de Topic Starter er baat bij heeft om zich een juiste (maar kritische) voorstelling van zaken te maken.
Dingen kunnen wel, ook als een Disclaimer aangeeft dat er geen support voor zijn specifieke toepassing geleverd kan worden.

Tegelijkertijd is daarmee een deel van zijn vraag beantwoord:
"is er een leverancier voor vragen en eventueel technische ondersteuning ?" Zelden.

Bij M-rails met Koploper: "waar begin je mee?" OC32, HSI, S88 (stroomdetectie), en aan die S88 kun je dan tal van sensortypes hangen. Daar heb je geen lok-decoder bij nodig. En ook geen support.

diodes in lok: 2 of 4?
De tip van 2 diodes in de analoge lok is zinvol, maar met 4 diodes in een lok (in plaats van 2), kun je zowel door polarisatie als door stroomstoot de rijrichting wisselen (je vervangt het omschakelrelais niet, maar je overbrugt het), en blijft een analoge 3-rail AC-lok dus ook als analoge 3-rail lok op wisselstroom bruikbaar.

Bij 2 diodes vervang je het omschakelrelais, en moet je dus voortaan altijd de rijrichting omschakelen met gelijkstroom. Dat zijn dingen die je je gewoon even moet realiseren voor je er aan begint.

Wedervraag:
Kan analoge PC-besturing ook met andere PC-software zoals iTrain, RocRail, TC?
Met andere woorden: Kan het daarmee ook als de Disclaimer aangeeft dat het niet kan (oftewel niet wordt ondersteund)?
Retorische vraag? Denk 't, want in de iTrain handleiding staat dat Dinamo wordt ondersteund (dus ook analoog DC), en er staat zelfs in dat je analoge (dus DC) locs die de verkeerde kant op rijden, kunt omschakelen.
Van de andere software systemen weet ik het niet.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Citaat van: wouter op zondag 15 november 2020, 13:27:52
een aantal jaren geleden hoorde ik bij PiCommit dat ook dat met Dinamo te digitaliseren was zonder de loks om te bouwen.
Volgens mij is PiCommit er niet meer.
Maar als ik dit goed begrijp dan gaat het je om niet-omgebouwde locs.
De baanbesturing wil je digitaliseren (PC), maar die locs niet.  :D

Als je een voorbeeldig analoog rijgedrag wilt, moet je PWM (Pulse-width modulation) overwegen.

Dat kan op vier manieren, maar alle vier vergen dat de locs op analoog DC kunnen rijden, én geen digitale decoder aan boord hebben, want die houden niet van PWM.

Ik rijd zelf met de een na goedkoopste vorm ervan.

Dinamo heeft de duurste variant.
De een na duurste (Weistra) schijnt moeilijk aan te komen te zijn (zelfbouw),
en er is ergens nog een Brit die een PWM-Power Supply (trafo) verkoopt.
Het goedkoopst op dit moment is met behulp van Arduino-PWM.

Mijn Märklin, Fleischmann, Roco en HAG locs kunnen kruipen met PWM.
Lima locs kunnen dat niet, helaas.
Dat is gewoon kwaliteitsverschil, alleen op de lossen door die motoren te vervangen.

Zoals eerder al werd aangegeven: analoge AC-Märklin locs zonder decoder rijden prima op DC, zonder dat je er wat aan doet. Alleen om de rijrichting analoog DC te kunnen omkeren, moet de kap eraf om er een paar dioden bij te proppen. Of je moet gewoon nooit willen keren, dat kan ook, natuurlijk (kwestie van baanontwerp).
Als je 2 dioden neemt, dan moet het rijrichting omschakel relais eruit. Neem je er vier, dan laat je dat lekker zitten.

Waar je op moet letten zijn Roco locs die AC af fabriek kwamen.
Daar zit een elektronisch rijrichting omschakel blokje in dat van AC DC maakt.
Als je dat eruit kunt halen, is het ineens gewoon weer een DC-loc (maar met sleper en met AC-wielen, dat blijft toch handiger op Märklin rails).

Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Het Märklin omschakelrelais doet het volgens mij ook prima op DC.  Geen noodzaak dus om te solderen in je locs. 
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Jawel, maar bij rijden met gelijkstroom wordt de rijrichting over het algemeen veranderd door ompoling en niet door een schakelpuls. Dat was vroeger ook de belangrijkste reden waarom drierailers overstapten op gelijkstroom. In ieder geval gaat Dinamo ervan uit dat het zo werkt. Vroeger was er veel elektronica voor analoge besturing, maar die gingen vrijwel allemaal uit van gelijkstroom en ompolen. Dat was geen onwil; werken met wisselstroom en de omschakelpuls vergt een andere aanpak en is/was lastiger. Elektronica werkt nu eenmaal op gelijkspanning.

Ombouwen van klassieke Märklinlocs kon op twee manieren.
Twee diodes in de leidingen naar de veldspoelen plaatsen. Ik begrijp dat je met vier diodes het omschakelrelais kan laten zitten.
Een permanent magneet plaatsen. Dat was de koninklijke weg.
De digitale locs van de afgelopen 20 jaar hebben meestal al een zuivere gelijkstroommotor. Niet alle ingebouwde decoders kunnen met gelijkstroom als rijstroom overweg. Als het een beetje tegenzit is de ombouw naar analoog gelijkstroom bij deze modellen ingewikkelder.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Mijn ervaring met Wouter is dat hij laat reageert reageert, en dat is in dit geval jammer,

want ik zou zo graag willen weten wat hij met die analoge baan wil:

1. Dezelfde locs op laten rijden als op z'n digitale baan?
Of
2. Nooit omgebouwde analoge Locs uit z'n vitrine (of dozen) erop laten rijden. 

Dat maakt heel veel uit voor het advies wat we kunnen geven.

Nu geven we uitsluitend advies over keuze 2 (diodes plaatsen vooR rijrichting omschaKeling),
maar eigenlijk geeft iedereen aan dat keuze 1 onwenselijk is

Kan keuze 1 niet, of is het onwenselijk?
Met PWM kan keuze 1 niet. Kan keuze 1 zonde PWM wel?

M.a.w. kan een AC-loc met digitale decoder, analoog op DC rijden?
Zo te lezen wel (permanent magneet maakt de AC motor feitelijk tot DC motor).
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Het type motor maakt eigenlijk niet zoveel uit als je een decoder hebt.  Alle decoders die ik ken sturen de motor met gelijkstroom (PWM) aan (de sinusmotoren even buiten beschouwing gelaten).

Voor de aansturing maakt het vooral uit wat voor decoder je hebt.  Veel decoders ondersteunen een analoge modus.  Daarbij maken ze dan ook vaak weer onderscheid tussen DC en AC.  Bij DC wordt de polariteit gewisseld om de richting te veranderen, bij AC een puls (24 Volt).  Volgens mij kun je bij beiden dan ook weer PCM gebruiken, maar dat is dus heel erg afhankelijk van de decoder (en zijn configuratie).
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Precies, maar mijn inschatting is dat het overgrote deel van de decoders in drierailmodellen niet met gelijkstroom overweg kan. Oudere Märklin modellen hebben vrijwel altijd een decoder voor Motorola, later ook MFX en hebben wisselstroomherkenning, maar geen gelijkstroomherkenning. Pas recent bouwt Märklin decoders is die in ieder geval ook DCC verstaan. Ik weet eigenlijk niet of die gelijkstroomherkenning hebben. Andere merken willen weleens een multiprotocoldecoder gebruiken die wel gelijkstroomherkenning aan boord heeft, maar de regel is dat niet.
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat Bron ===> klik
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
 @citaat @citaat uit recente gebruiksaanwijzing:
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Beste allemaal,
ik was even druk met werk dus even geen tijd voor antwoorden
ik wil dus op mijn marklin M baan blijven rijden met de oude loks ZONDER er ook maar iets onder de kap aan te sleutelen
de wissels en seinen maakt mij niet zo veel uit en ook de rails mogen wat mij betreft doorgezaagd worden als dat noodzakelijk is
De loks hoeven ook  NIET van rijrichting te veranderen
Groet
Wouter 
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Hoi Wouter,

Bedankt voor de info, dat sluit alweer een boel uit.

Waar je dus concreet naar op zoek bent is een oplossing waarbij je computer-gestuurd je oude analoge Märklin locs kunt laten rijden, zonder zelf te hoeven programmeren.  Er zijn vast systemen die dat kunnen, ik zou het zo niet weten.

Om even terug te komen op een ander puntje uit je vraag : M-rails zijn heel eenvoudig te isoleren door een stukje karton of isolatietape tussen de lippen van de middengelijders.

Erik
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
ik vind het erg om te programmeren 
ik weet hoe je de M rails moet isoleren , dat is al gebeurd bij seinen etc
ik heb dat systeem  in t verleden bij PiCommit gezien .........
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Hoe oud zijn je locs over het algemeen dan. Met of zonder decoder aan boord?
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Dinamo van PiCommIT isnu hier te vinden : http://www.vpeb.nl/index.php/aandeslag/dinamo/
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Citaat van: wouter op woensdag 18 november 2020, 16:50:35
ik vind het erg om te programmeren 
Dat maakt mij nou weer nieuwsgierig, als ex-C programmeur.
Dat is voor mij net zoiets als kranten lezen en sudoku's oplossen.
Jaren was dat de lust van mijn leven, en het heeft me ruim 20 jaar gekost om daarvan af te kicken.

Bedoel je met programmeren het configureren van een PC-besturingsprogramma,
of is programmeren het invullen van "macro's" of miniscripts (als dit dan dat, tenzij zus of zo) in die configuratie?
Of bedoel je voor Arduino (hard core programmeren)?
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
het zijn allemaal loks van VOOR t decoder tijd perk ! dus de travo iets opendraaien en sneller rijden.
pardon schrijf fout  ik vind een beetje programmeren NIET erg
Re: analoge loks en toch je baan met PC aansturen
Die locs werken zonder meer op gelijkstroom. Als ze niet hoeven te keren is het omschakelrelais niet van belang.
Er zijn meerdere systemen (geweest) om een analoge modelbaan met de computer aan te sturen. De modernste is dus Dinamo.

http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/dinamo