Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?

Gestart door sn00zerman zondag 15 november 2020, 11:45:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Nu ik met mijn "schaduwstation lussen" op de proppen kom, wilde ik al eens rondkijken in Rocrail, of er hiervoor ondersteuning is,
maar blijkbaar niet :-)

Situatie-schets: ik heb meerdere éénsporige schaduwstations boven mekaar. Rocrail biedt wel ondersteuning voor dynamische schaduwstations (dus: meerdere treinen achter mekaar ...)
Treinen sluiten mooi aan, als de eerste uit het schaduwstation vertrekt enz ...
Echter, moet ik nog een stapje verder gaan. Bij mij liggen die schaduwstations per verdieping in een cirkel, met ongeveer 15 meter spoor per cirkel.
Door 2 wissels in zo'n lus te plaatsen, kan een trein uit die lus uit, en er later terug in. De bedoeling is om bevoorbeeld de 5de trein te selecteren om op de baan te laten rijden.
De 4 voorgaande treinen moeten dus gewoon "doorschuiven" in die lus. Dus van de 4 eerste posities bewegen om terug achteraan aan de sluiten in die lus, zodat de 5de trein via die wissels op de baan terecht komt ... Zo moeilijk leek me dat dus niet, en ik ging er vanuit dat dit voorzien was in dergelijke software. *NOT* dus !

Wie weet hier een oplossing voor, of kent software die dit ondersteunt ? (al dan niet betalend, maakt niet veel uit, moet wel op MacOS en/of Linux kunnen draaien)

Indien hier geen oplossing voor is, zie ik mij genoodzaakt om de broncode van Rocrail te downloaden, en deze functionaliteit zelf te implementeren :-(


groeten,
Kris
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Hoi Kris,
Op zich denk ik dat RR dat wel zou kunnen, maar wellicht moet je gaan denken in combinaties van schaduwstationblokken en gewone blokken.
Een (schematisch) baanplan om e.e.a. te visualiseren kan helpen.

En uiteraard via het RR-forum verwacht ik dat je dan ook de nodige handreikingen kunt krijgen, incl. wellicht een reactie van /implementatie door Rob zelf.

John (VT601)
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Hoi John,

Het gaat over dit baanplan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0
Alleen afbeelding 1 en 2 zijn van belang:
Van afbeelding 1 zitten er 7 identieke lagen boven mekaar,
afbeelding 2 is de buffer tussen het schaduwstation en de eigenlijke baan.

Op het Rocrail forum had ik al een vraag lopen in de sectie "DYI hardware", genaamd "different loc-lift, steering with Rocrail".
Lothar had eerst voorgesteld om het via traverser functionaliteit te doen. (rolbrug-functionaliteit)
Maar dat lijkt me zowieso al te beperkt. (Lothar geeft ook al aan dat het "circulair" gedeelte hier de bottleneck is.)
Rond de beperkingen van de traverser functionaliteit raak ik wel rond:
De loclift zelf dien ik gewoon als één gezamelijk spoor te tekenen.

Schematisch ziet het er als volgt uit: (even in Wintrack getekend, dat gaat sneller dan in Rocrail zelf te tekenen)


1. ovalen moeten er eigenlijk 7 zijn, maar je snapt het idee wel met maar 3 getekende ovalen hé :-) (ovalen worden in het voorbeeld bereden tegen de wijzers van de klok in)
2. Treinen komen vanop de baan, links-onder.
3. Treinen rijden de baan op, rechts-onder.
4. Elke ovaal is een staging block, dynamisch schaduwstation dus.
5. de "wissels" aan de linkerkant, worden voorzien van telkens de 2 bezetmelders van het rechte stuk, in't midden onderaan (dat is eigenlijk de loclift)
    Zodoende wordt er geen "wissel-commando" gegeven, als er zich iets op de loclift brug bevindt.
6. Er is wel een truuk om een rijweg te definiëren over de loc-lift zelf, maar als ik de 5de trein van een bepaald niveau nodig heb, moet ik eerste 4x een manueel commando uitvoeren om de 4 voorliggende treinen terug aan het einde van het dynamisch schaduwstation te laten aansluiten,
    vervolgens kan ik dan trein 5 een commando geven, om de baan op te gaan.
7. Als een trein de baan op wil, zorgt die in de rechter-wissels voor een "rechtdoor" commando, zodra één van die wissels dus een rechtdoor commando geeft aan mijn hardware, moet de brug naar het bovenste niveau gaan, om de trein vervolgens op de baan te laten rijden.

Alles heb ik al "onder controle", ik ontwikkel mijn eigen hardware namelijk
Enig issue is de functionaliteit van punt 6, ik wil trein 5 een "go" commando geven, waarna de trein-software op de PC, zelf moet weten dat hij de 4 voorgaande treinen moet laten rijden over de héél korte rijweg (loclift brug), terug naar het einde van het schaduwstation wachtrij :-)

De reden dat ik hier ook mijn vraag stel, is omdat ik het niet netjes vind om op het Rocrail forum te vragen naar andere software waar die functionaliteit wel zou in zitten :-)

groeten,
Kris
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
iTrain, ondersteund de loclift. Maar zoals je het tekent is het gewoon een klassiek schaduwstation met 3 sporen naast elkaar. Die vertrekken en aankomen over hetzelfde spoor.

Groetjes.
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Het probleem zit hem niet in het loklift gedeelte.(dit krijg ik makkelijk voor mekaar, zelfs zonder dat de trein-software hiervoor speciale mogelijkheden dient te hebben)
Het gaat hier over een niet-klassiek schaduwstation !
Elk "schaduwstation" is een laag van meet dan 15 meter, dit is dynamisch opgebouwd, zodat treinen er gewoon achter mekaar opgeslagen kunnen worden.
het "dynamisch" deel zorgt ervoor dat kortere treinen uiteraard korter bij mekaar staan dan lange treinen,
en ik moet bevoorbeeld trein 5 uit een bepaalde laag kunnen kiezen, zonder eerst manueel de eerste 4 treinen van diezelfde laag, terug laten aan te sluiten op het einde van datzelfde dynamische schaduwstation.

Ik hem me alvast geregistreerd voor een proef-versie van iTrain :-)

groeten,
Kris
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Train Controller van Freiwald kan wat jij wilt opzetten.
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Thanks Maarten, morgen eens proberen.
Is volgens mij alleen windows, maar dat mag me niet tegenhouden.
(Ik draai wintrack immers ook onder deepin 20)
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Als je gewoon meerdere blokken maakt per opstelspoor, kan je ook meerdere treinen erin kwijt. De lange treinen nemen meerdere blokken in beslag terwijl de korte er maar 1 nemen.

Als je instelt dat ze door rijden naar het laatste blok in het optstelspoor dan gaat het werken zoals jij wilt.
Dit kan bij elke software lijkt mij.

Ik vermoed dat jij nu iets te moeilijk denkt en daarvoor een speciale oplossing zoekt.
Maar meestal ligt de oplossing in de eenvoud.

Groeten Sander
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: welke software ondersteunt circulaire dynamische schaduwstations ?
Hoi Kris,
het lijkt er op dat met name deze functie
Citeer6. Er is wel een truuk om een rijweg te definiëren over de loc-lift zelf, maar als ik de 5de trein van een bepaald niveau nodig heb, moet ik eerste 4x een manueel commando uitvoeren om de 4 voorliggende treinen terug aan het einde van het dynamisch schaduwstation te laten aansluiten,
    vervolgens kan ik dan trein 5 een commando geven, om de baan op te gaan.

je "onoplosbare" probleem is. Dat had ik niet uit de soortgelijke vraag op het RR-forum begrepen. Daarmee denk ik meer lezers/meedenkers op dat forum.

Hoewel ik er nog geen ervaring mee heb, zou je wellicht kunnen denken aan Acties m.b.v. scripts.
Ik zou de vraag zoals je die nu duidelijk hebt gemaakt (los van het DIY-deel) ook zo op het RR-forum deponeren.

John (VT601)