Hoi John,
Het gaat over dit baanplan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81942.0Alleen afbeelding 1 en 2 zijn van belang:
Van afbeelding 1 zitten er 7 identieke lagen boven mekaar,
afbeelding 2 is de buffer tussen het schaduwstation en de eigenlijke baan.
Op het Rocrail forum had ik al een vraag lopen in de sectie "DYI hardware", genaamd "different loc-lift, steering with Rocrail".
Lothar had eerst voorgesteld om het via traverser functionaliteit te doen. (rolbrug-functionaliteit)
Maar dat lijkt me zowieso al te beperkt. (Lothar geeft ook al aan dat het "circulair" gedeelte hier de bottleneck is.)
Rond de beperkingen van de traverser functionaliteit raak ik wel rond:
De loclift zelf dien ik gewoon als één gezamelijk spoor te tekenen.
Schematisch ziet het er als volgt uit: (even in Wintrack getekend, dat gaat sneller dan in Rocrail zelf te tekenen)
1. ovalen moeten er eigenlijk 7 zijn, maar je snapt het idee wel met maar 3 getekende ovalen hé
(ovalen worden in het voorbeeld bereden tegen de wijzers van de klok in)
2. Treinen komen vanop de baan, links-onder.
3. Treinen rijden de baan op, rechts-onder.
4. Elke ovaal is een staging block, dynamisch schaduwstation dus.
5. de "wissels" aan de linkerkant, worden voorzien van telkens de 2 bezetmelders van het rechte stuk, in't midden onderaan (dat is eigenlijk de loclift)
Zodoende wordt er geen "wissel-commando" gegeven, als er zich iets op de loclift brug bevindt.
6. Er is wel een truuk om een rijweg te definiëren over de loc-lift zelf, maar als ik de 5de trein van een bepaald niveau nodig heb, moet ik eerste 4x een manueel commando uitvoeren om de 4 voorliggende treinen terug aan het einde van het dynamisch schaduwstation te laten aansluiten,
vervolgens kan ik dan trein 5 een commando geven, om de baan op te gaan.
7. Als een trein de baan op wil, zorgt die in de rechter-wissels voor een "rechtdoor" commando, zodra één van die wissels dus een rechtdoor commando geeft aan mijn hardware, moet de brug naar het bovenste niveau gaan, om de trein vervolgens op de baan te laten rijden.
Alles heb ik al "onder controle", ik ontwikkel mijn eigen hardware namelijk
Enig issue is de functionaliteit van punt 6, ik wil trein 5 een "go" commando geven, waarna de trein-software op de PC, zelf moet weten dat hij de 4 voorgaande treinen moet laten rijden over de héél korte rijweg (loclift brug), terug naar het einde van het schaduwstation wachtrij
De reden dat ik hier ook mijn vraag stel, is omdat ik het niet netjes vind om op het Rocrail forum te vragen naar andere software waar die functionaliteit wel zou in zitten
groeten,
Kris