Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III

Gestart door boris vrijdag 22 februari 2008, 13:04:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Wie kan mij vertellen hoe de zwitserse sluitsein verlichting bij rijtuigen was uitgevoerd in tijdperk III. Was dit een wit of een rood licht?

Boris
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Sluitlicht bij treinen in CH is altijd rood geweest. Ook bij losse loks trouwens. Wit achter is alleen als bij loks die een trein trekken.

mvg, Johan.
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Johan,

Bedankt voor de informatie. Is er ook een boekwerk, waar ik dit soort informatie uit kan halen.

Mvrgr.,

Boris
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Hier zijn al veel discussie's over gevoerd.
Dat het sluitlicht rood is zou kunnen echter ik heb thuis een foto aan de muur hangen van een RhB-trein stuurstand achterop en met een wit licht.
Losse locs hebben inderdaad rood achter.
De kleur van het achterlicht is ook afhankelijk van de situatie. Een vast aan de trein gekoppelde opdrukloc heeft wit achter, maar een losse opdrukloc weer rood.
Het zwitsers seinregelement zal hier wel duidelijk in zijn staat echter bij mij niet in de boekenkast. Aanvullingen?
Erwin
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Citaat van: Re460 op zaterdag 23 februari 2008, 08:02:54
Hier zijn al veel discussie's over gevoerd.
Dat het sluitlicht rood is zou kunnen echter ik heb thuis een foto aan de muur hangen van een RhB-trein stuurstand achterop en met een wit licht.
Erwin

Achterzijde van een trein behoort altijd met rood te zijn gemarkeerd. Ik heb ook wel eens wit gezien maar dat zijn fouten die een mcn maakt. (zelfs een trein zonder forntseinen op de video) Zelfs bij opdruklokken is het sluitsein altijd rood. Wel of niet gekoppeld geeft men aan met frontseinen aan of uit ect.
Bij diverse maatschappijen hanteerd men zijn eigen regeltjes echter over einde trein is men eensluidend, rood.

Mvg, Johan.
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Ofschoon ik de wijsheid niet in pacht heb, toch nog even nagezocht. E.e.a. is terug te vinden in het Fahrdienstvorschrift FDV300.2 na te lezen op http://people.freenet.de/JoSt/S1.gif en ook nog op de pagina's S1a, S2, S3 en S4.
Op de pagina S5 staat iets over het noodsignaal op de Baanvakken Basel Bad/Basel SBB/ Rb Muttenz.
Erwin
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Tsja rangeerbeweging is heel wat anders dan een trein op baanvak.

Mvg, Johan
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Klopt Johan, kijk ook maar eens op de andere pagina's vervang in het site-adres de S1 eens door de S1a, S2, S3, S4 en S5. Is erg verhelderend. In de S3 staat iets van de sluitseinen.

Ook heb ik begrepen dat het bij dubbeltractie nog uitmaakt of een cabine bemensd is of niet. Als de tweede loc van het dubbelspan een machinist aan boord heeft  schijnen de frontseinen te branden, bij geen machinist brandt van de tweede loc slechts een wit sluitsein.

Zelf begrijp ik echter niet dat er soms met 2 en een andere keer met 1 rood sluitsein wordt gereden. De rijtuigen voeren vaak 2 rode sluitseinen en de stuurstand/locomotief maar 1. Op station Luzern heb ik echter meerdere Re465 gezien met de 2 rode sluitlichten. Hier kan ik geen chocolade van maken.
Erwin
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Citaat van: Re460 op zondag 24 februari 2008, 08:43:01
Ook heb ik begrepen dat het bij dubbeltractie nog uitmaakt of een cabine bemensd is of niet. Als de tweede loc van het dubbelspan een machinist aan boord heeft  schijnen de frontseinen te branden, bij geen machinist brandt van de tweede loc slechts een wit sluitsein.
Erwin

Ho hoh ho dan heb je het over hele andere zaken. De vraag van de vragensteller was over sluitseinen aan de achterzijde van de trein! Die is altijd rood.

Jij haalt hier hele andere seinbeelden aan bij dubbeltractie en voorspan rijden. Maar daarachter hangt een trein en die behoort op het einde een rood sluitsein te voeren.
Jij haalt dus verschillende zaken door elkaar die niets met elkaar te maken hebben (zaken zoals rangeerbeweging, dubbeltractie, voorspan)
Einde trein, dat was de vraag behoort altijd rood te zijn.

Citaat van: Re460 op zondag 24 februari 2008, 08:43:01
Zelf begrijp ik echter niet dat er soms met 2 en een andere keer met 1 rood sluitsein wordt gereden. De rijtuigen voeren vaak 2 rode sluitseinen en de stuurstand/locomotief maar 1. Op station Luzern heb ik echter meerdere Re465 gezien met de 2 rode sluitlichten. Hier kan ik geen chocolade van maken.
Erwin

Nou neem maar een Milka , die hoef je niet te maken dat doen de Zwitsers wel voor je  :P

Zoals ik in een vorig bericht hierboven al melde, verschillende maatschappijen hebben hun eigen regeltjes er naast.

BLS heeft altijd, ook bij locomotieven, dubbel rood achter als sluitsein gevoerd.

SBB heeft tot voor enkele jaren geleden bij treinstellen en locomotieven achter één rood sluitsein gevoerd en wel rechts achter.

Daar behoef je geen chocola van te maken en te verklaren, dat zijn de regeltjes die verschillen tussen de SBB en BLS.

Het grappige was dat als een SBB machine gehuurd werd door de BLS en dus ook door een BLS mcn gereden werd deze lok dubbel rood voerde.
Zie hier en hier voor goede voorbeelden daarvan.

De Re 460 hebben t.b.v. de Neubaustrecke ECTS II en sorftware wijziging gekregen. Vanaf dat moment voert de SBB nu ook gewoon dubbel rood achter bij pendelstammen. Ook andere machines voeren nu oficieel dubbel rood achter echter je zien daar nog wel vaak enkel rood.

Even een zijspoor (niets met sluitseinen te maken) hier zie je een voorbeeld van voorspan rijden.

Hier een voorbeeld waar het gevoerde sluitsein niet juist is, de mcn zit dus fout (kan gebeuren, fouten maken is menselijk) en hier je wel een juist sluitsein bij de BLS dubbel rood.

Hier zie je een decect sluitsein.

Zie hier SBB sluitsein voor aanpassing Neubaustrecke en hier vanaf 2005 na de aanpassing voor de Neubaustrecke.

Alle foto's zijn te vinden op mijn site.

Mvg, Johan
Re: sluitsein verlichting Zwitserse rijtuigen tijdperk III
Mooi verhaal met mooie foto's Johan. Het is wat ik al eerder zei, je kunt hier behoorlijk discussie over voeren. Het is en blijft toch een apart verhaal, maar ja dat maakt de modelspoorhobby ook zo interessant.
Prettige avond gewenst.
Erwin