Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

jaa t printplaatje

Gestart door markje zaterdag 23 februari 2008, 16:12:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
jaa t printplaatje
markje
gast

jaa t printplaatje
wie heeft een mooi schema met de aansluiting voor t  printplaatje met  het knipperlichtje voor de DHG 700 ik kom  er f niet uit :roll:
Re: jaa t printplaatje
Hey Mark,

Een schema heb ik niet voor je maar heb wel even m'n eigen locje opengeschroefd 8)



Voor zover ik kan zien zitten er slechts twee aansluitingen voor snoertjes op het printplaatje.

In het linker vakje op de foto zijn bij die van mij drie oranje draden aangesloten, eentje naar ieder gloeilampje van de front-seinen en eentje naar de decoder. In het rechter vakje is een paarse draad aangesloten die naar de decoder loopt, hier zit een weerstandje tussen :idea:

Misschien heb je er wat aan, garantie tot aan de linker muisknop ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: jaa t printplaatje
okee maargoed nu de volgende vraag zijn ze van elkaaar onafahankelijk te schakelen? dus met voorlicht en zonder zwaai licht of beide weer aaan enz
Re: jaa t printplaatje
Yep, dat zijn ze zeker wel ;)

Volgens mij zitten de oranje draden aan de retourleiding van de decoder vast (decodermassa?). De paarse draad is de schakeldraad voor het knipperlichtje. Ieder lampje voor de frontseinen heeft naast de oranje draad nog een schakeldraad. Let wel, dit is mijn interpretatie en ik ben (ook) slechts een beginner 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: jaa t printplaatje
aah okee dan ben ik bang dat ik de boel verkeerd aangesloten hebt, want ik heb de paarse draad aan de decoder hangen en daarnaa direct op massa gezet, en ik ben bang dat ik  de led opgeblazen heb :shock:
Re: jaa t printplaatje
Lid sinds: 2007

offline
Re: jaa t printplaatje
Ik denk eerder je decoder...
Re: jaa t printplaatje
Als je een schakeldraad zonder verbruiker ertussen aan de decoder-massa oranje draad hangt dan is dat volgens mij inderdaad slecht nieuws voor de decoder :? Jammer dat er niet even een techie meekijkt om één en ander te bevestigen danwel te corrigeren :cry: Heren ombouwers, uw mening...?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: jaa t printplaatje
De oranje draad is een positieve spanning.
De paarse draad die naar de decoder loopt wordt via de functie(uitgang) naar de decodermassa geschakeld.
De verbruiker, in dit geval het printje, is tussen deze oranje en paarse draad aangesloten.

Mvg,
Peter
Re: jaa t printplaatje
En als je paars en oranje verbindt zonder verbruiker ertussen dan zegt de decoder inderdaad *KABOOM* :?:
Re: jaa t printplaatje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: jaa t printplaatje
Een 60760 gaat dan op spectaculaire wijze heen, maar een fatsoenlijke decoder heeft een kortsluitbeveiliging om zulks te voorkomen.
Re: jaa t printplaatje
Citaat van: Acido op zondag 24 februari 2008, 16:05:16
Een 60760 gaat dan op spectaculaire wijze heen, maar een fatsoenlijke decoder heeft een kortsluitbeveiliging om zulks te voorkomen.

Dan hangt het dus af van de decoder die ze in dit locje gebruikt hebben...hmmm... Gewoon nog eens proberen op de juiste manier, Mark ;)
Re: jaa t printplaatje
Nouu de boel rijd wel netjes, ik had blauw en paars gebruikt
Re: jaa t printplaatje
Citaat van: markje op zondag 24 februari 2008, 20:43:35
Nouu de boel rijd wel netjes, ik had blauw en paars gebruikt
En daar zit weinig potentiaal verschil tussen.

Mvg,
Peter
Re: jaa t printplaatje
okee ik volg een cursus  electro enne jaah ik heb t geleerd maar ja nu ff vergeten:S wat t betekende jaah dat heb  je emt al die formules
Re: jaa t printplaatje
Pas geleerd en nu reeds alles vergeten dat blijkt het begin van Alzheimer wel  :D
Re: jaa t printplaatje
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: jaa t printplaatje
Een flinke condensator en een weerstandje verhelpt de Alzheimer bij sommige decoders, of het ook voor andere zaken als decoders effectief is waag ik te betwijfelen. :lol:
Re: jaa t printplaatje
jaah gelukkig wel  met al die U.I=R , t LECIE verhaal  od de xc gedeeld door 2maal pie maaal f maal L ga zo maar door