Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Laminaat of vloerbedekking

Gestart door Ferdi zaterdag 14 november 2020, 22:35:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Laminaat of vloerbedekking
Beste mensen,
Hebben jullie laminaat of vloerbedekking in jullie treinkamer?
Ik twijfel: laminaat geeft veel stof. Vloerbedekking neemt dat meer op en is makkelijk te stofzuigen.
Aan de andere kant ben al ik zoveel kleine onderdeeltjes kwijt geraakt in de vloerbedekking.
Uren op m'n knieën om de lichtgeleider terug te vinden van het frontlicht. Op laminaat zie je ze zo liggen (en hoor je ze ook vallen).
Misschien zijn laagpolige tapijttegels een optie. Maar dan: welke kleur, dat je de onderdeeltjes goed kunt zien liggen. Felle kleur?
Met een goede kwaliteit vloerbedekking is hij wel makkelijk schoon te houden.
Of is er nog een andere optie?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Als je een ideale vloerbedekking zoekt voor in de modeltreinkamer dan moet je zeil nemen. De Novilon die bij ons ligt is onderhoudsvriendelijk en comfortabel. Qua kleur, uitstraling etc. hoef je je geen zorgen te maken, keuze genoeg. En het is er in vele prijs en kwaliteit klassen.

MvG,

Timaximus
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hoi Ferdi,
in mijn treinenkamer ligt laminaat.
Juist om die kleine dingen te horen vallen en te zien liggen.
Stof, ja inderdaad. Ik gebruik een kruimeldief en / of een zachte bezem voor devloer.
Sucsez met je keuze.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ook bij mij (oud) zeil op zolder.
Zelfs het kleinste messing schroefje is er nog op terug te vinden.

Sinds kort laminaat in de woonkamer. Ik had nog niet ontdekt dat het extra stoffig wordt.
Een huiskamer vergaart veel stof, vanzelf al.

De buuf bood me laminaat aan, voor op zolder (treinbaan), ik zag er vanaf.
Ik vind laminaat vooral erg gehorig (ondanks de isolatielaag eronder).
Ik had eerst plavuizen. Het blijkt dat alles wat stuk valt op plavuizen, ook stuk valt op laminaat.
Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ook hier ligt laminaat, de voordelen somde jezelf al op, ik haal een keer per week de stofzuiger over de vloer en dat volstaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ha Ferdi,

Ik weet niet wat je budget is, maar hoewel er hier laminaat op de zolder ligt, is misschien marmoleum ook een optie?
Dat is in vele kleuren te koop, dempt het geluid en isoleert lekker, gemakkelijk schoon te houden en ook nog warm.
Ik weet niet of je hobbyruimte ook voor andere dingen wordt gebruikt, maar het zou een optie kunnen zijn.
Hier blijft het laminaat nog wel even liggen, maar dat is vanwege het budget wat op is na een grote verbouwing. Anders had ik het wel geweten.

Groet Dennis 
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Vloerbedekking en afgeknipte draadjes is een ramp. Die koperdraadjes blijven in je vloerbedekking (maakt niet uit hoe laag of hoog) hangen.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
 @citaat
En dan is blootvoets lopen ook geen pretje meer.


Citaat van: Ferdi op zaterdag 14 november 2020, 22:35:34
Ik twijfel: laminaat geeft veel stof. Vloerbedekking neemt dat meer op en is makkelijk te stofzuigen.
Ik zou eerder laminaat of een andere gladde ondergrond kiezen en niet voor vloerbedekking gaan.
Laminaat e.d. is eenvoudiger te stofzuigen, bij vloerbedekking blijft het stof eerder hangen.

Wellicht is ook de aanschaf van een (budget) robo stofzuiger een optie (eventueel via kopzuiger of iRobot aan te sturen  :D :D)
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hier op zolder ligt laminaat zeer tevreden over en mocht er eens wat vallen dan hoor ik waar het ongeveer terecht is gekomen.

Groet Michel
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ook ik heb laminaatvloer in de treinenkamer.

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 15 november 2020, 08:29:10
Vloerbedekking en afgeknipte draadjes is een ramp. Die koperdraadjes blijven in je vloerbedekking (maakt niet uit hoe laag of hoog) hangen.

@citaat
Dit had ik voorheen ook, vloerbekleding waarin alles blijft vastzitten, en kleine stukjes koperdraad is dan niet het gezelligste om op te lopen, of als je eens onder de tafel moet heen kruipen.

Ook is het laminaat handig als er iets kleins valt, je kan het bijna direct terug vinden.

Het reinigen van de laminaatvloer, doe ik simpelweg met een swiffer, neemt alle vuil en stof makkelijk op.
En de swiffer heeft ook het voordeel tov een stofzuiger, mocht er eens iets gevallen zijn en je vind het niet onmiddellijk terug, het verdwijnt niet in de stofzuiger, maar blijft aan het swifferdoekje hangen, en kan je zo weer terugnemen. :thumbup:
Dit doe ik zowat om de twee weken.

Aan alle vloerbekledingen zijn er + en - punten. het is maar wat je zelf het best vind.
Veel suc6 met je keuze.

Grts Freddy
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ferdi,
wat dacht je van lekker zwaar vinyl ?
dus wel minstens 3 mm dik...
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ook bij mij ligt er laminaat. Naast de genoemde voordelen vind ik het ook handig om onder de baan door te "schuiven". Op vloerbedekking heb je toch weerstand niet...

Luc
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hoi,
Even een ander geluid  O:-D
Ik heb op een treinkamer laagpolig tapijt en op de andere planken met op de meeste plaatsen matten.
Bevalt me prima en heeft als voordeel, dat er minder stof op mijn banen terecht komt.
http://www.allesovertapijt.nl/downloads/doc_view/165-harde-feiten-over-zachte-vloeren
Ook mijn knieën zijn er blij mee en alles wat er valt, maakt een zachtere landing ;)
Kleine onderdeeltjes die kwijt raken, komen in de zakloze stofzuiger en zijn daar weer terug te vinden.

Grtz Tony


Bij Miwula komt plakvinyl.
Lid sinds: 2008

offline
Bij Miwula komt plakvinyl.
Voor mij laminaat.
Ik zie al een paar keer langskomen, dat die snel stoffig wordt.
Ik zie dat anders.
De stof is sneller zichtbaar. Stof is gewoon aanwezig!
Ik bouw / zaag ook in mijn spoorkamer.
Ik heb een stofzuiger die gemakkelijk bereikbaar staat en gebruik die bijna dagelijks.
Overigens heb ik daarnet op FB een filmpje gezien van Miwula in Hamburg.
Hier wordt de Lock-down periode gebruikt om o.a. de complete tegelvloer 1500 M2 te verwijderen en daarvoor een plakvloer aan te brengen.
Hier een aantal foto's
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2010

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Bij mij ligt een soort laminaat, niet in 'hout' maar in PVC stroken. Gemakkelijk te leggen, snijden met een goede cutter, heeft de voordelen van laminaat: je hoort het vallen en je vindt het terug, eenvoudig schoon te maken met swiffer, stofdoekje, stofzuiger, nat dweiltje, enz. en ... het isoleert. Stappen hoor je niet. Een geschikt alternatief voor laminaat. Het ziet eruit als laminaat, maar het is het niet. Veel kleuren en afwerkingen mogelijk.

Is ook goedkoop, o.a. te krijgen in 'kleinste natuurlijke eenheid die in onze kosmos voorkomt'.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Bij mij ligt er vloerbedekking

Minder last van stof

Minder kans op breuk bij het vallen

Zacht voor de knieën

Geen last van de losse koper draadjes, want ik heb pantoffels aan de voeten

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hi Ferdi,

Wij hadden (op zolder) vloerbedekking die vervangen moest worden na kort wikken en wegen wilden we
Marmoleum, zeil of tapijt en het is laminaat geworden (heel blij mee) en goed schoon te houden.
Op mijn werklocatie (bureau) in de ruimte met trap voor de zolder kamer ligt, marmoleum (redelijk effen voor de vallende onderdeeltjes)
(Van marmoleum ben ik voorstander van maar wel prijzig).
O ja onder mijn baan-poten komen wielen van 8 cm diameter, dat rolt en draait lekker makkelijk.

groet
Harald
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hier ligt laminaat, de baan staat op wielen en is eenvoudig te verplaatsen. En inderdaad eenvoudig stofzuigen en vallende dingetjes terugvinden.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Bij mij ligt marmoleum. Het geeft nauwelijks stof, erg praktisch. Momenteel heb ik een vloerbaan en daarvoor is het een prima ondergrond. Het is bijna egaal van kleur, een losgeraakt onderdeel is daardoor makkelijk terug te vinden. Het ligt er nu bijna twee jaar en in die tijd ben ik één keer een koppeling kwijtgeraakt, dat is alles. Al snap ik nog steeds niet waar die koppeling zich heeft verstopt.

De kamer heeft vloerverwarming, da's ook handig: geen radiatoren die bereikbaar moeten blijven of in de weg zitten.

Om het neer te leggen is het iets duurder dan tapijt, laminaat of zeil. Aan de andere kant vergt het nauwelijks onderhoud en is het praktisch onverslijtbaar, dus als het er eenmaal ligt, heb je er tientallen jaren geen kosten meer aan.

Re: Laminaat of vloerbedekking
@citaat

CiteerAl snap ik nog steeds niet waar die koppeling zich heeft verstopt.

Zit vast in een stofzuiger zak :P

Ik heb zelf zeil liggen en ben daar zeer tevreden over: stofzuigt en dweilt makkelijk en je vindt verloren onderdeeltjes snel terug (als je je bril op zet ;)).

Mvrgr,
Rob.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ik heb flexxfloors, maar heb spijt dat ik geen laminaat heb genomen.
Mijn wieltjes onder de poten van de baan zakken iets weg, dat maakt zwenken en rijden lastig.

Jan
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Citaat van: ROMiJo op zondag 15 november 2020, 12:54:53
@citaat

CiteerAl snap ik nog steeds niet waar die koppeling zich heeft verstopt.

Zit vast in een stofzuiger zak :P

Zoiets dacht ik ook al toen ik hem niet kon vinden, daarom heb ik de stofzuiger geleegd en de inhoud uitgekamd. Noppes. Gelukkig zijn die dingen niet zo duur, ik gewoon een nieuwe gekocht.
Re: Laminaat of vloerbedekking
ik wil ook een nieuwe vloer, maar ik twijfel nog, het is voor mij wel een zeer groot bedrag, vloerafmeting is 43m2
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hoi,

Vloerbedekking is niet goedkoop. Maar als je de baan aan het bouwen bent, je continu ergeren aan de gekozen bedekking, is een zin/motivatie killer.
Er valt altijd wel wat op de grond, en om dan uit te zoeken waar het ligt... Voor mij dus glad en effen (en geen middelgrijs), en dat kan zeil of laminaat zijn.

Jan-Peter

Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Citaat van: cees52 op zondag 15 november 2020, 11:37:26
Geen last van de losse koper draadjes, want ik heb pantoffels aan de voeten

Ook niet even met de handen op de vloer steunen?
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Leuke poll  O:-D

Zelf allebei gehad laminaat en vloerbedekking, mijn voorkeur is laminaat.

Swiffer erover en klaar.  en kan niet zeggen dat ik meer of minder stof heb bij vloerbedekking of laminaat.
Morsen met houtlijm/gips/water of verf, doekje erover klaar, vloerbedekking wordt op den duur toch grauw, en zie het dan maar eens schoon te krijgen.
Ik had vooral veel last met schoonhouden van vloerbedekking onder mijn curver opslag bakken met wieltjes, ze rijden niet en vuil slaat zich op tussen het plastic en de vloerbedekking
Iets kwijt/gevallen je vind het veel sneller
Mijn krukje met wieltjes waarmee ik rijd tussen bureau en de baan gaat veel te stroef op vloerbedekking
Enz...

Het nieuwere pvc is misschien ook wel iets  :) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hier nog een voorstander van laminaat.
Om alle reeds genoemde redenen  :)
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Extra:
Op laminaat, zeil of marmoleum moet je wel rubberen wielen gebruiken (ook onder je bureau stoel bij)
Op tapijt kan je de hardere wieken gebruiken.
Zacht op hard en hard op zacht dus.

groet
Harald
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Bij mij ligt vinyl en dat bevalt me prima. Makkelijk te leggen (op rol), isolerend/dempend en je vind alles terug. Heeft ook nog een licht verend vermogen (ondervloer), dus als er iets valt is het niet direct aan diggelen zoals bij laminaat. Succes met de keuze.

Groeten,
Wico
Re: Laminaat of vloerbedekking
Landschapje maken, spoordijkje begrassen met grasvezels en plakmeuk, dito bomen en struiken, ballasten met druppellijm, knoeien met flesjes of potjes verf, spuitlijm, de airbrush en natuurlijk de koffiemok die zo af en toe ompleurt: dan kies je rap voor een laminaatje van de Kwantum. Met daarop natuurlijk zo'n Leen Bakker karpetje, voor het warme gevoel..... :P

Gr, Ben.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hier ook laminaat het zelfde door het hele huis ivm alles gelijk vloers.

En heb de baan op wielen staan en dat rolt prettiger op een harde ondergrond.

Gr hans
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Citaat van: Haradigi op zondag 15 november 2020, 18:35:53
Extra:
Op laminaat, zeil of marmoleum moet je wel rubberen wielen gebruiken (ook onder je bureau stoel bij)
Op tapijt kan je de hardere wieken gebruiken.
Zacht op hard en hard op zacht dus.

groet
Harald

Ik doe gewoon hard op hard hoor,
Net als bij grootspoor 😂😂😂haha
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Beste mensen,

Wat geweldig zoveel reacties en adviezen!
Ik ga voor de marmoleum: toch een beetje warm, veerkrachtig, ook voor het (onbedoeld) vallen. Makkelijk schoon te houden met de swiffer. Duurzaam (goedkoop is vaak duurkoop), geluiddempend en natuurlijk de onderdelen die makkelijk terug te vinden zijn.
Ik hoop dat iedereen met dit draadje z'n voordeel mee kan doen en z'n eigen afweging kan maken.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Bij Miwula komt plakvinyl.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bij Miwula komt plakvinyl.
Citaat van: joske3 op zondag 15 november 2020, 10:45:49
Voor mij laminaat.
Ik zie al een paar keer langskomen, dat die snel stoffig wordt.
Ik zie dat anders.
De stof is sneller zichtbaar. Stof is gewoon aanwezig!

Dat klopt natuurlijk. Maar vloerbedekking houdt stof beter vast, zodat het niet door de kamer blijft dwarrelen totdat het ergens valt waar het beter houvast heeft. Op je treinbaan bijvoorbeeld.  :D
Vindt vloerbedekking eigenlijk gewoon comfortabeler.
Re: Laminaat of vloerbedekking
@FERDI.  Als het een betonvloer is, wel egaliseren.  Anders zie je na  verloop van tijd oneffenheden door je harde vloerbedekking komen.
Re: Laminaat of vloerbedekking
@citaat marmoleum ga je niet zelf leggen,zelfde geldt voor pvc vloeren dat is werk voor vakmensen.
Vloerbedekking,laminaat of zeil wil nog wel.
Ik weet dit uit eigen ervaring mijn broertje is namelijk woning/projectstofferder.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Citaat van: hmmglaser op maandag 16 november 2020, 00:13:22
marmoleum ga je niet zelf leggen, zelfde geldt voor pvc vloeren dat is werk voor vakmensen.
Dag Mark,
Ben ik ook niet van plan. Ieder z'n vak.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Ik heb een PVC vloer. Duurzaam en sterk. Zeer bestendig tegen vanalles. Wel de vloer eerst egaliseren.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Dag Ferdi.
Wij hebben PVC op de begane grond en laminaat op de verdiepingen en in het gastenhuis, in de oude boerderij en voormalige kantine ligt (lag) vloerbedekking.
Overal heb ik korte of lange tijd treinbanen e.d. gehad dus ik weet nu ook wel de voor- en nadelen.
PVC bevalt enorm goed en het laminaat valt mij wat tegen en vloerbedekking is met treinen een "crime" behalve als er iets valt.

Succes met je keuze.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2007

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Bij ligt laagpolige tapijttegels
Ooit bij het verhuizen van een flat naar een woning had ik deze tapijttegels over en ze zagen er nog steeds goed uit (zonde om weg te gooien), dacht waarom leg ik het niet op zolder leggen. Zo gezegd zo gedaan.

Later ben ik mijn treinbaan gaan bouwen, en nog steeds lagen deze tegels, nooit wat veranderd. Heeft ook wat voordelen, zoals het behoud van mijn knieën. Andere nadelen kunnen er ook zijn.
Re: Laminaat of vloerbedekking
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Laminaat of vloerbedekking
Hier zeil met vloerverwarming.
Bevalt goed. Zakt alleen een mm in onder bureaustoel. Ligt ook los.
Onderdelen zijn makkelijk terug te vinden, is veerkrachtig waardoor vallende objecten minder of niet beschadigen; redelijk comfortabel en stil. Heb nog geen rijervaring op zeil, maar nu ook geen ruimte daarvoor.
Mvg. Marcel.