Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

HAG loc, motor defect, wat te doen?

Gestart door Jan RhB zaterdag 14 november 2020, 12:48:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HAG loc, motor defect, wat te doen?
Ik heb een Marklin digitale baan mbv CS2 en CS3, naast Marklin treinen rij ik ook met HAG uit Zwitserland, mooie zware locs, rijtuigen en wagons. In 1993 heb de HAG E- locomotief Re 6/6 2 teilig rot AC NR. 198 Wolhusen gekocht. Al mijn HAG locs heb ik laten digitaliseren. Sinds een paar weken rijdt hij niet meer. Naar de dealer met de vraag is deze nog te herstellen is, antwoord is nee, de tandwielen zijn stuk en niet te vervangen. Kortom "Houston we have a problem" Inmiddels uitgevonden dat er geen importeur is in Nederland, maar ook geen treinenwinkel in Nederland die HAG verkoopt of handelt met HAG in Zwitserland. Op de site van HAG Zwitserland staat een E-mailadres en hier heb ik de vraag gesteld of zij een nieuwe motor kunnen leveren of de loc kunnen repareren. Ik ben benieuwd naar de HAG reactie.
Mijn vraag aan de forumleden is de volgende, betreft HAG loc:
> zijn er HAG loc bezitters?
>wat zijn je ervaringen?
> indien je problemen hebt gehad met je HAG loc, hoe heb je dat opgelost?
> heb je nog tips voor mij?
Alvast mijn hartelijke dank voor je reactie
Groet van Jan RhB.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Het defect zijn dat alleen de tandwielen?
Dan wil ik wel kijken bij andere merken. Of bij een maker informeren.
Grt.Jo 
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Ik vond hier een compleet motordraaistel, weet niet of het past, maar die prijs..... :O
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Welk tandwiel is er precies stuk?

Ik heb dezelfde loc (in het groen), die ik heb omgebouwd met een Märklin hoogvermogenmotor.  Als het anker-tandwiel stuk is, heb ik er nog wel één voor je dus...
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Hoi Jan,

Het beste kun je beter een keer op reis gaan (als het kan) naar Zwitserland en daar kijken voor onderdelen.
Had ooit drie magneten voor een ombouw nodig en ik kreeg ook een antwoord dat luidde: €38 per stuk.

De 1 jaar oudere Hag prijs gaf aan 14 euro, en ik heb begrepen dat er een op geld beluste eigenaar nu de scepter zwaait.
Mogelijk doet dit ook de prijzen stijgen bij handelaren die het misschien ook gaan doorvoeren, dus informeer ook eens bij handelaren aldaar.

Degene voor wie ik de ombouw deed liet een kennis de magneten meebrengen, en ja die had ook eerst gebeld ondanks dat het ook een Zwitserland liefhebber is.
De reis was al gepland dus kreeg ik ze netjes op de beurs in Houten overhandigd, zodat ik thuis de spoelen voor magneten kon omruilen.

Heb je bij de lok's ook nog iets van een boekje waarop de onderdelen staan?
Dat zoekt een stuk makkelijker, en je kan dat zo duidelijker doorgeven.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Ik vond €38 ook te gortig, en heb er een 10x10x10 neodynium magneet in gezet.

Zie https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
beste Forumleden, mijn hartelijke dank voor je reactie, ik moet er maar eens zwaar over nadenken, wat de doen
Op de HAG site , staat een onderdelenlijst van elke loc(?) dus ook voor de Re 6/6 gelede, echter nog weinig onderdelen zijn beschikbaar en al helemaal geen motor.
Groet van Jan.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 november 2020, 13:34:01
Ik vond hier een compleet motordraaistel, weet niet of het past, maar die prijs..... :O
Zelfde artikelnummer E-Hag-205060-90P  bij amiba niet voor  219.80 CHF / Stk. inkl. 7.7% MwSt, maar voor CHF 177,90 (incl).
CiteerDieser Artikel wird für Sie bestellt. (monatliche Sammelbestellung)
en
Citeer
Produktinformationen "Hag H0 Motor komplett ohne Blende mit Permanentmagnet"

Ersatzteile zu Hag Lokomotive Re 6/6, Hag Artikelnummer 196 - 206 (alt), Hag Artikelnummer 20 xxx (neu),
für Wechselstrom, Preis für eine Verpackungseinheit von 1 Stück

Nu zie je meteen: dat is de goede, want Hag Artikelnummer 196 - 206 (alt), Hag Artikelnummer 20 xxx (neu)

En die vind je voor het zelfde bedrag bij
Bahnorama.ch
Citeer177.90CHF / Stk. inkl. 7.7% MwSt.
CiteerHAG H0 (ET) Motor komplett, ohne Blende, mit Permanentmagnet (zu Re 4/4 II oder Re 6/6)

Dus ziedaar, goedkoper wordt het niet dan 177,90 chf.
HAG is gewoon duur, en elk onderdeel ervan ook.

Als je erachter kunt komen welk tandwiel naar de knoppen is, en waarom (want dat gebeurt zelden), hoe het tandwiel vertand is (alle  oude motoren waren gelijk en er waren maar twee soorten oude motoren), kom je goedkoper weg.

Waarschijnlijk valt er met de oude Ersatzliste van HAG achter te komen welk bestelnummer dat tandwiel heeft. Ik moet die nog op een oude PC hebben staan, ergens ....

En dan zal blijken dat er wel via ebay aan te komen valt (mits je dat Ersatzteil nummer maar kent). Dik kans dat iemand die tandwielen als halffabrikaat levert (oftewel namaakt); dat is bij HAG onderdelen niet ongebruikelijk.

Je betaalt alleen de hoofdprijs als een model gedemonteerd is, en in losse onderdelen wordt verkocht.
Je betaalt dan ook het arbeidsloon voor het sloopwerk. Dat zie je veel in Duitsland gebeuren, aangeboden worden.

Als je bij Johan Voermans gaat kijken naar Märklin Reserveonderdelen, dan vind je een aantal motoren (2 maximaal) die mogelijk bij toeval passen, maar toch nog altijd zo'n € 60,- kosten (ook voor zijn slooploon betaal je). 

Zoals je ziet, zijn de HAG-vervangingsmotoren dus nog leverbaar (door HAG), en zijn al voorbereid op digitaal rijden. Analoge motoren leveren ze al in geen jaren meer, en daar heb je ook weinig aan.

Oorspronkelijk (voor ombouw) was AC, dus het motortype ook, en dus moet het tandwiel type te achterhalen zijn.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Ik heb nog niet zo lang geleden een los tandwiel laten maken voor een Märklin Br 24, waarvan de complete as niet meer leverbaar bleek. Materiaal kiezen, modul en aantal tandjes opgeven en een paar dagen en een paar Euro's verder lag het spul bij de post. Helaas kan ik de leverancier niet meer vinden, maar Google geeft een aantal mogelijkheden met als zoekterm "miniatur Zahnräder". Indien gewenst wil ik nog wel even verder zoeken.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 24 november 2020, 00:29:47
Dus ziedaar, goedkoper wordt het niet dan 177,90 chf.

Plus invoerrechten btw, enz.
Zwitserland is geen EU-land.

Douane


Willy
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Jan, je kunt er ook een Re10/10 van maken, en dan alleen de Re4/4 aandrijven...
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
 :offtopic:
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 24 november 2020, 09:48:22
los tandwiel laten maken voor een Märklin Br 24,

:ontopic
Ja, dat staat Hier: Br24, Märklin 36244, compleet met site vermeldingen waar je tandwielen kunt bestellen. Mooi dat het is gelukt!
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Top Jan, ik wist het zo snel niet meer. Nu ik het item even teruglees zie ik dat ik verzuimd heb om de afloop te vermelden. Ik heb inderdaad via genoemde site een paar tandwieltjes besteld en die werden binnen een paar dagen geleverd en bovendien voor een zeer aantrekkelijke prijs. De montage van de BR24 gaf nog wel wat bijkomende problemen - de vorige eigenaar was van het betere sloopwerk - maar uiteindelijk is er een goed lopend machientje ontstaan.
De Duits/Poolse tandwielfirma is een aanrader!
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Terug komend op dit topic. Hoe kunnen we Jan RhB uitleggen om welk(e) tandwiel(en) het gaat, hoe hij die moet beschrijven (classificeren), en hoe hij de juiste kan aanklikken op de Poolse site. Gesteld dat z'n dealer (of een ander) die kan inbouwen.

Wat voor fotomateriaal hebben we van zijn loc daarvoor nodig?

Bij Teddy Mahrer alle HAG motor types (staan onder die van Märklin)

Bij de buren staat uit 2018 een draadje van Blausee-Mitholz over een gescheurd tandwiel (een van de twee grote kunststof tandwielen): HAG met gescheurd tandwiel met foto's.

Als je daar kijkt dan vind je een link naar ebay. Niet bij ebay meer te koop, maar wel interessant is de vermelding:
CiteerHAG 160086-50 Doppelzahnrad 12/32 Zähne
Dat is een origineel Ersatz onderdeel dat door HAG werd verkocht, in het verleden.

En nog steeds bij amiba E-Hag-160086-50 Hag H0 Doppelzahnrad chf 9,- , bij Ricardo E-Hag-160086-50 tussen de chf 8,20 en chf 10,- ), en het hele lijstje Ersatzteile wat van belang is vind je bij Stefan Unholz HAG Motoren, defektes Zahnrad (2019), en bij bahnorama HAG zubehör (2019).


Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Als je naar mijn foto's kijkt zie je dat er twee kunststof reductie-tandwielen in zitten.  Die zullen wel ergens een tandje missen waarschijnlijk. Als het nodig is, kan ik die wel opmeten.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Je bedoelt de twee kleine tandwielen bij de oranje pijlen?
Volgens de bespreking bij forum.hag-info.ch is het kleine tandwiel op het grote tandwiel geperst,
en door de persspanning op de kunststof scheurt het grote tandwiel daardoor bij belasting (rijden).
Bijkomend aspect: er zijn 3 HAG dubbeltandwiel generaties: metaal, oudere kunststof (met scheurrisico), en nieuwere kunststof (zonder scheurrisico).

Volgens de benaming van het Ersatzteil gaat het om dubbeltandwielen.
Ze worden/werden dus als twee-eenheid verkocht.

Zou het niet handiger zijn om alle tandwielen  te vervangen door messing tandwielen van de Poolse shop?
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Mocht iemand weten om welke tandwielen het gaat, dan heb ik ook wel interesse.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
De forum voorwaarden zijn 3 dagen geleden aangescherpt.
De links die ik gaf, geven bijna alle info die we nodig hebben.

Er zijn 2 manieren:
1. opmeten
2. opsturen

Beide kan, op de Poolse site. Daar staat ook wat je moet meten als je een tandwiel wilt bestellen. 

Voor een HAG Re 4/4 II en Re 6/6 (oude generatie) heb je dit zakje nodig, indien de productiedatum van je loc van na 1968 is en van voor 1988. dat is ruwweg de periode waarin HAG metalen tandwielen verving door kunststof en een productiefout maakte met de kunststof samenstelling van de tandwielen. Het gaat om een erkende fout (wel van voor het HAG-faillisssement, dus op coulance van het huidige HAG hoef je niet te rekenen).
Het gaat erom dat het kleine tandwiel op het grote is geperst met een kracht waardoor soms het kleine, maar meestal het grote tandwiel scheurt door belasting. Vandaar dat deze zakjes langdurig op de markt waren.

Voor mensen die dan maar meteen alles vervangen zijn er ook complete setjes uitgebracht met 2 dubbeltandwielen en 2 tandwielassen (maar daarvoor ben je bijna chf 50,- kwijt), terwijl 1 dubbeltandwiel je chf 10,- of minder kost.

Als je het dubbeltandwiel laat namaken op de Poolse site ben je meer kwijt (€  12,99 ex verzendkosten heen en terug). Kijk bij Spur gear/gearwheels/pinions, leverbaar in brass (messing) & pom (kunststof), en die vind je op as-maat.
Volgens die site moet je naast de asmaat op geven: materiaal, gear module, number of theeth, bore en width of spur gear. Ergens anders op de site staat, dat als je het tandwiel opstuurt, zij er een kopie van kunnen maken. Dat zou simpeler kunnen zijn dan je te moeten verdiepen in de theorie van het tandwiel.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
ik kan ze eventueel maken,ik zal eerst in mijn eigen hag verzameling kijken wat er inzit en eventueel defect.het moduul ligt tussen 0,4 en 0,5,daar heb ik wel frezen voor.het grote tandwiel zou ik dan van brons ,en het kleine tandwiel van ijzer en dan op elkaar klinken.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Wow, een praktijkmens.  :favorite: :thumbup:

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb m'n eigen HAG verzameling nog niet eens open gehad.
Ik was ervan overtuigd dat de benodigde gegevens op straat (internet)  moesten liggen, maar nee. Niet dus.

Om op m'n eigen vraag terug te komen:
Citaat van: Jan22 op dinsdag 24 november 2020, 17:29:50
Zou het niet handiger zijn om alle tandwielen  te vervangen door messing tandwielen van de Poolse shop?

Op dat zelfde HAG-info.ch forum staat dit citaat:
CiteerHAG Loks mit Metall Zahnräder haben dieses Problem nicht, aber laufen etwas rauer.
Die Kunststoffräder wurden eingeführt, weil sie im Spritzgussverfahren sehr
kostengünstig hergestellt werden können.
Der schöne Nebeneffekt war, dass sie sehr geräuschlos laufen.
Kunststof tandwielen zijn in plaats van metalen tandwielen gekomen, omdat ze veel goedkoper zijn.
Bijkomend voordeel is dat ze zeer geluidloos lopen, HAG-locs met metalen tandwielen (zoals de oude Ae 4/7) zijn luidruchtig.

Daarna ontstaan 2 sporen in de discussie; het ene spoor benadrukt de nadelen van een messing tandwieltje (vervormd  as-gat), en andere spoor benadrukt smeren en zalven (tandwielen vergen onderhoud, ongeacht het materiaal).
Citeeregal welcher Motor und Getriebe es braucht Pflege
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Omdat Topic Steller in dit draadje nog niet gereageerd heeft, wil ik er voor de volledigheid nog iets aan toevoegen.

Je bent er nog niet als je weet welk tandwiel nodig is.
Voor de liefhebber de beknopte tandwiel theorie (download pdf).
De tandwiel module (modulus) is de verhouding tussen de steekcirkeldiameter en het aantal tanden.
In formulevorm: m=d/z waarbij m = modulus, d = steekcirkeldiameter en z = aantal tanden

Je moet natuurlijk ook weten hoe je het tandwiel vervangt, waarmee, en of je dat zelf kunt.
Want anders kun je de vervanging beter uitbesteden.

Bij hag-info.ch staat dit citaat:
CiteerZum Aus- und Einbau muss man den Lagerstift herauspressen (oder schlagen).
Anschliessend das Zahnrad auswechseln, und den Lagerstift wieder einpressen.
Auf dem Küchentisch lässt sich das wohl nicht machen,
ist aber auch keine grosse Hexerei (dies ist aber meine ganz persönliche, relative Ansicht)
M.a.w. je moet (nadat je het motorschild hebt verwijderd) de tandwiel-as eruit (d)rukken (of slaan).
Dan het tandwiel eraf trekken, het nieuwe tandwiel plaatsen, en daarna de tandwiel-as weer in het gat drukken.

Waarmee je dat doet, is dan nog even de vraag. Bestaat daar gereedschap voor (Fohrmann of zo)?
Vermoedelijk met een zahnrad abzieher. Ik trof daarover een vraag bij een ander forum.
En natuurlijk leidde een vraag op preis.de tot een giga aanbod aan verschillende trekkers.
Dat zelfde overkwam me met deze Chinese site (ook een waslijst aan trekkers).  :D

Bij Fohrmann zelf bleken er tandwiel trekkers per tandwiel-modulus te bestaan.
En Fohrmann heeft natuurlijk ook wiel aftrekkers (poelies), maar die zijn niet specifiek voor tandwielen (wel met een instructiefilmpje erbij).

Dat alles maakt het er niet makkelijker op. Voor het trekken bestaat gereedschap.
Voor het er weer op persen vast ook? Maar dat heet natuurlijk anders in het Nederlands en in het Engels.
De auto- en fietsenindustrie zit vol met trekkers, poelies, spanners, en duwers.

Wie weet raad?

En passant bleek dat Fohrmann ook DoppelZahnRäder verkoopt, maar niet met de goede vertanding voor deze HAG-loc,
want 12/32 zit er niet bij (Mini Zahnräder (Doppelzahnräder) aus Kunststoff Modul 0,5 (SET)).
Jammer. Want de prijs is zeer "nederig".

Fohrmann blijkt ook een Aufpresser te hebben, met een tamelijk technisch verhaal erbij (oftewel niet mijn vak):
CiteerBeim Aufpressen von Rädern, Büchsen, Zahnrädern und Schwungmassen ist es erforderlich, knapp unter dem Maß der Achse zu bleiben; man erhält den sogenannten Preßsitz. Das aufzupressende Teil sitzt fest auf der Achse und sollte sich nicht wieder lösen. Dazu sollten außer den nachstehenden Bohrern und Reibahlen eine rundlaufende Tischbohrmaschine oder eine Drehmaschine vorhanden sein. Die Futter dürfen beim Bohren und Reiben vorsichtig nur von Hand gedreht werden.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Helaas beschik ik niet over al die prachtige gereedschapjes, maar met een beetje beleid is het ook met eenvoudige hulpmiddelen goed te doen. Om te beginnen is het van belang dat het chassis goed ondersteund wordt. Ik gebruik daarvoor een kunststof matje (eigenlijk bedoeld om onder je knieën te leggen wanneer je een rotklusje moet doen onder de auto). Als gereedschap gebruik ik een voormalig freesje waarvan de diameter net iets kleiner is dan de diameter van het te verwijderen asje (gewoon afgeslepen totdat de gewenste maat was bereikt). En dan zachtjes tikken met een klein hamertje. Montage in omgekeerde volgorde. Niet erg professioneel, geef ik toe, maar tot op heden nog nooit iets beschadigd. Met wielassen ben ik iets voorzichtiger, omdat daar de vereiste steun vaak ontbreekt doordat er op de andere kant nu eenmaal ook een wiel zit.....
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
Citaat van: hvanschaik op donderdag 26 november 2020, 00:09:48
Als gereedschap gebruik ik een voormalig freesje (...) En dan zachtjes tikken met een klein hamertje.
Dus dat freesje (met hamertje) gebruik je eigenlijk als drevel?
Je drevelt de as uit het as-gat, of je drevelt de as uit het tandwiel, of beide?

Citaat van: hvanschaik op donderdag 26 november 2020, 00:09:48
Met wielassen ben ik iets voorzichtiger, omdat daar de vereiste steun vaak ontbreekt doordat er op de andere kant nu eenmaal ook een wiel zit.....
Daarvoor heb ik een poelie en een aandrukker van RoWi metaal oftewel Roy (Meerlingsbeek).
Werkt erg handig voor wielen, zowel voor het van de as trekken, als voor het erop persen.
Je zet het wiel (met as) klem in zo'n apparaat.
Als er twee wielen aan een as zitten, dan trek je er een wiel af.
Als er nog maar 1 wiel op een as zit, dan pers je de as uit het wiel, in plaats van het laatste wiel van de as te trekken.
Wiel op de as plaatsen of de wielen wat dichter op elkaar schuiven, werkt net zo handig.

Echt een aanschaf waarvan ik geen spijt heb. Echt handig.
Jammer voor andere 3-railers dat hij ze niet meer levert (of mag leveren), via 't forum.
Re: HAG loc, motor defect, wat te doen?
@Jan: ja precies en met beleid is dat prima te doen. Zo'n persje wil ik nog wel een keer aanschaffen, zal me er eens in verdiepen.