Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update

Gestart door sn00zerman zaterdag 14 november 2020, 11:12:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update
Beste allen,

Aangezien er de laatste jaren veel water naar de zee is gelopen (waaronder 3 jaar serieuze ziekte, met enkele weken in coma en 3 re-animaties, gelukkig ben ik sinds april dit jaar terug "OK"),
ben ik "genoodzaakt" om een nieuwe baan te bouwen. Voor de oude is gewoonweg geen plaats meer ondertussen. (temeer ik mijn hobby-ruimtes moet delen met mijn muziekstudio)
Aangezien ik toch gewend ben aan wat rij-lengte, heb ik besloten om een dubbel-dek baan te bouwen. (2 banen boven mekaar dus)

Hier gaan we:


Zoals in deze afbeelding, komen er 7 identieke lagen boven mekaar (gewoon vlakke stukken, alleen de loclift zorgt voor toegang tot de verschillende verdiepingen). Het onderste openstaande stuk, daar komt een loklift in, maar niet in de traditionele vorm zoals je ze overal ziet.
Mijn loclift zal uit één spoor bestaan, een beetje zoals een traditionele lift dus. Zodoende verlies je ook geen "beweeghoogte".
De donkere stukken rechts en links, zijn uitneembaar, zodat ik toch nog binnenin de railspiralen kan komen.
Dit vormt dus 7 dynamische schaduwstations, maar op elke laag de treinen achter mekaar "geparkeerd" kunnen worden. 15 meter lengte ongeveer per laag, goed voor 105 meter schaduwstation.
Eerst was het plan om dit dubbelsporig uit te voeren, maar dat beperkt de "bereikbaarheid" van andere lagen te veel, daarom toch maar een enkelsporig schaduwstation, so be it ...
Nogsteeds véél te weinig om al mijn materiaal "op de baan" te stockeren, maar toch al een aardig begin. De vitrine verhuist trouwens van de living, tot vlak naast de baan, 190 CM lang en 10 CM breed, van vloer tot tegen het plafond.
(ik zit nog te denken om deze iets breder te maken, zodat deze "dubbelsporig" wordt)


Dit is de zogenaamde bufferlaag, laag 8 dus, deze vormt de verbinding tussen het schaduwstation en de rest van de baan.
Het donkere deel onderaan, is dus de loklift, deze verbindt de 7 lagen van het schaduwstation met deze buffer-laag.
Loklift is enkele centimeters langer dan 3 meter, wat meteen de lengte bepaald van de langste trein die kan rijden op mijn baan.
Rechts onderaan zit de effectieve railspiraal, deze wordt op het buitenste spoor tegen de wijzers van de klok in bereden, om hogerop in de baan te geraken.
Het binnenste spoor is uiteraard om met de wijzers van de klok, terug naar beneden te rijden, zodoende is dit letterlijk een "buffer", treinen komen in een "wachtrij" terecht, alvorens ze de loklift op kunnen, om terug naar hun verdieping/schaduwstation weggevoerd te worden.


Dit zijn de 3 lagen van de "onderste" baan bij mekaar. Op het onderste niveau een stuk havengebied, niveau erboven is een parade-spoor, en bovenste niveau, daar komt de draaischijf en verzorgingsdepot :-)


Het havengebied dus, de railspiraal, daar zitten bovenin de rails niet verbonden (maar ze passen uiteraard wel), gewoon om aan te geven dat het linkerdeel van die railspiraal, het laagste gedeelte is, en het rechterdeel het hoogste gedeelte is van dit niveau. De driehoek zorgt ervoor dat er zowel van onder als van boven, op sporen op dit niveau kan rijden. De wissels helemaal rechts, zorgen ervoor dat als je van het hogerliggend niveau, de railspiraal binnenkomt, je op het binnenspoor kan, en zodoende dat spoor dan kan gebruiken om te "zakken".
(rechter bovenwissel), de rechter onderwissel zorgt ervoor dat als je van hoger niveaus komende treinen, van het binnenspoor kan halen, om zodoende door de driehoek een niveau te kunnen betreden.
Deze logica zal je terugvinden op alle niveaus, wat ervoor zorgt dat treinen mekaar kunnen "passeren" in de railspiraal, neergaand verkeer zit immers op de binnenspiraal, en klimmend verkeer zit immers op de buitenkant van de spiraal.
Helemaal links, zie je 2 parallel-sporen liggen. Het uiterst linkse is een stijgend/dalend spoor, om terecht te komen op het bovenliggend niveau. Dit is zo uitgevoerd, omdat op het bovenliggend niveau, op een bepaald moment er geen plaats is tussen het zichtbare spoor en de muur, om nog makkelijk bij een eventueel onzichtbaar spoor te komen.


Volgend niveau, een parade-spoor. Je ziet onderaan dat er nog 15 cm tussen de muur en het zichtbare spoor zit, als daar nog een onzichtbaar spoor zou tussen zitten, kan je dat met de hand niet meer bereiken. Aan de linkerkant verdwijnt het spoor zogenaamd in het "niets", dit sluit uiteraard aan op het stijgende spoor van het niveau lager.
in de railspiraal zie je weer dezelfde taktiek toegepast, driehoek om in/uit te rijden van bovenliggend/onderliggend niveaus, en de wissels aan de rechterkant om te wisselen tussen binnenspoor en buitenspoor.


Het lokdepot met draaischijf dus ...
Merk op dat hier aan de rechterkant geen wissel voorzien is om vanuit het buitenspoor naar het binnenspoor te rijden.
Immers, de rechterkant van de railspiraal komt van het hogergelegen niveau, en dit zijn een 6-tal "pure" omwentelingen, dus de trein zit al van de bovenste treinbaan op het juiste spoor.
Uiteraard wel van het binnenspoor naar het buitenspoor, als je van de bovenste treinbaan komt, wil je misschien wel nog de loc gaan wisselen op dit niveau.


Dit stuk railspiraal vormt de verbinding tussen de onderste en de bovenste baan. Ik denk een 6-tal omwentelingen nodig te hebben, (het zichtbare deel van een baan zal 57 cm worden, ik moet nog even uitrekenen of het nu 5,6 of 7 omwentelingen zullen worden. er zit immers ook nog een 8-tal centimeters "constructie" onder de bovenste baan (frame dus).
Hier niet getekend, maar ik ben er mij van bewust dat ik het bovenste stuk van die railspiraal, rechtsboven wissels moeten komen, om ervoor te kunnen zorgen dat een trein die van niveau 0 komt van de bovenste baan, op de binnencirkel terecht komt.


Het complete overzicht van de bovenste treinbaan.
We beginnen op het laagste niveau met een parade-spoor, daarboven zorgt de felrode halve cirkel ervoor dat treinen die uit het station komen, onder het station door op de railspiraal zullen komen. Meer hierover in latere afbeeldingen.
De verborgen sporen op de bovenste treinbaan, zijn vrij miniem en makkelijk toegankelijk via de onderkant van het framewerk.
Het rode vak links, is een station dat over de sporen gebouwd zal worden. Ik vond dit altijd zo'n mooi zicht, dat het er dit keer gewoon van moet komen.
Het rode vak helemaal rechts, is het befaamde Märklin fabriek. Voor diegene die mij al jaren kennen, weten dat ik dit station voorzien heb van binnen-inrichting.
Nuja, ik zal deze oefening opnieuw mogen maken, fabriek is opnieuw besteld, oude fabriek is aan een goede vriend geschonken ! (dit zou ondertussen al lang kapot geweest zijn)


Het onderste niveau, puur parade-spoor (omdat ik mijn treinen zo graag zie, lol, wie niet hé ?)
De "krul" aan de rechterkant, om dit stuk spoor te verbinden met de railspiraal, zal een stuk "gallerij" worden. (zo'n overdek spoor, met openingen langs de zijkant)
Aangezien dit stuk spoor hier nogal vrij dicht tegen het station ligt (hoger niveau), en ik mijn treinen maximaal wil kunnen zien, lijkt het mij een mooi excuus om dit stuk uit te voeren als een gallerij.


Dit stuk zal de aansluiting vormen tussen de achterkant van het station, en de railspiraal.
Het bovenste stuk komt nog uit een tunnel, en het felrode stuk zal dienen om een niveau te zakken (komende van het station) Uiteraard zal nog een stuk van het lichte "tunnelspoor" links onderaan ook gebruikt worden om tot het gewenste niveau te komen, anders wordt het stijgingspercentage te hoog.
Merk op dat de railspiraal aan de rechterkant maar voor 3/4de is getekend, hierop komt helemaal rechts uiteraard de aansluiting naar de bovenste laag. Alleen wissel om van het binnenspoor op het buitenspoor te komen (tijdens het dalen) om op de driehoek terecht te komen, is hier nodig. (en we willen uiteraard het station in het zichtbare deel, netjes rechts "berijden" ...


Het eigenlijke station. Linksboven zit een "vreemde" constructie. Namelijk het rechtse spoor, loopt "dood" in de tunnel. Dit is zo gedaan omdat anders de draaicirkel te groot wordt als er van in den beginne al 2 sporen in die cirkel liggen. (en ik wilde absoluut nergens 24130 stukken in mijn plan)
Op dit doodlopend stuk, zal ik tussen het station &tunnel, "onderhoudswerken" op het spoor uitbeelden in scenery. Dat geeft een excuus om het station in/uit te rijden aan die zijde, over hetzelfde spoor. (andere oplossing was om die kant éénsporig zowiezo te bouwen, maar dat is niet vrij realistisch in mijn ogen, bij een station van dit formaat.

Zo, een hele boterham, laat dit commentaren maar komen.
(afmetingen zijn goed zichtbaar van alle stukken, in de allereerste afbeeldingen)

En voor de mensen die zicht afvragen wat die "kamer" rechtsboven is ...
Wel, door mijn langdurig ziek zijn, kon ik fysisch geen inspanningen meer doen (nu ook nog niet helemaal, maar het wordt beter met de dag)
En aangezien stilzitten niet in mijn woordenboek staat (pagina waarschijnlijk er uit gescheurd) en ik nog lang genoeg moet stil liggen als ik dood ben (tenzij mijn vrouw me laat verbranden, en de asse in een zandloper laat steken), moest ik toch wat om me bezig te houden hé.
Ik ben dan maar muziek beginnen spelen. (ik kende al jaren muzieknoten enzo natuurlijk) Gevolg is dat ik nu ook een muziekstudio moet bouwen, want al die synthesizers, gitaren, saxofoon, E-drum enz .. kunnen uiteraard niet voor eeuwig in de living blijven staan :-)2m55x1m70 is net groot genoeg om comfortabel te kunnen inrichten als muziekstudio.
(vandaar ook dat die rondom muren van 10cm dik heeft, ook al wordt deze opgebouwd in een bestaande kamer (die al vrij goed geïsoleerd was)

Laat de commentaar maar komen. Behalve dat als ik mijn muziek-instrumenten weg doe, ik meer ruimte zou hebben, LOL, dat wil ik uiteraard niet horen.
Op al die jaren tijd, heb ik al 19 songs gecomponeerd. Ik gebruik Ableton Live, zodoende kan ik "verhullen" dat ik niet alle instrumenten "perfect" bespeel: "we fix it in post" :-)
Voor diegene die mijn muziek zouden terugvinden op mijn website: door me gewoon een mailtje te sturen (mailtje, geen forum-bericht), kan je eenvoudigweg een password van me krijgen om de muziek te beluisteren. Bij hoofdpijn nadien, volstaat terug een mailtje, om een doos Dafalgan toegestuurd te krijgen :-)


groeten,
Kris
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Zelf al even een update :-)
De railspiraal kon beter, en is dus bijgevolg beter in deze tekening !
(Dat hij al overal in mijn baanplan ligt, moeten jullie er maar even bijdenken)
I know, die 24330 zou aan de aftakking van de wissel, 24315 moeten zijn, maar niks in deze opstelling dat een dremel niet kan oplossen :-)
Want waarom zou je 2x 24315 gebruiken i.p.v. 1x 24230 hé ? Scheelt hem toch weer in de uiteindelijk prijs van de rails die ik nog moet bijkopen ...
Lol, ik zit teveel op dit forum, want ik begin zelf al als een hollander te klinken en te denken :-)



groeten,
Kris
Re: SnOOzerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 14 november 2020, 13:25:52I know, die 24330 zou aan de aftakking van de wissel, 24315 moeten zijn, maar niks in deze opstelling dat een dremel niet kan oplossen :-)

Klopt, en als je het toch niet ziet, maakt het niet uit.

Bij de eerste slanke meegebogen wissels op mijn baan deed ik het netjes volgens de voorbeelden van Märklin. Dat komt er op neer dat je per wissel zo'n 3 van die bochtjes 315 nodig hebt: sowieso 2 aan de uiteinden van de wissel en omdat de sporen dan een hoek maken van 45° heb je er vaak nog wel één of twee extra nodig om weer goed uit te komen.

Standaard patroon met twee slanke meegebogen wissels


Tegenwoordig doe ik het vaak anders. Voor overloopwissels bijvoorbeeld gebruik ik een alternatief patroon of een variatie daarop. Dit alternatief heeft nog maar 3 bochtjes 315 in plaats van de 6 van de standaard oplossing. Dit patroon maakt een hoek van 75°. Als er ergens anders nog zoiets ligt, maakt dat alweer 150° en zijn er ook geen bochtjes 315 meer nodig om weer goed uit te komen.

Alternatief patroon voor twee slanke meegebogen wissels

Bron van de plaatjes: 3railwiki. Ik heb ze er net ingezet, samen met nog een aantal andere voorbeelden (zie hier).

Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Ik denk dat op de kosten van een hele baan die 6 stukjes 315 niet echt meer van invloed zijn.
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
in totaal 6x 10 (ik heb 10 van die bochtwissels in mijn railspiraal, en heb 6 van die stukken nodig per omwenteling) dat zijn dan toch 60 stukken.
da's toch al gauw 240 euro in aankoopprijs. (ruw geschat, 4 euro per 24315, misschien komen die nog wel ietsje duurder uit)
En aangezien ik genoeg 24330 rails "op voorraad" heb, is het verschil bij mij dus echt 240 euro.
De meeste rails heb ik op voorraad van mijn "vorige baan". Niks verknipt of gelijmd ofzo, eigenlijk nog fonkelnieuw dus.
Ik denk dat ik alleen nog wat rechte stukken, de boogwissels, en een paar slanke wissels tekort kom.
Er ligt hier ook nog een berg fonkelnieuwe gewone rechte wissels, die gaan we wel in de verkoop doen. (in mijn 12 jaar op het forum, nog maar de 2de keer dat ik hier iets ga verkopen dus, LOL, ik krijg het meestal niet over mijn hart om dingen te verkopen, ook al staan ze in de weg)
Niet dat ik echt op een euro ga kijken, maar de hele verbouwing is zo al duur genoeg, temeer er ook nog een "muziekstudio" moet voorzien worden in dezelfde ruimte.
die 240 euro geef ik graag aan wat anders uit :-)


groeten,
Kris

Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Ik hoop dat je ermee weg komt en ook de stabiliteit kan behouden. De 315's en de 071's zijn anders vorm gegeven om stabiel te blijven liggen zonder de zijbedding. Die ontbreekt bij de normale railstukken (ik haal ze er wel eens af, weet waarover ik praat ;) ). In je spiraal is het natuurlijk niet zo belangrijk hoe de bedding eruit ziet.
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Thanks for the info.
Desnoods zet ik ze met enkele druppels hotglue vast :-)
Het voordeel is inderdaad dat het "niet zichtbaar" is.

groeten,
Kris
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 14 november 2020, 11:12:34
Het eigenlijke station. Linksboven zit een "vreemde" constructie. Namelijk het rechtse spoor, loopt "dood" in de tunnel. Dit is zo gedaan omdat anders de draaicirkel te groot wordt als er van in den beginne al 2 sporen in die cirkel liggen. (en ik wilde absoluut nergens 24130 stukken in mijn plan)
Op dit doodlopend stuk, zal ik tussen het station &tunnel, "onderhoudswerken" op het spoor uitbeelden in scenery. Dat geeft een excuus om het station in/uit te rijden aan die zijde, over hetzelfde spoor. (andere oplossing was om die kant éénsporig zowiezo te bouwen, maar dat is niet vrij realistisch in mijn ogen, bij een station van dit formaat.
Hier heb je mijn aandacht mee getrokken en daar wil ik uiteraard op reageren, zij het natuurlijk met mijn persoonlijke mening, maar misschien heb je er wel iets aan.

Ik vind het formaat van het station eigenlijk zeer bescheiden om op een dubbelsporige baan te liggen; ik zou er zelfs voor opteren een enkelsporige lijn uit te beelden die splitst in 2 enkelsporige lijnen aan de andere kant van het station.
Nu dwing je vele treinen een compleet overbodige S-bocht te nemen door de overloopwissels die je nodig hebt om op 1 spoor te komen.
Veel mooier zou zijn direct te kiezen voor een enkelsporige lijn.
En door langs de andere kant van het station te kiezen voor 2x enkelsporig ipv dubbelspoor kun je zeer mooie dubbele aankomsten en dubbele vertrekken laten gebeuren wat toch veel boeiender is dan enkel mekaar tegenkomende treinen.
Een splitsingsstation lijkt mij toch veel leuker, zeker als je toch gedwongen wordt langs 1 kant enkelsporig te rijden.

En dan is er nog de hoektunnel op het enkelsporige gedeelte  die wel een heel onrealistisch beeld zal opleveren van een trein die de tunnel in gaat en er ondertussen al 120° gekeerd weer uitkomt nauweliks een halve meter verder...
Een gouden raad: tunnels die korter zijn dan een treinlengte in tamelijk rechte gedeelten voorzien, tunnels met korte bochten altijd minimaal de lengte van de trein zodat hij er volledig kan in verdwijnen, een tijdje wachten en dan pas weer te voorschijn komen als was het een andere trein. Betere nog is in een tunnel met korte bocht een uitwijkspoor te voorzien zodat er altijd een andere trein verschijnt dan er verdwijnt.
Een korte bocht is al niet mooi in het zicht maar door er een hoektunnel over te plaatsen maak je het nog veel ongeloofwaardiger.
Dat is iets waar je spijt zult van krijgen vrees ik.

Waar ik ook niet zo zeker van ben is de enkele treinenlift. Ik begrijp dat je dat toepast om niet onder of boven de te bedienen  verdiepen uit te steken, maar gecombineerd met de sequentiële schaduwstations leg je je toch zware beperkingen op: je kunt maar op het verdiep waar de lift staat treinen laten rond rijden om de juiste trein te selecteren, op alle andere verdiepen staan de treinen stil...
Ware het niet beter aan de lift een parallelspoor te voorzien zodat je op alle verdiepen tegelijk treinen kunt klaar zetten die dan als de lift op het verdiep komt direct de lift kunnen oprijden?
Of nog niet aan een meersporige paternosterlift gedacht, dan moet je de treinen helemaal niet meer sequentieel laten rond rijden en ben je ook beperkt in hoogte?
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Hallo Kris,

Petje af voor ( het denkwerk achter) je  nieuwe baanplan en de overzichtelijke stap-voor-stap-beschrijving.

Mijn nieuw ontwerp moet jammer genoeg nog even sudderen voor het kan opgediend worden.

Daarbij hoort óók een stationsgebouw over de sporen - gebaseerd op het eerder klein station van Etterbeek nabij Brussel, waar ik van 1977 tot 1981 zowat dagelijks  op- en/of afgestapt ben.
Foto's...  (van het station / niet van mijn treingebruik)... zijn te vinden op http://www.irismonument.be/nl.Elsene.Generaal_Jacqueslaan.265.html.

Ik blijf je dus volgen  :)






Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Sn00zerman 14-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan
Anton, Ludo, beide bedankt voor je bericht.

Er zitten enkele denkpistes in het verhaal van Anton, die me zeker tot nadenken zetten.
De reden waarom de loklift maar éénsporig is, en er ook geen doorlopend spoor meer naast loopt, (dit was initiëel wel voorzien), is omdat ik anders langs onder niet meer bij de verborgen sporen kom
van bovenliggende sporen. (en dan moet ik een stuk van de baan "afneembaar" maken, dat doe ik liever niet)
Over de splitsing van de baan voor en/of na het station, heb ik ook al zitten denken, maar ik heb jammergenoeg niet meer ruimte om dit te verwezenlijken.
Toch zit ik hier nog over te denken "out of the box", vooral nu ik er niet alleen zo over denk :-)

Zoals je ziet Ludo, de "eerste versie" van de plannen is er, maar het moet bij mij ook nog wat "sudderen" :-)

Wordt vervolgd dus ...
Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update
Een update van mijn baanplan !
Ik denk dat ik nu stilaan de finale versie benader. (Als dit ze al niet moest zijn !)
Ik heb aandachtig de commentaren nog eens doorgelezen, en waar mogelijk, toegepast.
In eerste instantie zijn sommige aangebrachte ideeën echt wel top, maar zijn ze gewoonweg niet ver wezenlijken op de mezelf opgelegde oppervlakte.
(Lol, ik heb nu al wat centimeters liggen "smokkelen", wat toch "hier en daar" al een wereld van verschil maakt.

1. De deur-opening van 75cm bovenaan in het plan, ligt niet vast, dus deze kan ik nog wat naar links of rechts schuiven.
    Diegene die mijn vorige baan herinneren, zullen wel weten dat dit een "grote opening" is tussen beide gararage, ik kan de deur dus letterlijk zetten waar ik wil, de rest is gewoon terug
    "dichtmetselen". De steunbalk laten we zitten, wie weet haal ik het in dit leven nog wel eens terug in mijn hoofd, om die "opening" terug te openen. (als we ooit van de buren nog een
    garage kunnen bij-kopen, dan is de situatie weer anders, LOL.

2. De getekende vitrinekast is van 10 CM naar 15 CM breed gegaan, zodat deze dubbelsporig is, anders heb ik niet genoeg opstelplaats voor al mijn materiaal.

3. Het schaduwstation heeft een spoor bijgekregen parallel aan de loclift, zo kan ik inderdaad "wisselen" van trein-positie zonder dat de loclift op die bepaalde verdieping moet staan.
    Dan maak ik de gepaste loc "rijklaar", vooraan in de cirkel, vlak voor de loclift, en verlies ik inderdaad geen tijd door nog te liggen "schuiven" als de loclift op die verdieping zit.

4. Aangezien de baan linksboven iets breder is, is die rare tunnelconstructie niet meer nodig (die vond ikzelf eigenlijk ook niet helemaal passen. Door in de binnencirkel voldoende bomen en
   gebouwen te plaatsen, kan ik deze cirkel "camoufleren" door hem zoveel mogelijk aan het zicht te onttrekken.

5. Het paradespoor op de onderste baan, is wat "opgeschoven" naar links, zodat er wat meer plaats is voor industrie rondom de haven.

Rekening houdende met de beperkingen waar ik mee te maken heb, ben ik al bij al tevreden over het baanplan en de bereikbaarheid van verborgen sporen.
Hieronder enkele afbeeldingen van de wijzigingen. (niet meer per laag, aan de verborgen stukken is zo goed als niks gewijzigd, hier en daar alleen spoortje paar centimeter verlegd, om het laten aan te sluiten op de zichtbare sporen)







Groeten,
Kris
Re: Sn00zerman 21-11-2020: nieuw railplan voor dubbel-dek baan - update
Ik vind het mooie baanplannen. Mooi gepland zo in deze ruimte.

Miste even een plaatje van een laag die essentieel is voor het totaal beeld. Ik heb de laag inmiddels gevonden. De laag waar de treinen vanaf de lift de hoofdbaan op rijden. :)

MvG,

Timaximus