Beste allen,
Aangezien er de laatste jaren veel water naar de zee is gelopen (waaronder 3 jaar serieuze ziekte, met enkele weken in coma en 3 re-animaties, gelukkig ben ik sinds april dit jaar terug "OK"),
ben ik "genoodzaakt" om een nieuwe baan te bouwen. Voor de oude is gewoonweg geen plaats meer ondertussen. (temeer ik mijn hobby-ruimtes moet delen met mijn muziekstudio)
Aangezien ik toch gewend ben aan wat rij-lengte, heb ik besloten om een dubbel-dek baan te bouwen. (2 banen boven mekaar dus)
Hier gaan we:
Zoals in deze afbeelding, komen er 7 identieke lagen boven mekaar (gewoon vlakke stukken, alleen de loclift zorgt voor toegang tot de verschillende verdiepingen). Het onderste openstaande stuk, daar komt een loklift in, maar niet in de traditionele vorm zoals je ze overal ziet.
Mijn loclift zal uit één spoor bestaan, een beetje zoals een traditionele lift dus. Zodoende verlies je ook geen "beweeghoogte".
De donkere stukken rechts en links, zijn uitneembaar, zodat ik toch nog binnenin de railspiralen kan komen.
Dit vormt dus 7 dynamische schaduwstations, maar op elke laag de treinen achter mekaar "geparkeerd" kunnen worden. 15 meter lengte ongeveer per laag, goed voor 105 meter schaduwstation.
Eerst was het plan om dit dubbelsporig uit te voeren, maar dat beperkt de "bereikbaarheid" van andere lagen te veel, daarom toch maar een enkelsporig schaduwstation, so be it ...
Nogsteeds véél te weinig om al mijn materiaal "op de baan" te stockeren, maar toch al een aardig begin. De vitrine verhuist trouwens van de living, tot vlak naast de baan, 190 CM lang en 10 CM breed, van vloer tot tegen het plafond.
(ik zit nog te denken om deze iets breder te maken, zodat deze "dubbelsporig" wordt)
Dit is de zogenaamde bufferlaag, laag 8 dus, deze vormt de verbinding tussen het schaduwstation en de rest van de baan.
Het donkere deel onderaan, is dus de loklift, deze verbindt de 7 lagen van het schaduwstation met deze buffer-laag.
Loklift is enkele centimeters langer dan 3 meter, wat meteen de lengte bepaald van de langste trein die kan rijden op mijn baan.
Rechts onderaan zit de effectieve railspiraal, deze wordt op het buitenste spoor tegen de wijzers van de klok in bereden, om hogerop in de baan te geraken.
Het binnenste spoor is uiteraard om met de wijzers van de klok, terug naar beneden te rijden, zodoende is dit letterlijk een "buffer", treinen komen in een "wachtrij" terecht, alvorens ze de loklift op kunnen, om terug naar hun verdieping/schaduwstation weggevoerd te worden.
Dit zijn de 3 lagen van de "onderste" baan bij mekaar. Op het onderste niveau een stuk havengebied, niveau erboven is een parade-spoor, en bovenste niveau, daar komt de draaischijf en verzorgingsdepot
Het havengebied dus, de railspiraal, daar zitten bovenin de rails niet verbonden (maar ze passen uiteraard wel), gewoon om aan te geven dat het linkerdeel van die railspiraal, het laagste gedeelte is, en het rechterdeel het hoogste gedeelte is van dit niveau. De driehoek zorgt ervoor dat er zowel van onder als van boven, op sporen op dit niveau kan rijden. De wissels helemaal rechts, zorgen ervoor dat als je van het hogerliggend niveau, de railspiraal binnenkomt, je op het binnenspoor kan, en zodoende dat spoor dan kan gebruiken om te "zakken".
(rechter bovenwissel), de rechter onderwissel zorgt ervoor dat als je van hoger niveaus komende treinen, van het binnenspoor kan halen, om zodoende door de driehoek een niveau te kunnen betreden.
Deze logica zal je terugvinden op alle niveaus, wat ervoor zorgt dat treinen mekaar kunnen "passeren" in de railspiraal, neergaand verkeer zit immers op de binnenspiraal, en klimmend verkeer zit immers op de buitenkant van de spiraal.
Helemaal links, zie je 2 parallel-sporen liggen. Het uiterst linkse is een stijgend/dalend spoor, om terecht te komen op het bovenliggend niveau. Dit is zo uitgevoerd, omdat op het bovenliggend niveau, op een bepaald moment er geen plaats is tussen het zichtbare spoor en de muur, om nog makkelijk bij een eventueel onzichtbaar spoor te komen.
Volgend niveau, een parade-spoor. Je ziet onderaan dat er nog 15 cm tussen de muur en het zichtbare spoor zit, als daar nog een onzichtbaar spoor zou tussen zitten, kan je dat met de hand niet meer bereiken. Aan de linkerkant verdwijnt het spoor zogenaamd in het "niets", dit sluit uiteraard aan op het stijgende spoor van het niveau lager.
in de railspiraal zie je weer dezelfde taktiek toegepast, driehoek om in/uit te rijden van bovenliggend/onderliggend niveaus, en de wissels aan de rechterkant om te wisselen tussen binnenspoor en buitenspoor.
Het lokdepot met draaischijf dus ...
Merk op dat hier aan de rechterkant geen wissel voorzien is om vanuit het buitenspoor naar het binnenspoor te rijden.
Immers, de rechterkant van de railspiraal komt van het hogergelegen niveau, en dit zijn een 6-tal "pure" omwentelingen, dus de trein zit al van de bovenste treinbaan op het juiste spoor.
Uiteraard wel van het binnenspoor naar het buitenspoor, als je van de bovenste treinbaan komt, wil je misschien wel nog de loc gaan wisselen op dit niveau.
Dit stuk railspiraal vormt de verbinding tussen de onderste en de bovenste baan. Ik denk een 6-tal omwentelingen nodig te hebben, (het zichtbare deel van een baan zal 57 cm worden, ik moet nog even uitrekenen of het nu 5,6 of 7 omwentelingen zullen worden. er zit immers ook nog een 8-tal centimeters "constructie" onder de bovenste baan (frame dus).
Hier niet getekend, maar ik ben er mij van bewust dat ik het bovenste stuk van die railspiraal, rechtsboven wissels moeten komen, om ervoor te kunnen zorgen dat een trein die van niveau 0 komt van de bovenste baan, op de binnencirkel terecht komt.
Het complete overzicht van de bovenste treinbaan.
We beginnen op het laagste niveau met een parade-spoor, daarboven zorgt de felrode halve cirkel ervoor dat treinen die uit het station komen, onder het station door op de railspiraal zullen komen. Meer hierover in latere afbeeldingen.
De verborgen sporen op de bovenste treinbaan, zijn vrij miniem en makkelijk toegankelijk via de onderkant van het framewerk.
Het rode vak links, is een station dat over de sporen gebouwd zal worden. Ik vond dit altijd zo'n mooi zicht, dat het er dit keer gewoon van moet komen.
Het rode vak helemaal rechts, is het befaamde Märklin fabriek. Voor diegene die mij al jaren kennen, weten dat ik dit station voorzien heb van binnen-inrichting.
Nuja, ik zal deze oefening opnieuw mogen maken, fabriek is opnieuw besteld, oude fabriek is aan een goede vriend geschonken ! (dit zou ondertussen al lang kapot geweest zijn)
Het onderste niveau, puur parade-spoor (omdat ik mijn treinen zo graag zie, lol, wie niet hé ?)
De "krul" aan de rechterkant, om dit stuk spoor te verbinden met de railspiraal, zal een stuk "gallerij" worden. (zo'n overdek spoor, met openingen langs de zijkant)
Aangezien dit stuk spoor hier nogal vrij dicht tegen het station ligt (hoger niveau), en ik mijn treinen maximaal wil kunnen zien, lijkt het mij een mooi excuus om dit stuk uit te voeren als een gallerij.
Dit stuk zal de aansluiting vormen tussen de achterkant van het station, en de railspiraal.
Het bovenste stuk komt nog uit een tunnel, en het felrode stuk zal dienen om een niveau te zakken (komende van het station) Uiteraard zal nog een stuk van het lichte "tunnelspoor" links onderaan ook gebruikt worden om tot het gewenste niveau te komen, anders wordt het stijgingspercentage te hoog.
Merk op dat de railspiraal aan de rechterkant maar voor 3/4de is getekend, hierop komt helemaal rechts uiteraard de aansluiting naar de bovenste laag. Alleen wissel om van het binnenspoor op het buitenspoor te komen (tijdens het dalen) om op de driehoek terecht te komen, is hier nodig. (en we willen uiteraard het station in het zichtbare deel, netjes rechts "berijden" ...
Het eigenlijke station. Linksboven zit een "vreemde" constructie. Namelijk het rechtse spoor, loopt "dood" in de tunnel. Dit is zo gedaan omdat anders de draaicirkel te groot wordt als er van in den beginne al 2 sporen in die cirkel liggen. (en ik wilde absoluut nergens 24130 stukken in mijn plan)
Op dit doodlopend stuk, zal ik tussen het station &tunnel, "onderhoudswerken" op het spoor uitbeelden in scenery. Dat geeft een excuus om het station in/uit te rijden aan die zijde, over hetzelfde spoor. (andere oplossing was om die kant éénsporig zowiezo te bouwen, maar dat is niet vrij realistisch in mijn ogen, bij een station van dit formaat.
Zo, een hele boterham, laat dit commentaren maar komen.
(afmetingen zijn goed zichtbaar van alle stukken, in de allereerste afbeeldingen)
En voor de mensen die zicht afvragen wat die "kamer" rechtsboven is ...
Wel, door mijn langdurig ziek zijn, kon ik fysisch geen inspanningen meer doen (nu ook nog niet helemaal, maar het wordt beter met de dag)
En aangezien stilzitten niet in mijn woordenboek staat (pagina waarschijnlijk er uit gescheurd) en ik nog lang genoeg moet stil liggen als ik dood ben (tenzij mijn vrouw me laat verbranden, en de asse in een zandloper laat steken), moest ik toch wat om me bezig te houden hé.
Ik ben dan maar muziek beginnen spelen. (ik kende al jaren muzieknoten enzo natuurlijk) Gevolg is dat ik nu ook een muziekstudio moet bouwen, want al die synthesizers, gitaren, saxofoon, E-drum enz .. kunnen uiteraard niet voor eeuwig in de living blijven staan :-)2m55x1m70 is net groot genoeg om comfortabel te kunnen inrichten als muziekstudio.
(vandaar ook dat die rondom muren van 10cm dik heeft, ook al wordt deze opgebouwd in een bestaande kamer (die al vrij goed geïsoleerd was)
Laat de commentaar maar komen. Behalve dat als ik mijn muziek-instrumenten weg doe, ik meer ruimte zou hebben, LOL, dat wil ik uiteraard niet horen.
Op al die jaren tijd, heb ik al 19 songs gecomponeerd. Ik gebruik Ableton Live, zodoende kan ik "verhullen" dat ik niet alle instrumenten "perfect" bespeel: "we fix it in post"
Voor diegene die mijn muziek zouden terugvinden op mijn website: door me gewoon een mailtje te sturen (mailtje, geen forum-bericht), kan je eenvoudigweg een password van me krijgen om de muziek te beluisteren. Bij hoofdpijn nadien, volstaat terug een mailtje, om een doos Dafalgan toegestuurd te krijgen
groeten,
Kris