Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan

Gestart door mltrain zondag 18 oktober 2020, 20:41:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Baanplan
Hallo mede spoorders,

Mijn naam is Math, ik ben zelf momenteel met een eigen baan bezig, maar wil samen met mijn vriend  Jo een nieuw ontwerp starten
We hebben hiervoor een redelijke ruimte ter beschikking, en de tafels zijn ook al klaar en staan er al.
De grote van de baan is ongeveer 270x315, in U vorm. Zie tekening.
Echter weten we niet goed hoe te beginnen met het Baanontwerp.
De bedoeling is om een Bahnbetriebswerk en veel industustrie met hooguit een klein doorgangsstation en een redelijke parade baan er in op te nemen. 2 schaduwstations enz.
De rails die we gaan gebruiken zijn C rails.

Wellicht hebben jullie ideeën?

Groetjes,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan
Math, het zou helpen een plaatje als jpg-format of iets dergelijks bij te voegen. Niet iedereen heeft wintrack, ook niet een demo versie. Bovendien is commentaar beter te volgen voor iedereen als je niet eerst dingen hoeft te downloaden.

Groet,

Peter
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Peter,

Bijgaand een overzicht van de maten van de door ons beschikbare ruimte. Hierop is overigens ook al de tafel gemaakt.
Aan 1 zijde is de tafel tegen een muur geplaatst de rest is vrij benaderbaar.
Er zijn verder geen beperkingen mbt hoogtes. De bovenkant van de tafel bevindt zich op 110 cm vanaf de vloer.

Met vriendelijke groet,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Peter,

Het is hier al meerdere keren vermeld: een ieder kan de gratis wintrackviewer downloaden en gebruiken:
https://modellplan.de/oscmp/de/shop_content.php?coID=207

Math,

Wat denk je nu zelf van de bereikbaarheid van het gedeelte dat tegen de muur is geplaatst?

Cees
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Cees,

De bedoeling is dat tegen de muur een industriegebied gesitueerd wordt, bijvoorbeeld 30-35 cm, misschien half reliëfs huizen, de rails zijn dan nog vrij goed bereikbaar. Een optie is natuurlijk ook een station daar te maken.
Het eventuele schaduwstation is van onder bereikbaar, ik dacht zelf aan 3 verdiepingen van ongeveer 15 cm hoog, de schaduwstations wil ik zoveel mogelijk aan de bereikbare zijkanten hebben als dat tenminste mogelijk is, anders lijkt het me ook geen probleem.

Groetjes,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2010

online
Re: Baanplan
 @citaat Ik zou de tussenruimtes verhogen tot zo'n 30 cm. Dan heb je meer ruimte beschikbaar als je er bij moet.
Re: Baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan
Bijna jammer dat er al een tafel gebouwd is. Vorm volgt functie! Nu moet je op deze tafel, binnen deze ruimte, iets bedenken. Natuurlijk ben je altijd gebonden aan een plaats, maar een ondiepe modelbaan langs de wand lijkt geen optie meer.
Het nogal brede stuk links leent zich moeilijk voor veel meer dan rondjes rijden..
Maar er zou een wand in het midden geplaatst kunnen worden of een vrij hoge bergrug die beide delen optisch scheidt. Dan kunnen er twee stations rug aan rug liggen. Of een station en vrije baan. Biedt dat perspectief of zie je daar niets in?

@Cees: ik weet het van die viewers. Maar dan krijg je een topic waarin je de verschillende stadia van ontwikkeling niet ziet. Kun je alleen in je eigen bubble gaan koekeloeren. Ik vind plaatjes die je gelijk ziet, veel prettiger werken. En het trekt kijkers, denk ik, als je gelijk iets ziet. En kijkers willen misschien wat bijdragen. Met alleen een bestandje met een specifiek format loop je die bijdragen misschien mis.

Groet,

Peter
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Beste Math,

Mede gebaseerd op eigen en andermans ervaringen denk ik dat je je eigen reikweidte overschat.
Ook hier geldt het gezegde: die is korter dan je denkt.
De tussenruimte van 15 cm. in een schaduwstation is te beperkt. Beter minimaal 25 cm en -indien mogelijk- volg het advies van Basjuh: 30 cm.
Gezien de beschikbare ruimte op de onderste/linker poot van de U vind ik het vreemd dat je in de spiraal/helix de kleinste boogstraal 24130 wilt gebruiken voor het dalende spoor. Juist daar liggen ontsporingen op de loer door het relatief hoge dalingspercentage en door de wagons die elkaar opduwen.
Zelfs bij 3% (maximaal percentage) kun je per wending maximaal 68 mm hoogteverschil overbruggen (zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie)

Cees
Baanplan 2020 Jo
Lid sinds: 2014

offline
Baanplan 2020 Jo
Heb even een plaatje gemaakt.

Groet Wim
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
@Cees,

Wat ik in wintrack gemaakt heb was een poging iets te maken, ik heb ondertussen nog eens zitten stoeien, maar zal jouw suggesties meenemen.

@Wim bedankt voor het posten, omdat ik nog niet klaar was had ik hem maar nog niet gepost.

Een nieuwe komt er zo snel mogelijk aan.

Groet,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Ik heb ondertussen nog eens gekeken naar het plan.

Gezien het feit dat we een overvloed aan 24130 rails heb, heb ik toch ervoor gekozen de helix zo te laten. Misschien dat we daar nog op terug kom, is toch een kapitaal dat we weer moeten uitgeven. De hoogte tussen de rails is uiteraard nog een punt waar ik naar moet kijken, dit kan nog aangepast worden, door de helix te verhogen en nog een extra helix toe te voegen op de 2e verdieping.


Uiteraard zijn suggesties welkom.
Groetjs,
Math

Re: Baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan
Citaat van: mltrain op woensdag 21 oktober 2020, 12:26:31
Gezien het feit dat we een overvloed aan 24130 rails heb, heb ik toch ervoor gekozen de helix zo te laten. Misschien dat we daar nog op terug kom, is toch een kapitaal dat we weer moeten uitgeven.

Een begrijpelijk argument, maar het is verkeerde zuinigheid. Wat als je straks een complete baan hebt gebouwd met een heleboel van die krappe bochten en het blijkt dat sommige van jouw treinen er niet probleemloos op kunnen rijden? Of er wordt in de toekomst een mooie loc uitgebracht die je graag zou willen kopen maar hij heeft ruimere bochten nodig? Bij Märklin gaat het tot nu toe nog maar om een klein aantal locs, maar sommige andere fabrikanten hebben er al veel meer. Ook bepaalde lange wagons op schaal 1:87 kunnen problemen geven bij bochten 24130: de kop en staart zwenken erg ver uit. Märklin smokkelt dan nog wel eens door ze niet precies op schaal te maken en daardoor gaat het goed, maar het materiaal van andere fabrikanten die zich wél netjes aan 1:87 houden kan zó ver uitzwenken dat het een andere trein raakt die in een parallelbocht rijdt. In het ergste geval levert één zo'n botsing meer schade op dan de kosten van alle nieuwe bochten die je had moeten kopen.
De nieuwe ICE 4 is trouwens schaal 1:95 en zelfs dan is de minimaal benodigde boogstraal nog 437,5 mm.


Als je al bochten 24130 gebruikt, doe het dan zodanig dat een groot deel van de baan bruikbaar is zonder dat de treinen door die krappe bochten moeten. Zeker niet in de helix. Eventueel kun je er een aantal gebruiken in de schaduwstations, maar dan wel zo dat tenminste een deel van zo'n schaduwstation ook zonder die krappe bochten te gebruiken is. In de zichtbare delen van de baan zou je ze eventueel kunnen gebruiken waar toch nooit lange locs of wagons komen. Dan denk ik aan industriesporen, misschien een rangeergebied of desnoods een bergbaantje. Niet dat ik dat mooi vind trouwens, maar dat is niet zo belangrijk, dat is maar een kwestie van smaak.

Nieuwe bochten kopen kost inderdaad geld, dat zal ik niet ontkennen. Het is echter maar een éénmalige uitgave. In het .tra bestand zie ik dat je 56 x 24130 gebruikt en misschien heb je er zelfs nog meer. De rails die je niet nodig hebt, kun je tweedehands verkopen, dan heb je weer wat geld om ruimere bochten aan te schaffen.


Voor wat betreft de helix: in het laatste ontwerp is de binnenbaan van één omwenteling 283 cm lang. Bij 3% stijging bereik je dan een hoogteverschil van 85 mm. Voor diesel- en stoomlocomotieven is dat krap, voor locomotieven met pantografen (naar beneden) is het problematisch. Erger nog, die 3% is dan wel het geadviseerde maximum, voor krappe bochten moet je een wat lager percentage aanhouden om problemen te vermijden (zie Märklin Technik-Tipp 412) en dan haal je die 85 mm bij lange na niet. Natuurlijk, je kúnt een helix met bochten 24130 plus stukjes recht spoor maken. Je zult niet de eerste zijn en de meeste treinen kunnen het ook wel aan. Maar je hebt plaats genoeg voor een ruimere opzet, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Met R2/R3 plus stukjes recht dan wel met R3/R4, eventueel ook dan nog met stukjes recht, hebben de treinen het veel makkelijker en kun je, nu of in de toekomst, ook nog eens treinen laten rijden die ruimere bochten vragen.


Voor wat betreft de schaduwstations: in het laatste ontwerp moeten de treinen altijd via minstens één boogwissel 24672 rijden, alleen al daardoor zijn de schaduwstations onbruikbaar voor rollend materiaal dat problemen heeft met krappe bochten.
Re: Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanplan
Citaat van: mltrain op woensdag 21 oktober 2020, 12:26:31
Gezien het feit dat we een overvloed aan 24130 rails heb, heb ik toch ervoor gekozen de helix zo te laten. Misschien dat we daar nog op terug kom, is toch een kapitaal dat we weer moeten uitgeven.

Los van wel/ niet gebruik maken van de 24130-bochten vanwege gebruik van materieel op schaal, danwel locs die een grotere radius behoeven: wanneer je de helix uit kunt breiden door er op enkele plaatsen wat 24172/ 24188 tussen te steken, dan heb je alweer meer lengte beschikbaar waarover je kunt stijgen, en je gebruikt tóch de 24130...

Groeten,
William
Re: Baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan
of je verkoopt de overvloed en koopt er grotere voor.Zal weinig prijsverschil uitmaken in 2dehands en je kan met alle materiaal rijden.
Re: Baanplan
nobody
gast

Re: Baanplan
Dat verkopen zal niet meevallen, want iedereen wil van de kleine radius af... :D
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
De helix met 171 en/of 188 uitbreiden voor een lager stijgingspercentage lost de problemen die ontstaan bij gebruik van 130 voor dalend verkeer niet op.
Zelf gebruik ik geen rijdend materieel dat langer is dan 20/21 cm.
En toch drukken onder meer de Langenschwalbacher wagons elkaar in ronding 5 en 6 uit de rails ook al zijn dat ovalen met elk 2 x 188 en 2 x 094,
Daarom bouw ik mijn helixen nu om naar 230 en 330 ook weer met telkens 2 x 188 en 2 x 094

Cees
Re: Baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanplan
 @citaat Ja, dat zijn de nare ervaringen met die krappe boogstraal! Goed te zien dat er steeds meer mensen achter komen en anderen toch even attenderen op de nadelen van Märklins R1. Toen ik er een paar jaar geleden hier of daar iets over opmerkte (dat ik ze niet meer gebruik en ik graag minimaal 50 cm boogstraal aanhoudt op mijn hoofdspoor) kreeg ik voor mijn gevoel nogal wat kritiek: wat een onzin: M maakt het toch?  En M zal de modellen altijd zo ontwerpen dat het goed rijdt...
Nou nee, dus.
Dat zie je ook met de stijgingspercentages. Met de oude robuuste analoge locs kon je met een Old Skool rotgang best 5,5% hellingen pakken. Racen maar!
Als je echter rustiger wilt rijden en met mooi gedetailleerde locs met kleinere en goed weggestopte, maar minder krachtige motoren, dan houdt het op bij 2,5 tot 3%.
Het devies: goed plannen met liefst ruime bogen en niet te steile hellingen!

Groet,

Peter

Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Hallo allemaal,

We hebben jullie suggesties gelezen en zullen dit in ons ontwerp aan passen, echter  zijn we tot de conclusie gekomen dat 4 verdiepingen zoals in eerste instantie de planning was te hoog wordt.
Omdat we de tafels al op 110 cm hebben gemaakt vinden we toch dat we dan veel te veel de hoogte in moeten.

We gaan dus stoeien met een ander ontwerp.

Wordt vervolgt.

Groetjes,
Math

Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
We hebben het Baanplan gewijzigd,
3 verdiepingen, 2 schaduwstations.

Als jullie op of aanmerkingen hebben dan lezen wij dat graag.

Groetjes,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Nog eens aan het plan zitten sleutelen, nu nog slechts 2 verdiepingen .
Verdieping 0  2 schaduwstations
verdieping 1  Station en BW

BW nog aan gepast zodat deze van beide kanten bereikbaar is.

Ik zit echter te dubben met de schaduwstations.
Dit is nog niet helemaal naar wens.

Iemand nog ideeën?

Groetjes,
Math
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Baanplan aangepast.

Iemand nog opmerkingen?

Groetjes,
Math

Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
Het plan
Re: Baanplan
antonv
gast

Re: Baanplan
Misschien toch maar beter wat meer ruimte laten voor perrons in het station... nu liggen alle sporen even ver van elkaar, ik zou ze per 2bdicht op elkaar leggen en dan tussen de volgende 2 sporen wat meer ruimte houden voor perrons, enfin, net zoals ze het in het groot doen.
Re: Baanplan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan
@Anton,

Dit is inderdaad mooier, zal er nog eens naar kijken wat mogelijk is.

Bedankt voor de reactie.
Groetjes,
Math