Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door MrAdmiral vrijdag 13 november 2020, 20:11:10

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dat ziet er allemaal heel patent uit Yo. Zelf hoop ik dat mijn scenery straks ook zo mooi en natuurlijk wordt. Ook al is mijn thema niet Japans, natuur is natuur. Ben ook reuze benieuwd naar je wandelpaadjes en andere accesoires, accenten. Lijkt mij een prachtig avontuur daar te wandelen.

Toch even een vraag van verbazing. Je roept dat het allemaal niets weegt en dan zet je het op een kruiwagen om te vervoeren?  :P
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Lobomotion69 ik moest dat stuk op de kruiwagen zetten omdat de tafels volstonden en ik anders niet meer verder kon  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag even de tijd gehad om alles naar boven te dragen en op zijn plek te zetten.
Zo kan ik al eens kijken hoe ik de zijsporen kan leggen en plannen hoe ik de details ga maken

De foto's van de berg en geheel




En het kleine voorste stukje


Nu is het een aantal uren speculeren, nadenken en eureka momenten afwachten  :D

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Nou die bergen zien er goed uit zo. Dat wordt een flink geheel. nadenken en eureka momenten zijn goed. Speculeren zou ik maar niet doen, kun je veel beter speculaas nemen. Dat is lekker.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De eerste berg staat lekker op zijn plek maar die kerels van de boerderij hadden het al in de mot..
Nachtje ging voorbij en ja hoor de schapen waren er al en man en vrouwlief hadden zich al over de berg naar het plekje gemaakt..

(nog wat kleuring van de wandelplanken is vereist.. eerst moet alles nog goed drogen.)


Wat detail foto's




Cheers,
Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Petje af, echt heel fraai! :thumbup:
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag de zijsporen gelegd en de OSB plaat eruitgenomen, opening in de plaat gemaakt om aan de sporen te geraken en de plaat terug geplaatst.
Op de foto's zien sommige zaken "krom" maar dat is de breedhoeklens van de smartphone..

Hoe ziet dat er vanbinnen uit met zo roze foam plaat:

OSB plaat weg


De zijsporen en het hoofdspoor


De -1 level


OSB plaat terug met de nodige opening


Niet op de rommel letten, die gaat binnenkort weg als alles gemaakt is in zijn ruwe vorm  ;)
De andere berg is geverfd en staat klaar voor morgen het nodige groen te ontvangen.
Dan is het staren om ideen te hebben en dan uitvoeren  :D

Cheers,
Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En we hadden even tijd tussen het werken en ontspannen door  :D
De verdere details komen er nog aan nu alle bergen op hun plek staan.

Een preview..


Nu komt het inwerken van de waterval scenery in de nieuwe bergen eraan en de details op de bergen.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi,

Wat vindt je van de kleurencombinaties in je bergen en in je groen? Op de foto's lijkt het allemaal ongeveer dezelfde kleur. Niet echt veel verschil. Als je de detailfoto's ziet zit er al meer kleur in. Met andere woorden: Je hebt veel te weinig licht boven je baan. Het landschap komt zo helemaal niet tot zijn recht. Wil je het echt goed doen zal je meer licht boven je baan moeten hangen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@ Ronaldk, inderdaad er moet meer verlichting komen, dat komt eraan maar eerst de nodige zaken in orde krijgen.

Vandaag weer wat tijd gehad om wat detail werk te doen, her en der wat extra groen gezet (subtiel wel) en de nodige tunnelmonden ook zo bijgewerkt.
De boerderij staat weer op zijn plek en als ik weer wat pur heb kan ik de nodige zaken bij spuiten voor de berg.

Wat sfeerfoto's
De boerderij staat weer terug


De tunnelmonding aangepakt en wat meer groen errond geplaatst


Rechts de gele "tenen" van de berg die ik nog wat ga bij spuiten en de waterval is terug


Hier wat bijgesneden en komt een keerwand uit hout


En links moet er nog wat bijgewerkt worden



Wat me ook opvalt is dat de camera wel wat raars doet door al dat groen, zeker bij het inzoomen
Volgende stap is die zaken bijwerken en dan het dorp weer op zijn plaats zetten en de spoorbedding bijsnijden.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De reden waarom deze foto's apart staan, is omdat deze witte bloesem daar staat voor men kater Tom die een paar dagen terug is heengegaan na 15 jaar me gezelschap te hebben gehouden.
Het is een kersenboom in bloesem, net zoals er eentje in de tuin achteraan staat, waar hij graag in klauterde.





Tot later Tom

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De geplaatste updates blijven een feest om naar te kijken. :P

Groet Michel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
hoi,

Citaat van: MrAdmiral op zaterdag 13 augustus 2022, 17:44:22
De reden waarom deze foto's apart staan, is omdat deze witte bloesem daar staat voor men kater Tom die een paar dagen terug is heengegaan na 15 jaar me gezelschap te hebben gehouden.
Het is een kersenboom in bloesem, net zoals er eentje in de tuin achteraan staat, waar hij graag in klauterde.

Sterkte met dit verlies. Een huisdier is toch een maatje die je verliest. Mooi dat je het zo op de baan laat terugkomen. Sterkte!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog wat verder kunnen doen en een aantal ideen kunnen uitwerken.
Het rode eiland krijgt een redesign zodat het in de huide manier van constructie past met hier en daar een tweak.

Er was al een tijdje iets wat moeilijk te verbergen was, een stuk spoor ging over het onderliggend stuk spoor heen.
Dmv balsa stutten voor het bovenste spoor heb ik er toch voor kunnen zorgen dat het onderste spoor zodanig zijn bocht kon nemen.

De foto bovenaf doet het lijken dat er genoeg plek is maar in realiteit, niet zo echt..



Ook de elektriciteit is van plek veranderd.


Cheers,

Yo

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag al een teaser posten want er gaat wat gebeuren van aanpassingen.
Natuurlijk moet de sculptamold nog even drogen (wat weer langer neemt door de regen).

De teasers..






Als het morgen uitgehard is kunnen we beginnen verven

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Na een weekje verlof en wat welverdiede rust is er nog wat verandering!

De berg is basis gespoten en een eerste test met acryl spuitverf is successvol gedaan (maw het smelt de roze pur niet weg en het blijft plakken.

Na wat extra aanpassingen een de vijver (uitbreekpunt naar een rivier gemaakt)


Het meer teruggeplaatst en de nodig aanpassing aan de oranje overgroeiing gedaan



Nu moet de tec7 nog drogen en dan nog wat sculptamold & spuitwerk doen voor de rivier bedding.
Dan de groen bedekking doen en de eerste spoorbedding werken (ballasten en verven)

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi Yo,

Ziet er weer goed uit! Ga je de C-rails helemaal ballasten, of alleen aan de zijkanten?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi William, ik ben er nog niet echt uit, een uniforme ballast rondom zou niet kloppen met het tijdperk (te inofrm/machinaal)
Er zal een mix van gras, onkruid en stenen zijn volgens mijn gevoel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi Yo,

Ik bedoelde eigenlijk of je de C-rails alleen aan de zijkant gaat ballasten, of ook tussen de bielzen. Is extra werk, maar ziet er zoveel beter uit...

Met vriendelijke groet,
William

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Tussen de bielzen van C-rails ballasten is zo goed als onmogelijk en vragen om moeilijkheden en al helemaal bij de wissels.
Met poeders is het wel mogelijk om het zaakje van de plasticlook te ontdoen en eventueel één geheel te maken met aan de buitenkant aangebrachte ballast.

Grtz Tony
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ik val net in, in deze draadje.
Heel mooi gedaan allemaal, mijn grote complimenten.
Dat verhaal  van kater Tom, pakte mij zeer.
Prachtig met die boom voor  kater Tom.
Daar zal je altijd naar kijken en dan de  kater Tom herinneren.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi allen, inderdaad, dat ballasten tussen de rails is heel moeilijk te doen met die 3de rail in het midden

En het aangepaste "Akai Jajima" is terug geplaatst en al de nodige details aangebracht.
Alles is nu klaar om de tusenstukjes waar bruggen moeten komen op te vullen.

Het overzicht



Wat detail foto's




De berken zijn verplaatst naar het stuk aan het station


Hier zie je het meer en de rivier dat dan door "Akai Jajima" loopt en uitkomt op een nog te bouwen stukje, dat is het volgende dat eraan komt.


Ook zie je dat ik met wat spuitverf de roze plaat een bruin laagje heb gegeven.
Dit is acrylverf in een spuitbus, weinig tot geen overspray en smelt de PUR plaat niet weg.
De bedoeling hiervan is om eventuele kleine spleetjes en kieren te verbergen.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
We hadden nog een kleine brainwave gisterenavond omdat er in die kloof nog wel plaats was voor een gebouw..

Maar wat voor gebouw zou het beste in een rivier passen, een watermolen!

Dus niet veel getamld en zo een lasercut setje gehaald. overal ga je niet zoveel zien ervan.
Ramen zijn er niet echt in, want de ramen staan aan de andere kant, misschien komt er nog verlichting in als je naar de andere kant van de scenery loopt.

Het idee is eerst de twee bruggen afmaken, de rivier in zijn geheel gieten met Epoxy en dan de watermoeln op de epoxy zetten en wat aanwerken.
Wat sfeer foto's




Nu nog zien die bruggen af te werken  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Leuk die watermolen. Is ook wel redelijk in stijl met de rest lijkt mij. Het rad draait niet?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hey Jonslog, neen het rad draait niet, de watermolen zal ook op de epoxy hars komen ivp erin, zo kan ik het later eventueel nog weghalen daar.

Ook is er nog wat vooruitgang in de details gekomen
De spoorbeddingen zijn van roze naar bruin aan het gaan, daarom de berg weggehaald


De bruggen zijn gemaakt en op hun plaats gezet
Zonder de molen

Met de molen


Het is donker in die plekken maar ik heb wat plannen qua theelichtjes op het water.. meer daarover later  :D

Een overzicht van de waterloop



Tevens is er al wat keuze qua blauwe lucht, als alle bruin verf voor de bedding droog is kan ik de berg terugplaatsen en is er nog een overzicht foto


De highlights volgen als de epoxy hars droog is en het geheel mooi is.
Ook is er een idee om en soort van witte bloesem langs de waterloop te laten de rivier volgend.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag wat details afgewerkt, de linker tunnel openingen van een voorgevel voorzien.




Ook nog wat groen bedekking gedaan aan de sporen


De vrouw had nog een argument dat de watermolen te mooi was om in die kloof te zetten.
Na wat heen en weer is er een mooi plekje gevonden op de plaat van de boerderij, de laatste stukken van de berg zijn ook bijgesneden




Cheers,

Yo



Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wonderschoon allemaal! En zeer inspirerend om met mijn eigen baan verder te gaan in de details van het scenery-werk.
Karel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Thanks Karel, het doel is om een vrolijke kleurige plek te hebben tijdens de wintermaanden.

Vandaag het resultaat gezien van de gras strooing met het spoor gecombineerd:


Tevens ook de oranje boog geplaatst samen met de bodem bedekking



Vandaag wat een verassing gehad met de gras strooier die begon te roken en raar ruiken, dus een andere moeten bestellen.

Cheers,
Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Heerlijk baantje ben je aan het bouwen, Yo  :thumbup:
Je zou er zo mee op de Floriade kunnen gaan staan  :P

Grtz Tony
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dus ja, er gaat wat tijd voorbij en de nieuwe gras schuder is aangekomen, WWscenics pro gras grand type.
Eerste testen komen gelijk met de vorige die aan het roken/ruiken ging.

De taken de laatste tijd waren vooral de bruin/roze spoorbedding verbergen onder een lading groen.
Bij deze de eerste stukken:


Er zijn nog wat berken bijgekomen waar het station is en het groen is aangewerkt.






En dan komt de tijd stilaan om het dorp terug op zijn plek te zetten..
Hier ga ik de spoorbedding wat moeten bijwerken om alles te doen passen  ;)


Als het dorp terug is gaat het rode eiland, het meer en de boerderij er weer uit, anders kan ik niet meer aan de berg.
Vanaf dat moment is het overal waar details moeten zijn, deze bijzetten en dan segment per segment terug zetten tot alles weer op zijn plek staat.

1 ding is zeker ik ga blij zijn als ik weer treintjes zie rondtuffen  :D


Cheers en tot later.

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag het meer en dat stukje rood eiland opzij gezet en het dorp weer op zijn plek geplaatst.






En dan verder gewerkt aan de roze berm in het bruin te zetten, straks eens kijken om de laatste stukken berg in de kleur te zetten..


Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hallo Jo,

Dit is altijd een leuke baan om te volgen. Lekker veel groen en kleur zoals een Japanse tuin baan er hoort te zien! :P

Succes met de laatste loodjes.....

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Gelukkig heb jij beter weer op je baan dan gisteren in Suzuka! Er zitten echt hele mooie stukjes in de scenery, geweldig!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Smul smul  :P
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dankje Heren voor de complimentjes  :D

We hebben vandaag weer wat kunnen doen, sommige is nog geen foto van maar komt nog als alles droog is (sculptamold en verf)
Het laatste van de roze bedding is voorgoed verdwenen, nl achteraan, verstopt onder een laagje bruine verf.

Wat foto's (Ja de sporen liggen gewoon op een ander stuk track maar ja plaatsgebrek  ;)


Ook aan het meer met al zijn gele bomen heb ik het pad dat erlangs slingerd een gele toets gegeven


De wit/gele tippen van de berg zijn in het atelier voor de sculptamold en verf laag.
Morgen zien of ik deze kan verven en daarna wat details geven.

Ook is er nog wat verlichting onderweg voor het meer en verlichting langs de sporen.
Hier is een idee om een mix van "kampvuutjes", theelampen en eventueel zelfs een westerse lantaarnpaal  :D
Er is ook af en toe wat detail werk gekocht, een loopplank, figuurtjes, wat gewassen, etc om de details op ieder element te plaatsen.
Van voor naar achter toe werkend zullen deze details toegepast worden.

Dat was het voor vandaag, een mini update, binnenkort wat meer foto's.

Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Weer een weekend en weer maar een paar uurtjes op een dag voor de hobby..

De verlichting elementen zijn geplaatst en dan is het wat prullen om de lampjes op hun plek te krijgen.



Op 1/4de zijn de lampjes geplaatst en op sommige plekken al een lampkapje erop geplaatst.


En omdat de rug ook is rust nodig heeft doen we wat verder aan de details
De watermolen vastgezet en wat minder proper gemaakt



Ineens waren er ook wat meer landbouwers aanwezig om dat koren bijeen te rapen (denk ik)


De bloemkolen en tomaten komen ook goed verder


Dat is al fido zijn werk tenminste doet en de schapen de kolen niet opvreten



Er zijn nog wat details aan het drogen, die zijn voor wanneer ik nog is tijd heb.
Dat was het voor nu  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Another day, another detail..  :)

Er is een kleine "pier" bijgekomen op de rivier.


En de brug die de ene oever met de andere verbind.


Ook is er een pad bijgekomen van de molen naar de weg.


Morgen wat scenic cement halen, die is op.
Ook de bijhorende lampkapjes zijn gemaakt  :-)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi,

Een opmerking over de pier: leuk gevonden, maar de kisten en het vat geven me de indruk dat er zo nu en dan toch wel wat bedrijvigheid is rondom de pier. Dat zou betekenen dat het hout zeker verweerd, maar niet bepaald bemost zou moeten zijn. Ook mis ik een pad/ paadje langs waar kisten met enige regelmaat van en naar de pier worden gebracht (gereden of gedragen). Misschien is er al een bootje/ sloep onderweg naar de pier?

Zomaar wat ideeën.

Groeten,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi William,

Er is inderdaad wel wat mos op de pier maar ik had niet echt bedrijvigheid over het water in gedachte.. misschien een goed idee.
Een pad naar de pier moet inderdaad nog komen, eerst moet de scenic cement geleverd worden anders gaat het zand alle kanten uit  :)

Maar voer voor ideen inderdaad!

En weer een dag en weer een mooi detail gevonden in de lokale hobbywinkel en wat aan de oevers gewerkt.






Cheers,
Yoni

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag aan een detail gewerkt waar ik al even op aan het plannen was, nl: Toro Nagashi
Wat geschiedenis:
Tōrō nagashi (灯籠流し) is a ceremony in which participants float paper lanterns down a river; tōrō is the Japanese word for "lantern," while nagashi means "cruise" or "flow." This activity is traditionally performed on the final evening of the Bon Festival in the belief that it will help to guide the souls of the departed to the spirit world. The Bon Festival takes place on the thirteenth to sixteenth of August or July, depending on the calendar used. The peaceful custom is a gesture of respect for those who have died and gives participants a moment to think about their ancestors, loved ones or even past pets.

Het origineel in Japan:


Dit zouden 4 lampjes zijn op het meer, het maken, onderzoek doen naar en de opbouw was wat werk om het juiste effect te krijgen.

Het stukje gemaakt van leds met dubbelzijdige tape, PVC stukjes en verf hier en daar..





Het geheel op zijn plek op het meer




Maandag eens de elektriciteit voorzien zodat deze lampjes ook hun eigen schakelaar hebben.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Leuk man! Op de foto's een beetje fel, maar in werkelijkheid waarschijnlijk prima en anders nog een beetje dimmen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Iets dergelijks hebben we in Thailand ook, zij het met een heel andere insteek. Tijdens Loi Kratong, het feest dat het einde van de regentijd inluidt, worden door de jongelui en verliefden floats te water gelaten. Wanneer deze floats van twee mensen bij elkaar blijven drijven is dat een goed voorteken.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dankje heren! Het is inderdaad de camera die enorm overbelicht en ik krijg het hem niet afgeleerd.
In realiteit is het een diepe oranje kleur van licht dat juist een centimeter rondom verlicht.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dag Jo.

Hoe leuk en origineel die lampionnen!!
Inventief bedacht en uitgevoerd  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En weer een dag en weer wat details..  :)

De verlichting rond het spoor is geplaatst en aangesloten op zijn eigen schakelaar, wat foto's






De boerderij heeft nog wat details bijgekregen, de benodigdheden waren vandaag geleverd.
Er is her en der nog wat lijm aan het drogen en het riet moet nog bijgesneden worden eens de lijm droog is.










Een alles op de boerderij module droog is gaat deze als eerste terug op zijn plek en dan gaat het meer de nodige details krijgen.

Stay tuned for the final stretches..  O:-D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag al de elementen op hun plek gezet en even stilstaan en genieten van het afgewerkte baantje..
Het stuk vooraan blijft voorlopig zo (OSB) tot dat "Japan, Howaitoairando" van een ruwe vorm naar een vloeiende vorm gaat (zo werkt men brein).
Deze baan gaat niet weg, ze krijgt een uitbereiding in de technische ruimte waar deze baan ooit zelf begonnen is.

Toriaezu owari. Keshiki o tanoshimu ~ For now, the end. Enjoy the view















Arigatō
Re: Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
Nu beide scenery kamers geverfd zijn is het plaatje eens te mooi  :O

Bij dag




Bij nacht




Re: Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
Heel erg mooi!
Re: Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
een sprookje!
Re: Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
Super mooi  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman