Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door MrAdmiral vrijdag 13 november 2020, 20:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
  :thumbup: とてもきれいに作られました  Totemo kirei ni tsukura remashita



Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Thanks voor de mooie woorden PeterP

En we hebben 2 weken verlof dus er kan wat vooruit gegaan worden  ;D

De verf is binnen en ineens begonnen aan het brugje en de decoratie ervan




Overzichtje


En wat bomen op de berg richel en deze hangen over het spoor



Vandaag ook wat verlichting bijbesteld maar dat is een week wachten
Deze zal vooral zijn om het brugje te verlichten en delen rond de vijver.

Morgen de hoeve verder afwerken en wat tomaten, lavendel planten en eens kijken of de herder al terug thuis is.

Groetjes,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wel de hoeve heeft wat mogen wachten want met de aankoop van de paarden en koets had ik ineens door dat er geen duidelijke weg is naar dat tempelcomplex..  ::)

Dus waar ervoor die watertoren stond met de reeën is nu een holle weg gekomen met brug over het spoor en de watertoren op de zijkant
Voor:

Na:


Ook achteraan heeft er wat roze plaat plek gemaakt voor een paar bruggen en watervallen



Dan nog een paar voorbereidende werken voor de rest



En dan wat close ups oftewel sfeerbeelden



Verder zal het een zaak zijn van bergen maken en nog is bergen maken.
Tegen dan zijn de extra verlichting items aangekomen zodat ik de bruggen van licht kan voorzien.


Cheers,

Yoni

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wegens wat corona prullen (yep, ik heb het te pakken) is er een week zowat niets gebeurd en nu nog aan het herstellen.

De trip naar Paris heeft wat leuks meegebracht uit "le petit train bleu de Paris"


En daarvoor had ik nog een paar kleine heuvels, en berg verder afgewerkt.
Bruggen gemaakt en wat groensel gegeven en wachten op de stroomadapters voor de verlichting...

Berg in de rechterhoek achter de grote berg.



De bruggen waar tussenin een waterval zal neekomen


De bergstrook met de uitstekende klif voor de waterval



Zowat een mossige groene heuvel naast het tempelcomplex
Hiermee is de "berg gordel" rond de plaat zowat rond.



Om de overgang van de bergen/heuvels en de lucht vlot te maken ga ik op de rand een hoop dennenbomen zetten.
Verder is het de waterval en bijhorend water maken (als corona stopt me een knallende hoofdpijn te geven als ik me buk...)

Wat er nog te doen staat:
- De waterval en waterloop en vijver gieten
- Stuk spoor tussen de hoeve en meer aankleden met rots en groensel en een tunnel top maken.
- Verlichting overal plaatsen zodat de zaken meer verlicht zijn op de mooiste stukken.

Dan is de baan zowat "af" en is het genieten van rondtuffende treintjes, dan eens zien een GoPro zien te monteren in of vooraan de locomotief voor wat film..  ;D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Heerlijk, deze afwijkende baan tussen al het "Alpengeweld" hier!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
 @citaat Ik sluit me bij Hans aan  :P
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
 @citaat @citaat

Wat is er mis met een beetje Alpengeweld, dat zijn de mooiste banen toch >:-D? Maar zonder dollen, het is zeker leuk om deze "afwijkende" scenerybouw te zien. Het straalt zoveel rust uit, dat je er helemaal zen van wordt! En helemaal knap omdat je geen tientallen voorbeelden hebt waarop je je kunt baseren, terwijl het voor mijn gevoel wel helemaal klopt :thumbup:.

Alleen mis is wat figuren in passende kledij/kimono om het geheel wat levendiger te maken.

Groeten,
Wico
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Wico, Tony & Hanzi: Thanks voor de mooie commentaren! Het is inderdaad wel moeilijker om de scenery te maken aangezien ik nog nooit in Japan ben geweest.  :D

En ja hoor net de tomaten gepland en staakbonen en onze landbouwer komt opdagen.. met een hoop schapen.


Die schapen komen ook overal..


Verder nog het stuk aan de waterval in het mat grijs gezet en de achterste rotswand zijn groene laagje gegeven.
Kiekje in het klif



Rotswand waar de waterval van vertrekt.


Als ik de onderkant droog is dan kan ik de boel accenten geven en de bruggen terugplaatsen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Wico op donderdag 13 januari 2022, 13:58:24
@citaat @citaat

Wat is er mis met een beetje Alpengeweld, dat zijn de mooiste banen toch >:-D? Maar zonder dollen, het is zeker leuk om deze "afwijkende" scenerybouw te zien. Het straalt zoveel rust uit, dat je er helemaal zen van wordt! En helemaal knap omdat je geen tientallen voorbeelden hebt waarop je je kunt baseren, terwijl het voor mijn gevoel wel helemaal klopt :thumbup:.

Alleen mis is wat figuren in passende kledij/kimono om het geheel wat levendiger te maken.

Groeten,
Wico
Geintje Wico, en ja je begrijpt me gelukkig wel ;)

Er zijn zat Chinese "Preisers" verkrijgbaar, maar of er ook Japanse te koop zijn en dan ook nog in traditionele kledij is de vraag. Zou het plaatje inderdaad wel afmaken!

Trouwens best een uitdaging om vanaf die overhangende rots een geloofwaardige vrij naar beneden vallende waterval te creëeren. Wellicht een idee om eerst wat transparante strookjes kunststof te plaatsen en daar dan de watersubstantie langs te gieten (?). Ben benieuwd, maar gaat vast lukken, succes!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Hanzi op donderdag 13 januari 2022, 19:49:04
Trouwens best een uitdaging om vanaf die overhangende rots een geloofwaardige vrij naar beneden vallende waterval te creëeren. Wellicht een idee om eerst wat transparante strookjes kunststof te plaatsen en daar dan de watersubstantie langs te gieten (?). Ben benieuwd, maar gaat vast lukken, succes!

Tip: met transparante siliconenkit de waterval op een glas/plastic plaatje maken en daarna plaatsen en afwerken met witte verf voor het schuim.

Groeten,
Wico

 
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi Wico, Hanzi, ik heb deze kerel zijn toturial om water en watervallen te maken als voorkeur.



Ik was ook aan het denken met epoxy hars te gieten maar ik zou eerst deze bovenstaande methodes willen testen.

Qua figuurtjes heb ik een aantal opties in gedachten, setje kopen en dan met epoxy putty of kneed putty aandikken en dan verven.
Enigste probleem is dat ik een tremor in men handen heb bij zulk klein fietelwerk.

Een overzicht van de hele plaat:
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ja, die Zweed heeft altijd leuke creatieve tips!

Maar ook Freddie heeft mooie watervallen gemaakt op zijn Zwarte Woud baan, wellicht heb je daar ook nog wat aan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg1278992#msg1278992
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Mooie overzichtsfoto :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Kun je misschien ook eens wat materieel laten zien? Ik ben benieuwd of je ook met Japans materieel rijdt.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wel voor de locs had ik een paar van deze jongens gekocht, omdat ze mooi zijn maar deze passen niet 100% bij de scenery.
https://i.imgur.com/L7mshLe.jpg

Voor effectief om te bouwen moet ik op zoek naar een Marklin loc HO schaal waarvan de wiel basis klopt (aantal assen etc)
Ik ben geen kenner hierin en moet dus wel langer zoeken dan gemiddeld  :)

De volgende locs komen wel in aanmerking maar hoe deze te vinden heb ik nog geen idee van.
JGR Class 160 : https://en.wikipedia.org/wiki/JGR_Class_160#:~:text=Preservation-,Locomotive%20No.,operating%20steam%20locomotive%20in%20Japan.
JNR Class D51 : https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_D51

Verder heb ik nog een T18, BR52 en een goldrhein set (loc en wagons).
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En het betreft meterspoor. (H0m)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En er is nog een verandering op til, een idee dat al een tijdje in mijn hoofd rondspookt.

Het tempel eiland met de pagode was het eerste eiland en was toen een fijn idee met een mooie eye catcher.
Er is tussen de hoeve en tempeleiland een beetje een "rare" plek die moeilijker blijkt in te vullen. (zie hieronder)

Dus het idee is om het tempel stuk uit te bereiden met een steile rots die bovenop die tunnel komt te staan.
Het tempel huisje dat beneden staat zal dan op de plek komen waar nu de pagode staat.
En die hele vlakte beneden met de bruggen krijgt een herbestemming (bruggen blijven erin) als dorpje met station.
De huizen zijn onderweg van Japan naar België met DHL, hopelijk blijven ze nu niet meer plakken bij de douane zoals de vorige keer..
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog wat aan het shoppen geweest voor rollend materieel om kolen rond te rijden.
Het zijn twee 2dehands goederenwagens die wat zijn geverfd en het gewicht eruit gehaald.
Met de kolen in de bak komt het gewicht overeen met dat van de plaat geplaatst door marklin.


Verder is het idee van de rots boven de tunnel om de pagode op te plaatsen tot zijn vorm gekomen.
Er komen nog wat groen details waar het aansluit en het huisje is al verplaatst.


Wat sfeerfoto's






Voor de verlichting rondom, ben ik nog in verwachting van de stroomadapter voor de licht units.. dus meer foto's daarvan later



Wat komt er nog bij op de pagode rots is wat olielampjes aan de brug en onderin eentje op een rots.
De tunnelmond onderin zal voor voorzien worden van de nodige details.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
mmm... ik hoop wel dat je die rots waar de pagode nu op staat nog wat meer in het landschap gaat verwerken. het is nu een toch wel wat vreemde puist met een bouwsel er bovenop, persoonlijk vond ik de pagode op zijn vorige plek in het grasveld mooier staan. maar misschien (waarschijnlijk) ben ik te snel met oordelen en wordt het nog een mooi geheel!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hey Hanzi, ja de rots is zowat op zijn punt. De omgeving rondom moet nog aangepast worden zodat alles meer als een vloeiend geheel aanvoelt.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op zondag 16 januari 2022, 10:17:27
Wel voor de locs had ik een paar van deze jongens gekocht, omdat ze mooi zijn maar deze passen niet 100% bij de scenery.
https://i.imgur.com/L7mshLe.jpg

Voor effectief om te bouwen moet ik op zoek naar een Marklin loc HO schaal waarvan de wiel basis klopt (aantal assen etc)
Ik ben geen kenner hierin en moet dus wel langer zoeken dan gemiddeld  :)

De volgende locs komen wel in aanmerking maar hoe deze te vinden heb ik nog geen idee van.
JGR Class 160 : https://en.wikipedia.org/wiki/JGR_Class_160#:~:text=Preservation-,Locomotive%20No.,operating%20steam%20locomotive%20in%20Japan.
JNR Class D51 : https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_D51

Verder heb ik nog een T18, BR52 en een goldrhein set (loc en wagons).

Dat is zeker lastig. De meeste Japanners zijn klein behuisd. Daarom heeft de doorsnee Japanner niet veel ruimte voor een baan, maar toch komt het wel voor. Echter wordt vaak voor 1:160 gekozen. Het zal dus inderdaad een hele toer worden, daarom was ik eigenlijk ook benieuwd of je wat had kunnen vinden. Die Märklin-locs zijn inderdaad fraai. Wellicht heeft Kato de geschikte Japanse modellen?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hey 1200Blauw, ja Kato heeft een 3 tal modellen, wel kosten ze een 500€ per stuk en import vanuit Japan.
Hier zit een risico bij want: Deze zijn niet met 3 rail systeem, de afstand van de wielen (aka passen deze op de marklin rails)
De decoder, motor, middengeleider moet omgebouwd worden naar Marklin (alle voorgaan de moet dan vervangen worden.

De volgende modellen heb ik gevonden.
https://www.plazajapan.com/4571253034044/
https://www.plazajapan.com/4571253034051/
https://www.plazajapan.com/4952844012014/

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En dat niet alleen: ze zijn 1:80 ipv 1:87, en het zijn behoorlijke grote modellen. Of dát nu zo mooi is op je baan?

Overigens, deze video al gezien?

Met vriendelijke groet,
William



Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Die laatste in je rijtje van Kato heeft wel heel veel  overeenkomsten met een BR24, standaardlokkie van Märklin. Kwestie van wielen en overige rode details zwart maken en je bent al een heel eind!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Het probleem is dat de Japanse spoorbreedte afwijkt van wat we in Europa kennen. De Japanse spoorwegen rijden op smalspoor. Alleen de Shinkansen rijden op normaalspoor. Ik dacht even toen ik dat 1:80 zag dat er qua spoorbreedte gewoon mee op H0-rails van bijvoorbeeld Märklin kon worden gereden. Ik zie echter ook "G=16,5mm" en ik vermoed dat dat de spoorbreedte voorstelt?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@citaat ik zie t probleem niet; spoorbreedte h0 ís toch 16,5mm(?).
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Weer een tijd geleden dat ik op je draadje gereageerd heb.

Ik kan niet anders zeggen dan. Wat een leuke baan is het aan het worden zeg! Zeker een van die zich onderscheid van andere banen die het Japanse thema!

Ga zo door. En veel succes met de zoektocht naar bijpassend materieel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Hanzi op donderdag 20 januari 2022, 20:26:11
@citaat ik zie t probleem niet; spoorbreedte h0 ís toch 16,5mm(?).

Ah, dan zou het geen probleem moeten zijn. Behalve ombouwen naar 3-rail dan natuurlijk.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Als je H0 wilt aanhouden, dan zou de spoorbeedte 12mm moeten zijn. (meterspoor)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En het zijn dus die vragen dat me doen twijfelen over heel die ombouw.
Ik heb wel een Kato verdeler van HO gevonden in Duitsland, een uur en een beetje rijden.
Dus als ik wat meer tijd heb kan het zijn dat ik eens naar daar rij met al die vragen en wat marklin spoor in men zak.

Vandaag nog wat details afgewerkt rond de rots van de pagode en een kleine extra eyecatcher aan de pagode bijgezet.
Om meer die soort bomen bij te zetten hangt af van mijn goesting, het kan ook zijn dat er meer van die kleur in een struik vorm bijkomt.

Wat sfeer foto's





Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
ik vind dat die boom teveel aandacht wegtrekt van de pagode,ik zou die boom op een andere plek plaatsen;


mvg,
Michel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hallo,

een zeer interessante modelspoorbaan, buiten de mainstream.  :thumbup:

Ein sehr interessantes Thema, abseits des Mainstreams, das gefällt mir. :thumbup:

mvg,
ekki
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hallo,

Die enkele boom haalt naar mijn mening de hele suggestie van een hoge rots weg. Zie hem ook eens in verhouding tot het gebouw wat er links van staat en dan klopt er (in elk geval gevoelsmatig) iets niet.

Die boom is mooi, maar verdient een plek vooraan je scenery en niet achteraan.

Groeten,
Wico 
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi Wico, Ramdani, Die boom is niet echt een boom, het is een "Wisteria sinensis" aka "witte regen".
Dit is niet perse een boom maar eerder een klimplant, deze zou inderdaad dichter tegen de rots aanmoeten.

Het idee had ik vroeger al om de witte kleur voor de pagode te houden.
Er was daar altijd iets dat ontbrak en om daar volle hoge bomen te zetten voelde niet "correct" aan.
De witte kleur is sereen en moest eerder als een krans rondom aanvoelen, met boom formaat kreeg je eerder een muur rondom gevoel.

Ondertussen zijn de struik formaat van deze witte regen klaar en geplaatst.



Als de andere witte regen struiken klaar zijn ga ik eens zien wat het geeft om er een lage versie verder rond de pagode te zetten.
Zo blijft de pagode zichtbaar maar toch omringd ipv omwald.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag wezen shoppen naar figuurtjes voor het opkomend dorp.
En ook nog twee van die kolen wagons gekocht en geverfd.



Al wat ritjes gedaan, morgen de sporen kuisen en verder genieten van de treintjes te zien rond tuffen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
In het weekend de laatste houtachtige/roze stukken aan het wegwerken, buiten 1 stuk is alles uit het roze  ;D

Dit is eerder een "promotie" post voor het modulair opbouwen van je scenery, zo kan je hele stukken omwisselen zonder heel de baan op te breken.
Je rug kan dit ook appreciëren aangezien je de scenery volledig kan bouwen/aanpassen op je bureau.

Even een voorbeeld hiervan: Het meer even weggehaald om aan dat stukje recht spoor te geraken om dit af te werken.
Door dit te doen kan ik rechtstreeks aan het spoor zonder me in rare bochten te draaien, ik ben nog wat jonger maar als je dit combineert met een opening in de plaat waar je kan in opkomen moet je zelfs niet op de plaat komen.
Hierdoor kan ik ook het bestaande spoor behouden en eventueel een andere element maken dan een meer en zo de scenery totaal veranderen.
Ook kan je zo wat afwijken van de standaard elementen van onderbouw en gaan voor een plaat van 3m op 3,5m.


Genoeg promotie van de techniek, wat foto's:




Er komt nog wat haag aan de opstaande kant zo is de drempel minder hoog, dit heb ik pas later gezien met het plaatsen van de foto's.

Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En het eerste probeersel met de 30€ camera is gemaakt, niet zo denderende kwaliteit maar ik wou het eens proberen.
Gedaan dmv een oud wagonnetje aan te passen zodat de camera er vast erop zit.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag kwam DHL is aanbellen met een doosje.. uit Japan


Na wat snij en lijmwerk staat het station in elkaar.
Voorkant:

Achterkant:


Op zijn nieuw plekje:

Het bochtje beneden krijgt een stuk foamboard aangemeten om als perron dienst te doen (nog te plaatsen)
En er gaat een trapje aan de zijkant van het station naar beneden.

De achterkant wat nu witte foamboard is zal een muurtje worden

Verder hebben we nog deze huisjes te maken en een plekje langs het pad naar boven te zetten.. meer later hiervan.
Normaal zijn de ramen doorzichtig maar met wat rijstpapier zijn deze toegemaakt en kan de verlichting dit mooier maken in de avond.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog twee gebouwen kunnen afwerken en een plekje geven.
De omgeving rondom de huisjes zal nog wat aangepast worden dmv foamboard (plat stuk) en sculptamold om alles te laten aansluiten.






Straks nog wat aan het perron werken, even genoeg huisjes gemaakt voor vandaag.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
 :) Het is iedere keer weer een plezier om je updates te lezen en zien, het is een bijzonder mooi stukje modelbouw. :thumbup:
En erg leuk dat er dan ook huisjes staan die uit Japan komen, het maakt het nog realistischer. B)
De krant uit Japan heeft alleen weinig nieuws te melden, ik snap der niks van. :D

Dirk-Jan
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Even een kleine update (zonder foto's) van het pagode/dorp element.
Zoals jullie weten zijn de scenery stukken afneembaar gemaakt.
Het pagode/dorp element was het eerste stuk ooit zo gemaakt met natuurlijk zijn leerfouten in.

Al de huisjes zijn op 2 na af en voor ik het dorp finaal plaats ga ik de basis opnieuw maken maar nu volgens de laatste nieuwe technieken.
De scenery elementen (gras, rotsen etc) zijn bevestigd op gipsverband (zoals alle scenery element).
Dit laat me toe om deze zonder veel breken van de scenery basis (foam) af te halen en weer terugzetten.
Dus veel elementen zullen terugkomen met een paar aanpassingen om het dorp beter te laten samenvloeien :)

Stay tuned, morgen begin ik eraan  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En we hebben al de ruwe basis uitgezet. Morgen zien het geheel van gipsverband te voorzien.
De zakken sculptamold zijn al aanwezig, hopelijk genoeg  :)
Daarna kijken wat er van scenery kan overgezet worden en het nodige gras strooien.


De trap naar beneden is voor aan het station te geraken. De bruggen zijn hergebruikt.
De huisjes komen links en rechts van de weg, die dat achteraan liggen liggen wat hoger.
Ook is het nodige verlichtingsmateriaal onderweg zodat alle huisjes verlicht zijn vanbinnen en ook een paar in de straten voorzien.

Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vanavond nog gipsverband gaan halen om de wittte/roze foam plaat te verbergen.
De oude plaat is uiteen gehaald en de verschillende onderdelen zuiver gemaakt om terug te bevestigen.
Morgen als de hele boel droog is dan komt er een laag sculptamold over waar nodig.
Tevens als het droog is een test plaatsing van de huizen en bomen en bepalen waar gras en wat wildere struiken komen.
De zijkanten zullen vooral bedekt worden met groen en witte/blauwe regen die aan de zijkanten zal opklimmen

Een paar foto's van de voortgang..

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Gisterenavond nog de sculptamold kunnen zetten en vanavond de hele plaat in de basis kleuren gezet.
De accentkleuren op de rotsen komen morgen en daarna het gras strooien over de hele plaat.
De scherpe randen gaan er nog "vanaf" door de scenery erop te zetten.
De roze blokjes is voor de plaatsing van de verlichtingbakjes.

Wat sfeer foto's






Cheers, Tot morgen.. ergens  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag een kleine update, namelijk de drybrushe details gedaan en het eerste gras in het dorp is gestrooid.
Morgen het overtollige gras eraf halen en dan de andere stukken doen, na het gras is het de beurt aan de zand/grind paden

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En vandaag een hele stap verder geraakt, dankzij het regenweertje vandaag.

Wat oude bekenden teruggeplaatst (treurwilg en de twee grote bomen)
Een overzichtje:


De eerste huisjes op hun plek


De nieuwe verhoogde weg


Het tempel huisje




En op de witte vakken komen de andere 4 huisje


Verder nog wat van het wit-grijze flock gaan halen om wat meer witte regen te maken
De zijkanten van de rotsbekleding gaat ook nog wat krijgen.
Al de verlichting is aangekomen dus het hele dorp zal verlicht zijn als het terug op zijn plek gaat

Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Gave baan met een gaaf thema. Ben zelf ook nog nooit in Japan geweest, maar de sfeer die je weet te treffen komt op mij best wel Japans over. Knap!

Wat rollend materieel betreft:
Denk dat je best een redelijke selectie hebt. Natuurlijk niet Japans, maar een "oorlogs-br52" die reedt bijna overal (Nee, niet in Japan - I know) - maar er zal ook daar best wel een 1'E-goederenlocomotief gereden hebben met zo min mogelijk appendages aan de ketel.
Verder een Beierse B IV: Natuurlijk niet Japans, maar wel met Engelse kenmerken: Stoomverdeling volgens Stephenson en een buitenliggend frame. En dat komt weer mooi uit omdat in Japan best veel locomotieven van Engelse makelij reden (Beyer Peacock, Sharp Stewart & Co).
Dus niet Japans, maar toch wel een beetje passend.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De fundamenten zijn gemaakt en het geheel krijgt een klein station aan het dorp!
Het stationgebouw is al gemaakt maar staat voor de veiligheid ervan op de zijkant.

Waar het geheel komt te staan


Je kan vanuit het dorp eraan en er is ook nog een weg die er naartoeloopt.
Deze weg is nu nog open op het einde maar hier komt een rots/groen en ik maak in de zijkant een deur in de rotswand, zo lijkt het dat je ook via een grotten systeem aan het station geraakt.


De weg naar de pagode en vertakking naar het dorp toe is al gemaakt


Zoals jullie al wel zullen zien heb ik overal een lichtsysteem geplaatst (waar de roze blokjes staan)
Er zijn 8 huizen (pagode niet meegerekend) die hun interne verlichting krijgen.
Dan zijn er nog 8 dorp lichten die weggetjes in het dorp verlichten
Deze staan op hetzelfde circuit en kunnen met 1 schakelaar aangezet worden.

De Pagode rots zal 4 lichtjes hebben (1 in de pagode en 2 aan de inkom en dan nog 1 lamp onderaan om de tunnel te verlichten onder de pagode rots.
De weg naar de pagode heeft ook 4 lichtjes die bij het pagode rots circuit komt.
Hierdoor kan ik de weg naar, de pagode en zijn verlichting met 1 schakelaar aanzetten, los van het dorp.

De nodige zaken zijn besteld dus nog even wachten hierop.
Straks ook nog even naar de hobby winkel om wat flock te halen voor de blauwe en witte regen struiken te maken die het dorp wat kleur gaan geven.

Cheers,
Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De rijstpapier olielampjes zijn gemaakt, de hele verlichting cirque is bevestigd onderaan de plaat en getest.
De huisjes zijn tijdelijk gezet, de lichtkier onderin zal nog gedicht worden.





De weg naar de pagode op zijn eentje verlicht


Die just plug system van woodland scenics zijn echt de max voor mensen zoals ik die geen kabel/soldeer experten zijn en waar de boel gewoon moet werken.
Voor het aan en uitzetten van de circuits: Ik koop een verlengkabel van 5m bv voorgemaakt en snij de stekker kant eraf.
Die kabel sluit ik aan op een schakelaar en van aan de schakelaar gaat deze naar een waterdichte verdeeldoos.
Een hoofdschakelaar zet de elektriciteit aan naar de hele plaat en de individuele schakelaars naar elk element.

Cheers,

Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog wat aan de blauwe regen gewerkt en de laatste huisjes ineen zetten en bevestigen.
Het ziet er blauwer uit op foto dan in het echt  ;D
Een overzichtje:


Wat detailfoto's





Morgen nog een huisje afwerken en plaatsen en dan de schakelaars en kabels leggen voor de verlichting.

Mvg,
Yoni