Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door MrAdmiral vrijdag 13 november 2020, 20:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Na veel prullen, zoeken, experimenteren de eerste take op een "cherry blossom"




En ook nog wat elektriciteitswerken gedaan om de verlichting, besturing ea in segmenten te kunnen aanzetten


Morgen een nieuwe bus lijm gaan halen en verder bomen maken en afwerken.
Hoodschakelaar voor alles aan en uit, bediening is altijd aan en de verlichting heeft een aparte schakelaar.
Dan de verlichting in de huisjes aansluiten.  ;D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op vrijdag 30 juli 2021, 21:58:39
@Laenderbahn027 aka William: Ik zoek loc modellen (als jij weet waar ik zo locs kan bestellen) wel van de vroegere stoomlocs (wel 3 rail van marklin)

Hoi,

"Zo bestellen" is altijd een lastige, want de afgelopen jaren heeft M niet al teveel uitgebracht in Epoche I. Kun je aangeven wat voor stoomlocs je precies zoekt? Zoals van welke maatschappij, kleine locs, grote locs, etc.? Dan kijk ik met plezier met je mee. Mag ook per PB, geen probleem!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Laenderbahn027: Vooral stoomlocs vooral de kleinere voor 4 tal passagierswagons achter te hangen. En oook nog één loc voor goederenwagons te trekken.
Al bij al zoek ik een 2 locs met stellen te hebben rijden.
De maatschappij is niet echt van belang aangezien het anno industriële revolution (meji era) is was het vooral import van westerse locs.

Dankje voor de hulp alvast William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En na wat maken van een hoop bomen en groenbedekking voor in de bomen hebben we het groene kantje van "Sakurabatake" vrijwel afgewerkt.
Het idee hier was een open vlakte met rivier en later komen er nog 2 spoorwegbruggen in hout en een boogbrugje om van het huisje naar de hoeve te gaan.
Water en de waterkant bedekking gaat pas geplaatst worden als die 2 spoorwegbruggen en de plaat van het meer gemaakt zijn.

Het overzicht:


Wat close-ups








En net als de zon onderging was de bewoner van de hoeve thuis.


Volgende werkje is de 3 bruggen maken uit balsahout.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En vandaag was de grote dag om eens naar de locomotieven te gaan speuren en ja hoor we hebben wat gevonden.

Marklin 37974 en 37975 heb ik samen met 43982 op de kop getikt !



De passagierstrein is dus al "compleet", die andere loc gaan we nog op zoek naar een setje goederenwagons  :D






Deze modellen komen van een verzamelaar, er was nog een derde maar twee treinen zijn voldoende  ;)
Als ik ze aan de praat krijg op de mobile station 2 kan er wel een filmpje volgen  :-)

Groeten Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Now we're getting somewhere!

Niets Japans aan, maar wél ontzettend mooi, ook voor je baan. Geniet ervan!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hey Laenderbahn027, ja inderdaad, het is een mogelijke dat ooit in export gegaan is in een variant hiervan.
Alleszins het tijdperk klopt en dat is al een dikke plus.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Gisterenavond nog wat testritten kunnen doen en al de locomotieven op het spoor kunnen zetten.
De twee locomotieven zijn zo mooi dat ik het niet over men hart kan krijgen om ze om te bouwen naar japanse modellen.  :-X
Sinds die 2 mfx locomotieven er bij gekomen zijn heeft de locomotief van men goldrhein set er ook zin in gekregen om te bewegen, ervoor wou die niet herkend worden door de mobile station 2  :-\

En wat foto's van het "nieuwe" rollende materieel.







En na het leggen van een nieuw zijspoor (er er moet er nog eentje bijkomen, als het nog kan)
Al de locomotieven die ik heb eens achter elkaar geplaatst met de lichten aan.  ;D


Een overzichtje van de locomotieven die ik al heb.






En bijna alle stellen (te weinig zijspoor voor alles te zetten..voorlopig)


Met de foto hierboven had ik een idee om hier een verdiep op te zetten, zo kan ik dezelfde hoeveelheid zijsporen (3) erboven zetten.
Zo kan ik de wagons bij de bijhorende locomotief houden en ze parkeren in hun geheel en kan ik een trein parkeren en een andere nemen om mee rond te tuffen  :D

Groeten
Yo

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Het zijn zeker mooie lokjes. Ik kan ook nog niet helemaal zien hoe die om te bouwen zouden zijn tot Japanse machines...
Voorzover ik weet, begon Japan in 1872 met spoorwegen. En zoals zoveel landen, begon men met het inschakelen van Britten. En Japan koos daarbij ook snel voor Amerikaanse techniek.
Deze Beierse machines zijn zo erg middeneuropees, met hun dikke schoorsteen met vonkenvanger, dat ik die niet snel elders zou plaatsen. Het buitenliggend drijfwerk werd in Amerika ook veel toegepast, dus misschien is dat ook bij de Japanners het geval.
Bij de Japanse locs uit de twintigste eeuw zeker.  Ik vind die altijd nogal Amerikaans aandoen, maar dan kleiner (mede vanwege de spoorbreedte).

Maar de VIb doet het wel leuk in het parkachtige, romantische landschap van jouw baan.

Groet,

Peter
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hallo Yo,

Complimenten voor jouw baan :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Na wat lange stilte (vakantie, wat gezondheid prullen) en tijd om inspiratie op te doen wat vooruitgang.

Berg(je) voor rechtsachter in de sculptamold


Na een dagje of 3 zal dit wel droog zijn en klaar voor verf.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En even al een teaser van de vooruitgang.. de onderkant van de berg komt voor zeker de helft in het groen te staan.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De voorbij dagen (8tal..) wat met groen spul bezig geweest, erop, eraf, hier wat meer daar wat anders.

Groen in progress aan de voorkant..




Groen in progress aan de achterkant..




Vandaag het bergje op zijn plek geschoven na heel wat gedoe.
De berg weegt amper 3kg maar de linkervoet heeft een barst en dan maakt bewegen niet zo makkelijk.


Overzichtje



Wat close ups




En een treintje erbij.




Het bergje op zichzelf





Met de hoeve erbij


Achterkant is ook volledig gedaan met groen bedekking ea maar hiervoor moet ik de baan zelf nog mobiel maken.
De poten gaan vervangen worden met exemplaren met wielen eronder zo kan ik de baan verrollen als ik de baan van een andere hoek wil zien.
Het idee is de baan van zoveel mogelijk hoeken zichtbaar te maken.

En ook krijgt "Kiiroi sentō" er een stukje nog bij om beter aan te sluiten bij "Sakurabatake" en zijn hoeve.



Groeten, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Met wat assistentie de poten en wielen onder de plaat gekregen   :D
De hele plaat kan nu rond in de kamer rollen, dus ik kan aan alle kanten aan.


Dan met diezelfde assistentie de OSB platen aan de randen kunnen plaatsen


Door het monteren van de poten met wielen heb ik ook het laatste stukje van de berg kunnen plaatsen.


Verder ben ik bezig met het laatste stukje aan de achterkant van  "Kiiroi sentō" af te werken.



Aan de linkerkant van de plaat boven de zijsporen ben ik aan het denken om 2 zijsporen te maken boven de bestaande zijsporen.
Die grote zijsporen zijn goed om lange treinen te laten staan, die erboven zouden voor de 2 korte treinen zijn.
Ik ben er nog niet uit, wat denken jullie?

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ik denk dat je dan goed moet nadenken hoe je dan nog bij de onderste sporen kunt komen als daar eens wat fout loopt. Het bovenste deel moet daarvoor waarschijnlijk afneembaar worden.

Los daarvan denk ik trouwens aan een iets andere oplossing voor de wissels naar de drie opstelsporen die je nu al hebt. Het onderstaande plaatje laat zien wat ik in gedachten heb. Kost nauwelijks meer ruimte en de opstelsporen worden elk 19 cm langer. Bovendien is de slinger naar de twee linkse opstelsporen geëlimineerd.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@speeltmettreintjes: inderdaad, zo heb ik een aantal rechte stukken meer! Dat ik daar niet aan gedacht heb.  :O
Het bovenste stuk zal inderdaad afneembaar moeten zijn als ik aan die onderkant moet. Ik kan bv ook een stuk uit de OSB plaat frezen zodat ik aan alles aankan vanaf de zijkant.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op dinsdag 26 oktober 2021, 21:33:03@speeltmettreintjes: inderdaad, zo heb ik een aantal rechte stukken meer! Dat ik daar niet aan gedacht heb.  :O
Daarvoor hebben we het forum, nietwaar?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Inderdaad Rob, een forum denken er meerdere mensen mee!

En we hadden nog een ingeving over wat te doen met dat kleine heuveltje achteraan "Kiiroi sentō".
Het bijna eindresultaat, maw ik wacht nog op de verlichting voor in de grot.

Het geheel


Zij ingang aan de kant van de hoeve




Op het heuveltje


Padje uit de grot onder de heuvel naar het grotere complex toe



En een close-up van het gedenksteentje


Zover de vooruitgang, nog wachten op de verlichting en bediening (iedere eiland krijg zijn eigen licht module (4 leds per eiland))
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Je bent òòk een luchtvaartliefhebber zie ik: Republic P-47 Thunderbolt, NA P-51D Mustang, Chance F4U Corsair, Supermarine Walrus, Douglas F-18 Hornet en zo nog een stel. Voorkeur voor USN denk ik?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@1200Blauw: Dat is één kant van de collectie, de andere muur heeft nog twee b17f's, een AS.51 Horsa Mk.I en het toestel dat de boel trekt (was een set), Tomcat en een Focke-Wolf Fw-189 "Rama" een nog een hoop Corsairs en spitfires. Anderzijds ook een aantal Tigers, panthers, nashorns en een flack 88.  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Nu even een technische vraag.
Ik heb achteraan op de plaat nog een aantal wissels die moeilijk te bereiken zijn om manueel die wissel om te zetten.
Als ik bv deze startset aanschaf (Märklin 24802 die de juiste wissels heeft) met motor en decoder kan ik die wissels dan aansturen via deze wisselbediening (Märklin 72752)
Ik ben vooral geen tech man die gaat beginnen solderen en kabels trekken (ben daar geen expert in)
De startset is vooral omdat ik toch nog rechte sporen ea nodig heb (sommige stukken rail zijn 20 jaar oud)

Als ik zou zeggen al de wissels elektrisch te maken en iedere keer zo een wisselbediening (Märklin 72752) zou kopen, zou dit werken?
Ik heb momenteel een mobile station 2 als bediening.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
De wissels uit set 24802 hebben aandrijvingen en decoders zodat je ze met een centrale kunt omzetten, bijvoorbeeld met een MS 2. Als je dat wilt, is set 24802 scherp geprijst. Als je echter drukknoppen wilt gebruiken, heb je geen wisseldecoders nodig, alleen aandrijvingen. En voor dat doel is set 24802 onnodig duur.

Kastje 72752 hoort bij aandrijvingen 74492 uit het Start Up assortiment. Daar zit een speciale stekker aan die op dat kastje past. Je kunt ook aandrijvingen 74491 gebruiken. Die zijn identiek maar de draadjes hebben andere kleuren en er worden losse stekertjes meegeleverd die je er zelf aan kunt zetten. Daarbij moet je niet kastje 72752 gebruiken, maar 72720. Sinds juni is de adviesprijs voor de Start Up aandrijvingen 74992 lager dan van de normale, maar dat is niet normaal. Eerder dit jaar waren de normale aandrijvingen tijdelijk uitverkocht, blijkbaar heeft Märklin dat aangegrepen om er met de nieuwe productie een paar euro bij te doen. Zodra er ook nieuwe 74492's geproduceerd moeten worden, verwacht ik dat de prijzen weer gelijk worden. Het Start Up kastje 72752 is juist weer iets duurder dan kastje 72720. Geen idee of dat normaal is of niet.

Persoonlijk vind ik beide kastjes te duur voor een paar schakelaartjes, maar ik kan makkelijk praten want ik gebruik overal wisseldecoders. Deels zijn dat dezelfde 74461's als in set 24802, maar in de meeste gevallen m 83's. Is nog duurder dan schakelkastjes, maar daarmee kan ik alles vanaf de centrale bedienen en alles door de computer laten regelen, als het ooit nog eens zover komt.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi Rob,

Het probleem met die Mobile Station 2 is dat het scherm nogal klein is en de bediening wat gekrampt.
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een computer te gebruiken met een layout op zodat je met een muis die wissels kan bedienen?
Een intel Nuc achterop een schermpje hangen en klaar om alles te bedienen, qua software is er freeware of is alles te betalen?

Of een grotere bediening module, opvolger van die mobile station 2 ofzo?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Voor vier digitale wissels vind ik een MS 2 nog wel bruikbaar. Ik zat al heel snel aan meer dan 10 digitale wissels. In het begin was dat wel wennen, maar na een tijdje kon ik heel snel schakelen. Maar hoe meer het er zijn, des te omslachtiger het wordt. Ik heb nu dan ook een CS 3, maar voor jouw baan is dat natuurlijk nogal overdreven. Een centrale die tussen MS 2 en CS 3 in zit heeft Märklin niet.

Als je de baan al met een MS 2 bestuurt, is de goedkoopste mogelijkheid die ik ken om via de computer te gaan werken dat je de aansluitbox ombouwt, of laat ombouwen. Daar is een uitgebreid topic over:

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz.

Daarmee kun je niet alleen de wissels maar ook de treinen voortaan per computer bedienen. Daarvoor bestaan verschillende programma's, sommige gratis en andere commerciëel, maar daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Thanks Rob, ik zal dan eens zien wat een doenbare oplossing is. Zo een CS 3 kost 600€ dus vrij prijzig..
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En vandaag al de lampjes afgewerkt. De camera doet het er wat rood uitzien maar irl is het meer oranje achtig (vlam)
De lampjes op zich zijn handgemaakt, dus niet perfect, bestaande uit witte pvc stukjes en wat zwarte verf.




By night:


Overzicht van alle lampjes aan






Als de lampjes binnenkomen kan ik het achterste stuk ook zijn eigen bediening geven.

Cheers,
Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En we hebben weer wat tijd gehad en ideeën.
De drie extra zijsporen op het eerste verdiep heb ik laten schieten en er komt ergens in de 2de berg een nieuw zijspoor dat in een gebouw verdwijnt.
Waar de loc staat op de foto komt een wissel die rechtsreeks naar het gebouw gaat en dat gebouw gaat over in de berg.


De linkerkant is nu het doel om in te richten met een weide (heb nog wat miniatuur schapen liggen)
De berg in de bocht zal weer eentje worden die opgespoten word met pur schuim, lekker goedkoop en het zet goed uit en is ook makkelijk te snijden.


En het zijspoor onderaan is naar 2 zijsporen gegaan die rechtreeks het gebouw ingaan.
Het derde zijspoor gaat de zijkant in over de andere sporen door.



Aan de bediening heb ik ook al wat foamboard gezet, nog wat lijm sticks gaan halen voor het lijmpistool en wat muur afdrukken.


De bedoeling is om alle roze basis platen te leggen zodat ik die kan meenemen naar de tafel en daar alles opzetten.
Door het roze paneel als basis te nemen, past al wat ik erop bouw mooi tussen de sporen zodat er geen botsingen kunnen zijn met de scenery

Cheers, Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En langzaam maar zeker komt er een goed aanpak plan om de scenery in te bouwen maar toch "verwijder baar" te maken, zelfs de kleine stukken!
Het overal gebeuren met het roze paneel en PU schuim laat toe om heel snel een basis te hebben en een idee wat waar komt en flexibel bijzetten.
Door papier (kladpapier en reclame) tussen de vaste plaat en het roze isolatie paneel te plaatsen plakt niks vast aan de basisplaat maar neemt het toch de vorm aan waardoor je het kan "vastzetten" zonder het vast te lijmen. Wat bijsnijden en presto klaar een fijn aansluitend stuk.

Op het lay-out links achteraan en in het midden zijn grote vorderingen op deze manier, het geheel is nog af te werken met sculptamold en wat gipsgietsels van rotsen.
De rangeer sporen lopen onder de berg door maar dit is in zijn geheel af te nemen (zoals alle stukken zo kan ik altijd aan alles aan).


Dan de kleine vooruitgangen en details:
De gammele brug vervangen door een boogexemplaar zoals die van het tempelgebouw


Ook is uitbreidingsset 24802 aangekomen en zijn de 2 digitale wissels geplaatst waar ik achteraan niet aankon.  :D
Moeilijk om hier een foto van te nemen   ;)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
blijft dat papier niet aan dat pur schuim plakken?


mvg,
Michel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Michel: Ja dat blijft eraan plakken maar niet enorm hard, ja ken het er zo vanaf trekken zonder hele stukken pu schuim mee te pakken.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En vandaag de berg linksachter uitgehold om het zijspoor te plaatsen.
Heel de berg is zo af te nemen, het spoor zelf zal nog uitgesneden worden samen met de roze plaat zodat ik geen spoor hoef te demonteren.

Een overzicht van de berg op zijn plaats.



Een overzicht van de berg op de werkbank


Met de top eraf



De top zelf gaat met siliconelijm terug aaneengeplakt worden zodat deze in zijn geheel erop komt.
Nu nog wat snijwerk en sculptamold erover en afwerken  ;D

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Er is een stukje bij, ik had een idee van een bomen galerij waar de kruinen samengroeien over het spoor.
Omdat het stuk dichtbij de rodere kleur is een mix van rood en koper kleur



Tussen de bomen in een kiekje



En een testritje door het stukje, wat close ups




De zijkant naast de loods van de zijsporen wat stenen muur effect gegeven en wat groensel.
Die tunnel zal donkerder worden als erboven alles toegaat.


Het volgende zal waarschijnlijk de berg worden na een levering sculptamold.  ;)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoihoihoi,

Ik zat net even te marktplaatsen, ik kwam dit bouwpakket tegen, ik moest gelijk aan dit draadje denken! Ik weet natuurlijk niet of het iets is, maar ik dacht: "Ik deel het in ieder geval, wellicht is het iets!

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1777053903-japanse-stoomlocomotief-bouwdoos?previousPage=lr

Gegroet,

Mart
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Mart, dat lijkt me inderdaad eens iets leuks, wel zien dat het op dat 3rail systeem van marklin kan werken, iedereen heeft precies 2 rail systeemv

Vandaag even de plaat met het meer kunnen bijwerken, een hoopje bomen ineen geknutseld en dan kiezen welke kleur..





En wat close ups van de bomen, het witte moet nog blauw worden (meer he)




En het geheel met de pagode erbij en de rest




Ook de muur langs het spoor is niet roze meer maar een aardig stenen muurtje

De bediening ook wat een vrolijkere plek gegeven.


Dat was het, nu wachten op sculptamold om de bergen een laagje te geven.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Een meer is zelden blauw; zo tussen de bomen zal het eerder bruin/groenig moeten worden lijkt me.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Hanzi: Dat van de kleur is dat ook het geval als er een doorstroom is van een rivier?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lijkt mij wel, rivieren zijn toch ook niet blauw? Als er al iets blauw is dan is dat een heldere zee ergens bij een subtropisch paradijs waarbij de bodem bestaat uit wit zand en de strakblauwe lucht weerspiegeld wordt door het wateroppervlak. Mijn tip is gewoon: maak het niet té blauw.
Ooit op vakantie het Deense eiland Bornholm bezocht, leuk eiland met een microklimaat in de Oostzee tussen Zweden en voormalig Oost-Duitsland. Daar is een meer dat bekend staat om zijn blauwige kleur en er zelfs naar vernoemd is: Opalsøen oftewel Opaalmeer. Maar die kleur is dus eerder uitzondering dan regel.
Ik denk dat de kleur op onderstaande foto wel een mooi uitgangspunt voor jou baan kan zijn en anders even Googlen op Opalsøen voor meer plaatjes.
Bron: Bornholm.info
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Hanzi, inderdaad dat heel donkerblauw in die foto zal inderdaad de beste kleur zijn voor het meer. Dank je voor de hulp.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Een wateroppervlak weerspiegelt de omgeving en verandert daardoor met de kijkhoek. Een open watervlakte zoals een meer zal dus veel daarboven hangende "lucht" weerspiegelen. En die kan blauw zijn of wit of grijs en bij de totale afwezigheid van zonlicht zelfs zwart (diepte). Jouw meertje ligt tussen de bomen en zal daardoor, zeker aan de oevers, veel van deze bomen weerspiegelen. Hou daarmee rekening bij je kleurkeuze. Een meer(tje) is zelden egaal van kleur en of er een rivier, beek or whatever doorheen stroomt is totaal onbelangrijk (of het moet de Eau Rouge of Eau Jaune zijn vlak na een regenbui).
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Lobomotion69, inderdaad ik ga ook nog een aantal van die gele en rode bloesems los op het wateroppervlak leggen, zo kan deze er nog altijd af indien nodig.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Over de voorbij dagen weer een ingeving gehad wat ik met het links-achter stukje berg wou doen.
Hier was het om een rustig stukje wild groen te hebben en de methode om de scenery tot tegen die Marklin C tracks laten aankomen.
Ik zit al een tijdje bezig om die grijze pvc trackbedding weg te werken zonder kilo's ballast en vulling te gieten en daarna met sceneic cement te fixeren.
Hierdoor kan je ook niet meer aan het spoor als je een "dood" stuk krijg zonder heel de scenery er rond om te breken.

Ik heb een vrij succesvol testje(s) erop zitten met gipsverband, zilverpapier en plaatser.
De scenery komt dicht tegen het spoor aan en bedekt die berm volledig, als ik wou kon ik het ballast gieten ipv groen.
Zoals je in de foto hieronder kan zien:


En het links achter stukje in zijn overzicht:







De berg met het zijspoor in is al onderweg, als ik nog genoeg verf heb een update in een paar dagen  :)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
komt er ook nog een achtergrond tegen die osb-platen?


mvg,
Michel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hey Michel, ja hoor, een mooi luchtblauw. Omdat alle scenery stukken afneembaar zijn kan ik die op het einde erin schuiven  :)

En vandaag nog een paar openstaande puntjes afgewerkt en een grote de eerste hand aan gelegd.
Het OSB gehalte aan de bediening naar beneden gehaald:


En het muurtje er rond afgewerkt


Wat gras en de loods in het groen gestoken


En het eerste groen aan de berg aangebracht



Wat closeup's (en ja het eindstukje moet nog eens vastgemaakt worden


Later de berm van de boerderij wat dichter bij het spoor brengen, die plaat gaat even op de bank voor de verlichting.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag was het eens tijd om de stukken spoor die hun leven hebben gehad eruit te halen.
Stempeltje op de onderkant zei made in '98. 1998 dus.. die hebben aardig wat treintjes erover gehad.
Helaas broze plastiek die versplinterd en her en der wat roest betekende het einde van die stukjes

Dus de nieuwe stukken


En om de vraag te beantwoorden: "Moeder waarom bouwen we de scenery modulair en waarom staat het op wielen?"



Het dode spoor vervangen (waren meer stukken maar deze heb ik een foto van):


En erna met de scenery weer op zijn plek:


Zover de vernieuw aan het spoor, het was nodig want er kon amper nog een treintje stapvoets vooruit rijden.

Cheers, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Die oude rails was van slechte kwaliteit iets met de verkeerde weekmakers, als het stil op de baan ligt schijnt het lang mee te gaan maar als je het uit elkaar klikt heb je ineens een hoop stukjes kunststof in je handen.

Nu de rails vervangen is kan er weer gereden worden en heerlijk genieten van je scenery.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Thanks Peter, inderdaad, eens vastgenomen braken ze af en roest was ook een ding.
Gisteren 2 uur zitten gapen naar men locjes die door het landschap tufte.. prachtig.

Vandaag vooral met het licht aspect bezig geweest van de hoeve plaat.
Vroeger was alleen de hoeve verlicht, nu de nodige lampjes in het andere huis en onderweg geplaatst.
De camera maakt het licht heviger dan het feitelijk is..


En toen kwam onze ambassadeur aangereden omdat zijn woning eindelijk licht had.




Ook een eerste wagen is blijkbaar geïmporteerd in de scenery




Blijkbaar had onze ambassadeur een tripje gepland naar de pagode, kerel gaat ook tekeer met zijn koets



Ik had ook nog de landbouwer verwacht maar die is blijkbaar achter zijn schapen op zoek
Zijn tomaten en lavendel zijn ook aan het uitkomen (als ik me er is aanzet)

Cheers Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En de verlichting is ook nog geplaatst, ieder stuk heeft zijn eigen bediening.
Het lijkt enorm sterk op de foto's maar in realiteit is het een mooi oranje schemerlichtje.


Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vanavond even rustig de tijd genomen om je draadje te lezen.
Heerlijk om te lezen hoe je het aanpakt en de detailering van je baan is buitengewoon.
De foto's vertellen het hele verhaal en het is zo mooi om te zien dat je eigenlijk 2 banen hebt, 1 in daglicht die alles laat zien en eentje s'nachts waarbij het lichtspel de romantiek van je baan weergeeft.
Het heeft mij ook weer ideeen gegeven voor mijn toekomstige baan.
Ga vooral zo door.
Dikke pluim van mij.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Thanks voor de mooie woorden Marc!

En we hebben wat lege beddingen bijgewerkt zodat het wat een uniform geheel lijkt.



Ja hoor er is daar een stuk van het meer uitgesneden om een brugje te maken



Morgen wat verf halen en wat plaasterverband om de boel een kleurtje te geven  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Mooie verandering met die brug! :thumbup: