Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door MrAdmiral vrijdag 13 november 2020, 20:11:10

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Hana no tani - Japan, start industriële revolutie
Hoi, ik ben Jo, ondertussen 36 en aan mijn 2de baan begonnen.

Na mijn eerste spoor & scenery baan ben ik vooral met modelbouw 1/72 bezig geweest (momenteel nog een RC model aan het bouwen van een Mayflower class Corvette op schaal 1/72, ik heb er zo 2)
No1:

No2: (would be Rc model als corona is wil stoppen) bij deze kan ik alle dekken modulair uiteen halen tot juist de romp zelf overblijft.
Het voorste dek tot aan het kanon is scratch build.


Tijdsframe, opmerking en focus
Deze baan zal een tijdsframe hebben rond de japanse industriele revolutie, dit maakt een mooie mix van glooiende kalme landschappen met traditionele huizen en westerse toetsen hier en daar.
Zoals vele kenners wel zullen opmerken, weinig tot geen van locs en wagons zijn van dit tijdperk maar deze had ik nog van een vorige baan.
Hier is vooral de focus om de scenery bouw beter onder de knie te krijgen, vooral modulair bouwen.

De onderbouw:
Onderbouw zijn 10cm x 3.8cm balken die om de 40cm zijn geplaatst en dan een MDF laag van 5mm en daarop een recitel isolatie platen laag van 8cm dik.

Het baanplan:
Dit is een evolutie van idee op idee, ingeving op inzicht en rekening houdend met de beperkte ruimte, nl plaat van 2m90 op2m20 in een L-vorm
De hellingen van het spoor zijn iets meer dan 4% (8cm verhoging op 2m20 lengte)

Links op de foto is de keerlus om een hele trein in een andere rij richting te laten rijden.
Er zijn twee sporen die naar boven gaan (rechterkant van de foto)
Bovenop is er een kleine lus met zijspoor om de langste trein te parkeren (iets meer dan 1m20 lang, de rheingold set met bijhorende loc)
Beneden hebben we twee zijsporen dewelke in een grote rots gaan verdwijnen met een ingebouwde staalfabriek in de berg.

Planning:
De sporen worden afgewerkt met woodland scenics ballastbedden en bijhorende steen ballast zodat die fake spoorberm weg is en de sporen vastnagelen aan de foam met lange nagels.

Scenery:
Het plan om de scenery op te delen in handelbare elementen met als basis foamboard van 1cm dik en de zijkanten in hetzelfde foamboard de contouren van het spoor volgend.
De scenery ga ik volume geven met het pur schuim en dan bijsnijden met de hot wire.
Als de ruwe contouren me aanstaan de boel oversmeren met een fijne laag sculptamold.

Verder:
Als deze vormen er zijn is het wat mijn gedachten en ideeën opbrengen (houten bruggen, bergkam, dorpje, bloesem bomen etc)
De Japanse huizen en waarschijnlijk de rest ook zullen negen op de tien een scratch build worden van balsa hout, ijzerdraad en andere.
Zover heb ik nog geen kant en klare scenery items gevonden in Japanse stijl, meeste zijn duits.

Dus dat is het idee, de treinen en locs zelf veranderen twijfel ik aan om locs enorm duur zijn en ik nog moet te weten komen welke modellen in Japan reden anno de industriële revolutie.

De bovenstaande lay-out heeft zo een 4 maand genomen om naar mijn zin te zijn.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
 B) Dat gaat een bijzondere modelbaan worden, Japan is hier (geloof ik) nog niet eerder vertoond.
Veel succes met de bouw, ik blijf je volgen. :)

Dirk-Jan
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Welkom op het forum Jo.

De meeste leden die zich voorstellen, doen dat hier, maar met deze uitgebreide uitleg van jouw baan-in-aanleg staat het op deze plaats prima  :thumbup:. Je maakt me nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat. Ik denk dat je met dit baanplan aardig wat mogelijkheden hebt. Alleen wel even oppassen dat je er straks achter in de hoek ook nog bij kun komen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dank voor de verwelkoming! De afstand naar de hoek is inderdaad de reden waarom er een dikke balken laag is, de recitel van 8cm en het modulair opbouwen van het landschap.
Het dek kan men gewicht aan, ik heb er genoeg uren in kleermakerszit gezeten naar de curve en vorm van het spoor te kijken (en een trein zien voorbij rijden, lekker kinds  :D)
Voor de trein bedding had ik volgend design in gedachten:


Zo is die valse berm weg en kan ik men scenery proper laten aansluiten.
De ballast vulling ga ik zien wat op te vullen met goedkoper materiaal zodat juist de top laag die scenics ballast vulling is.
Zo moet ik de balsa ook niet vastlijmen aan de basis omdat de nagel om het spoor te bevestigen alles aan de basis vasthoud.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Leuke plannen, weer eens wat anders! Hou wel rekening met geluid, als je de rails door alles heen vastnagelt zal ook het geluid door alles heen doorklinken.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op vrijdag 13 november 2020, 21:17:05

Het dek kan men gewicht aan......


Als je bedoelt te zeggen dat je op je baantje gaat klimmen lijkt me dat niet zo'n goed plan. Het Recitel PIR is natuurlijk enigermate vormvast maar je krijgt deukjes en hoe zit dat met de scenery ter plekke?

Ik vind het een bijzondere manier van bouwen maar mogelijk begrijp ik je verkeerd.

Gr, Ben.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@citaat Van achter naar voor je scenery opbouwen en er vervolgens op hopen dat je er zo min mogelijk bij hoeft te komen. Het kán, maar is niet altijd even handig weet ik uit eigen ervaring.
En anders op strategische plekken steunpunten vrij houden en een hoop oefenen met het spel "Twister".
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Inderdaad er komen dan putjes in de recitel pir maar hier komt een losliggend element over nl die foamboard basis met de scenery opgedeeld in elementen.
Zo kan ik aan men werktafel een heel scenery element maken zonder dat ik op de baan moet kruipen en gaat men onderrug me dankbaar zijn na een dag knutselen.
(dit was tevens ook de fout van men vorige baan, veel grote gehelen die dankzij plaaster veel te zwaar werden en ik moet iedere keer onder de baan kruipen en uit een kleine opening omhoogkomen.
Vergelijkbaar met de tunnelratten van de vietnam oorlog  :D

@Hanzi, dank voor de tip over die nagels dat deze geluid doorgeven. Dan zal ik eerder die balsa omhulsel op een aantal plekken met dubbelzijdige tape vastplakken aan de Recitel pir.

Vandaag de benodigdheden halen in de lokale hobbywinkel en de eerste beddingen zien te maken.

Allen, Dank u voor de tips!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hallo Jo, Leuk een Japanse baan is weer eens heel wat anders. Japanse scenery is er wel maar waarschijnlijk in NL zeer moeilijk te verkrijgen. Hier in Thailand wordt het wel aangeboden. Je zou internet eens kunnen proberen. Bv op lazada.co.th wordt het wel aangeboden, dat is de locale versie van AliBaba. Google maar eens op "modeltrain japan". Er zijn in Japan genoeg treinwinkels en die waarschijnlijk ook wel iets willen versturen.

Kato en Tomy bieden veel Japanse treinmodellen aan maar alles in tweerail uitvoering. 3 Rail zal daar een probleem zijn.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag een stuk gemaakt, getest, ballast verbruik gemeten per lopende meter, proberen laten aansluiten met een stuk proef scenery.
Het idee van de trackbedding met foamboard en met ballast opvullen om de fake berm te verbergen is een mooi idee maar de bijhorende andere zaken (scenery, verwerking, aansluiting, verbruik ballast etc) is het niet makkelijk werkbaar.
Er zit vooral veel verloren ballast en het opvullen hiervan is een huzarenstukje, het samenvoegen met de scenery elementen is zéér moeilijk.
Positief: Wat wel enorm veel demping geeft is de woodland scenic trackbedding, vandaag een stuk gemaakt (zie foto) en het rij geluid was onbestaand op dat stuk.



Wat het idee nu is om de trackbedding te monteren op de pur platen met 3M spuitlijm in een ratel kan.
Daar de sporen op leggen en de scenery elementen een foamboard "lip" geven van 3mm dik die perfect aansluit met de curve van de rail.
Zo moet ik maar een klein stuk van de scenery bedekken met medium ballast en is de fake ballast van Marklin verborgen eronder.


Morgen dat idee eens uitwerken en zien waar ik uitkom  :)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ook ik vind het een bijzonder thema. Althans voor ons forum. Benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien!
Het enige wat ik mij afvroeg is wanneer de industriële revolutie in Japan begon. Het land heeft zich lang afzijdig gehouden van de rest van de wereld, maar tegen 1930 was het geïndustrialiseerd genoeg om expansie in China te zoeken en aanspraken te maken op waardevolle grondstoffen en dus was er al heel wat gaande. Toen de rest van de wereld Japan dat niet gunde, heeft men dat geweten; een Zero jager heet alleen maar zo omdat hij in 1940 (vandaar de 0) in dienst kwam en niet omdat het een prul van een ding was!
Afijn. Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd welke jaren jij gaat kiezen voor het thema van je baan.

Succes in elk geval!

Groet,

Peter
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Konnichiwa!

Arrigato voor het delen van deze baan. Als ik een suggestie mag doen: zou het een idee zijn om op het midden van de baan een driehoek te maken? Aangezien je links op de baan meteen om het hoekje verdwijnt, zou dit best moeten kunnen. Ter verdere verhoging van de speelvreugde  ;).

Groeten,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 14 november 2020, 21:00:46
Konnichiwa!

Arrigato voor het delen van deze baan. Als ik een suggestie mag doen: zou het een idee zijn om op het midden van de baan een driehoek te maken? Aangezien je links op de baan meteen om het hoekje verdwijnt, zou dit best moeten kunnen. Ter verdere verhoging van de speelvreugde  ;).

Groeten,
William

Deze ga je me toch even moeten uitleggen "zou het een idee zijn om op het midden van de baan een driehoek te maken"
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En het eerste probeersel met de nieuw manier van werken is vrij goed gelukt (al zeg ik het zelf)
Het is een foamboard van 3mm dik met ophoging op verschillende plekken zodat de hoek en helling mooi uitkomen.
De ballast is bevestigd met 3m spuitlijm, op de foto's zijn het 2 lagen dat hier en daar nog bijgewerkt gaan worden als het gras en reliëf erop staat.




Voor deze hoek omdat die aan de ingang ligt ga ik deze eenvoudig houden met een paar golvingen in het reliëf en overal een mix van 2.5mm en wildgras gras zetten.
Misschien een paar dennenbomen en een eenvoudig wandelpad.

Ps: weet iemand een online shop waar je goedkoop sculptamold kunt bestellen?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dit is wel een apart thema.
Succes ermee :-).
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op zondag 15 november 2020, 20:59:00

Ps: weet iemand een online shop waar je goedkoop sculptamold kunt bestellen?


Bentink: KLIK

Gr, Ben.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En mocht je de rijkste man ter wereld NOG rijker willen maken, dan kan dat ook...
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: MrAdmiral op zaterdag 14 november 2020, 22:25:04
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 14 november 2020, 21:00:46
Konnichiwa!

Arrigato voor het delen van deze baan. Als ik een suggestie mag doen: zou het een idee zijn om op het midden van de baan een driehoek te maken? Aangezien je links op de baan meteen om het hoekje verdwijnt, zou dit best moeten kunnen. Ter verdere verhoging van de speelvreugde  ;).

Groeten,
William

Deze ga je me toch even moeten uitleggen "zou het een idee zijn om op het midden van de baan een driehoek te maken"

Ik dacht aan deze:

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Driehoek.jpg]https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Driehoek.jpg]https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Driehoek.jpg

Maar ja, dat gedeelte zit nu al "in de ballast"...

Groeten,
William
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog wat meer werk gemaakt van de ballastwerken rond de baan, deze is nu aan het drogen met woodland scenics glue.
Ik ben benieuwd als het werkje droog is, dat zal waarschijnlijk voor morgen zijn. Dan kan ik de sculptamold bestellen.


Thanks voor de tips voor de sculptamold en de andere tips!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Het standaardvoorbeeld van een driehoek uit de wiki zou bij deze baan niet zo goed uitkomen. Het zal inmiddels wel te laat zijn om de baan nog aan te passen, maar ter illustratie heb ik toch nog een voorbeeld voor een driehoek die hier wél zou passen. Hij maakt gebruik van de bocht naar links en sluit aan op de kopsporen in het midden van de baan. Ik heb er meteen maar een derde kopspoor naast gelegd want dat kwam goed uit. Zonder dat derde spoor kan het natuurlijk ook, dan laat je het bovenste spoor weg en leg je een linker wissel (24611) op de plaats van de engelse (24624).

Om de driehoek sluitend te maken moet je 0,3° smokkelen maar dat is met C-rails geen probleem.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
 @citaat

Precies!  :thumbup:
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ho Jo,

Dat ziet er allemaal professioneel uit!
Ik ben meer nieuwsgieriger naar de bedrijfsvoering: wat voor soort gebouwen en wat voor rijdend materieel heb je in gedachten?
Waarom niet gekozen voor 2rail?
Succ6 met de bouw

Leon
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hi Leon,Goh professioneel.. ik probeer maar wat en zie wat het mooiste is. Vraag tips en hints en kijk wat de mensen aanraden of hun gedacht is.
Wat soort gebouwen zal vooral uit films en games komen (ghost of shushima, samourai films, wikipedia, manga (kenshin samurai X bv)
En rijdend materieel zal opzoeken worden wat er in die tijdsframe aan de gang was, type 150 bv en de wagons opzoeken.

Vandaag nog wat gras (beetje maar) gezet. Ik moet nog wat diversiteit brengen in die hoek maar dat is als de sculptamold eraan komt en waarschijnlijk een static gras shaker 2.0 voor lang gras.
Tot zover de vooruitgang. De woodland scenics glue is echt een beest! die ballast hangt 100% vast aan de sporen en zijn pvc bermen.
Het idee was een vrij natuurlijke berm die niet 21ste eeuw perfect was, niet vergeten Japan heeft van 1870-1897 een volledige industrialisering meegemaakt van zijn samenleving.
Voor nu een paar foto's van de mini grasberm en resultaat van de tips van jullie!


Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Hoi,

Ik zou eerst een rand van groen aanbrengen en daarna pas het ballast aanbrengen. Toen werd daar bij gezegd: Denk er maar eens over na. Zie ook dit draadje Dio "Een overwegje" eens en de reacties over eerst het gras.

Doe je zelf een groot cadeau en koop een goede begrasser. Ga voor een RTS 35kV of een 50 kV. Dan heb je een goede begrasser. Daar ga je heel veel plezier van. Zeker als je veel met landschap bezig gaat.

Groet Ronald.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@citaat ik vind dit resultaat juist ook wel mooi moet ik zeggen, niet te perfect en te "nieuw" maar oprukkend gras dat deels door de ballast heen groeit :thumbup:.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ondertussen nog wat ideeën aan het zoeken en aan het wachten op een paar bestellingen (strooigras en een RTS 50KV Thanks Ronaldk voor de tip).

Er is een klein "eilandje op het verhoog dat de koppeling gaat worden tussen het dorp aan het meer beneden en een japanse tempel met torii gates bovenop.
Vandaag wat aan het schetsen geweest op papier en daar kwam dit uit.

Treden zijn 3mm dik foamboard en uitkomend op zeshoek platformen.

Na wat snijden en lijmen van de foamboard en het maken van de treden (vergeten een foto te nemen van de foamboard structuur..)
Een laagje wc papier erover en verdunde lijm met een druppelteller aangebracht.




Morgen als het goedje droog is kijken om er een laag spuitverf over te nevelen zodat het wc papier niet inzakt als er wat sculptamold overkomt.
De bedoeling is om de zijkanten wat meer steviger te maken met sculptamold, iemand nog een ander idee om dit te verstevigen?
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En vandaag nog wat basis werk gedaan met sculptamold, roze pir stukken, wat acryl verf verdund met water, bruine email verf voor de treden om de basis aan te leggen.
Nu wat laten drogen en morgen wat effecten aanbrengen met drybrushen ea en de houten planken wat nerven geven.
De treden zien er gesmolten uit maar hier komt mos ea op.





De static grass shaker is aangekomen met wat extra grassen en mos, ik ben benieuwd!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
hoi,

Ben benieuwd wat het gaat worden.

Citaat van: MrAdmiral op donderdag 26 november 2020, 19:58:35
Ondertussen nog wat ideeën aan het zoeken en aan het wachten op een paar bestellingen (strooigras en een RTS 50KV Thanks Ronaldk voor de tip).

Verstandig  :) Ik denk dat je daar veel plzier van krijgen. Je kan er ook zelf pollen mee maken en die planten  :) Succes!

Groet Ronald.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dit tussen stuk is vrijwel klaar, ondertussen de basis plaat van het bovenste verdiep uitgesneden en aan het schetsen gegaan voor de indeling ervan.
Hieronder de foto's van het tussen stukje
bovenaanzicht

Detail beelden








Volgende stuk zal de bouw van een pagoda zijn.

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Nou Jo, dat is een heel fraaie Japanse rots met trap geworden  :thumbup:
Maakt me nieuwsgierig naar de verdere aankleding  ;)

Grtz Tony
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
zeker weten :thumbup:, één dingetje: het mos groeit nu vooral op het midden van de treden terwijl dat juist de plaats is waar het het eerste wordt "weggelopen". Mos zit normalter in de hoekjes en aan de zijkanten.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ondertussen wat aan het plannen geweest, wat youtube video's kijken (boulder creek etc) en me bezig aan het houden met het maken van bomen.
De scenery met de tempel op het plateau begint ook vorm te krijgen en hier ben ik al de nodige zaken voor aan het maken met gietmallen en sculptamold.
Eerste bomen ooit gemaakt, nog aan het wachten op wat bladkleur variatie maar Noch levert blijkbaar moeilijker door Corona..
"groeps foto"

"Berkenboompje"

"Japanse bloesem, maar ben nog op de witte bloesems aan het wachten/onderzoeken wat kan dienen"




Er is nog een 2de bloesem met dezelfde rare vorm maar die moet nog de groenbedekking krijgen.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Na het begin werk met de bomen kwam de gezondheid (tandpijn, wat spier en gewrichten) wat vervelend doen maar deze zijn nu wat aan de betere kant aan het gaan.
Het feit dat Noch eindelijk wat heeft kunnen leveren heb ik wat verder aan het tempel complex kunnen werken.

Alle foamboard, gietmal rotsen, tegels en scultpamold werken zijn nu aan het drogen.
Hierna is het met verf de basis kleurlaag aanbrengen, weer laten drogen en dan de graszoden, paden etc strooien.
Ook is er wat nieuws uit Japan, mijn gebouwen zijn via plazajapan verzonden naar huis, hier ook weer een tijd wachten.

Ondertussen wat foto's van de voorlopige witte layout, als het droog en geverfd is meer foto's.
Overzicht:


En wat detail foto's van her en der op het tempelplein





De muren rondom de Pagode zullen bekleed worden met een klimplant voorzien van gele bloemetjes, dit zo de hele half cirkel muur rond.
Het stuk voor het Pagode plateau zullen voorzien worden van struiken , verschillende types gras en eventueel nog wat berkenbomen.
Algemeen de bedoeling van een oude tempel plein te maken dat her en der in de natuur verdwijnt en dan weer tevoorschijn komt.
Geen perfectie, geen machinaal uitzicht hier.

Cheers, Yoni

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Zeer uniek thema!
Blijf ik volgen B)
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dag Jo.

Wat een verademing om eens iets anders te zien dan de Duitse en Nederlandse scenerybouw!
Ook dit tweede scenery-stuk oogt weer compleet anders door specifieke gemaakte details :thumbup:
Wellicht is het handiger voor de afwerking om de geplaatste bomen later te 'planten' ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Je bomen zien er zeer Japans uit, geweldig!
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
@Nieuwenhuis (Erik): de berk staat vast maar die twee japanse bloesems staan los dus die kan ik verplaatsen of draaien naar waar gewenst.

Vandaag nog wat bomen gemaakt, gewone eenvoudige bomen voor langs de scenery of alleen in een veld.



Van al de bomen heb ik een aantal favorieten, bloesems en treurwilgen.
De treurwilg is een boompje apart gezien deze wat moeilijker te maken zijn omwille van de paraplu vorm.
Dus vandaag gewapend met ijzerdraad, plaaster, polyfiber, spuitlijm en groensel een poging gemaakt aan men eerste treurwilg.


Deze zijn van onder de treurwilg getrokken, beetje wazig, de camera had geen zin om scherp te stellen van zo dichtbij..



Het eindresultaat op afstand (hij blijft wel niet op deze plek staan, deze treurwilg zal bij de grote vijver komen.)



Cheers,
Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dit wordt al een echte Japanse tuin. Goed getroffen die bomen!
Nog zo'n grappig rood bruggetje erin en het is top!

Jeroen
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Je treurwilg vind ik een dot van een boompje.
Maar, ik mis een beetje het treurige dat een treurwilg in het echte leven heeft. Ik kan het vast niet beter en misschien is er. een Japanse treurwilg anders dan de onze, maar op mij komt hij vrolijk over.
Deze boom verdient hoe hij ook heet een blije plek in je tuin/landschap. Absoluut.

Groet,

Peter
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Zondag probeer ik wat hobbydag te hebben en we zijn een beetje verder geraakt aan het tempelplein.

De funderingen zijn nu in een basiskleur gezet, statisch gras etc moet er nog komen.


De eerste muur die overgroeid is met klimplanten is een feit, was de eerste keer dit te doen.
Polyfibre, 3m spuitlijm en 3 tinten groen strooisel





Dan heb ik aan het tempel huisje nog een kleine eye catcher gemaakt.




De trap en de stenen paden zijn ook al in een kleurtje gezet




Het gras is de volgende stap, hier zal het trial en error zijn aangezien het een mix van lang en minder lang zal zijn met hopelijk wat reliëf.
De treden zullen ook een laagje krijgen waar ik een ruw tegel steen patroon in uitkras.
Tussen de stenen, in de voegen, zal ik nog mos zetten zodat het minder perfect is maar eerder overgroeid.

Cheers,

Yoni

Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Vandaag nog wat kunnen verder werken aan de onderste laag van het tempelplein.
Wat er gedaan is: Gras, wandelpad, leuning (moet nog geverfd worden) haag verder gemaakt, bomen gepland en de treden wat mos en groen woeker gegeven.










Het volgende is de rotstuin en dan de overgroei maken voor het bovenste deel waar de pagoda komt te staan.
Ook nog wat fijn gekleurde pigmenten vinden om bloesems te maken.

Cheers,
Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En ondertussen zijn we aan het bovenste stuk van de tempel aan het werk, gras gezet en berkenbomen gemaakt die in een halve cirkel rond de pagode komen.
De rotstuin, het witte zal nog groen struiken krijgen, eerst de scenic cement laten drogen.



Het bovenste plein voorzien van gras en zijn bomen.


De berkenbomen die rond de pagode komen te staan.



Een bovenaanzicht van het "complex"



Een soon to be vlaggenstand (het zal de vlag van de Tokugawa clan dragen


Nog te doen: De achterkant van het bovenste plein zal nog de overhangende klimplanten krijgen.
De gebouwen zijn via de vlieger vertrokken uit Japan!
Bloemen planten her en der, een mooie Noch set gevonden (07012) en wat detail werk.
Ook op zoek naar verlichting, een eenvoudig systeem met een gele led zodat ik een theelampje kan maken bv.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
En zo kwam het einde van het tijdperk van de spoorbaan in de technische ruimte eraan.
Na wat hevig opruim werk is er een hobby kamer vrijgekomen waar ik rond de plaat kan lopen.
Zo ziet de Technische ruimte er nu uit, met een werkplek voor het hobby en nu kan ik scenery maken zonder dat mijn bureau iedere keer onder het statisch gras hangt..


En zo ziet de baan V2 er nu uit (de slingerende bochten zijn te danken aan vrouwlief, deze vond nl dat de huidige layout vrij saai was.



De afmeting van de plaat is iets groter geworden waardoor ik nu plek heb voor een staplek voor mijn treinstellen die niet op de plaat pal in het midden van de scenery ligt.
Hierdoor zijn er nu 3 niveaus, het grootste deel zal rijden op de +1, staplek is 0, rotsplateau met de tempel is nu +2, deze vorm kan eventueel nog veranderen afhankelijk van mijn mood.

Gebaseerd op de laatste foto:
Tempelplein rechts vooraan
Groot meer met wat watervallen links vooraan
Achter het meer (centraal midden) een boeren dorp met wat akkers.
De grote(re) openingen tussen de sporen worden rotsplateaus zodat de trein tussen de rotsen zal rijden of op zo een plateau.
Achteraan komen bergen waar het achterste spoor door getunneld zal worden.

Hopelijk is de uitleg wat duidelijk, anders is het afwachten  :P


Cheers,

Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ondertussen de triplex voor de spoorbedding kunnen uitzagen en de hoogte verschillen ook gemaakt.
De eerste proefritten zijn gedaan en hier en daar moet er wat spoor vervangen worden.
Tevens ook wat trackdempingsbedding is het volgende wat erop moet komen.

Een foto van de vooruitgang



Cheers,
Yoni
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Pas gezien, Japans, eens iets anders he. Succes ermee, ziet er vast al heel goed uit hoor  :thumbup:
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Dag Yoni.

Ik vind dit een erg leuk sporenplan, wat mooie rijmogelijkheden heeft :thumbup:
Toch zou ik die slinger uit het vierde spoor van links er uit proberen te halen.
Dat geeft een rustiger treinverloop en voorkomt de mogelijkheid dat buffers achter elkaar haken.
En bij de eerste opzet van de baan lag alles op isolatieplaat, ben je daarvan nu afgestapt?

Groeten,

Erik.
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ondertussen ben ik wat bezig om verschillende scenery technieken uit te proberen en aan te passen voor mijn gebruik.
De grote scenery elementen wil ik afneembaar hebben zodat ik deze kan maken en aanpassen op mijn werkbank, kwestie van mijn rug te sparen.

De eerste methode was met de pur platen als onderbouw.
Hier was vaak het probleem dat alles vrij plat leek en een helling in de baan aanbrengen vaker niet gedaan werd hierdoor.
Ook zijn die platen vrij duur om gewoon als onderbasis te gebruiken, daarom dat ik nu de hoogtes heb gemaakt met op maat gezaagde blokken.

Ook het feit dat foamboard enorm bol trekt als er dan ook maar iets op die bovenkant gemaakt word met gips of sculptamold maakt het niet de ideale oplossing.
@Erik: daarom dat ik voor de andere setup van die pur platen ben afgestapt.

De tweede methode is een basis plaat te maken met wat stutten onder en uitvullen met pur platen.
Deze methode gebruikt veel verschillende grondstoffen en het mooi aansluiten aan de sporen is een twijfelgeval
Het maakt wel dat alles volledig zijn eigen pootjes staat en het makkelijker is om aan te werken op de bank.


De derde methode dat ik gisteren en vandaag heb geprobeerd is eentje met een aluminium gaas voor vogelkooien te maken
Die vastnieten aan de spoorbedding triplex en in of uitduwen waar ik welke vorm wil hebben.
Nadeel is dat die gaas scherp is bij afslijpen dus handschoenen zijn verplicht.
Daarover een enkele laag gipsverband (kost en 3€ voor een rol van 3m lang) en daarover een laag fijne plaaster.
Als de plaaster dik genoeg ligt stopt de aluminium gaas met tegenwerken en heb je een solide, luchtige constructie.
Om het afneembaar te maken na drogen is het een kwestie van de nietjes te verwijderen, dus goed noteren waar deze stonden.
Het resultaat na een nachtje drogen en de nietjes te verwijderen maakt het afneembaar.


Ook voor de kleine stukken tussen twee sporen is dit ideaal, wel maak ik die kleine stukken niet afneembaar maw ik laat de nietjes steken.


Iets wat ik een vierde manier dacht te noemen:
De openingen tussen de sporen bedekken met papier, vastpinnen met duimspijkers of andere en dan pu schuim om deuren te bevestigen gebruiken om een dik geheel te maken.
Hier is het moeilijk om die pu schuim goed te mikken want die moet op alle kanten steunen op de triplex spoorbedding.
Hier niet verder mee gedaan omdat het mikken met die pu schuim niet zo ideaal was plus het werd al snel een massa.


Mijn gevoel zegt om verder te gaan met de 3de methode gezien die hele gaas, gips en plaaster minder als een kilogram weegt en volledig steunde op de triplex spoorbedding.

Ook nog ander goed nieuws: de japanse gebouwen zijn aangekomen in het postkantoor, maandag zien deze op te gaan halen!  :D
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Ondertussen al wat verder en ook al wat verder kunnen experimenteren met de "schelp" bestaande uit een paar steunblokken, ijzerdraad mesh, gipsverband en plaaster. Dit massief stuk gebergte is op de plaat gemaakt, dan verplaatst voor de details. Met de blokken kan dit volledig op zijn eigen poten staan en toch mooi aansluiten met de trackbedding.




Vandaag even men pagode tempel afgewerkt. (de eerste foto is halfweg klaar)
De instructies zijn volledig in het Japanse taaltje maar de foto's zijn zeer goed te interpreteren en volgen.
Niet slecht voor een volledig papieren bouwkit uit Japan.



Dan de "schelp" van dit stuk scenery in de bruine verf gezet.
De drie boog brugjes zijn zelf gemaakt met balsa hout, brug balken zijn 5mm dik, de planken 1mm dik en 2mm breed.
Welke kleur ik deze zou zetten ben ik nog niet uit.. rood of een grijs..  :-\



Een overzichtje van de berg


De flanken gaan een klimplant groenbedekking krijgen, de vlakke stukken een aantal bomen.
Onder de bruggen grote struiken, met het oog dat het allemaal wat aan de wilde kant lijkt.
Onze treurwilg zal een plek krijgen rechts van de pagode op het vlakke stuk, daar zal ook wat "normaal" gras zijn en minder wild.

Voor ik hier mee kan voortgaan zal ik eerst wat opruim werk moeten doen en de omkasting van de baan maken.

Zover de vordering in deze één bepaald biermerk tijden.
Groeten, Yo
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
mooi zo'n Oosterse baan  :favorite: ;


heb je soms een link van waar je die pagode gekocht hebt? Ik zoek ook nog een aantal Oosterse dingen voor mijn baan;


mvg,
Michel
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Citaat van: ramdani op maandag 05 april 2021, 14:08:57
mooi zo'n Oosterse baan  :favorite: ;


heb je soms een link van waar je die pagode gekocht hebt? Ik zoek ook nog een aantal Oosterse dingen voor mijn baan;


mvg,
Michel

Ik heb mijn gekocht rechtsreeks uit Japan, via plazajapan en zoeken achter "Sankei" dat zijn de kits.