Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie  (gelezen 10155 keer)

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
Re: Baan & Scenery: Japan, start industriële revolutie
« Reactie #100 Gepost op: vrijdag 30 juli 2021, 21:59:27 »

Na veel prullen, zoeken, experimenteren de eerste take op een "cherry blossom"

En ook nog wat elektriciteitswerken gedaan om de verlichting, besturing ea in segmenten te kunnen aanzetten

Morgen een nieuwe bus lijm gaan halen en verder bomen maken en afwerken.
Hoodschakelaar voor alles aan en uit, bediening is altijd aan en de verlichting heeft een aparte schakelaar.
Dan de verlichting in de huisjes aansluiten.  ;D

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #101 Gepost op: zaterdag 31 juli 2021, 09:18:23 »

@Laenderbahn027 aka William: Ik zoek loc modellen (als jij weet waar ik zo locs kan bestellen) wel van de vroegere stoomlocs (wel 3 rail van marklin)

Hoi,

“Zo bestellen” is altijd een lastige, want de afgelopen jaren heeft M niet al teveel uitgebracht in Epoche I. Kun je aangeven wat voor stoomlocs je precies zoekt? Zoals van welke maatschappij, kleine locs, grote locs, etc.? Dan kijk ik met plezier met je mee. Mag ook per PB, geen probleem!

Met vriendelijke groet,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #102 Gepost op: zaterdag 31 juli 2021, 15:01:10 »

@Laenderbahn027: Vooral stoomlocs vooral de kleinere voor 4 tal passagierswagons achter te hangen. En oook nog één loc voor goederenwagons te trekken.
Al bij al zoek ik een 2 locs met stellen te hebben rijden.
De maatschappij is niet echt van belang aangezien het anno industriële revolution (meji era) is was het vooral import van westerse locs.

Dankje voor de hulp alvast William

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #103 Gepost op: zaterdag 31 juli 2021, 15:39:21 »

En na wat maken van een hoop bomen en groenbedekking voor in de bomen hebben we het groene kantje van "Sakurabatake" vrijwel afgewerkt.
Het idee hier was een open vlakte met rivier en later komen er nog 2 spoorwegbruggen in hout en een boogbrugje om van het huisje naar de hoeve te gaan.
Water en de waterkant bedekking gaat pas geplaatst worden als die 2 spoorwegbruggen en de plaat van het meer gemaakt zijn.

Het overzicht:

Wat close-ups

En net als de zon onderging was de bewoner van de hoeve thuis.

Volgende werkje is de 3 bruggen maken uit balsahout.

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 20:19:56 »

En vandaag was de grote dag om eens naar de locomotieven te gaan speuren en ja hoor we hebben wat gevonden.

Marklin 37974 en 37975 heb ik samen met 43982 op de kop getikt !

De passagierstrein is dus al "compleet", die andere loc gaan we nog op zoek naar een setje goederenwagons  :D

Deze modellen komen van een verzamelaar, er was nog een derde maar twee treinen zijn voldoende  ;)
Als ik ze aan de praat krijg op de mobile station 2 kan er wel een filmpje volgen  :-)

Groeten Yo

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #105 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 09:08:06 »

Now we’re getting somewhere!

Niets Japans aan, maar wél ontzettend mooi, ook voor je baan. Geniet ervan!
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #106 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 10:04:28 »

Hey Laenderbahn027, ja inderdaad, het is een mogelijke dat ooit in export gegaan is in een variant hiervan.
Alleszins het tijdperk klopt en dat is al een dikke plus.

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #107 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 10:39:27 »

Gisterenavond nog wat testritten kunnen doen en al de locomotieven op het spoor kunnen zetten.
De twee locomotieven zijn zo mooi dat ik het niet over men hart kan krijgen om ze om te bouwen naar japanse modellen.  :-X
Sinds die 2 mfx locomotieven er bij gekomen zijn heeft de locomotief van men goldrhein set er ook zin in gekregen om te bewegen, ervoor wou die niet herkend worden door de mobile station 2  :-\

En wat foto's van het "nieuwe" rollende materieel.

En na het leggen van een nieuw zijspoor (er er moet er nog eentje bijkomen, als het nog kan)
Al de locomotieven die ik heb eens achter elkaar geplaatst met de lichten aan.  ;D

Een overzichtje van de locomotieven die ik al heb.

En bijna alle stellen (te weinig zijspoor voor alles te zetten..voorlopig)

Met de foto hierboven had ik een idee om hier een verdiep op te zetten, zo kan ik dezelfde hoeveelheid zijsporen (3) erboven zetten.
Zo kan ik de wagons bij de bijhorende locomotief houden en ze parkeren in hun geheel en kan ik een trein parkeren en een andere nemen om mee rond te tuffen  :D

Groeten
Yo

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #108 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 10:49:57 »

Het zijn zeker mooie lokjes. Ik kan ook nog niet helemaal zien hoe die om te bouwen zouden zijn tot Japanse machines...
Voorzover ik weet, begon Japan in 1872 met spoorwegen. En zoals zoveel landen, begon men met het inschakelen van Britten. En Japan koos daarbij ook snel voor Amerikaanse techniek.
Deze Beierse machines zijn zo erg middeneuropees, met hun dikke schoorsteen met vonkenvanger, dat ik die niet snel elders zou plaatsen. Het buitenliggend drijfwerk werd in Amerika ook veel toegepast, dus misschien is dat ook bij de Japanners het geval.
Bij de Japanse locs uit de twintigste eeuw zeker.  Ik vind die altijd nogal Amerikaans aandoen, maar dan kleiner (mede vanwege de spoorbreedte).

Maar de VIb doet het wel leuk in het parkachtige, romantische landschap van jouw baan.

Groet,

Peter

Trainspotter

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #109 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 15:17:40 »

Hallo Yo,

Complimenten voor jouw baan :thumbup:

Vrgr,
Wilko

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #110 Gepost op: maandag 11 oktober 2021, 17:17:45 »

Na wat lange stilte (vakantie, wat gezondheid prullen) en tijd om inspiratie op te doen wat vooruitgang.

Berg(je) voor rechtsachter in de sculptamold

Na een dagje of 3 zal dit wel droog zijn en klaar voor verf.

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #111 Gepost op: woensdag 13 oktober 2021, 21:30:31 »

En even al een teaser van de vooruitgang.. de onderkant van de berg komt voor zeker de helft in het groen te staan.

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #112 Gepost op: woensdag 20 oktober 2021, 23:27:07 »

De voorbij dagen (8tal..) wat met groen spul bezig geweest, erop, eraf, hier wat meer daar wat anders.

Groen in progress aan de voorkant..

Groen in progress aan de achterkant..

Vandaag het bergje op zijn plek geschoven na heel wat gedoe.
De berg weegt amper 3kg maar de linkervoet heeft een barst en dan maakt bewegen niet zo makkelijk.

Overzichtje

Wat close ups

En een treintje erbij.

Het bergje op zichzelf

Met de hoeve erbij

Achterkant is ook volledig gedaan met groen bedekking ea maar hiervoor moet ik de baan zelf nog mobiel maken.
De poten gaan vervangen worden met exemplaren met wielen eronder zo kan ik de baan verrollen als ik de baan van een andere hoek wil zien.
Het idee is de baan van zoveel mogelijk hoeken zichtbaar te maken.

En ook krijgt "Kiiroi sentō" er een stukje nog bij om beter aan te sluiten bij "Sakurabatake" en zijn hoeve.

Groeten, Yo

MrAdmiral

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #113 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 20:31:42 »

Met wat assistentie de poten en wielen onder de plaat gekregen   :D
De hele plaat kan nu rond in de kamer rollen, dus ik kan aan alle kanten aan.

Dan met diezelfde assistentie de OSB platen aan de randen kunnen plaatsen

Door het monteren van de poten met wielen heb ik ook het laatste stukje van de berg kunnen plaatsen.

Verder ben ik bezig met het laatste stukje aan de achterkant van  "Kiiroi sentō" af te werken.

Aan de linkerkant van de plaat boven de zijsporen ben ik aan het denken om 2 zijsporen te maken boven de bestaande zijsporen.
Die grote zijsporen zijn goed om lange treinen te laten staan, die erboven zouden voor de 2 korte treinen zijn.
Ik ben er nog niet uit, wat denken jullie?

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #114 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 21:38:13 »

Ik denk dat je dan goed moet nadenken hoe je dan nog bij de onderste sporen kunt komen als daar eens wat fout loopt. Het bovenste deel moet daarvoor waarschijnlijk afneembaar worden.

Los daarvan denk ik trouwens aan een iets andere oplossing voor de wissels naar de drie opstelsporen die je nu al hebt. Het onderstaande plaatje laat zien wat ik in gedachten heb. Kost nauwelijks meer ruimte en de opstelsporen worden elk 19 cm langer. Bovendien is de slinger naar de twee linkse opstelsporen geëlimineerd.
Groeten, Rob                              Mijn baan
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog