Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouw Loks digitaal

Gestart door DeSeingever vrijdag 13 november 2020, 10:24:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2015

offline
ombouw Loks digitaal
Heb een 20 loks omgebouwd stomers met ESU v4 decoder en permanente magneet.
Bestuur de baan met WIN DIGIPET 2015 de treinen rijden goed automatisch met wissel station.
Wat gebeurde een trein stopt voor het sein vertrekt met witte lichten voor  rijdt.....          achteruit!!!!!!! zonder dat er een opdracht is gestuurd
Stop alles en kijk de lok na niets te vinden zet hem op de test bank doet het goed stop zet terug aan ....terug achteruit.
Plaats een nieuwe decoder , terug van het zelfde heb de decoderlaten nazien die is ok.
Ondervind dit bij meerdere omgebouwde locs.
Ik gebruik goed materiaal Marklin,ESU, WDP en nieuw wat gebeurt er .
Mvg Cois
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Heb je misschien het richting omwissel bit aangezet op die loc?  Na een reset zal hij dan inderdaad de verkeerde kant op rijden.  Je kunt het beste dat bit niet gebruiken en de aansluitingen op de motor omwisselen.

Je zou ook even kunnen kijken of er een update is voor de decoder.
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Cois, Erik,

Gewoon een geintresseerde vraag:
Met welk protocol worden de loks aangestuurd?

Een van de kenmerkende verschillen tussen het originele  Motorola protocol en het latere Motorola 2 protocol is de aansturing van de absolute rijrichting. Waarbij MM1, de rijrichting een toggle functies is, is bij MM2 vooruit de default vooruit (meestal sleper aan de voorzijde) en de daaruit volgende logische conclusie dat achteruit, inderdaad de sleper aan de achterzijde.

Als de baan aangestuurd word met een 6020+6050 (6051/6052), dan heeft WDP geen flauw benul welke richting de locomotief op dat moment rijd.

Jan-Peter
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Het protocol is DCC 128 heb gehoord dat het aan het anker zou liggen die door stilstand wordt gemagnetiseerd en moet gedemagnetiseerd worden.
Ben zelf in een modetrein club hoor daar verschillende verhalen, wat ik weet gereedschap dat in de buurt van een magneet komt magnetisch wordt en er alles aan plakt een flinke tic op de bankschroef .
Het magnetisme is er uit ga een anker uit een lok halen en zien of er magnetisme is
Mvg Cois
Re: ombouw Loks digitaal
ACTS.zuid
gast

Re: ombouw Loks digitaal
 @citaat Een treinenclub is in de regel een bron van Fabeltjeskrant verhalen, er zit vast heel veel onkunde onder de gewaardeerde leden.

Een lok die spontaan vertrekt zal waarschijnlijk in de analoog modus zijn geraakt door rommel in de digitale baanspanning. Analoog herkenning uitzetten in de decoder en kijken of dat iets op lost.

Gr, Ben.
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Heb het begrepen zoek iets maar niet in de Fabeltjes krant.
Heb de oorzaak gevonden de ankers zijn magnetischt geworden en worden ontladen.
asjemenou
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Als je er mee gaat rijden
wordt het anker vanzelf weer magnetisch,
en dat is maar goed ook,
anders draait het niet.
Re: ombouw Loks digitaal
Citaat van: DeSeingever op maandag 16 november 2020, 17:00:56
Heb de oorzaak gevonden de ankers zijn magnetischt geworden en worden ontladen.
Steek er dan maar snel weer de veldmagneet in, ben je verlost van dat permanent magnetisme bij stilstand  ;)
Re: ombouw Loks digitaal
ACTS.zuid
gast

Re: ombouw Loks digitaal
Citaat van: DeSeingever op maandag 16 november 2020, 17:00:56

Heb de oorzaak gevonden de ankers zijn magnetischt geworden en worden ontladen.


Rijden ze nu weer allemaal vooruit? Nou, mooi dat het opgelost is.

Gr, Ben.
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2015

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Ben er mee bezig, heb een lok het anker er uit gehaald en bleef magnetisch heb er een nieuwe ingestoken...............doet wat hij moet.
Een paar uur laten mee rijden in het circuit geen probleem het anker terug gedemonteerd anker niet magnetisch alles terug gemonteerd ok.
Heb nog een aantal ombouw sets die ankers zijn goed.
Wat ik vermoed door een langere stilstand dat het anker door magnetisme gepolariseerd wordt en door de sturing niet goed weet waar naar toe.
Wat ik zoek hoe kan ik de ankers demagnetiseren
Mvg Cois
Re: ombouw Loks digitaal
 @citaat Misschien heb je hier iets aan ===> klik
Re: ombouw Loks digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: ombouw Loks digitaal
Volgens heeft weekijzer dat in veldspoelen, permanent magneten en in ankers wordt gebruikt juist de eigenschap dat het snel gemagnetiseerd kan worden en ook weer snel gedemagnetiseerd raakt.
Het lijkt me dan ook sterk dat je last hebt van gemagnetiseerde ankers.
Ik heb dit fenomeen hier nog nooit voorbij zien komen.
Er zijn duizenden verzamelaars die hun modellen jarenlang in vitrines hebben staan.
Dan zouden deze locs hier allemaal last van moeten hebben en dat hoor je nooit.
Re: ombouw Loks digitaal
Lid sinds: 2012

offline
Re: ombouw Loks digitaal
Helemaal mee eens. In het anker is sprake van door een elektrische stroom opgewekt magnetisme, wat per pool bliksemsnel moet ontstaan en ook weer verdwijnen, anders loopt dat motortje echt niet. Dat het weekijzer in het anker zelf magnetisch zou zijn speelt geen enkele rol. Ik heb even een kort onderzoekje gedaan in mijn onderdelenbak: geen van de aanwezige ankers was magnetisch. Het meest recent uitgebouwde anker dateert van afgelopen middag.