Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)

Gestart door avhoboken donderdag 12 november 2020, 13:11:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Beste forum leden,

Recentelijk deze Piko railbus aangeschaft en eerlijk gezegd redelijk moeiteloos kunnen aangeleerd in de CS2. Niet alle functies werden goed herkend maar ik gebruik iTrain voor de aansturing van de baan en daarin is het vrij gemakkelijk om de verschillende functies goed aan te wijzen.
Waar ik wel tegenaan loop is dat het geluid vrij hard staat. Hiervoor zouden volgens de handleiding de CV 1021 en 900 aangepast moeten worden echter de CS2 leest die CV's niet automatisch in en ik kan ze ook niet toevoegen zoals wel kan bij bijv. Marklin locs.
Begrijp ik het dus goed dat dit alleen met een decoder programmer van Piko kan?
Ik heb deze loc bij Conrad gekocht dus die gaan 'm niet voor me aanpassen. Is er toevallig iemand in de buurt van Rotterdam die me hierbij kan helpen? Betreft trouwens een PIKO multiprotocol SmartDecoder 4.1 PluX22 for for Railbus VT98

Alvast bedankt,
Gr. Alex
Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Probeer het eens met alleen het DCC protocol ingesteld op de CS2 en programmeerspoor.
MFX & Motorola op de centrale uitschakelen dus.

Cees
Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Hallo Cees,
Ik heb het zojuist geprobeerd, maar wil nog niet echt lukken om het geluid zachter te krijgen. Ga er morgen verder mee stoeien.

Gr. Alex
Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Toch nog even tijd gevonden om die DCC optie verder uit te proberen. Dus CS2 omgezet naar DCC, nieuwe lok aangemaakt op het adres van de lok (omgezet naar DCC 30) en daarna de CV 1021 en daarna 900 te programmeren via het prog.spoor. Helaas weinig succesvol, het volume wil maar niet zachter.
Mijn oog viel ook op de uitstekende pagina van Gert van Voorst die met hetzelfde probleem te maken had. Daar is het uiteindelijk wel gelukt maar door o.a. de condensator los te koppelen. Zover wil ik nog even niet gaan, misschien als alle andere mogelijkheden afgevinkt zijn :)
https://gertvanvoorst.nl/treinproject_pikorailbus.html

Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Alex

Dat loskoppelen van de buffercondensator lijkt toch vrij simpel: alleen de kap van de motorwagen afnmen is al voldoende.
Zie de beschrijving van Gert van Voorst.

Cees
Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
Hallo Cees,
Ik had het inderdaad niet goed gelezen en al gelijk aangenomen dat ik de soldeerbout moest oppakken.
Maar zojuist weer geprobeerd met de kap eraf en inderdaad, dan lukt het dus wel om deze CV's te programmeren, klinkt nu een stuk beschaafder over de baan :)

Bedankt!

Gr. Alex
Re: Aanpassen volume van de Piko 52727 (VT98)
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: