Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?

Gestart door AlbertJan donderdag 21 februari 2008, 19:21:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Hallo Forumleden.
Aangezien mijn vrouw en ik nu besloten hebben om naast onze boerderij een nieuwe woning te gaan bouwen komen onze meningen over de nieuw te bouwen treinenkamer helaas niet overeen! :(

Want wat is nu een ideale ruimte om je treinbaan in op te bouwen?

Deze ruimte moet natuurlijk aan een aantal basisregels voldoen, degene die ik zo wel weet zal ik hier neerzetten maar misschien zijn er zaken waar ik helemaal niet bij stil sta, gewoon omdat ik deze niet weet! :?

1. Huis, schuur of garage?
Mijn vrouw wil dit graag in huis (gezellig) maar dan wel op zolder of in een aparte (slaap) kamer!
Zelf wil ik dit het liefst in een aparte garage of schuur.

2. Welke etage?
Kelder, begane grond, verdieping of zolder? (of meerdere? :lol:)
Ik word dit jaar 60 en wil ook al rekening houden met (iets) strammere ledematen. :roll:

3. Grootte en hoogte moet natuurlijk (ruim) voldoende zijn om jouw baan te kunnen bouwen.
Maar wil je rondom kunnen lopen of meer erin? (U of W vorm)

4. Ramen en deuren op plaatsen waar je goed bij kan zonder dat het materiaal op de baan hier last van heeft.
Maar je moet natuurlijk wel kunnen ventileren zonder dat de Preisertjes op de baan uit hun jasje waaien! :(

5. Vloer.
Betonnen of houten geïsoleerde vloer?
I.v.m. geluids overdracht heb ik een voorkeur voor beton.

6. Rechte wanden zijn ideaal maar bijna alle ruimtes hebben 1 of meerdere schuine (dak) wanden, dit beperkt de ruimte aanzienlijk omdat je al snel vastloopt tegen de schuine wand.
Zeker als je om de baan wilt kunnen lopen.

7. Verwarming.
Temperatuur tussen 15-20 graden.
Luchtvochtigheid minder dan 50%?

8. Werk en knutsel ruimte bij de baan of beter om dit apart te houden?
Het zagen van hout doe ik in een aparte werkplaats maar dingen op maat maken liefst dicht bij de baan?

9. Licht.
Alleen kunstlicht of in combinatie met licht van buiten.
Met ramen ziet het er wel vriendelijker uit maar de zon moet dan toch buiten gehouden worden. :?

En wat ik nog vergeten ben zou ik graag van jullie willen horen. 8)

Alles bij elkaar veel afwegingen maar om de keuze wat sneller te kunnen maken zou ik graag jullie mening (ideeën) hier over willen horen!

Vast bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Hallo AlbertJan,

Kijken of we wat antwoorden of ideeën hebben  :P


Citaat van: AlbertJan op donderdag 21 februari 2008, 19:21:18
Hallo Forumleden.
Aangezien mijn vrouw en ik nu besloten hebben om naast onze boerderij een nieuwe woning te gaan bouwen komen onze meningen over de nieuw te bouwen treinenkamer helaas niet overeen! :(

Want wat is nu een ideale ruimte om je treinbaan in op te bouwen?

Deze ruimte moet natuurlijk aan een aantal basisregels voldoen, degene die ik zo wel weet zal ik hier neerzetten maar misschien zijn er zaken waar ik helemaal niet bij stil sta, gewoon omdat ik deze niet weet! :?

1. Huis, schuur of garage?
Mijn vrouw wil dit graag in huis (gezellig) maar dan wel op zolder of in een aparte (slaap) kamer!
Zelf wil ik dit het liefst in een aparte garage of schuur.

Dat zou inderdaad makkelijk zin, mits de ruimte wel grenst aan jullie nieuwe woning.
een schuur staat meestal toch er van daan, dus als het koud is of het regend zou je buitenom moeten.

Citeer
2. Welke etage?
Kelder, begane grond, verdieping of zolder? (of meerdere? :lol:)
Ik word dit jaar 60 en wil ook al rekening houden met (iets) strammere ledematen. :roll:

Hmmmm, tja je kan natuurlijk een lift aanbrengen  :) ..........kost een paar centen maar dan heb je ook wat
En dus altijd makkelijk voor later zeg maar.

Citeer
3. Grootte en hoogte moet natuurlijk (ruim) voldoende zijn om jouw baan te kunnen bouwen.
Maar wil je rondom kunnen lopen of meer erin? (U of W vorm)

zoals je zelf al zegt met strammere ledenmaten zou ik dan kiezen om er omheen te kunnen lopen
Maar je kan er ook in natuurlijk als je een soort van wegklapbaar deel hebt.

Citeer
4. Ramen en deuren op plaatsen waar je goed bij kan zonder dat het materiaal op de baan hier last van heeft.
Maar je moet natuurlijk wel kunnen ventileren zonder dat de Preisertjes op de baan uit hun jasje waaien! :(

Dat ligt natuurlijk aan de indeling die je wilt hebben bij je woning.... 8)

Citeer
5. Vloer.
Betonnen of houten geïsoleerde vloer?
I.v.m. geluids overdracht heb ik een voorkeur voor beton.

Zou inderdaad voor beton gaan, heb je zeker een stevige constructie.
Hout werkt altijd nog na zeg maar.

Citeer
6. Rechte wanden zijn ideaal maar bijna alle ruimtes hebben 1 of meerdere schuine (dak) wanden, dit beperkt de ruimte aanzienlijk omdat je al snel vastloopt tegen de schuine wand.
Zeker als je om de baan wilt kunnen lopen.

Dat ligt er dus aan of je op de zolder je baan wilt maken.
Doe je het in "een" kelder dan heb je van schuine wanden geen last

Citeer
7. Verwarming.
Temperatuur tussen 15-20 graden.
Luchtvochtigheid minder dan 50%?

Je zou er ook een airco kunnen ophangen die zowel dus warmte geeft als kou
is zo'n combi ding.....  :lol:

Citeer
8. Werk en knutsel ruimte bij de baan of beter om dit apart te houden?
Het zagen van hout doe ik in een aparte werkplaats maar dingen op maat maken liefst dicht bij de baan?

Dan zou ik dat in een aparte ruimte naast of in de buurt van die kamer doen
Stof is nou niet echt prettig bij je modelbaan
En je houd zo wel je kamer schoon en netjes
Kan er over mee praten ik doe dus alles bij me baan en tja stof kruipt dus overal tussen.  :?

Citeer
9. Licht.
Alleen kunstlicht of in combinatie met licht van buiten.
Met ramen ziet het er wel vriendelijker uit maar de zon moet dan toch buiten gehouden worden. :?

Het beste werk je bij daglicht dus met een lekker zonnetje
Zo ziet alles er ook beter uit dan bij kunst licht
Een oplossing voor de zon is dan natuurlijk een zonwering plaatsen , wel een electrische dan eventueel mocht je niet makkelijk bij je raam kunnen komen.
De bedieningsschakelaar kan je over ( laten ) plaatsen tbv de zonwering.

Citeer
En wat ik nog vergeten ben zou ik graag van jullie willen horen. 8)

Alles bij elkaar veel afwegingen maar om de keuze wat sneller te kunnen maken zou ik graag jullie mening (ideeën) hier over willen horen!

Wat dacht je van punt "10"
Stroom voorziening
dus genoeg WCD's ( stopcontacten ) tbv je baan
op elke hoek of in de buurt van in ieder geval wel één
makkelijk voor een soldeerboutje ofzo, hoef je ook niet steeds eenverlengsnoer te gebruiken
Je zou eventueel een goot onder de baan kunnen maken
Ik bedoel dan aan de voorzijde van je baan met daarin diverse stopcontacten
eventueel voor zien van aansluitpunten voor zwakstroom.

Citeer
Vast bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Nou AlbertJan het is dan maar één punt die ik kan bedenken zeg maar
Maar wel hopelijk wat antwoorden kunnen geven waar je hopelijk wat mee kan of aan hebt.

Ik zou vast zeggen succes met de planning van je nieuwe woning.


mvg Frans


Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Citaat van: some one op donderdag 21 februari 2008, 19:56:31
Hmmmm, tja je kan natuurlijk een lift aanbrengen  :) ..........kost een paar centen maar dan heb je ook wat
En dus altijd makkelijk voor later zeg maar.

Een lift zelf is niet zo duur, het is juist het bijbehorende onderhoudscontract wat je zo duur kan maken als je zelf wil. Uitgaande van 3 stopplaatsen (BG t/m zolder) Alleen het materiaal incl montage 30.000 ofzo .. daar kun je heel wat treintjes voor kopen hoor :)
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Hoi Albert Jan,

Citeer1. Huis, schuur of garage?

Ik heb mijn treinbaan in een bijgebouw staan. We noemen dat hier het treinenhuis. Nadeel is dat ik inderdaad buitenom moet lopen om er te komen. Bij regen is dat wat minder prettig. Ik merk zelf dat ik er niet zo snel voor een half uurtje naar toe ga, maar er pas heen ga als ik een paar uur kan rommelen. In huis heeft wat dat betreft duidelijk voordelen.

Citeer2. Welke etage?

Als ik zelf een huis zou (laten) bouwen, dan zou een kelder toch echt de voorkeur hebben. Grootste voordeel lijkt me de koelte in de zomer. Bij de meeste mensen (ook bij mij) is het 's zomers simpelweg te warm om bij je baan te blijven knutselen.

Citeer3. Grootte en hoogte moet natuurlijk (ruim) voldoende zijn om jouw baan te kunnen bouwen.

Nu snap je mijn voorkeur voor een kelder. Gewoon je hele huiskamer oppervlak ter beschikking. Dat wil zeggen meer dan voldoende loopruimte, want helemaal volbouwen is te groot voor 1 mensenleven.

De punten 4,5 en 6 spreken voor zich eigenlijk. Hoewel ramen in een kelder wat moeilijker te verwezenlijken zijn.

CiteerVerwarming.
Wederom het voordeel van een kelder. Je stookt gewoon via je normale cv ketel. Standaard staat die ingesteld op 15 graden, om de echte kou en vocht buiten te houden. Als ik bezig ben gaat de thermostaat omhoog en de raam open.
In ons treinenhuis hangt een aparte cv ketel. Jammer genoeg is die eigenlijk wel aan vervanging toe.

Citeer8. Werk en knutsel ruimte bij de baan of beter om dit apart te houden?

Wederom het voordeel van een (grote) kelder. Je kunt relatief makkelijk een apart knutselhok maken met een tussenwandje, zodat de rommelhoek(want dat is het eigenlijk wel vaak) uit zicht blijft, maar toch snel bij de hand is.

CiteerLicht.

Dat wordt dus automatisch kunstlicht. Voordeel van een kelder is natuurlijk dat het pikkedonker kan zijn.

Nu je vrouw nog zo gek zien te krijgen :lol:
Dat moet overigens wel lukken, Wij zijn ook verhuisd voor het treingebeuren!

Groetjes

willie
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Ik bespeur bijna een luxe probleem. Ik zou willen dat ik kon kiezen uit zoveel opties.
Laat staan dat ik me af kan vragen hoe groot. Begrijp me niet verkeerd is niet dat ik jaloers ben
maar het is geweldig die keuze mogelijkheden.
Op zich maakt het niet zo uit waar de baan komt te staan, maar de ruimte moet wel droog en te verwarmen zijn dat is beter voor het materiaal.
Verder heel veel sterkte met het bepalen van je keuze. Want ik weet het niet ben heel blij met mijn kamertje.

Groetjes Bert
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
De ideale ruimte voor een (model)spoorbaan bestaat niet. Zie de problemen met hsl, etc. Zelfs al hebben de planners een heel land of continent. Het blijft een compromis.
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Ik denk dat ik een ruimte op de begane grond zou nemen. b.v. i.pv. een garage, deze ruimte opdelen in baankamer en knutselruimte. Voordeel is dat je niet naar buiten hoeft en gelijk alle nutsvoorzieningen bij de hand hebt.
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Mijn ideaal zou zijn een kamer naast de woonkamer die evt met een schuifdeur is af tesluiten,
Is dus een heel persoonlijke keuze maar hele avonden op zolder of in de kelder/schuur is niet echt bevoordelijk voor de relatie met je evt huisgenoot.
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
het liefst had ik hem in de woonkamer via de slaapkamers door naar de zolder en dan daar het grootste gedeelte maar goed heb alleen maar de zolder gekregen zelfs mijn modelauto's mochten niet in de woonkamer  :D :D(op een paar mooie na dan en dat zijn ze eigenlijk allemaal margoed die mijnn vrouw ook erg mooi vind zijn er niet zoveel )
dsu voor mij is het de zolder (en die is gelukkig bijna helemaal voor mij ) :D
groet robert
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Albert Jan,

dit zouden mijn voorkeuren zijn:

1) ik zou kiezen voor in huis. Geeft mij qua veiligheid(inbraak) een beter gevoel en inderdaad hoef je nooit door de regen of kou te lopen. De energiekosten tbv verwarmen zijn dan in tegenstelling tot een apart gebouw, beduidend lager.

2) begane grond. Bij een zolder zit je met de afschuining van het dak. Tevens is het hiet s'zomers bloedheet. Een kelder is daarentegen meestal te vochtig.

3) zo groot mogelijk!!! Ik denk de wens van iedere modelspoorbaner.

4) ramen en deuren aan 1 zijde houden zodat je 3 vrije muren hebt. Tevens de raam of deur uit de hoek plaatsen zodat je deze hoeken kunt gebruiken voor een lus of spiraal te bouwen. Heb bij mij hiervoor 1.60m aangehouden zodat een spiraal met R4/R5 mogelijk is.

5) tegelvloer. Geeft geen geluid en is onderhoudsvriendelijk.

6) rechte wanden met afgeronde hoeken(straal 75cm) zodat je straks een mooie doorlopende achtergrond hebt.

7) vloerverwarming. Je hebt dan geen last van die ellendige radiatoren, is zeer comfortabel en geeft de minste luchtstromingen en dus ook de minste stofverplaatsing!!

8 werkzaamheden die veel stof veroorzaken(zagen en slijpen) uitvoeren in een andere ruimte.

9) daglicht ok maar directe inval van zonlicht zou ik proberen te vermijden. Met name zwarte stoomloks verkleuren bij langdurige blootstelling aan zonlicht.
De ramen voorzien van rolluiken zodat je deze pikkedonker kunt maken. Tevens zijn deze inbraakwerend.


Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen. Veel succes met al de nog te nemen beslissingen.

Groetjes, John
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Citaat van: Tilly op vrijdag 22 februari 2008, 01:06:21
kelder is daarentegen meestal te vochtig.


In een nieuwbouw woning zal het vocht in een kelder best meevallen de technieken die er tegenwoordig zijn om iets waterdicht te maken zijn veel verder dan 50 jaar geleden toen een kelder onder de woning nog de normaalste zaak van de wereld was.
Je kunt tegenwoordig een kelder zo groot als je wilt kant en klaar laten komen is een soort supergrote vijverbak maar dan is die alleen niet open aan de bovenzijde.


Bas
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Beste AlbertJan,

De ideale ruimte kan pas worden vastgesteld indien de wensen van de modelspoorder bekend zijn.
Met andere woorden, wat wil je uiteindelijk bereiken met de hobby?
Prachtig landschap maken waar toeschouwers met verbazing naar kijken en dan verwonderd uitroepen: "Kijk daar rijdt een trein."
Industrie gebieden met veel rangeermogelijkheden, meersporige stations, keerlussen en schaduwstation(s).
Er zijn natuurlijk vele mogelijkheden voor een ideale baan voor de enthousiaste modelspoorder.
De uiteidenlijke modelspoorwens ligt ten grondslag aan de ruimte welke beschikbaar zou moeten zijn/komen. De vorm, een U, of W of wat dan ook, bereikbaarheid en toegankelijkheid naar alle plekken op de baan, is natuurlijk zeer persoonlijk.
Over het algemeen zou ik kiezen voor een ruimte aan huis, benedenverdieping, vloerverwarming, ventilatie mogelijkheid, minstens twee wanden aaneengesloten zonder vensters, verduister mogelijkheden en in ieder geval een werktafel t.b.v. onderhoudswerkzaamheden e.d. Natuurlijk een aparte ruimte voor het grovere werk zoals zagen en schuren.
Enfin AlbertJan, ik wens je veel succes en wijsheid bij je uiteindelijke keuze.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Hoi AJ,

Laat ik ook eens even meedenken... ;-)


Citeer1. Huis, schuur of garage?
Mijn vrouw wil dit graag in huis (gezellig) maar dan wel op zolder of in een aparte (slaap) kamer!
Zelf wil ik dit het liefst in een aparte garage of schuur.
Ik ben in de gelukkige positie dat mijn treinkamer direct aan mijn woonkamer grenst met daartussen een deur. Dat is iets wat ik altijd al gewild heb want ik vind het zonde en ongezellig dat een modelbaan altijd weggestopt op een zolder of in een schuur eindigt. Met de baan dicht bij de woonkamer zit je niet helemaal afgezonderd en hou je contact met wat er in de woonkamer gebeurt. Ook kun je op elk moment je treinkamer binnenstappen.

Citeer2. Welke etage?
Kelder, begane grond, verdieping of zolder? (of meerdere? )
Ik word dit jaar 60 en wil ook al rekening houden met (iets) strammere ledematen.
Indien mogelijk dezelfde etage als de woonkamer, zie punt 1. Zolders zijn doorgaans snikheet of steenkoud en kelders vaak koud en/of vochtig. Schuine kanten zijn misschien gezellig maar verre van praktisch. Dakbalken kunnen flink in de weg zitten.

Citeer3. Grootte en hoogte moet natuurlijk (ruim) voldoende zijn om jouw baan te kunnen bouwen.
Maar wil je rondom kunnen lopen of meer erin? (U of W vorm)
Maakt niet uit, als je overal maar bij kunt. De vorm wordt voornamelijk ingegeven door de beschikbare ruimte. Eromheen kunnen lopen is leuk maar vreet kostbare baanruimte.

Citeer4. Ramen en deuren op plaatsen waar je goed bij kan zonder dat het materiaal op de baan hier last van heeft.
Maar je moet natuurlijk wel kunnen ventileren zonder dat de Preisertjes op de baan uit hun jasje waaien!
Zeker op zolders en in kelders lijkt me dat belangrijk. Al mijn Preisertjes en zo zijn vastgezet, dus ze kunnen niet wegwaaien als ik een raam open zet. Sterker nog: als ik wil kan ik de baan schoonmaken met een stofzuiger zonder dat er dingen van de 1:87 aardbodem verdwijnen en je later warrige Preisertjes terugvindt die beweren dat ze door aliens ontvoerd zijn geweest...

Citeer5. Vloer.
Betonnen of houten geïsoleerde vloer?
I.v.m. geluids overdracht heb ik een voorkeur voor beton.
Maakt m.i weinig uit als je toch geen directe buren hebt ;-)
Risico bij hout is wel dat de vloer wat zal kunnen bewegen en de treintjes wellicht uit de rails stuiteren als neefjelief van enthousiasme op en neer staat te springen. Hout is echter warmer en je kunt er makkelijker iets op vastzetten. Als je dingen vastschroeft in beton zul je trouwens nog staan te kijken van de mate van geluidsoverdracht.

Citeer6. Rechte wanden zijn ideaal maar bijna alle ruimtes hebben 1 of meerdere schuine (dak) wanden, dit beperkt de ruimte aanzienlijk omdat je al snel vastloopt tegen de schuine wand.
Zeker als je om de baan wilt kunnen lopen.
Zie punt 2.

Citeer7. Verwarming.
Temperatuur tussen 15-20 graden.
Luchtvochtigheid minder dan 50%?
Geen flauw idee :-P Huiskamercondities lijken mij prima, daar is het spul op ontworpen.

Citeer8. Werk en knutsel ruimte bij de baan of beter om dit apart te houden?
Het zagen van hout doe ik in een aparte werkplaats maar dingen op maat maken liefst dicht bij de baan?
Wat je zegt: een aparte ruimte voor grof werk wat veel stof in de lucht brengt is wel erg prettig (heb ik niet, dus spreek uit ervaring). Voor het kleinere knutselwerk is het juist erg fijn als je dicht bij de baan bent. Idem voor het onderhoud aan locs. Ik zou voor beide gaan.

Citeer9. Licht.
Alleen kunstlicht of in combinatie met licht van buiten.
Met ramen ziet het er wel vriendelijker uit maar de zon moet dan toch buiten gehouden worden.
Echt daglicht op je modelbaan, of zelfs zon, is ERG gaaf. Levert ook prachtige foto's op. Wel moet er inderdaad verduisterd kunnen worden, om de baan in nachtelijke sferen te kunnen brengen en om de boel te beschermen tegen langdurig direct zonlicht. Los daarvan is het niet prettig om lange tijd in een ruimte bezig te zijn zonder daglicht. In mijn treinkamer bestaat één wand bijna geheel uit glas (met uitzicht op de spoorlijn) en ik vind het héérlijk.

Citeer10. Stroomvoorziening
Mijn baan heeft één aansluiting op een wandcontactdoos. Daarachter zit een schakelaar (gewoon een opbouw lichtschakelaar) Daarachter waaiert de stroomvoorziening uit naar diverse contactdozen waar de trafo's in zitten. Op deze wijze kan ik met één schakelaar de complete baan met ales erop en eraan aan- of uitzetten. Zorg wel voor vrije (niet-geschakelde) wandcontactdozen voor electrisch gereedschap en zo.


Hoop dat je er wat aan hebt...

Martijn ;-)
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Albert-Jan, ik kan je geen zinnig antwoord geven maar hoe groot je de kamer ook maakt: Het is altijd te klein op een gegeven moment......
Ik wil je wel raden maar ik kan het niet. Hou er wel rekening mee dat iets buiten de woning vaak wel erg vochtig.
Een schuine kant is niet ideaal maar ik heb dat destijds opgelost door de tafel verrijdbaar te maken. Dit was wel een zware houten constructie en zou dat nu laten maken van aluminium.
Dus een meter naar voren en je kunt achter de tafel lopen. Onder de tafel heeb ik een paar platen hout gemonteerd die mee reden en daarvan heb ik opbergmogelijkheden gemaakt. Alles lekker makkelijk bij de hand.

Nou, succes.  Lodewijk.
PS goed om er met anderen over te bomen....
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Het lijkt me ook wel belangrijk om te weten hoeveel materieel je al hebt :D
Met een eenvouding rondje (om de kerk) heb je uiteraard niet veel ruimte nodig.
S6 met de bouw!!!

Groeten

Mark
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Beste Albert Jan,

Er van uit gaande dat je over een heeeeeeeele laaaaaaaaaange tijd vanuit deze woning naar ......zult gaan, is het het belangrijkste er voor te zorgen dat je nog heeeeeeeel lang je hobby kunt bedrijven, dus bereikbaarheid en comfort zijn, naar mijn idee, de belangrijkste eigenschappen om je beslissing op te nemen.

Groet, Anne W
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Beste Albert Jan,

Dit lijkt me nu de ideale oplossing, op de begane grond, dicht genoeg bij de "familie" om niet helemaal afgezonderd te zijn, maar toch ver genoeg weg om niet echt "in de weg te zitten" en verder in te richten zoals je zelf wilt.



Alleen niet dat schuurtje vergeten voor de spullen die normaal in de garage/schuur staan.

Groet, Anne W
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Beste meedenkers!
Na een druk en chaotisch weekend vanwege de aangetroffen zinkpest bij 2 van mijn Köfjes heb ik nu toch tijd genomen om alle reacties op mijn oproep eens goed door te lezen!

Gelukkig zijn er vele medespoorders die hier serieus over nagedacht hebben en met hele goede suggesties, voor mij dan, voor de dag kwamen.

Citaat van: some one op donderdag 21 februari 2008, 19:56:31
Dat zou inderdaad makkelijk zin, mits de ruimte wel grenst aan jullie nieuwe woning.
een schuur staat meestal toch er van daan, dus als het koud is of het regend zou je buitenom moeten.

Hele goede opmerking, schuur/garage krijgt verbinding met het woonhuis.

Citeer
Hmmmm, tja je kan natuurlijk een lift aanbrengen  :) ..........kost een paar centen maar dan heb je ook wat
En dus altijd makkelijk voor later zeg maar.

Om een lift bij voorbaat te laten inbouwen is een dure aangelegenheid en neemt aardig wat ruimte in beslag.

Citeer
Je zou er ook een airco kunnen ophangen die zowel dus warmte geeft als kou
is zo'n combi ding.....  :lol:

Indien deze ruimte 's zomers te warm wordt zal ik dit zeker overwegen.

Citeer
Wat dacht je van punt "10"
Stroom voorziening
dus genoeg WCD's ( stopcontacten ) tbv je baan
op elke hoek of in de buurt van in ieder geval wel één
makkelijk voor een soldeerboutje ofzo, hoef je ook niet steeds eenverlengsnoer te gebruiken
Je zou eventueel een goot onder de baan kunnen maken
Ik bedoel dan aan de voorzijde van je baan met daarin diverse stopcontacten
eventueel voor zien van aansluitpunten voor zwakstroom.

Met een schoonzoon als electriciën zal ik dit zeker nog even benadrukken!

Citaat van: wakkie op donderdag 21 februari 2008, 20:58:12
Ik heb mijn treinbaan in een bijgebouw staan. We noemen dat hier het treinenhuis. Nadeel is dat ik inderdaad buitenom moet lopen om er te komen. Bij regen is dat wat minder prettig. Ik merk zelf dat ik er niet zo snel voor een half uurtje naar toe ga, maar er pas heen ga als ik een paar uur kan rommelen. In huis heeft wat dat betreft duidelijk voordelen.

Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 21 februari 2008, 22:06:40
Ik denk dat ik een ruimte op de begane grond zou nemen. b.v. i.pv. een garage, deze ruimte opdelen in baankamer en knutselruimte. Voordeel is dat je niet naar buiten hoeft en gelijk alle nutsvoorzieningen bij de hand hebt.

Citaat van: Tilly op vrijdag 22 februari 2008, 01:06:21
4) ramen en deuren aan 1 zijde houden zodat je 3 vrije muren hebt. Tevens de raam of deur uit de hoek plaatsen zodat je deze hoeken kunt gebruiken voor een lus of spiraal te bouwen. Heb bij mij hiervoor 1.60m aangehouden zodat een spiraal met R4/R5 mogelijk is.

5) tegelvloer. Geeft geen geluid en is onderhoudsvriendelijk.

6) rechte wanden met afgeronde hoeken(straal 75cm) zodat je straks een mooie doorlopende achtergrond hebt.

7) vloerverwarming. Je hebt dan geen last van die ellendige radiatoren, is zeer comfortabel en geeft de minste luchtstromingen en dus ook de minste stofverplaatsing!!

8 werkzaamheden die veel stof veroorzaken(zagen en slijpen) uitvoeren in een andere ruimte.

9) daglicht ok maar directe inval van zonlicht zou ik proberen te vermijden. Met name zwarte stoomloks verkleuren bij langdurige blootstelling aan zonlicht.
De ramen voorzien van rolluiken zodat je deze pikkedonker kunt maken. Tevens zijn deze inbraakwerend.

Citaat van: Tighfield op vrijdag 22 februari 2008, 10:35:52
Over het algemeen zou ik kiezen voor een ruimte aan huis, benedenverdieping, vloerverwarming, ventilatie mogelijkheid, minstens twee wanden aaneengesloten zonder vensters, verduister mogelijkheden en in ieder geval een werktafel t.b.v. onderhoudswerkzaamheden e.d. Natuurlijk een aparte ruimte voor het grovere werk zoals zagen en schuren.

Citaat van: Acido op vrijdag 22 februari 2008, 10:38:24
Maakt niet uit, als je overal maar bij kunt. De vorm wordt voornamelijk ingegeven door de beschikbare ruimte. Eromheen kunnen lopen is leuk maar vreet kostbare baanruimte.
Geen flauw idee :-P Huiskamercondities lijken mij prima, daar is het spul op ontworpen.
Wat je zegt: een aparte ruimte voor grof werk wat veel stof in de lucht brengt is wel erg prettig (heb ik niet, dus spreek uit ervaring). Voor het kleinere knutselwerk is het juist erg fijn als je dicht bij de baan bent. Idem voor het onderhoud aan locs. Ik zou voor beide gaan.
In mijn treinkamer bestaat één wand bijna geheel uit glas (met uitzicht op de spoorlijn) en ik vind het héérlijk.

En het allerbelangrijkste was de volgende absoluut belangrijkste basis om een goede beslissing te nemen! :lol:

Citaat van: Anne W op zondag 24 februari 2008, 20:58:40
Er van uit gaande dat je over een heeeeeeeele laaaaaaaaaange tijd vanuit deze woning naar ......zult gaan, is het het belangrijkste er voor te zorgen dat je nog heeeeeeeel lang je hobby kunt bedrijven, dus bereikbaarheid en comfort zijn, naar mijn idee, de belangrijkste eigenschappen om je beslissing op te nemen.

De kelder is nu afgevallen, het ontbreken van daglicht en de hoge grondwaterstand hier ter plaatse maakt dit (vrijwel) ongeschikt als ruimte voor het modelspoor.
Ook de zolder van het huis is nu afgevallen, iedere keer 2 trappen op en alle wanden zijn schuin.
Blijven dus over de schuur/garage evt. met zolder en een (grote) ruimte op de 1e verdieping van het nieuwe huis.

Ook komt er waarschijnlijk een nieuwe mogelijkheid, de oude boerderij (waar wij nu wonen) mag waarschijnlijk blijven staan en kan dan helemaal voor andere doeleinden (o.a. treinbaan?) gebruikt worden! :o 

Ik begin nu al aardig een idee te krijgen wat voor een ruimte het gaat worden, zo met zijn allen moet het toch aardig in de buurt van de ideale ruimte komen! 8)

Geweldig toch hè hoe zo'n forum je kan helpen met de bouw van je huis! :wink: :lol:

Wordt zeker nog vervolgd!!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Hallo Anne.
Citaat van: Anne W op maandag 25 februari 2008, 22:02:44
Dit lijkt me nu de ideale oplossing, op de begane grond, dicht genoeg bij de "familie" om niet helemaal afgezonderd te zijn, maar toch ver genoeg weg om niet echt "in de weg te zitten" en verder in te richten zoals je zelf wilt.

Terwijl ik alle mogelijkheden in mijn antwoord aan het verzamelen was heb jij gewoon DE oplossing voor de treinkamer laten zien!
Een bijgebouw (bijna) net zo groot als het woonhuis, nou dat lijkt mij wel wat en past nog bij de boerderij ook! 8)

Citeer
Alleen niet dat schuurtje vergeten voor de spullen die normaal in de garage/schuur staan.

Dan bouwen wij er toch gewoon nog zo'n schuur extra tegenaan! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?
Beste Albert Jan,

Geen dank, ook mijn klanten waarderen vaak mijn simpele oplossingen, ik hoop dat mijn collega Forummers dat ook doen.

Groet, Anne W
Re: Wat is nu de ideale ruimte om een treinbaan in op te bouwen?

Citaat van: Anne W op dinsdag 26 februari 2008, 22:47:57
Geen dank, ook mijn klanten waarderen vaak mijn simpele oplossingen, ik hoop dat mijn collega Forummers dat ook doen.

Beste Anne.
Ik weet zeker, dat met mij, zeer veel collega Forummers dit bijzonder waarderen!
En met zoveel leden kun je toch nooit iedereen op één lijn krijgen. :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.