Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zinkpest Koef 36805

Gestart door Bordertrain donderdag 21 februari 2008, 12:44:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
RIP, Rest in pieces...  Worden ze nu omgewisseld of niet?
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Jonny op donderdag 21 februari 2008, 14:55:19
Marklin Store Groningen gebeld en deze wisten van niets.
Nee, dat zijn nou net de zaken waar je voor dit soort dingen níet moet zijn...
Re: Zinkpest Koef 36805
OmeLaurus
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
CiteerNee, dat zijn nou net de zaken waar je voor dit soort dingen níet moet zijn...
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. Als Marklin Store ben je een official dealer en zul je elke klacht die je over 'jouw' merk krijgt serieus moeten nemen.. zeker als het een produktiefout betreft..

Dat men van niets weet zegt wel iets over de betrokkenheid van het betreffende bedrijf met haar (potentiele) klanten.. als je wilt weten wat er in de markt speelt zul je toch de nodige resources moeten bijhouden (zoals gerichte fora als het onze) en hadden ze dus allang kunnen weten van de zinketering  :D
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 28 februari 2008, 13:09:05
CiteerNee, dat zijn nou net de zaken waar je voor dit soort dingen níet moet zijn...
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. Als Marklin Store ben je een official dealer en zul je elke klacht die je over 'jouw' merk krijgt serieus moeten nemen.. zeker als het een produktiefout betreft..

Dat men van niets weet zegt wel iets over de betrokkenheid van het betreffende bedrijf met haar (potentiele) klanten.. als je wilt weten wat er in de markt speelt zul je toch de nodige resources moeten bijhouden (zoals gerichte fora als het onze) en hadden ze dus allang kunnen weten van de zinketering  :D
Inderdaad, maar we bekijken dit dan maar van de positieve kant ... ze weten het nu via dit forum :D
Re: Zinkpest Koef 36805
Marklin Store Groningen wist van niks, maar inmiddels wel.
Zolang er niemand komt met dit probleem weet je ook van niks.
Ze lossen het nu goed op terwijl ze mij dit model niet verkocht hebben, nee daar kun je niet over klagen.

Jonny.
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hallo Köf liefhebbers.
Na telefonisch overleg met Gerrit Keuterman besloten om beide Köf's 36805 op te sturen naar de fa. Keuterman.
Deze worden nu beide gecontroleerd op zinkpest en daarna...........
Het wachten is nu op antwoord. (of 1 à 2 nieuwe Köfjes? :wink: )

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 14 maart 2008, 16:22:31
Mooi zo maar ik blijf van mening dat de heer Keuterman een:$^%#^#$%@$^is :(

Laat ik dan toch maar hopen van niet! :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoera, ze zijn weer thuis!



Door onze blijdschap wel wat scheef op de foto, maar ze staan weer te glimmen van plezier! :lol:
I.p.v. 2 door zinkpest aangetaste Trostberg köfjes, 2 splinternieuwe met (hoe is 't mogelijk!) dezelfde fabricage nummers! :o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
zoals ik al zei in een ander draadje gefeliciteerd  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re: Zinkpest Koef 36805
verzameldirk
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: AlbertJan op woensdag 23 april 2008, 20:18:55
Hoera, ze zijn weer thuis!
I.p.v. 2 door zinkpest aangetaste Trostberg köfjes, 2 splinternieuwe met (hoe is 't mogelijk!) dezelfde fabricage nummers! :o Vriendelijke groeten, AlbertJan.

Ze hebben waarschijnlijk het onderstel van de "oude" loc weer gebruikt met een nieuwe kap erop.  :D

Dick Bolt
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: verzameldirk op woensdag 23 april 2008, 21:43:49
Ze hebben waarschijnlijk het onderstel van de "oude" loc weer gebruikt met een nieuwe kap erop.  :D

Dit lijkt er niet op, ook het onderstel is helemaal nieuw, wel ziet het fabricage nummer er iets "boller" op!

Maar hoe ze dit ook gedaan hebben, ze zien er weer uit als nieuw en rijden zelfs weer voortreffelijk! (beiden hadden aandrijfproblemen!)
Kortom, ik ben weer helemaal blij met mijn "zwerm" Köfjes!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoi AlbertJan,

Gefeliciteerd met de behouden terugkeer van je Köfjes. :D

Gr.
René
Re: Zinkpest Koef 36805
verzameldirk
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
@ Kortom, ik ben weer helemaal blij met mijn "zwerm" Köfjes!
Vriendelijke groeten, Albert Jan

Dat kan ik mij best voorstellen een Köf 2 is een mooie loc(je)  :P

Dick Bolt
Re: Zinkpest Koef 36805
Bordertrain
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
Hallo Albert-Jan,

Allereerst gefeliciteerd  :lol: maar....for the record : wat heb je precies terug gekregen ? Maw wat zit er onder het zilveren dakje ?
Je originele decoder met dilschakelaars en potmetertjes, of zit er een Pic-dekoder in, die je van buiten af met de CU moet instellen ?

Beide locjes zullen Nr 23 op je CU hebben, dus een beetje onpractisch, op welke manier geef je nu ééntje een ander nummer ?

Ik ben zeer benieuwd, want dat zou enig licht schijnen of je locs gerepareerd zijn of dat je twee kompleet nieuwe gekregen hebt.

Wat betreft de enthousiaste opmerkingen over de verlengde garantie:
Märklin kan zich anno 2008 geen verhalen over zink-of tinpest veroorloven !
Men moet er wel heel tegemoetkomend op reageren  8) er is geen andere keus !

Groet, Henk
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Aj,

Het feit dat je plakker wat boller staat is omdat ze daar een plekje zinkpest laten zitten hebben, pas dus maar op over enkele jaren! Nee gekheid op een stokje, ben blij dat je ze terug hebt!

Mvg Kristof
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Bordertrain op donderdag 24 april 2008, 16:07:40
Allereerst gefeliciteerd  :lol: maar....for the record : wat heb je precies terug gekregen ? Maw wat zit er onder het zilveren dakje ?
Je originele decoder met dilschakelaars en potmetertjes, of zit er een Pic-dekoder in, die je van buiten af met de CU moet instellen ?

Henk, het lijkt mij dat ik 2 nieuwe Köfjes heb ontvangen, nieuwe slepers, wieltjes en kap, adres was 23 en 26, nu beide weer 23, koppelingen werkten neit zo lekker (bij demonteren veertje weggesprongen en nu weer nieuwe goed werkende koppelingen!
Beiden reden niet meer door allerlei oorzaken, o.a. wormwiel draaide wel maar kon het locje niet aandrijven, waarschijnlijk veroorzaakt door het vervormen van het metaal.
Gedemonteerd heb ik ze (nog) niet, de laatste demontage was niet zo bevallen maar ik kon toch niets verpesten!
Nu rijden beide Köfjes weer als nieuw, dus..............nieuwe Köfjes? (lijkt mij!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Heey AlbertJan,

Heel mooi dat je de locs weer terug hebt, al thans nieuwe locs hebt gehad 8).
Veel plezier ermee ( komt vast goed ;) ) en vind eht heel goed van MArklin dat ze dit gedaan hebben :!:.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi

Ik ben blij dat ik dit draadje heb gevonden want twee weken geleden haalde ik mijn kof 36805 uit de doos en deze bleek "losse onderdelen" te hebben. Raar, niet gevallen helemaal niets en ook raar dat het huisje verkeerd om gebogen was (bij val schade dus de andere kant op). Wel eens iets over zinkpest gehoord maar nooit zelf geconstateerd. Om lang verhaal kort te maken mailtje naar Keuterman, geen garantie en kosten. Nu weet ik toevallig het een en ander over dit soort gevallen van "garantie" dus opgestuurd met de mededeling dat het een fabricage fout betreft (valt uiteraard buiten de toen een jaar garantie) en dat er aan fabricage fouten eigenlijk altijd iets aan gedaan moet worden coulance o.i.d. (ik noemde het expres geen garantie)
Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren.

groet
Harald

p.s.
De achterkant van het huis is naar buiten gebogen-gebarsten.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Heb voor alle zekerheid mijn 36804 ( klik ) gecontroleerd, maar die is gelukkig in orde.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi

Maar even na weken een berichtje van mij.
Helaas doet Marklin en Keuterman helemaal niets aan de "zinkpest" van mijn Kof 36805.
Mag wel 135 euro's betalen dan "krijg" ik een nieuwe.
Volgens mijn gegevens moeten ze altijd een coulance regeling toepassen want het betreft een productie fout.
Maar ach dan maar de beslissing genomen een los loc huis te bestellen alleen helaas niet meer leverbaar.
Dus maar een ander huis besteld van de "rode" kof 36804.
Zal t.z.t. wel foto´s plaatsen.

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi Harald,
opsturen naar M* DLD met een duidelijke brief erbij...

Zal toch lekker worden als dit onder het tapijt wordt geschoven...
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi Wim,

De loc is door Keuterman naar Marklin (D) verstuurd en dus "onveranderd" weer terug gekomen.
Ik ben er klaar mee, wat moet je er verder aan doen ook al weet ik hoe "De regels" in elkaar steekt.
Je hebt geen poot om op te staan.
Ben al aan het monteren.

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoi Harald.
Jammer om te moeten ondervinden dat de coulance van Märklin wel erg diep gezonken is! 8o
Was het jaren geleden, voordat Märklin in "zwaar weer" terecht kwam, nog 100% coulance en later 50%, nu is dit blijkbaar nog verder gezakt naar 20% en dat is zo weinig dat je goedkoper een nieuwe elders koopt.

Wel erg jammer maar is dus gewoon niet anders! :(
Wat de onderdelen betreft, blijkbaar heeft Märklin al zoveel 36805 vervangen dat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoi Harald

Erg vervelend en spijtig voor je dat Marklin zich weer eens niet van zijn beste kant laat zien. :thumbdown:
Wat dat betreft zijn de tijden erg veranderd.
Hoop voor je dat er als nog een goede oplossing voor je probleem word gevonden.

Tony

Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
M.b.t. zinkpest en de Seetal 37521, het antwoord van Mutti M.:


Willy
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi

Direct maar aan de slag om dit project, met een zure smaak, maar af te handelen.
Eerst maar eens alles demonteren.

Groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoi Harald.
Inderdaad het beste om maar gelijk door de "zure Köff" heen te bijten! :-(
Leuk model om te demonteren maar wel wat lastig om weer netjes in elkaar te zetten.
Ik ben trouwens benieuwd of alle delen zinkpest of sommige weer niet!?

Zelf had ik zinkpest in de kap en een aantal kleine onderdelen, waaronder het stuk waar de aandrijving in zat.

Veel succes met deze metamorfose! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi AlbertJan,

Nee alleen het "huis" had vele barsten en afgebroken stukken zie foto's.

En nu alweer geschilderd...    :-)
Even enkele dagen goed drogen en dan weer in elkaar.
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Haradigi op maandag 07 april 2014, 14:21:58

Volgens mijn gegevens moeten ze altijd een coulance regeling toepassen want het betreft een productie fout.


Hoi

Je hebt 2 jaar garantie. Hierna heb je pech als een fabrikant het niet meer wenst te herstellen.
Op zich heel begrijpelijk lijkt me.

bart
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Toch te idioot voor woorden. Die onderdelen zouden onder normale omstandigheden gewoon geproduceerd kunnen worden. Vermoedelijk zijn er een paar mallen verdwenen....
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi allemaal,

Eigenlijk had ik er geen zin in om met Marklin verder in de weer te gaan.
Het is te zot voor woorden dat ik bijna de nieuwprijs moest betalen.
In mijn werk als "deskundige" weet ik dat er twee redenen zijn voor garantie of coulance.
1/ Gebrek, defect (of slijtage)
2/ Een productie fout
Binnen twee jaar is 1 en 2 garantie na twee jaar zou bij 1/ een coulance regeling moeten volgen.
Bij 2/ eigenlijk altijd een redelijke oplossing al kan je dit soms moeilijk bewijzen, m.a.w. je hebt vaak geen poot om op te staan.
Ik ken gevallen dat na twee/acht jaar zelfs nog een hele redelijke coulance regeling wordt toegepast maar helaas niet bij M*.

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Spoorman
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Haradigi op maandag 14 april 2014, 16:02:07

In mijn werk als "deskundige"


Slijtage is nooit te vangen onder garantie.

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi Ben,

Slijtage dat Klopt helemaal, alleen mijn Kofje had "Zinkpest" en dat is een productie fout.

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Spoorman
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
Dan moet je het niet schrijven..... :D
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi

Inderdaad het staat er (nu tussen haakjes)
In de praktijk is het is vaak niet zo zwart - wit als het lijkt.

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hi Lucien,

Dat klopt en daar zit hem nou net het probleem.
Ik heb een beslissing genomen en de loc zit al bijna in elkaar. (foto volgt)

groet
Harald
Re: Zinkpest Koef 36805
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Er bestaat ook nog altijd iets als de verwachte levensduur van een product.
En ik weet niet wat de gemiddelde verwachte levensduur van een locomotief is, maar ik schat toch meer dan 10 jaar.
De verkoper blijft, na het aflopen van de garantie verantwoordelijk, als een product na de garantie, dusdanige gebreken vertoont dat dit niet meer bruikbaar is. Zie ook ==> Klik
Re: Zinkpest Koef 36805
Spoorman
gast

Re: Zinkpest Koef 36805
Allemaal boekenwijsheid.

Feit is dat de lok in 2001 in gefabriceerd. In 2014 aankomen met gebreken is een beetje laat. Reeds jaren is het zinkpest verhaal van een aantal Marklin modellen bekend. Juist op dit forum zijn er veel verhalen over geschreven.

Al weer 6 jaar gelden heeft AlbertJan garantie voor zijn 2 lokjes geclaimed en gekregen. Ik snap wel dat ze bij Marklin niet aan de gang blijven na 13 jaar, het houdt ook voor hen een keer op.

Gr, Ben.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Bart op maandag 14 april 2014, 15:08:15
Citaat van: Haradigi op maandag 07 april 2014, 14:21:58

Volgens mijn gegevens moeten ze altijd een coulance regeling toepassen want het betreft een productie fout.


Hoi

Je hebt 2 jaar garantie. Hierna heb je pech als een fabrikant het niet meer wenst te herstellen.
Op zich heel begrijpelijk lijkt me.

bart


Veronderstel, je hebt een auto met 2 jaar garantie.
Na 2 jaar en 1 dag begint de carrosserie uit elkaar te vallen...  Geen garantie meer.
Probleem met een auto is dat zo'n ding rijdt, soms aan behoorlijke snelheid, en dan valt een deel van de carrosserie weg... En dat deel komt terecht op een achterliggende auto... ongeluk...
Ik denk dat het in zo'n geval anders loopt met aansprakelijkheid en verzekering.

Het is Mutti M. onwaardig om zo met klanten om te gaan die een dure locomotief hebben gekocht die aan zinkpest ten prooi valt.  Persoonlijk vind ik het een voorbeeld van schandalige klantbehandeling.


Willy
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: nmbssncb op dinsdag 15 april 2014, 18:37:23

Persoonlijk vind ik het een voorbeeld van schandalige klantbehandeling.


Hoi

Stel:
Dus jij vindt het normaal om na 12 jaar nog een lok te gaan claimen, maar bij Windows betaalt vrijwel iedereen klakkeloos voor een nieuwe versie omdat de oude niet meer ondersteund wordt?
Ik zie bijvoorbeeld nou weer niet in waarom ik iedere 5 jaar geld moet neertellen voor een nieuw besturingssysteem op mijn PC, dat ik niet nodig heb. Maar een modelspoorlok moet bljkbaar het eeuwige leven en de bijbehorende garantie/coulance hebben.
Märklin was een tijdje geleden failliet...microsoft zo ongeveer het rijkste bedrijf ter wereld. B)

Bart

Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: Bart op donderdag 17 april 2014, 00:38:10
...,  maar bij Windows betaalt vrijwel iedereen klakkeloos voor een nieuwe versie omdat de oude niet meer ondersteund wordt?
Ik zie bijvoorbeeld nou weer niet in waarom ik iedere 5 jaar geld moet neertellen voor een nieuw besturingssysteem op mijn PC, dat ik niet nodig heb. ...
Bart
Bart, Omdat jouw os niet meer wordt ondersteund wil niet zeggen dat je er niet meer mee kan werken. Vb. Windows XP blijft gewoon doorwerken en ook al je programma's doen het nog perfect. Wat verandert er dan wel ? Indien er nieuwe bugs worden ontdekt worden deze niet meer opgelost. Dat is alles, meer niet. Dus je kan nog perfect vijf jaar met je huidig os werken en misschien voor een langere periode de upgrade uitstellen tot je aan een nieuwe machine toe bent. Dit alles is maar marketing om de mensen er toe aan te zetten onnodige kosten te maken die in negentig procent van de gevallen overbodig zijn. Indien jij Bill Gates graag nog wat ? wil toestoppen is dat je volste recht maar jij wordt er niet beter van.  Jouw vergelijking met Windows houdt dus geen steek. Je Windows kan je nog onbeperkt blijven gebruiken, je Loc niet meer. R.I.P. Mvg.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Hoi Lucien

Hellemaal mee eens het is juist goed om Marklin op zijn fouten te wijzen.
Dan gaat er daar mischien eens een lichtje branden daar en word er weer wat aan kwaliteit verbeterd mischien.
Als ze nooit eens wat van de klanten horen veranderd er nooit wat.

Tony
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: lokje 23 op donderdag 17 april 2014, 10:23:55
bart.

momenteel nog geen last gehad zeker van dergelijke zaken als zinkpest.

gemakkelijk schrijven dat u het normaal vind als u er nog geen last bij heb gehad.


Hoi

Lucien..jij oordeelt over iets waar je geen weet van hebt. Ik heb waarschijnlijk meer ervaring met zinkpest dan wie hier op het forum, simpelweg omdat ik oud märklin verzameld en opgeknapt heb.

Ik heb hele bakken vol met oude loks die zinkpest hebben. Goede delen worden erafgehaald, en de rest gaat in de prullenbak.
Zo ook mijn trostberg köf. Decoder, wielen lampjes en voorbouw gaan in de voorraad. De rest is in de prullenbak gegaan. Ik kan er niet mee zitten.
Een oude auto van 20 jaar gaat ook naar de sloop. Hoppa...20.000 euro weg. Heel wat meer schade dan een lokje van een paar euronen.
Dus hou op met zeuren en bekijk het gewoon rationeel.

bart
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: lokje 23 op donderdag 17 april 2014, 10:23:55
( bij windows kan men updaten al moet men betalen). bij märklin wil ik betalen voor mijn wisselstukken maar ze hebben ze gewoon niet meer.

Voor windows 95 is er ook geen update meer, hoewel ik verplicht ben dit te gebruiken vanwege mijn randapparatuur.

Dillemma is dus dat de rest niet meer werkt op oude windows en ik dus nieuwe dien aan te schaffen, maar dan mijn onvervangbare randapparatuur niet meer kan gebruiken. Knap aardeloos dus hoe microsoft je ook in de kou laat zitten.
Precies hetzelfde dus, maar wel geaccepteerd  :thumbdown:

Bart
Re: Zinkpest Koef 36805
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Bart, ik denk dat als Marklin bij verkoop zou vermelden dat er mogelijk binnen 10 jaar zinkpest op kan optreden, ze al snel geen klant meer over zullen houden.
Re: Zinkpest Koef 36805
Hallo

Over auto's gesproken.
@ Willy: Ik weet niet met welk merk van auto dat je rijd. ;)
             Maar als je maar 2 jaar garantie hebt op je koetswerk zou ik toch aanraden in het vervolg een ander merk te kopen.
             De garantie op koetswerk varieert meestal tussen de 10 en 12 jaar .
             Dus ik zou je aanraden eens goed je serviceboekje te lezen. :idea:

Dus ik denk dat Marklin dit ook kan verwezenlijken het gaat hier tenslotte toch ook om de carrosserie . :?(koetswerk voor de nederlanders :mrgreen:
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Citaat van: gunmax1 op vrijdag 18 april 2014, 19:27:04
Over auto's gesproken.
@ Willy: Ik weet niet met welk merk van auto dat je rijd. ;)
             Maar als je maar 2 jaar garantie hebt op je koetswerk zou ik toch aanraden in het vervolg een ander merk te kopen.
             De garantie op koetswerk varieert meestal tussen de 10 en 12 jaar .
             Dus ik zou je aanraden eens goed je serviceboekje te lezen. :idea:

Dus ik denk dat Marklin dit ook kan verwezenlijken het gaat hier tenslotte toch ook om de carrosserie . :?(koetswerk voor de nederlanders :mrgreen:


Ik heb al sinds 1983 geen auto meer... Er is leven zonder auto.
Mijn 2de en laatste auto was van het merk Peugeot (uit 1974), een welbekend roestmerk uit die tijd.  De roest begon al binnen 6 maanden na aankoop (en is gratis hersteld).  Net voor ik de auto verkocht (na 10 jaar gaf iemand er nog geld voor!) zag je straatstenen door de bodemplaat...
En inderdaad, sinds de jaren 70 is er veel verbeterd aan het koetswerk van auto's vooral door concurrentie (door Japanse merken).  En een garantie van 10 tot 12 jaar; misschien wel waar maar ik zou toch maar de allerkleinste lettertjes goed lezen...

Er is veel concurrentie op de automarkt en niet zozeer op de 3-rail modeltreinenmarkt als het om locomotieven gaat.
Hoe vaak lees je tegenwoordig niet dat soms miljoenen auto's van een bepaald type worden teruggeroepen voor het repareren van een ontwerp- of constructiefout.  En dat heeft alles te maken met de aansprakelijkheid wanneer een ontwerp- of constructiefout een oorzaak is voor (een) dodelijk(e) ongeval(len).

Helaas gebeuren er met modeltreinen geen dodelijke ongevallen.  Geen aansprakelijkheidsrisico voor Mutti M. dus.

Zoals ik al eerder heb geschreven: indien het om een Duitse locomotief zou gaan met zinkpest zou Mutti M. een stuk toeschietelijker zijn geweest, want de Eigen Duitse markt is te belangrijk om te verspelen.

Mijn Seetal krokodil 37521 is van augustus 2002.  Binnen de 5 jaar na het uitbrengen van deze Seetal werd er al gerapporteerd over exemplaren die last hadden van zinkpest.  Het is niet precies bekend wanneer de zinkpest zich gaat openbaren, maar wanneer er een fout is gemaakt in het productieproces, komt het vroeg of laat te voorschijn.  Ik was er laat bij om mijn "gevallen" Seetal te melden o.a. omdat ik al mijn locomotieven niet tegelijk dagelijks / wekelijks op de baan kan laten rijden en dus niet dagelijks / wekelijks al mijn locomotieven controleer op "uiteenvallen".
Mutti M. kon precies nagaan welke partij Seetal's is geproduceerd met "slecht" materiaal (Deutsche Grundlichkeit, oder?.  Het zou interessant zijn om te weten hoeveel Seetal's ten prooi zijn gevallen aan zinkpest (en ook voor andere modellen).

Menigeen zegt dat het zinkpestprobleem viel in de periode dat Mutti M. op haar gat lag en een prooi was (is geweest) voor overname door "een "kannibaal" investeringsfonds en daarom niet coulant was.  Wellicht... maar het tast wel de goede naam van Mutti M. aan en schaadt het vertrouwen in het eens zo "sterke" merk.


Willy
Re: Zinkpest Koef 36805
Ja willy

Die seetal krok heeft mijn vader ook thuis en ze is ook stuk.(lokje23)
mss een :idea: van 1 maak je er twee  ;).
Tenzij jullie allebij het zelfde stukje hebben waar het uiteen valt.
Re: Zinkpest Koef 36805( mms idee stuk laten 3D scannen)
Hallo

Als de mensen die dit voor hebben nu eens van het betreffende middenstuk waar de moter inzit en vast zit aan de aandrijfstukken.
En iemand berijd is één nog in goede staat exemplaar te laten 3D scannen.
Zo kan men ook delen in de kostprijs van de scan en het printen .
Het is maar een idee natuurlijk.
Re: Zinkpest Koef 36805
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Zinkpest Koef 36805
Ik ben in het bezit van een 36822 Köfje en gelukkig is die helemaal in orde. Maar ben wel geschrokken van dit bericht en meteen gaan kijken of mijn köf ook getroffen is.