Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwset 60760

Gestart door GTIBert dinsdag 10 november 2020, 12:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwset 60760
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Ombouwset 60760
Heren.

Ik heb in een lok een ombouwset 60760 gezet.
Nu is volgens mij, met het inzetten van het front lampje de uitgang van de verlichting stuk gegaan.   (aan massa geweest)
Kan ik nu het back uitgang gaan gebruiken voor het front lampje?
En kan ik dan zoals bij ESU de rijrichting omkeren?

Ik hoor het graag.



Mvg Bert
Re: Ombouwset 60760
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouwset 60760
Als je bij Esu de rijrichting omkeert gaat ook de verlichting mee dus wat je zegt klopt niet. En met een 60760 decoder kun je niet zo veel.

Motordraden omdraaien dus en je moet dan genoegen nemen met het feit dat de lok op je centrale achteruit rijdt, op je baan vooruit en het lampje brandt dan.....
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwset 60760
is larie want bij esu kan dat gewoon weg door de mapping van front en rear light om te keren.
Re: Ombouwset 60760
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouwset 60760
 @citaat Hij vroeg of het kan door de rijrichting om te draaien bij Esu. Het antwoord is NEE......
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwset 60760
Bert ,mss een idee om gewoon ook de polen op de motor om te draaien en dan achteruit licht normaal aan te sluiten op je front licht.Hoef je niet te zoeken wat er moet geprogrammeerd worden aan CV.Ik vind niet direct een cv lijst ook van die decoder.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ombouwset 60760
Is een hele beperkte decoder. Behalve de basis instellingen zoals optrek en afrem vertraging en maximale snelheid, en natuurlijk het adres, kan je niets veranderen.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Ombouwset 60760
Mag ik bij deze decoder de bruine met oranje samen voegen.?
Dus als de lampjes tegen massa liggen.
Re: Ombouwset 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwset 60760
Bert, je mag de oranje en de bruine draad nooit samen voegen.
Waarom wil je dat in vredesnaam doen?
Als je dat doet, sluit je gelijkrichter kort en is je decoder om zeep.

Tip: werk nooit aan de decoder met spanning erop, zelfs niet als je er alleen maar een lampje er in wilt zetten.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwset 60760
In de gebruiksaanwijzing staat alle benodigde info.
Dus ook een schema.
Als bruin en oranje aan elkaar zouden kunnen, had Marklin dat wel gedaan. Scheelt weer een draadje.
Maar oranje is de electronische massa, bedoeld om geen knipperende verlichting te krijgen.
Mvg.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2020

offline
Re: Ombouwset 60760
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 10 november 2020, 12:56:28

en je moet dan genoegen nemen met het feit dat de lok op je centrale achteruit rijdt, op je baan vooruit

Hier kijk ik dus nooit naar op mijn centrale. Zegt me ook niet zoveel omdat ik nooit kijk hoe ik de loks op de baan zet.
Eemtje staat met Cab1 vooruit, een ander weer met Cab2. Rij ik door een keerlus dan ben ik al helemaal de kluts kwijt. :-)

Bart
Re: Ombouwset 60760
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouwset 60760
 @citaat Voor Bert is het wel van belang: hij rijdt met Koploper en dan is het handig dat de rijrichting van lok en Koploper overeen komen.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Ombouwset 60760
Ik zal er maar een 2e nieuwe inzetten.
Helaas pindakaas.
Tip van Ad is er wel een om te onthouden en ook te doen.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwset 60760
Citaat van: GTIBert op woensdag 11 november 2020, 06:37:05Ik zal er maar een 2e nieuwe inzetten.
Bedoel je nog een 60760?
Dat zou ik niet doen.
Esu heeft betere decoders. Ik weet niet wat je voor een losse 60760 betaald. Maar google maar eens op Lokpilot 4 of 5!
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwset 60760
Een lokpilot 4 of 5 is een stuk prijziger als de 60760
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ombouwset 60760
Maar ook een stuk beter. Waardeloos ding die 60760 decoder.
Re: Ombouwset 60760
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouwset 60760
Precies.

Veel gelezen redenering: het is goedkoop dus mag het ook slecht zijn. Dat ga ik nooit begrijpen, goedkoop mag in mijn beleving hooguit betekenen: minder functionaliteit.

60760 zijn slechte decoders, bij elk vuiltje op het spoor hapert het ding. De bijnaam "Alzheimer decoder" is er niet voor niets aan gegeven door Marklinisten zelf.

Gr, Ben.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouwset 60760
Misschien de rails wat beter schoon houden.
Ding is niet goedkoop omdat hij slecht is. Hij is goedkoop omdat er weinig functies en instel mogelijkheden op zitten.

Heb er meerdere van rond rijden, en naar alle tevredenheid
Re: Ombouwset 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwset 60760
De 60760 is "slecht" in die zin, dat de spanningsverzorging voor het processortje nauwelijks gebufferd is, wat resulteert in een grote gevoeligheid voor spanningsonderbrekingen, door bijvoorbeeld vuile rail.
Verder wordt de aansturing van de motor door een laag frequent PWM signaal verzorgd, waardoor de motor veel meer herrie produceert.
Ik heb er ooit een paar ingebouwd gehad, maar als snel weer vervangen door een betere decoder.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwset 60760
 @citaat Treffend verwoord dat deze decoder niet meer van deze tijd is. Als je digitaal rijdt wil je toch geen haperende trein op je baan hebben.
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouwset 60760
Ben:
CiteerDe bijnaam "Alzheimer decoder" is er niet voor niets aan gegeven door Marklinisten zelf.

Decoder 60760 is, volgens mij, niet oorspronkelijk als Alzheimer decoder genoemd. Daarvoor zijn er door Marklin teveel verschillende decoders onder dit nummer verkocht. De eerste series waren zelfs gewoon ESU OEM decoders. Marklin heeft dit nummer gebruikt voor decoders voor het zelf inbouwen in permanent magneet/gelijkstroom motoren. Wat er in het zwarte omhulsel zat was wat er over was.

Alzheimer decoders, of eigenlijk eerst zelfs het: Alzheimer effect, werd gebruikt voor de beschrijving van de 6080 decoder. Doordat deze met het MM1 protocol werden aangestuurd, zonder absolute richting, waren die na ±2 minuten, voor een sein/stroomloos vergeten wat van ze gevraagd was. Marklin rade aan om een 1.5K Ohm weerstand tussen het stroomloos stuk en de rest van de baan te plaatsen, om de decoder draaiend te houden.
Met de introductie van de 6090 decoder (MM2), werd de benaming Alzheimer decoder geintroduceerd.
In de daarna eufemistisch 'teleurstellende' decoders uit de koker van Marklin die hetzelfde effect vertoonde, is die benaming nog een paar keer gebruikt. Zeker eerste series na de scheiding van ESU-Marklin, en het faillissement waren Kwalitatief Uitermate Terleurstellend. Zeker voor de mensen die geregeld een lok kochten, en gewend waren geraakt aan Marklin-ESU decoders. "Pleite decoders" was een meer gebruikte benaming. Hadden overigens gewoon naast hetzelfde vergeet effect ook nog andere features (niet te programmeren, rücklen icm Sinus bel motor, en nog een lijst)

Tot zover de bloemlezing  ;)

Een vergelijkbare discussie is hier op het forum te vinden.

Jan-Peter
Re: Ombouwset 60760
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwset 60760
In dit bestand, http://members.ozemail.com.au/~rossstew/rms/pdf/strange_bits.pdf,
vind je een datum, 05-05-07,  een "bad experience" met een 60760 decoder, op pagina 29 onderaan.

Er wordt uitgelegd wat de voorgestelde workaround was, en hoe dat er dan uit zag (foto),
en dat de 60760 dan nog steeds niet aan de verwachtingen voldoet.

Re: Ombouwset 60760
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouwset 60760
Citaat van: Jan22 op vrijdag 01 januari 2021, 17:57:04

Er wordt uitgelegd wat de voorgestelde workaround was, en hoe dat er dan uit zag (foto),
en dat de 60760 dan nog steeds niet aan de verwachtingen voldoet.


Logisch, die condensator kan zich niet snel ontladen, er mist een diode parallel aan de weerstand. :P

Gr, Ben.
Re: Ombouwset 60760
antonv
gast

Re: Ombouwset 60760
En een weerstand van 10K...
100 ohm zal er beter op trekken als je die elco ooit geladen wilt krijgen tegen dat je hem weer nodig hebt.