Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'

Gestart door ib130258 woensdag 18 november 2020, 19:02:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Hallo iedereen,

Eens iets anders, net geen coronaproject ... mijn verhaal:

In de zomer van 2019 heb ik de kans gehad om in Duitsland een aftandse 'Signalbock' uit 1957 op de kop te tikken. Vermits dat ding rond de 40kg weegt ben ik met mijn broer het zelf gaan ophalen. Verzenden was geen optie. De eerste foto's zijn van dit 'Signalbock' nadat ik het had opgehaald in juli 2019. Ik heb uit elkaar gehaald wat mogelijk was (en ook niet zonder moeite, trouwens) en heb dan naar iemand gezocht die dit wou zandstralen. Ik kan je verzekeren dat men NIET in de rij stond voor deze klus ... wegens te klein? Na heel lang zoeken dan toch een professioneel gevonden (hier vlakbij in de buurt dan nog) die het wou zachtstralen zodat het metaal niet wordt aangetast. Dat is nu een 10-tal dagen geleden eindelijk gebeurd. Ik heb jammer genoeg geen foto genomen na het zachtstralen.
Om occidatie te vermijden heb ik het deel onmiddellijk in de grondlaag (wit) gezet en vervolgens 2 kleurlagen aangebracht. Dit geheel volgens de werkwijze van de Duitse spoorwegen. De lak is trouwens de exact juiste kleur én verftype dat de Duitse spoorwegen daarvoor gebruikt (heb ik kunnen vinden op een Duitse site over kleurgebruik bij de Duitse spoorwegen).

De lantaarn (Weichensignal) heb ik ook in 2019 op de kop kunnen tikken voor een prikje. De lantaarn dateert uit 1979 en is afkomstig uit het voormalige Oost-Duitsland waar toen nog petroleumlampen gebruikt werden om de lantaarn te verlichten. De lantaarn werd nooit gebruikt en is dus een overschot recht uit de fabriek. Er was dan ook geen spatje roest op te bespeuren. Een unicum.
De lantaarn stond al in de grondverf (rode menie - zie ook foto). Ik heb de lantaarn wat licht geschuurd en ontvet en dan zwarte roestwerende verf in 2 lagen aangebracht.

Deze week heb ik dan een betonblok gegoten dat deels bovengronds zit om toe te laten de lantaarn te verdraaien. De stang onderaan die de wissel bedient zit namelijk lager dan de montageplaat.
Ik heb de lantaarn voorzien van een LED-lamp en aangeloten op een schakelaar binnenshuis.

Een geoefend oog merkt op dat de 'Gewichtshebel' met het tegengewicht niet gemonteerd is. Heel simpel: ik heb het niet in mijn bezit. Maar ik heb in tussentijd ook geleerd dat er 2 types 'Gewichtshebels' zijn: de vaste (en dan had die erop gezeten) en de afneembare. Van dat laatste type heb ik wel 1 deel, namelijk de klem om de 'Gewichtshebel' vast te klemmen op de 'Signalbock'. Ik heb een foto toegevoegd van een volledig exemplaar dat nog in gebruik was met afneembare 'Gewichtshebel'. Dus wat ik nu staan heb ik volledig en realistisch.

De laatste foto's zijn dus van mijn exemplaar dat nu volledig gerenoveerd is en een prachtig zicht is aan het terras (dag & nachtbeeld - de lamp brand een stuk minder fel dan op de foto).

En waarom deze wissellantaarn in de tuin?
Ik ben gefascineerd geraakt door spoorwegen, treinen en modelspoor toen ik 5 of 6 jaar was en we hadden het geluk dat ons vader voor ons een gebruikte spoorbaan op de kop kon tikken van Märklin. In die set zaten een aantal elektrische wissels (M-rail) met lantaarn. Als kind vond ik die draaiende lantaarn ZO geweldig ... en dat is blijven hangen.
Nu ben ik 62 en bijna met pensioen en ik vond dat het tijd werd om het echte werk dat afgeschreven was voor de spoorwegen een nieuw bestaan te gunnen ... in mijn tuin als tuinverlichting.

Terzijde: er is nog iets is dat mij intrigeert: de semafoorseinen ... dat is een ander, veel groter en duurder verhaal. Bovendien denk ik dat mijn vrouw daar niet warm voor te krijgen is.
Als kind woonden wij langs 2 spoorlijnen, net voorbij de splitsing na een station, zeg maar in de spie gevormd door de sporen stond ons huis. Treinen links en rechts, de ganse dag door. Ik vond het geweldig! De oudste van de 2 lijnen had nog semafore seinen en als kind herinner ik mij de kabels en het geluid bij het trekken van de seinen en wissels. De kabels kletterden tegen elkaar ... alsof die leefden. Ik leerde later dat die kabels helemaal tot aan het seinhuis liepen en dat de seingever met al zijn kracht aan een handel moest trekken om de wissels en seinen op de juiste positie te trekken ... dat is een sterke herinnering.
Ik ben nu wel geen sein in de tuin, maar een wissellantaarn. Maar ik ben er erg gelukkig mee.

nvdr: de Duitse terminologie komt uit de cataloog van de firma Daum die deze zaken vandaag nog steeds produceert.
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Dat is een mooi nachtlampje voor in de tuin.
Het uitgebreide verhaal over het waarom en hoe dit alles tot stand gekomen is vind ik schitterend  :thumbup:
Ik kan me voorstellen dat een armsein waarschijnlijk een brug te ver is, deze valt nogal op. Hoewel die in de omgeving van Utrecht jarenlang prominent bij iemand in de voortuin stond.
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Leuk verhaal.
De wissellantaarn op de 2e foto heb ik ook.
Tot mijn verhuizing heeft deze jaren lang als buitenlamp gefunctioneerd.
Ik heb ook nog de overblijfselen van een Duits dwergrangeersein. Niet te tillen als die compleet zou zijn. Bedoeling is, die weer functioneel te maken.

Mvg. Marcel
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Hi

Leuk zo'n lantaarn in de tuin, net onze voortuin "gerenoveerd" ruimte genoeg dus nu maar eentje zoeken.
Alleen waar, op internet (nog) niks gevonden.

groet
Harald
Re: Renovatie: 'Signalbock mit Weichensignal'
Ja, inderdaad niet gemakkelijk te vinden.

De lantaarn heb ik van Ebay.de - lucky shot! Maar op Ebay vind je af en toe wel iets.

Het Signalbock heb ik van een verkoper in Duitsland die gespecialiseerd is in het renoveren van allerhande lantaarns van de DB.
Site: https://www.eisenbahnlampen-ausbesserungswerk.de/

Je zult op hun onlieshop geen Signalbock vinden. Ik heb hen gecontacteerd of zij iemand kennen die dat verkoopt en toen hebben ze mij een voorstel gedaan van een stuk dat ze toevallig nog liggen hadden. Dus ook een gelukje gehad. Opgelet ... verwacht niet dat je dit goedkoop kan krijgen.
Later heb ik ook op Ebay.de nog Signalbock-en gezien, al dan niet volledig. Tegen diverse prijzen.
Door te plaatse te gaan heb ik voor de koop nog kunnen controleren of alles nog vlot draaide en er geen stukken mankeerden.

Hij heeft mij toen in 2019 een voorstel gedaan voor een volledige nieuwe "Weichbkock mit Stellhebel":
1 Stück Weichenbock, ortsgestellt, aktuelle DB-Ausführung mit geschmiedetem geteiltem Gewichtshebel, mit Schraube und Mutter, ohne Gewicht, lackiert in DB-Standard Eisenglimmergrün 601
795,00€
1 Stück Stellgewicht 34kg, gelb lackiert
222,50€
Gesamt: 1017,50€
Ik heb natuurlijk voor fractie van dit bedrag de Weichenbock sterk geërodeerd kunnen kopen.
Maar het draaistel zoals ik het nu heb wordt inderdaad nog altijd nieuw gemaakt. Maar een oud zelf renoveren geeft natuurlijk zoveel meer voldoening... en het krijgt een verhaal!