Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm

Gestart door Wimdouwe vrijdag 23 oktober 2020, 20:13:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Hallo geachte lezers.

Sinds kort ben ik in bezit van een Märklin 3071 TEE RAm.
Deze is door de vorige eigenaar reeds omgebouwd met een hoogvermogenssetje en en een MSD3 decoder.
Helaas is de ombouw niet naar mijn smaak, in de rijtuigen zit de bedrading in zicht en de binnenverlichting heeft meerdere kleuren.
Ook het motorrijtuig had beter gekund, door de overlengte aan draad doet het pijn aan de ogen en de koppelkabel tussen motorwagen en restauratiewagen was verkeerd gelegd waardoor deze in bochten klem kwam te zitten tussen de behuizing en het motorschild met ontsporingen tot gevolg.....

Dus tijd om de boel op te knappen!
Ik heb inmiddels interieurs van Roco besteld zodat mijn preisertjes kunnen zitten in plaats van staan  :P
Ook heb ik een mailtje naar John soldeerd gedaan voor verlichtingsprintjes.
Een sleperomschakelprint is gelukkig al aanwezig.

Gezien de ruimte in de motorwagen wil ik nog een powerpack toevoegen, iemand een idee hoe dit makkelijk gaat? Volgens dit filmpje van Marklinofsweden zou het geen probleem zijn om dit met een condensator, weerstand en diode te doen (uitleg vanaf 6:00).
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Ik heb een 3070 omgebouwd, een powerpack is absoluut niet nodig!
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Ik heb een 3070 omgebouwd met een powerpack en hij rijdt perfect.
Natuurlijk is het erg afhankelijk van een schone rails.

groet
Harald
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Hoi Wim,

Ik zou het eerst zonder powerpack proberen, mocht hij dan vaak stilvallen en je rails is schoon dan zou je er een powerpack in kunnen zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Zonder te willen verzanden in een discussie over powerpacks mijn redenatie:

Ik heb kort een testrit gemaakt met het stel. Hierbij viel op dat de stroomafname van het stuurstandrijtuig (door de kortere sleper?) iets minder is dan die van de motorwagen. Dit leid voornamelijk tot knipperende verlichting en het wegvallen van het geluid. Nu moet het stel nog nagekeken worden, de stuurstand sleper ratelt ook een beetje, wat ook niet goed is.

Het powerpack wat ik voor ogen heb is niet meer als een condensator met een weerstand een een diode. Als onze grote zweedse vriend die ook toepast zal het toch niet schaden? Aan onderdelen zijn het de kosten niet en de ruimte is riant aanwezig.

Voor de duidelijkheid nog even het schema:


Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Beste Wim,,

ik heb zelf de sleperomschakeling bij een 3471 verwijderd, hierdoor komt 1 draad vanaf stuurstand richting motorbak vrij, deze heb ik gebruikt voor schakeling Led binnenverlichting, dus 1 draad frontsein, 1 draad sluitsein, 1 draad binnenverlichting en de laatste draad voor gemeenschappelijke plus, en hierdoor flikkervrije verlichting.

Resultaat een perfect rijdend treinstel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 24 oktober 2020, 09:01:25

Zonder te willen verzanden in een discussie over powerpacks mijn redenatie:


Zo'n powerpack is bij dit treinstel overbodig maar als je er niet over wilt discussiëren waarom start je dan een topic? Je komt nota bene zelf met een filmpje op de proppen wat beschrijft hoe het moet.

Ik zou zeggen stop het powerpack in je treinstel en kijk of het werkt...... :)

Gr, Ben.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
 @citaat

Volgens mij komt er nog een vervolg in deze. In de startpost worden ook nog de roco interieurs en de ledverlichting van John aangetipt.
Er zullen vast nog wel meer bijdragen komen.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Ik ben ook bezig een RAm om te bouwen : https://photos.app.goo.gl/J2irSUAzNr2dbmK58

Ik heb de gele variant van de verlichting bij John besteld, en gebruik Action LED's voor de binnenverlichting.  Tussen de bakken gebruik ik jst's.  De decoder is een oude naar diesel omgebouwde geluidprint van Märklin gekoppeld aan een 6090.  Ik heb van 2 motorwagens één gemaakt, bij beiden misten wat onderdeeltjes, en van één is de kap gescheurd.

Succes met de ombouw!
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
 @citaat ik vroeg.......Erik WAAR haal jij die ledstripjes vandaan?

Sorry!!!! Heb je al vermeld.........A-C-tion....ikke ook...


Groet en leuke foto's!

Succes

Rob
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
@ ErikW
Mooie duidelijke foto's en dus ook een powerpack zie ik.  :thumbup:



De printjes van John worden binnenkort opgestuurd. Het interieur zal nog wat langer duren denk ik, want dat was (begrijpelijk) niet op voorraad. Dus maar even mijn geduld op de proef stellen.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Dat interieur ben ik ook nog mee bezig, ik heb het interieur van een oude Lima wagon, maar ik moet nog even kijken of dat gaat passen...
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Als ik dit topic zo doorlees, merk ik dat de meesten digitaal rijden (allemaal?)
Waarom moet er dan een sleperomschakeling komen?
Ikzelf rijdt met de 39700 en heb ik op de print beide slepers met elkaar verbonden.
Ik gebruik massadetectie en heb 4 boosters in gebruik.
O ja, alles aangestuurd door Raptor.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
 @citaat Je zal maar een kopstation hebben, dan is het wel handig als je een sleperomschakeling aan boord hebt.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Ik gebruik eigenlijk nooit sleperomschakeling.  Ik zou beide slepers in ieder geval niet met elkaar doorverbinden, in geval van sluiting heb je de dubbele stroom, en boosters staan nooit helemaal in fase, wat ook weer voor rare effecten kan zorgen.

De stroom voor de motorwagen pak ik van die sleper, de sleper onder de kopbak voedt de verlichting, zodat ik daar ook detectie heb (ik rij met stroomdetectie).
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Helaas heeft mijn schaduwstationnetje twee ouderwetse stopsecties dus is de sleperomschakeling wel gewenst.
Ik ben voorlopig niet van plan automatisch te rijden, daarvoor vindt ik het machinistje spelen veel te leuk.
Dan kom ik wel een draadje te kort om de binnenverlichting correct te schakelen, maar wie zegt dat ik de originele stekkers moet gebruiken? Kan ik gelijk wat soepeler draad gebruiken.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Citaat van: brund55 op woensdag 28 oktober 2020, 16:11:34@citaat Je zal maar een kopstation hebben, dan is het wel handig als je een sleperomschakeling aan boord hebt.
Mijn TEE RAm rijdt beide kanten op. Mijn station is toegerust met doorrijsporen en kopsporen. Van 2 kanten. Totaal 5 sporen breed.
Kijk maar eens in mijn topic: Station Feldafing

@ErikW. Bij kortsluiting worden alle boosters afgeschakeld. Een Raptorcollega van mij heeft ook diverse dubbele afname slepers.
En ook in Hamburg bij MiWuLa rijden veel treinen rond zo.
Daar is men zelfs aan het experimenteren met gemotoriseerde tussenwagons, vanwege de treinlengtes en, vanwege het bijna 24/7 bedrijf, de slijtages.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
 @citaat Geldt alleen voor stop-/bloksecties die de hele sectie stroomloos schakelen. Bij software gestuurde banen zoals bij Windigipet gebruik je veel kortere secties om treinen te laten stoppen. Dan heb je echt sleperomschakeling nodig wil de trein op tijd stoppen.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
 @citaat

Bij computer gestuurde banen met moderne software, dus geen stroomloze stukken, en ook met de oudere Raptor, heb je de sleperomschakeling niet echt nodig, als je veel relatief kleine boosters hebt of boosters van verschillende merken of met verschillende voedingen, dan heeft de sleperomschakeling zijn nut.

Groet, Anne W

Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Citaat van: brund55 op woensdag 28 oktober 2020, 19:24:44

Bij software gestuurde banen zoals bij Windigipet gebruik je veel kortere secties om treinen te laten stoppen. Dan heb je echt sleperomschakeling nodig wil de trein op tijd stoppen.


Nee joh, je bent van de leg, helemaal niet nodig.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Als je met een sounddecoder gaat werken ontkom je er niet aan om een powerpack te gebruiken als je geen onderbreking van je geluid wilt.
0.1 sec geen spanning en je hebt al een geluidomderbreking terwijl de lok gewoon doorloopt best irritant.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Of nog erger : hij stopt, en gaat opnieuw optrekken....
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
@citaat da's met name met de oudere decoders en de 60760 varianten.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 29 oktober 2020, 08:28:59
Citaat van: brund55 op woensdag 28 oktober 2020, 19:24:44

Bij software gestuurde banen zoals bij Windigipet gebruik je veel kortere secties om treinen te laten stoppen. Dan heb je echt sleperomschakeling nodig wil de trein op tijd stoppen.


Nee joh, je bent van de leg, helemaal niet nodig.

Gr, Ben.

Je hebt helemaal gelijk.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Zojuist binnengekomen:
De printjes van John soldeert. Dat ziet er goed uit  :thumbup:
Nu nog wachten op de interieurs van Roco.
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märlin 3071 TEE RAm
Citaat van: ErikW op zaterdag 24 oktober 2020, 18:03:41
Tussen de bakken gebruik ik jst's.
Hier had ik over heen gelezen....

Wat grappig!
Dit soort connectoren zitten dus ook op mijn TEE. Dat was me nog niet opgevallen. En het mooiste is ze hebben 5 aansluitingen dus ik hoef niet op zoek naar vervangende connectoren  :)
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Inmiddels is de ombouw begonnen. De motorwagen en stuurstand zijn als eerste aangepakt.
Eerst een paar foto's van wat ik aantrof.
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Dat kan mooier!
Zover ben ik nu:
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Ik heb daar een 7 polige voor gemaakt , die ook in de wagens scharnieren.
Grt. Jo
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
 @citaat Ziet er profi uit Jo. :thumbup:
Hoe heb je die gemaakt?
Re: Ombouwen Märklin 3071 TEE RAm
Hallo Ad ik heb daar geen tekening of verdere foto's van.
Het een kwestie van zaag -draai- freeswerk.
7 polige kleine stekkers en lijmen.
Mvrgrt. Jo