Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)

Gestart door nils woensdag 20 februari 2008, 23:06:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
hallo,

nieuw hiero  :D

Ik ga een baan maken met marklin c-rail, ik heb alleen niet zo veel ruimte, maar 200x120cm. In wintrack heb ik al een paar keer een beetje zitten proberen. Ook veel op het internet gekeken, naar baanplannen van anderen en ook die uit een pdfje van Marklin. Een van die baanplannen beviel me wel en die heb ik dus wat verder uitgewerkt:

De hele baan met alle lagen. Grijs is het stations niveau, blauw is het dalende gedeelte en groen is het grondplaat niveau.



Alleen het stations niveau en het dalende gedeelte (doorzichtig is tunnel traject maar dat zal bij iedereen wel bekend zijn):



En het grondplaat niveau, met een opstelspoor:



Nou dat is het dan, wat vinden jullie ervan? Nog op of aanmerkingen?

gr. Nils
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Ik heb dezelfde oppervlakte, met een kopstation heb je zo wel de meeste stations-lengte.

Ik ben benieuwd hoe je het gaat aankleden.

willem-Jan
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
ziet er goed uit wel jammer dat je niet meer ruimte hebt
maar het is zeker geen verkeerde baan
groet robert
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
hallo nils,

jammer dat je zo'n kleine ruimte hebt, maar dat mag de pret niet drukken.

vertel eens wat je wilt ?
veel speelmogelijkheden ?
of meer scenery ?

Ik zelf zou proberen een dubbel sporige hoofdbaan met wat zijspoortjes en een stationnetje op deze oppervlakte.

met evt. een schaduw station.

Succes :!:

mvg,
mark
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Het is idd jamer dat ik niet meer ruimte heb, maar dat is nou eenmaal zo :). Wat ik met deze baan wil bereiken? Een baan die ook na de 100ste keer nog interessant blijft om op de rijden. Dat het iig niet gaat vervelen.

Ik ben van plan om met duits materiaal te gaan rijden (waarvan ik al wat heb) en dan voornamelijk stoomlocomotieven, met een enkele dieselloc erbij.

Ik had nog een vraag, wat is nou het maximale stijgingspercentage? Ik lees veel over maximaal 2.5% tot 3% maar ik zie sommigen het ook hebben over 4% en meer. 2,5% haal ik sowiso niet met dit sporenplan, volgens wintrack zit ik zo rond de 3%. Maar als dat meer kan zijn zou het zeker meer vrijheid geven.
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
3% is prima :) 4 kan ook nog wel, voor meer moet je hoogvermogenslocjes hebben :)
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Leuk dat je zelfs een schaduwstationnetje erin hebt weten te verwerken! :-D

Het meest opvallende aan dit baanplan vind ik dat je niet rond kunt rijden, maar alleen heen-en-weer. Dat zie je eigenlijk zelden. Vind je dat geen bezwaar? Ik snap dat het moeilijk te realiseren is op de beperkte oppervlakte, maar toch... ;-)

Verder zou ik het overloopwissel in de stationssporen een halve of een hele rail naar links verplaatsen, zodat je een langere trein kwijt kunt en toch nog kunt omlopen. Als je de verbinding andersom legt, win je bovendien nog eens een hele rechte aan treinlengte op het onderste stationsspoor. Als je allebei doet kun je op dat spoor tussen de wissels een trein kwijt ter lengte van maximaal vijf rechte rails in plaats van drie, zonder dat het je ruimte op de tafel kost :-D

Dat is bovendien beter in overeenstemming met de lengte van de treinen die je in het schaduwstation kwijt kan.

Tot slot kun je een trein ook laten kopmaken door er na binnenkomst een andere loc aan de achterzijde tegenaan te zetten. Die moet je wel ergens kunnen stallen in afwachting van z'n trein. Daartoe zou je bijvoorbeeld de eerste blauwe 24230 kunnen vervangen door een rechtsleidend wissel, zodat je daar rechtdoor een kort loc-opstel-spoortje op kunt van bv. een 24172 of 24188 plus een stootblok lang.

Het zijn maar wat ideeën ;-)

Martijn

Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Het rondrijden is inderdaad iets dat ik eigenlijk wel wil hebben, maar ik zag er bij dit sporenplan geen mogenlijkheid voor. Nu heb ik eerder dit sporenplan gemaakt, wat ik eigenlijk een leuker plan vond, maar ik kwam uit op een stijgingspercentage van 3.75%, waarvan ik toen dacht dat het veels te stijl was. Misschien is het toch nog wel een 2e blik waard. Of misschien een combinatie van deze en de oudere.

Dit is overigens dat oudere sporenplan:
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Hallo Nils,

Ik ben even aan de slag gegaan voor je, en wist een leuk plannetje te maken, het is dubbel spoor met schaduw station en een klein rangeer terrein.

dit is maar een snel verzinsel en zou je verder uit kunnen werken.



Mvg,
Mark
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
persoonlijk zou ik het simpel houden, zeker voor de eerste keer: niet te veel wissels, simpel sporenplan... maar wat ik zeker zou doen is dat schaduwstation zoals in je eerste ontwerp!!
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Beter laat dan nooit ;) Hier is je foto, Woody 8)

Re: Eerste sporenplan, graag wat input
dat bij die rangeerspoortjes waar drie rangeersporen zitten kan je misschien vervangen door een driewegwissel.
het voordeel is dat je trein langer kan maken
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Veel wissels gaan wel ten koste van de spoor/treinlengte.

Willem-Jan
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
nou, weer even aan het stoeien geweest in wintrack. Zoals gezegd geprobeerd een combo te maken van mijn oudere en het nieuwe sporenplan, wat m.i. aardig gelukt is. Het stationsdeel (met aangepaste wisselstraat) blijft hetzelfde, net als het schaduwstation, maar er is nu ook de mogelijkheid om rondjes te rijden. Het enigste waar ik nog niet helemaal zeker over ben is de tegengestelde bochten op het onderste gedeelte direct na de tunnel, wel of niet doen?

De kleuren zijn weer hetzelfde:







Nou laat maar horen wat jullie ervan vinden :D
Re: Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
niemand?
Re: Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
Je kan zoals ik het nu zie rondjes beneden blijven rijden en dat is niet verkeerd. Zoiets heb ik zelf ook in mijn eigen baan.


Ook kan je rangeren zie ik. Probeer je stationsporen trouwens zo lang mogelijk te maken. Volgens mij kan je het nog een halve rails langer maken. Ik zelf heb ik ook 2 van dit soort stationtjes in mijn eigen baan zitten. Gebruik ook een ontkoppelingsrail voor meer rangeer mogelijkheden.

Naar mijn mening ziet het er leuk uit en hou je volgende ruimte over voor scenery.

Re: Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
hallo nils

als je de baan doet bij de foto die rook voor je heeft geplaatst
kun je bij het rode gedeelte naar onder of boven daar kun je denk ik veel meer mee
als je dan bijv deze baan eronder doet kun je via een keerlus ofzoiets naar boven en dan maak je daar een groter station met keerlus en opstelsporen
misschien dat dat wat is
succes
groet robert
Re: Eerste sporenplan, graag wat input
Citaat van: nils op maandag 25 februari 2008, 23:24:39
Het enigste waar ik nog niet helemaal zeker over ben is de tegengestelde bochten op het onderste gedeelte direct na de tunnel, wel of niet doen?

Hoi Nils,

Wat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen? Onbetrouwbare treinenloop of omdat het niet mooi (realistisch) is. De bogen zijn de R5 dus ik verwacht niet dat het tot ontsporingen zal lijden (ook niet bij langere wagons). Dit verwacht ik ook niet bij de ander S-bocht onder het dubbelsporing stationsgedeelte. Wil je dit echter zeker weten zul je dat moeten testen met je materieel.

Je kunt de S-bochten er ook uithalen. Een voorbeeldje is:


Dit is natuurlijk wel afhankelijk van welke rails je tot je beschikking hebt en hoe je de scenery had gepland.

Succes er verder mee! Het is een leuk baanplan en ik ben benieuwd naar de uiteindelijke bouw.

Groeten,

Sjoerd
Re: Eerste sporenplan, graag wat input (update sporenplan!)
Ik twijfelde idd over de bochten vanwege de treinloop, dat het niet zo mooi zou zijn, al heb ik geen R5 bochten om een te kijken hoe het staat.

Ik ga nog eens even kijken wat er nog aan te verbeteren valt, ik ben alleen bang dat ik met het huidige plan nogal weinig mogelijkheden heb qua treinbewegingen.