Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)

Gestart door kiezel maandag 03 september 2007, 15:24:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
In en na de vakantie nog even wat zitten mijmeren over mijn baanontwerp... en besloten om het toch maar helemaal anders te gaan doen!

Het oude ontwerp (klik hier) had teveel nadelen: nogal krap sporenplan, op de vloer, achter schotten waar ik zelf eigenlijk niet goed bij kan, te korte stationssporen, verwarmingsbuizen die in de weg zaten, etc.

Het nieuwe ontwerp vermijdt deze problemen. De baan is (deels) gepland boven het trapgat waardoor het ruimtegebruik beperkt blijft. De lengte is maximaal 4,30 m maar dat is maar een heel smal stukje. Het meeste valt binnen de 3,25 m, diepte varieert van 95 cm tot 2,10 m:

Totaal ontwerp
Onderste niveaus
Niveau met stationssporen

Het laagste niveau ligt op +1 cm (boven het traphek)
Stationssporen liggen op +11 cm
Kopstation en van daaruit bereikbare lokaallijn liggen op +19 resp. +21 cm

Er zit dus aardig wat hoogteverschil in waarbij ik alle hellingen onder de 4% kan houden en zoveel mogelijk stijg in de buitenbocht.

Voor de besturing gaan we waarschijnlijk toch over op de Mobile Station. Sinds kort heb ik zo'n ding in mijn bezit. Het is wel wennen, maar het wordt een stuk makkelijker zonder al die stroomkringen die ik 'vroeger' moest maken. Ik heb twee loks uitgerust met een goedkope TAMS decoder (W-LD-11), ben ik best tevreden over. Nu nog een tweede MS en een 'slave' kabeltje vinden...

Als ondergrond wil ik een houten raamwerk maken en multiplex plaat gebruiken van 3mm dik, is dat wat? Ik lees meestal over 1cm MDF e.d. maar ik hoef er niet op te kunnen zitten...

Oh ja, de spoordichtheid (rails per vierkante cm) is vrij hoog. Dit heb ik bewust gedaan t.b.v. het speelelement voor mij en mijn oudste zoon van 8.

Wat vinden jullie ervan? Tips? Suggesties? Etc.?

Groetjes,
Kiezel
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Kiezel,

Kijk eens HIER, hier word beschreven hoe mijn baan gebouwd wordt.

De onderbouw is van 18mm*68mm (binnenraamwerk) en 18mm*92mm (buitenlatten) met een plaat erop van 5,5 mm hardhout multiplex (bij de Praxis weg).
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Ik heb ook een m-rails baan. Vlak je hellingen wel goed af bij het begin en einde. Dit voorkomt een hoop ellende.

En ik heb om de 1 a 1,5 meter een aansluitpunt voor stroomvoorziening.


Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Leuk ontwerp, blijf de bouw volgen.

Groeten Piwie.
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Heeft er nog iemand nuttige opmerkingen m.b.t. de ondergrond die ik ga gebruiken? Is multiplex van een mm of 3 geschikt als ik dit op een stevig lattenraamwerk zet? Voordeel van het dunne multiplex is dat ik het makkelijker in de juiste helling kan leggen en dat het lekker licht is. En makkelijk te zagen natuurlijk. Extra voordeel is dat ik weer wat mm's speling erbij heb voor de niveaus die onder elkaar door gaan.

Groetjes,
Kiezel
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Hallo Kiezel.
Indien je lattenraamwerk sterk genoeg en je vakken niet te groot dan zou 3 mm wel kunnen maar het is wel erg dun!
Zelf gebruik ik triplex van 7 tot 9 mm, het voordeel is dat dit dik genoeg is om er van alles in en op te bevestigen maar bij 3 mm zal dit soms niet meevallen.
Ook heb ik een 30 cm en 60 cm railspiraal van Noch, hier is de dikte ook 3 mm triplex en alleen door het vastschroeven van de rails is dit stabiel.
Maar het kan dus wel.
Waarom ga je voor 3 mm en niet voor ietsje dikker, geeft vrijwel dezelfde buigmogelijkheden maar is wel veel steviger.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Heel leuk baanontwerp (laatste dan)
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Het moet er toch eens van gaan komen... De daadwerkelijke start van de bouw! Alleen het wasrek moet nog even een ander plekje vinden...

Ik heb me inmiddels laten overtuigen om een dikkere onderplaat te nemen. Ik kom uit op 8mm MDF; een paar kleine stukjes doe ik wat dunner (4mm MDF) vanwege de doorrijhoogte die anders in gevaar komt. E.e.a. monteer ik op een houten raamwerk waarmee ik ook de hoogteverschillen wil regelen.

Nou is mijn vraag, vóórdat we beginnen met de echte bouw...: zijn er nog nuttige op- en aanmerkingen over het baanontwerp? Zodat we dat gelijk nog mee kunnen nemen!

Mijn dank is groot, groetjes,
Kiezel
:)
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Kiezel,

Ik heb zelf ook mijn baan opgebouwd uit 8mm mdf, dit is nog enigzins goed te
handlen. Een voordeel van wat dikker dan 3mm is wanneer je boompjes zonder voetje
hebt, de stam meer lengte heeft in de plaat waardoor hij beter gefixeerd wordt.
Ook verschillende lantaren palen (Viesmann) moet je in de plaat steken, gat meestal
ø6mm min plt dikte 6mm.

Ik weet niet of je ervaring hebt met zagen van mdf, maar wanneer je grote lengtes
moet zagen, een spiraal b.v, doe dat dan niet in de huiskamer of ergens anders in huis.
mdf geeft nogal wat stof.

Het baan ontwerp ziet er leuk en verrassend uit.

Succes met de bouw.

Regards
Leslie
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
We zijn alweer ruim een maand verder. Nog geen concrete bouwactiviteiten ondernomen, wel alvast wat MDF (9mm) gehaald en hout voor het raamwerk.

Langzamerhand veranderen er ook wat dingetjes in het baanplan. Daarom hier even een updateje met het meest recente baanplan:


Klik
voor grotere versie

Het ziet er wat rommelig uit omdat dit alle niveaus bij elkaar zijn en ik de hoogte en stijgings/dalingspercentages er ook in heb staan. Maar de grootste verschillen met het oorspronkelijke baanplan zijn:
- Uitbreiding kopstation met Engelse wissel zodat de rangeermogelijkheden (omloop locs) zijn uitgebreid.
- Uitbreiding lokaal station zodat ook daar meer rangeermogelijkheden zijn (ook ontkoppelrails opgenomen) en het perron iets kon worden vergroot.
- Extra spoortje onderaan om bijvoorbeeld treinen op en van de baan te kunnen zetten resp. halen (dit wordt nog wat langer).

Groetjes,
Kiezel
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Hou er rekening mee dat sommige locs problemen hebben om zachtjes over een engelse wissel dan wel drieweg wissel te rijden.

Ik spreek uit ervaring.

Gr.
Davy
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Kiezel

Een veelbelovend project. Met grote belangstelling zullen we je bouwplan volgen.

Met stoomgroet

Jan
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Als ik vragen mag waarom de keus voor 9mm MDF........en niet voor maranti triplex, als je boven een trapgat gaat werken MDF zakt na verloop van tijd door !! en krijg je weer te maken met een zwaar raamwerk
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
misschien is iets dikker 15mm goed mijn oom heeft dit al jaren boven zijn trappegat !!??
groet robert
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Citaat van: Janus op donderdag 01 november 2007, 02:09:52
Als ik vragen mag waarom de keus voor 9mm MDF........en niet voor maranti triplex, als je boven een trapgat gaat werken MDF zakt na verloop van tijd door !! en krijg je weer te maken met een zwaar raamwerk

Vanwege de hoogteverschillen in de baan gebruik ik geen grote oppervlakken plaat, maar meer een 'open structuur' met verschillende plaatdelen erop. Het raamwerk moet daardoor wel stevig zijn uitgevoerd en ik ben dan minder aangewezen op de stevigheid van het plaatmateriaal.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een 'vaste' baan ga maken en ik ga tijdens het bouwen nog wel wat dingen uitproberen. Misschien haal ik ook nog een plaatje multiplex om het verschil en de voor en nadelen zelf te ondervinden.

Citaat van: Davy op woensdag 31 oktober 2007, 19:26:15
Hou er rekening mee dat sommige locs problemen hebben om zachtjes over een engelse wissel dan wel drieweg wissel te rijden.

Tot nog toe heb ik geen echte problemen gehad met mijn 3weg en Engelse wissels; wel is het belangrijk dat deze echt helemaal goed schoon zijn omdat de stroom soms maar door een enkele puko of door een heel dun randje wielflens moet. De tijd zal het leren...!

Bedankt voor jullie input!
Kiezel
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Citaat van: kiezel op donderdag 01 november 2007, 10:17:45
Citaat van: Janus op donderdag 01 november 2007, 02:09:52
Als ik vragen mag waarom de keus voor 9mm MDF........en niet voor maranti triplex, als je boven een trapgat gaat werken MDF zakt na verloop van tijd door !! en krijg je weer te maken met een zwaar raamwerk

Als je hier een paar aluminium /  stalen hoekprofielen voor gebruikt word het zekerweten sterk genoeg en bespaard veel gewicht.

Bas
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
MDF is geweldig spul......
Maar persoonlijk vindt ik het minder geschikt voor de modelbouw

Te hard,je moet alles voor boren zelfs je rail schroefjes als het nat wordt weet je helemaal niet waar je blijft en als laatste wil je het verven moet je eerst met primer aan de gang anders bladdert de verf er af :(
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
heb hhet voor de helft en mijn oom heeft de hele baan
je hebt helemaal gelijk met het verfen maarja dan maar gronden of gewoon plak weg en groen erop enzo
groet robert
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Mooie baan zeg!!!!

Leuk gemaakt
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails) (update 27 feb)
Yes! :D
Ik heb via Ebay een paar slanke M-rail-wissels en wat rails uit de 3900 serie 'gewonnen'! Voor uitleg zie hier en hier. Als ik ze binnen heb gekregen zal ik er wat foto's en een verslagje bij maken.

In de tussentijd heb ik alvast mijn banenplan aangepast zodat de Modellgleise in het zicht komen te liggen. En ik heb meer stations/perronlengte gerealiseerd door het hoofdstation schuin te leggen zodat ik straks met 6 rijtuigen kan rijden i.p.v. 5.

Alle niveaus bijelkaar:


Klik
voor grotere versie.

Alleen de onderste drie niveaus:


Klik
voor grotere versie.

De slanke M-rail-wisselstraat + boog ligt linksonder in het grijze gedeelte.

Wel veel rails op een klein oppervlak maar ik vind het eigenlijk best een mooi plan zo! 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Joh,
Dat is grappig: ik grote fan van M-rail volg je op de voet. Ik denk laat ik eens even kijken waar je woont. Kunnen we eens iets afspreken als je dat wilt. Wat schetst mijn verbazing: woon jij ook in Nieuwegein. Hahaha.

Lodewijk.

PS: ik heb een heel raar M railtje  waarvan de puko's onderbroken zijn dmv een stukje plastic.
Weet jij waarvoor deze rail dient?

Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
fotootje?
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails) (update 27 feb)
Citaat van: kiezel op woensdag 27 februari 2008, 16:28:16
Yes! :D
Ik heb via Ebay een paar slanke M-rail-wissels en wat rails uit de 3900 serie 'gewonnen'! Voor uitleg zie hier en hier. Als ik ze binnen heb gekregen zal ik er wat foto's en een verslagje bij maken.

Wow, jij hebt ze gewoon wel gevonden en bemachtigd!  Zeker snel foto's zodsra je ze binnen hebt.
Mooi gevarieerd banenplan ook, ben erg benieuwd naar aanleg.
Re: Nieuw baanontwerp Kiezel (M-rails)
Foto's van de Modellgleise (3900 serie) rails staan inmiddels in dit draadje.

Groetjes,
Kiezel :)