Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Driewegkruiswissel

Gestart door Jasperkc zondag 08 november 2020, 10:23:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Driewegkruiswissel
Hallo iedereen,

Ik was vanmorgen even aan het schetsen en toen tekende ik een driewegkruiswissel en ik vroeg mij af of deze combinatie bestaat. Ik heb gezocht op internet, maar niets gevonden.


Driewegkruiswissel
by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr

Groet, Jasper
Re: Driewegkruiswissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Driewegkruiswissel
Driewegwissels komen al nauwelijks voor vanwege de complexiteit, hoe wil je dit ooit klaar spelen?
Re: Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Driewegkruiswissel
Wil je van 1A naar 1B, 2B, 3B.idem van 2A en 3A.?
In C-rail zou je dit zo kunnen maken.

Om de twee kruiswissels in één te brengen krijg je iets wat bijna onmogelijk is.
Als je van 1A naar 1B of 3B kunt en niet naar 2B wilt, vraag ik me af wat daar het voordeel van is.

groetjes
Henk
Re: Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2020

offline
Re: Driewegkruiswissel
Iets wat hier op lijkt heeft in het grootbedrijf wel bestaan en doet dit wellicht nog. Ik denk met name aan Amsterdam CS waar zich 3 sporen tussen de perrons bevinden. De bedoeling was dat als uit het westen ( 1B in het plaatje ) een stoomtrein kwam de lok voor het wissel stopte en direct werd afgekoppeld. Vervolgens reed die via spoor 2A verder naar het Oostelijk Eiland om daar gedraaid te worden en via spoor 2A en 2B naar het eind van zijn trein te rijden. Daar was ook weer een wisselverbinding om terug te keren naar spoor 1B en aan te koppelen aan zijn trein om weer westwaarts te vertrekken.
Treinen uit het oosten volgden het patroon omgekeerd, de loks draaiden dan op het Westelijk Eiland. Vanaf de sporen 3A en 3B  was het patroon gespiegeld. Als je in het plaatje de 2 driewegwissels vervangt door een engels wissel kun je dit patroon naspelen. Eind 19e eeuw was dit patroon een toppunt van efficiency, geen gerangeer met hele treinen zoals noodzakelijk bij kopstations in andere grote steden. En rangeerders e.d. waren er natuurlijk genoeg.
A propos, Amsterdam CS is 80 jaar een soort dubbel kopstation geweest, van oost naar west doorrijden was behalve voor goederentreinen absoluut buiten de orde. Pas in de jaren 1960 reden er getrokken treinen door van Maastricht via Amsterdam CS naar Zandvoort, destijds iets revolutioneer.
Re: Driewegkruiswissel
Seinwezen
gast

Re: Driewegkruiswissel
In Amsterdam is het zo gedaan:


Bron Sporenplan.nl

Groeten Sander
Re: Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Driewegkruiswissel
Maar in Amsterdam CS heb je het over een echt kruiswissel, met op twee kanten een engelsman, zoals een ontwerp dat MadMenno hier jaren geleden toonde. Z'n hosenträger knutselwerk kwam in de 3railwiki, als Zelfbouw Kruiswissel of Hosenträger in K-rail.

Wat in de 3railwiki bespreking ontbreekt, is die ene stap verder met 2 engelsmannen in plaats van 2 wissels.
En de link erheen: Zelfbouw Hosenträger met Engelse wissels [21-12-09]
(Jammer dat z'n foto's tegenwoordig in een foto-emmer met reklame zitten).

Vanaf Zelfbouw dubbele kruisoverloopwissel Marklin k-rail uit 4x 2271 + 1x 2259 (dinsdag 07 april 2009, reactie #69) gaat z'n draadje over de toevoeging van 2 engelsmannen. Het stuk ervoor is wel in de 3railwiki op genomen, het stuk vanaf hier niet.


Re: Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Driewegkruiswissel
Dit zou ik wel willen maken in model. Gewoon voor de fun!
Groet, Jasper!
Re: Driewegkruiswissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Driewegkruiswissel
Nou, wat let je?
Re: Driewegkruiswissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Driewegkruiswissel
b.v. 4x 2275+1x 2259 in het midden?