Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe trein hapert

Gestart door emiel vrijdag 06 november 2020, 20:34:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe trein hapert
emiel
gast

Nieuwe trein hapert
Vandaag een nieuwe starter set gekocht
Wat rails neergelegd om te proberen.

Echter de trein valt af en toe stil
Het is een trein met geluiden.

De rails zitten goed in mekaar

Hoe kan dit??
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Vieze rails misschien ?
Even de rails schoonmaken met alcohol dan rijd het denkelijk beter.

Groet Michel
Re: Nieuwe trein hapert
Net ff schoongemaakt
En idd waren heel vies
Morgen op advies van Ronald een railgum halen
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Dan was het blijkbaar toch geen nieuwe set. In de 3rail wiki staat een artikel Rails reinigen, misschien heb je daar nog wat aan.

Nu de rails niet nieuw bljkt te zijn, geldt dat misschien ook voor de trein, misschien kan die ook wel wat onderhoud gebruiken. Om te beginnen kun je eens kijken of er stof onder zit, dat kan namelijk ook nog wel eens tot stilvallen leiden.
Re: Nieuwe trein hapert
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Rails uit de fabriek zijn vaak wat vettig. Dat zie je snel terug op schoonmaakdoeken en dergelijke.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe trein hapert
hoi,

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 07 november 2020, 12:34:03
Dan was het blijkbaar toch geen nieuwe set. .....   .....

Nu de rails niet nieuw bljkt te zijn, geldt dat misschien ook voor de trein, misschien kan die ook wel wat onderhoud gebruiken.  ....

Je weet niet hoe lang de set bij Märklin en de importeur in het magazijn heeft gestaan. En hoe lang de winkelier het al in de stelling heeft. Sommige zaken zijn echt winkeldochters waarvan de omloopsnelheid echt niet hoog is. Om maar zo te stellen dat de set niet nieuw is gaat dan te ver.

Citaat van: Laurent op zaterdag 07 november 2020, 15:31:49
Rails uit de fabriek zijn vaak wat vettig. Dat zie je snel terug op schoonmaakdoeken en dergelijke.

Inderdaad. Dat is vaak ook nog het geval. Dat zie je ook bij Roco en andere merken.  Even eerst schoonmaken is altijd goed.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Railgum is niet goed voor C-rails laat namelijk krassen achter.
Dus ga je gummen blijf je gummen.
Het is beter om gewoon een katoenen doek te gebruiken,niks voor niks gebruikt Marklin viltjes bij reinigingswagentjes.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 november 2020, 19:31:52
Railgum is niet goed voor C-rails laat namelijk krassen achter. Dus ga je gummen blijf je gummen.

Onzin. Het maakt niet zo veel uit. Veel mensen gebruiken een railgum al jaren.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe trein hapert
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe trein hapert
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 november 2020, 19:31:52

Railgum is niet goed voor C-rails laat namelijk krassen achter.


Alle grote merken hebben een railgum in het assortiment.......

Piko 55281
Tillig 8974
Roco 10915
Fleischmann 6595
Peco PL-41
Woodland Scenics TT4575

.... dus Mark......  ;)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe trein hapert
hoi,

Boven wat Ben aangeeft ...

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 07 november 2020, 19:31:52
Railgum is niet goed voor C-rails laat namelijk krassen achter. Dus ga je gummen blijf je gummen.

Lux heeft zelfs een slijpmachine en ook voor de puko's een speciale wagen MLR-1 Mittelleiterreiniger. Er zijn veel mensen hier op het forum die van dit soort wagens op de baan hebben staan. Goed, dan zou ik mijn twijfels hebben met een slijpwagen voor de rails als je een railgum al slecht vindt.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe trein hapert
En eventueel ook de wielen nog even schoonmaken, wil ook nog wel eens helpen.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe trein hapert
 @citaat van divese reacties......

Mark heeft wel gewoon gelijk anders! Als je gaat schuren over eender welk materiaal laat het altijd krasjes na en die lopen dan uiteraard ook weer eerder vol met aanslag op de rails. Dus geldt dit niet alleen voor C rails, maar voor alle rails.

Het zal de hoofdreden zijn dat Marklin geen railgum in het assortiment heeft.

Echter, gebruik van een railgum is gemakkelijk, doeltreffend, maar eens begonnen zul je het vaker toe moeten blijven passen dan wanneer je de rails echt poetst.

Noot: ik gebruik ook een railgum hoor.....
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe trein hapert
 @citaat Märklin / Trix heeft zelf ook iets van een borstel in de aanbieding: 66602 Trix H0 Locomotive Wheel Cleaning Brush. Voor het schoonmaken van de wielen. Volgens de beschrijving ook te gebruiken voor het schoonmaken rails. Als dat geen krassen geeft  :) Mocht het echt een probleem zijn dan hadden ze deze ook uit het programma gehaald.  ;)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe trein hapert
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe trein hapert
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 10 november 2020, 12:54:19

Echter, gebruik van een railgum is gemakkelijk, doeltreffend, maar eens begonnen zul je het vaker toe moeten blijven passen dan wanneer je de rails echt poetst.


Wat je er af gumt is behalve vuil ook het oxidelaagje. Dat wordt veroorzaakt door voornamelijk vingertjes en stof en vuil in combinatie met heersende luchtvochtigheid. Als je na het gummen de rail "behandelt" met ATF of contactspray hoef je lange tijd niet meer te gummen.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 10 november 2020, 13:33:17
Als je na het gummen de rail "behandelt" met ATF of contactspray hoef je lange tijd niet meer te gummen.

Dit is ook bij mij het ideale recept gebleken. Vooral met het (zeer zeer spaarzaam) aanbrengen van ATF heb ik vanaf het moment dat deze tip op het forum verscheen (volgens mij was die ook van jou, Ben) tot op de dag van vandaag heel goede ervaring. Een echte aanrader deze methode.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Interessant ... maar kan me iemand uitleggen wat ATF precies is en waar dat te krijgen is? Contactpray is me wel bekend.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe trein hapert
 @citaat: kijk eens in dit draadje: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? een groot draadje met veel antwoorden op vragen.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe trein hapert
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Ik heb recentelijk mijn K-rails met een katoenen doek en alcohol schoon gemaakt.
De wielen van de lok met een wattenstaafje en alcohol.
Daarna reed de lok soepel over de rails.

ATF heb ik op de reservebank staan.

Het railgum heb ik ook maar gebruikt voor M-rails wat ik eind vorige eeuw de deur heb uit gedaan.
Re: Nieuwe trein hapert
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe trein hapert
 @citaat Da's allemaal maar voor eventjes. Heb je een poosje niet gereden op je K-rails kun je weer opnieuw beginnen: poetsen, poetsen, poetsen...... ;)
Re: Nieuwe trein hapert
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe trein hapert
Herken ik van M Rail, maar absoluut niet van mijn C Rails.