Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

voorzijde diesel- en E locs

Gestart door Tjoekedoris donderdag 05 november 2020, 21:17:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voorzijde diesel- en E locs
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
voorzijde diesel- en E locs
Wie kan me vertellen wat de voor- of achterkant van een diesel- of E loc is?

De meesten hebben 2 draaistellen, 1 met de sleper en 1 met de motor.
Doe je de sleper voor, dan heb je een duwlocomotief, en doe je die achter dan heb je een treklocomotief.
Een treklocomotief lijkt me beter bij wissels e.d., maar is voor conventionele banen niet handig, want dan
komt de sleper later op het stroomloos geschakeld baandeel aan.
Dan staat de loc er al een stuk op, maar bij de sleper aan de voorzijde stopt de loc meteen.
Voor digitale banen geldt dit niet, vanwege de bezetmelding.
Op de locomotief kan ik het niet zien.
De beide fronten zijn nagenoeg gelijk en hebben allebei rode- dan wel witte leds afhankelijk van de rijrichting.
Wie heeft het antwoord?
Re: voorzijde diesel- en E locs
Nooit echt op gelet, maar op de meeste E- en D loks staat een "1" en een "2" op de machinistcabine, waarbij de sleper volgens mij aan de "1" zijde zit.
Re: voorzijde diesel- en E locs
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: voorzijde diesel- en E locs
Bij E- en D-locs is cabine 1 de voorzijde.
Vroeger ook aangegeven met "H" (hinter) en "V".  (vorne)

Bij Marklin is de sleperzijde "voor".
Aan die zijde hoort de witte verlichting door een grijze draad te worden gevoed.
(Vanaf ca 1990-1995)

Mvg. Marcel
Re: voorzijde diesel- en E locs
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: voorzijde diesel- en E locs
Citaat van: Leo Koolmees op donderdag 05 november 2020, 21:36:51
Nooit echt op gelet, maar op de meeste E- en D loks staat een "1" en een "2" op de machinistcabine, waarbij de sleper volgens mij aan de "1" zijde zit.

Ik heb daar eens naar gekeken en bij de meeste locomotieven is dat inderdaad zo.
Maar toch ook weer niet bij alle locomotieven.
Mijn V216 bijvoorbeeld heeft de 1 bij de motor zijde en de 2 bij de sleper zijde.
Je zou zeggen ....dan draai je de kap 180 graden, maar dat gaat niet want het schroefje zit asymmetrisch.
De regel dat zijde 1 vooraan is en de sleper heeft gaat niet altijd op.

Maar meestal zet ik zelf altijd de loc met de sleper aan de voorzijde, omdat ik dat voorheen bij mijn conventionele baan ook al deed
ivm. de stopsectie, zoals reeds eerder vermeld.

Ik kwam erachter bij het meten van de snelheid op de rollenbank van KPF Zeller.
Daar moet je de loc met de motor en het slipbandje op de meetrol positioneren en dan wil ik de lok in de vooruit stand meten.
Soms moet ik daarvoor de meetrol omdraaien en kwam ik erachter dat ik niet weet wat nou voor- of achteruit is.

Voor mezelf ga ik nu consequent de sleper zijde als vooruit hanteren. Dat ligt ook het meest voor de hand.
Re: voorzijde diesel- en E locs
De voorkant van een lok is de kant die voorop rijdt als de lok vooruit rijdt op je centrale...... ;)

Gr, Ben.
Re: voorzijde diesel- en E locs
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: voorzijde diesel- en E locs
Behalve als het een lok is met een 6080 decoder (marklin's 36xx nr). Die kennen geen absolute richting, met als resultaat dat de centrale en de lok twee verschillende richtingen aan kan geven.

Er is natuurlijk wel weer één uitzondering, 3611. Dat moet maar onder het credo; "de uitzondering die de regel bevestigt".

Achtergrond: de 6080 decoders begrijpen alleen het originele motorola formaat, dat geen absolute richting kent. Zet deze decoders 2 minuten stroomloos en ze rijden de default richting op, zonder dat de centrale daar weet van heeft. Een 1K5 weerstand werd door marklin bij de K83 geleverd, om dit alzheimer effect te omzeilen. De weerstand was groot genoeg om de lok stande te houden, maar liet genoeg stroom door om de decoder aan de gang te houden.

Jan-Peter