Citaat van: Leo Koolmees op donderdag 05 november 2020, 21:36:51
Nooit echt op gelet, maar op de meeste E- en D loks staat een "1" en een "2" op de machinistcabine, waarbij de sleper volgens mij aan de "1" zijde zit.
Ik heb daar eens naar gekeken en bij de meeste locomotieven is dat inderdaad zo.
Maar toch ook weer niet bij alle locomotieven.
Mijn V216 bijvoorbeeld heeft de 1 bij de motor zijde en de 2 bij de sleper zijde.
Je zou zeggen ....dan draai je de kap 180 graden, maar dat gaat niet want het schroefje zit asymmetrisch.
De regel dat zijde 1 vooraan is en de sleper heeft gaat niet altijd op.
Maar meestal zet ik zelf altijd de loc met de sleper aan de voorzijde, omdat ik dat voorheen bij mijn conventionele baan ook al deed
ivm. de stopsectie, zoals reeds eerder vermeld.
Ik kwam erachter bij het meten van de snelheid op de rollenbank van KPF Zeller.
Daar moet je de loc met de motor en het slipbandje op de meetrol positioneren en dan wil ik de lok in de vooruit stand meten.
Soms moet ik daarvoor de meetrol omdraaien en kwam ik erachter dat ik niet weet wat nou voor- of achteruit is.
Voor mezelf ga ik nu consequent de sleper zijde als vooruit hanteren. Dat ligt ook het meest voor de hand.