Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voorbereiden digitaal rijden

Gestart door Giro dinsdag 03 november 2020, 12:32:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorbereiden digitaal rijden
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Voorbereiden digitaal rijden
Hoi Mede spoorders,


Ik heb al mijn loc's omgebouwd naar digitaal en nu is mijn baan aan de beurt.
Ik rijd met het oh zo mooie M-rails gelukkig dat smaken verschillen en wil alles aansturen met de MS2. De baan welke ik nu heb leggen loopt niet lekker, te veel bochten en ik wil het opnieuw gaan opzetten.
Nu wil ik een nieuwe baan gaan opzetten met Winrail. Hier wil ik gelijk rekening gaan houden om mijn wissels te gaan digitaliseren en blokken te gaan maken om veel later via de PC te gaan aansturen (kan ik ook een beetje sparen). De schakel/contact rails wil ik ook zelf maken dit heb ik ook gevonden op deze site.
Wat moet ik allemaal aanschaffen om mijn wissels te digitaliseren ik weet decoders, maar welke en ik lees iets van relais. Daar ik niet echt technisch ben doe ik iets maar het echte waarom???

Ik heb wat rond gekeken in de Wiki maar daar komt zo veel naar boven dat ik door het bomen het bos niet meer zie.

Ik hoor graag Robert.
Re: Voorbereiden digitaal rijden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Voorbereiden digitaal rijden
Voor het digitaliseren van M-railwissels heb je M83/K83 decoders of gelijkwaardige van andere leveranciers nodig.
Daarmee is dat deel compleet.

Wanneer je nog seinen gebruikt van de type 70xx, 7188 en 72xx dan gebruik je daarvoor ook de M83 decoder.
Gebruik je de Hobbyseinen/Startup-serie dan heb je daar een M84 decoder voor nodig. Deze schakelt dan zowel het sein als de stopsectie.
Wannneer je profi-seinen van Märklin gaat gebruiken, dan zit daar al een decoder ingebouwd.

Hierbij ga ik er van uit dat je nog steeds "harde" (stoomloze) stopsecties inbouwt.

Waneer je wilt automatiseren en met de PC wilt gaan rijden, dan heb je een detectiesysteem nodig. Er zijn beschrijvingen op onze wiki en het internet te vinden om contactrails te maken van M-rail. Dat is bewerkelijk. In dat geval schakel je tegen massa en gebruik je de terugmelders van het type 60881 AC (en indien nodig 60883 Link).
Je kunt bij m-rail ook kiezen voor stroomdetectie door gebruik te maken van de 60882 DC decoder. Deze plaats je tussen de centrale (rode bus) en de middenleider van de meldsectie. Dit is een gelijksoortig systeem als bij gelijkstroombanen.
Alternatieven die achteraf gemakkelijker zijn in te bouwen / aan te brengen zijn:
- reedcontacten (met natuurlijk ook magneten aan het materieel);
- infra-roodmelders.
Deze kunnen aan standaard s88-decoders worden gehangen.

Ben je een zelfbouwer op elektronica gebied, dan zijn er diverse opties om melders en decoders zelf in elkaar te zetten. Dit zijn echter vaak alleen DCC-types.
Voor nu is dat even te specifiek.

John (VT601)


Re: Voorbereiden digitaal rijden
Hoi,

Weer zo'n mooie spraakverwarring die hier op het forum veel gemaakt wordt. Je bent niet de eerste die zo'n "foutje" maakt:

Citaat van: Giro op dinsdag 03 november 2020, 12:32:20
Ik heb al mijn loc's omgebouwd naar digitaal en nu is mijn baan aan de beurt. Ik rijd met het oh zo mooie M-rails gelukkig dat smaken verschillen en wil alles aansturen met de MS2.

Dan rijd je nu digitaal. Je kan gewoon met je Mobile Station 2 (MS2) al digitaal rijden. In basis is digitaal rijden niet meer dan op een iets andere manier het aansturen van je treintjes op de baan. Niet door de spanning te verlagen zoals met een trafo maar met een decoder en een centrale. De centrale geeft dan commando's aan de decoder in het treintje wat te doen. Eventueel kan je dan ook je wissels en seinen digitaal aansturen.

Citaat van: Giro op dinsdag 03 november 2020, 12:32:20
Hier wil ik gelijk rekening gaan houden om mijn wissels te gaan digitaliseren en blokken te gaan maken om veel later via de PC te gaan aansturen (kan ik ook een beetje sparen).

Dit zijn de voorbereidingen voor een volgende stap: Het automatiseren van je baan. Dat is een paar stappen verder dan digitaal rijden. Het is het automatisch laten rijden van je treintjes.

Citaat van: Giro op dinsdag 03 november 2020, 12:32:20
Daar ik niet echt technisch ben doe ik iets maar het echte waarom???

Lezen en lezen ... Marklin heeft een hele serie over bijvoorbeeld de CS3: Centraal Station 3 informatie. Daar staat wel veel dingen in over het CS3 maar ook basis informatie over "blokken" en wisselaansturing e.d. Je kan ook eens kijken of je iemand zo gek vindt die je het een en ander rechtstreeks in persoon kan uitleggen.

Groet Ronald.
Re: Voorbereiden digitaal rijden
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Voorbereiden digitaal rijden
Misschien ten overvloedde nog een tip:
Haal de ontstoringscondensatortjes uit je m-aansluitrails!
Groet,
Jan
Re: Voorbereiden digitaal rijden
Hoi Robert,
Hoewel niet specifiek voor M-rails, maar misschien heb je hier iets aan:
Digitaal modelspoor voor beginners