Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vervanger voor SK 800 N

Gestart door ROMiJo dinsdag 03 november 2020, 20:08:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2010

offline
Vervanger voor SK 800 N
Hallo,
Mijn vader was ook liefhebber van modeltreinen en heeft eind jaren 50 (denk ik) een SK 800 N aangeschaft (zie afbeelding). Die loc was echter in hele slechte staat: zinkpest en een afgebroken windleiplaat. Ik vind het echter een hele mooie locomotief en zou graag een actuelere, digitale versie hiervan willen hebben. Ik begrijp dat de SK 800 N een BR 06 is (?) en als ik dan op internet zoek vind ik onder andere een 'Brawa BR06 001 DRG, Art. nr. 0631'. Maar misschien is er meer onder de horizon? Als jullie ideeën en/of adviezen hebben lees ik die graag!

Bij voorbaat dank,
Rob.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 03 november 2020, 20:08:32
(zie afbeelding)
Die afbeelding ontbreekt aan jouw verhaal ;)
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
 @citaat Bedankt en gecorrigeerd :thumbup:
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
Een 2C2 lok met luchtgeleiding? Dan kom je redelijk rap bij de 37051 (of 37050, 37052, 39058, of ouder 33911,37911 ), een BR05.

(Plaatje van marklin.de)

Jan-Peter.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2020

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 03 november 2020, 20:08:32
zinkpest en een afgebroken windleiplaat.

Hallo

Dat is geen zinkpest, maar corrosie.
Vooral de tenders van de wat oudere modellen zijn hier gevoelig voor. Deze hebben een opbouw van een magnesiumlegering.
Heb er al tientallen gerestaureerd, en zelfs de jouwe is nog te redden. O:-D
Heb er nu ook weer twee op mijn werktafel liggen die er niet al te best aan toe waren.
En ook deze loks zijn gewoon te digitaliseren. Er kan zelfs rook in als het moet.

Bart
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
@citaat @citaat & @citaat

@Jan-Peter, Dat is zeker een mooie loc die ik op mijn zoektocht ook was tegen gekomen :thumbup: Voorlopig een goede tweede, maar ik blijf nog verder kijken naar 'het origineel'.

@Bart, Dank voor de info en je weet er weer prachtige exemplaren van te maken :thumbup: Reden ze in het grootbedrijf ook in al die kleuren rond? Helaas heb ik deze loc niet meer in mijn bezit (heeft via Marktplaats een nieuwe eigenaar gevonden).

Mvrgr,
Rob.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
Hoi Lezers,
Met geduld en een beetje telepathie van Märklin kan ik mijn zoektocht en dit topic nu afsluiten ;)
Er gaat een grote wens in vervulling met het Insidermodel 2022 :thumbup:

Groet,
Rob.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
@citaat die heeft wel een as meer dan je voorbeeld.
Wat dacht je van een analoge 3089, 3094 of 3391?
Of één van de delta opvolgers daarvan bv de 3489, 33911.
Rijden prima, lijken meer op je SK800N en zijn goed te digitaliseren.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie :thumbup: En ik heb je voorstellen even omgezet in plaatjes (zie hieronder) om er gelijk beeld bij te hebben.

Zonder meer mooie modellen, maar ondanks dat het aantal assen klopt met de SK800N geven ze mij niet direct het 'aha gevoel' dat ik de juiste vervanger heb gevonden. Ongetwijfeld veroorzaakt omdat smaken (en historische kennis) verschillen...

Wat ik op internet heb kunnen vinden over de SK800N is dat als voorbeeld voor dit model de BR06 heeft gediend. Maar geen exacte kopie dus, omdat één as ontbreekt. Toen ik het plaatje van de Insiderloc zag was ik eigenlijk direct verkocht: vorm en uiterlijk lijken bijna 1-op-1 op de SK800N. Voorbeeld is iets opvallends als de 'striping' aan de voorzijde die recht is en aan de voorzijde geen duik naar beneden maakt zoals bij de BR03-modellen. Daarnaast heeft dit Insider model 'dynamische rookontwikkeling' en dat wil ik ook op de baan hebben :D :-)

Gr,
Rob.
Re: Vervanger voor SK 800 N
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vervanger voor SK 800 N
Ik heb een paar van dit type locomotieven: 3094, 37911 en 37914.
Zonder de metalen kap is het geluid van de motor en de aandrijving relatief "stil".  Maar van zodra de kap erop gaat is dat geluid bovenmatig.  Sommigen hebben het geluid gedempt met bepaalde materialen, of hebben dat geprobeerd.

Willy