Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verschil zwarte en grijze MS2

Gestart door mardo dinsdag 03 november 2020, 13:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2020

offline
Verschil zwarte en grijze MS2
Beste forumleden,
Ik heb een MS1, echter ik wil graag met 2 controllers gaan rijden en zit te kijken naar een (tweedehands) MS2. Met name op catawiki worden deze veel aangeboden. Nu vraag ik me af of ik voor de grijze of de zwarte moet gaan (60653 of 60657). Ziet hier verschil tussen? Ik wil hem ook laten updaten naar de nieuwe versie zodat ik alle geluiden kan laten afspelen. Volgens Marklin kan de update voor beide varianten. https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Nieuwe_functies_voor_Mobile_Station_2.pdf

Dus concreet, zit er verschil tussen de grijze en de zwarte MS2? Ik maakt de trafo nog uit? Bij de oudere is dit vaak een los blok, bij de nieuwe een netadapter.

Bedankt en groet!
Mardo
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Er zit geen verschil tussen.  Alleen het kleurtje is anders. Dat bij de nieuwe een netadapter zit is een interpretatie van (nieuwe) EU-wetgeving. Kwa vermogen weet ik zo niet. Dat zal je even zelf moeten kijken. Staat op de voedingen.

Groet Ronald.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Dank voor je snelle reactie Ronald,
Trafovermogen kijk ik inderdaad naar. Met name bij de grijze wordt nog wel eens (de oudere?) 60VA trafo aangeboden. Bij de netadapter bijna altijd de 36VA variant.

Groet
Mardo
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Even opletten :
Ms1 en ms2 kunnen niet ( of heb ik het mis?) Op dezelfde gleisbox!

Jan
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Klopt MS1 en MS2 kunnen niet op dezelfde gleisbox
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Wil je de MS1 en MS2 samen gebruiken kan dat alleen via een CS2/3 dure optie ;)
Verschil tussen de oude voeding 60va 16v~ en de nieuwe 36va 19v= verder heeft de MS1 maar 9 functies waar de MS2 er tot 32 heeft.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Ok dank voor jullie reacties, ik dacht ms1 en ms2 samen te gebruiken via 60145 maar dan heb je dus ook een cs2 nodig. Dat gaat hem niet worden. Kan ik beter 2 x een ms2 kopen als ik met   2 Controllers wil rijden.

Dank voor jullie reacties.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
 @citaat

Citaat van: mardo op dinsdag 03 november 2020, 21:26:40
Kan ik beter 2 x een ms2 kopen als ik met   2

Jep, dat is beter.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Een set van een MS 2 compleet met aansluitbox en voeding wordt vaak genoeg online te koop aangeboden en kost dan iets in de orde van € 100. Hier in het forum komt er ook af en toe wel eentje voorbij. Zo'n setje komt dan uit een startset. Een particulier houdt de trein zelf, een handelaar biedt ook de trein en de rails afzonderlijk te koop aan.

Als je twee van die sets koopt, heb je een overbodige aansluitbox en voeding want de beide MS 2's moet je in dezelfde aansluitbox prikken. Die losse voeding kun je nog wel voor iets anders gebruiken maar die aansluitbox heb je niets aan. Om diezelfde reden zal een verkoper zelden een losse MS 2 uit een startset verkopen, dan blijft hij immers ook zitten met een heel slecht verkoopbare aansluitbox.

Misschien heb je op een beurs meer kans dan online - dan kun je er bij een handelaar immers gewoon naar vragen - maar ja, beurzen zijn er voorlopig niet.

Af en toe zit er een grote startset in het Märklin programma met een aansluitbox, voeding en twee MS 2's (en twee treinen). Tot voor kort was er bijvoorbeeld de Digitale startset "tijdperk IV". De treinen uit die set heb ik vaak genoeg los te koop zien staan. Ik richt me op tijdperk III, anders had ik ze misschien al wel gekocht. Een handelaar die zo'n set in delen verkoopt, heeft ook een losse MS 2 dan wel een set met twee MS 2's in de aanbieding. Dat is waarschijnlijk je beste kans.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Nog een vraagje over MS2 : ik heb een grijze MS 60653 (voor 10/11 locs), een grijze Gleisbox en een grijze 32 VA trafo, dat werkt(e) allemaal prima.

Na vervanging van alleen de grijze MS 60653 door een zwarte MS 60653 (voor 40 locs) blijkt dat sommige locs na uit/inschakelen van de "hoofdstroom" van de trafo niet de functies "onthouden" hebben waarop ze ingesteld stonden bij het uitschakelen. Dat gebeurt niet na het uit/inschakelen van de stopknop van de zwarte MS, maar dus alleen na het uit/inschakelen van de spanning van de trafo.
Bijvoorbeeld : F0 'lampjes aan' is ingeschakeld bij uitzetten van de hoofdstroom, na weer inschakelen van de hoofdstroom brandt het lampje, maar wanneer je dan de loc wilt laten rijden gaan de lampjes uit (evenals de betreffende aanduiding op de MS) en vertrekt de loc in tegengestelde richting. 
Hoe kan dat ? Moet ik toch ook een zwarte Gleisbox ? De dealer zei dat dat niet nodig was en heeft geen verklaring hoe de ingestelde functies kunnen "omdraaien".
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.


Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Het aantal locs wordt bepaald door de versie van de software in je mobile station.  Blijkbaar heb je in de grijze nog de oude versie (3.55?).

Het is belangrijk dat ze alle 3 up to date zijn, dus beide Mobile stations en je railbox.  De railbox kun je updaten vanuit je mobile station (de zwarte).  Dat zou je problemen al op kunnen lossen.  Je zou ook even een reset kunnen proberen, dat zit ergens in het menu.  Een mix van oude en nieuwe firmware zou ook nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Normaal gesproken kun je ook de ene Mobile station updaten met de andere.  Het is echter zo dat het Mobile station met het hoogste serienummer de andere update.  In jouw geval heeft de grijze waarschijnlijk een hoger serienummer dan de zwarte, en gaat dat dus niet werken.  Je zult dus even met je grijze mobile station bij iemand langs moeten met een Central station 2/3. 
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
CiteerHet is echter zo dat het Mobile station met het hoogste serienummer de andere update.

Volgens mij is dat niet zo. De MS met het laagste serienummer is de Master, de nieuwere (dus de zwarte) heeft een hoger serienummer en wordt de Slave.
Dan werkt op beide alleen de loklijst van de Master.

Update kan zowel van nieuwer naar ouder. Van belang is de juiste update te kiezen. (Actueel is 3.112 voor de MS en 1.47 voor de GB).

Dat functies niet onthouden worden op de MS (en CS) na opnieuw inschakelen, heeft te maken met de noodzaak om eerst een commando te sturen vanaf het bedieningsapparaat naar de decoder. Het apparaat kan namelijk niet de instelling van de decoder uitlezen, tenzij het een MFX-decoder is.

John (VT6010
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Ik heb het zojuist even gechecked, maar bij mij heeft de grijze toch echt een hoger serienummer, en dit is naar ik begrepen heb altijd het geval.

Maar je zou dus wel even kunnen proberen de grijze ook te updaten naar 3.112.  Het aanschaffen van een nieuwe gleisbox is niet nodig.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Dank voor alle reacties....
Nadere info :
-ik gebruik slechts 1 MS, ik hoef er geen 2. 
-enkel de grijze MS 60653 (met 10 locplaatsen) heb ik vervangen door een zwarte 60653 (met 40 locplaatsen), bij aankoop van de zwarte MS (maart 2020) is deze in de winkel met een CS geüpdated, het versienr. is V3.55 , het serienr. is 112.198, aanschaf van een zwarte Gleisbox was niet nodig, de (oude) grijze Gleisbox zou bij aansluiten van de zwarte MS "automatisch" worden geüpdated, het versienr. is GB 1.41.
-ik rij uitsluitend met Märklin MFX-locs, die zich alle automatisch aanmelden, wel verander ik de locadressen, dan zijn dan meteen de fysieke nummers van de loks.
Het probleem blijft bestaan, na uit- en weer inschakelen van de trafo-stroom blijken de locfuncties niet "onthouden" , van sommige MFX locs wel, van andere MFX locs niet, een verband is niet te vinden.... En : bij in-/uitschakelen van enkel de stop-knop van de MS onstaat dit probleem niet, de functies zijn dan ongewijzigd.
Nog andere oorzaken te noemen ? Of oplossingen ?
Met dank alvast !
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Er hangt me iets van bij dat MFX loks geen adressen kennen omdat de MFX centrale aan hem elke een soort van adres toekent, adressen zoals wij die kennen horen bij het DCC en Motorola systeem.

Dus denk ik dat de MS gewoon doet wat hij moet doen, elke keer bij aanmelden geeft hij weer een "soort van adres"

Ik snap overigens niet erg het willen wijzigen "in de loknummers", je hebt toch ook gewoon de plaatjes?

Groet, Anne W
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Zowel de grijze als de zwarte zijn te updaten naar het hoogste nivo. Ik heb de grijze en deze een maand terug laten updaten via een cs3 naar software versie 3.112. Dat is nu de hoogste versie, dus ik zou dat doen. Hopelijk lost dat jouw probleem op. Versie 3.112 is hoger dan 3.55. Dat vond ik een beetje vreemde nummering maar kennelijk heeft Marklin hier zo voor gekozen.

Ook de grijze die ik heb kan nu 40 loks aan en 32 functies per lok.
In het laatste Marklin magazine  staat ook een artikel over de ms2 en hoe te updaten Ik wil hier wel foto's van maken en delen.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Citaat van: mardo op zaterdag 09 januari 2021, 10:43:10
Versie 3.112 is hoger dan 3.55. Dat vond ik een beetje vreemde nummering maar kennelijk heeft Marklin hier zo voor gekozen.
112 is toch hoger dan 55 ;)

Als het 3.1.12 en 3.5.5 zou zijn, had je gelijk gehad.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Hoi
Even op een rij: De grijze en zwarte MS2 zijn exact het zelfde mits ze over de laatste update beschikken.
Na een update van de MS MOET de gleisbox op de bijbehorende versie worden ge-update.
De oudste MS (laagste serienummer) is altijd de Master.
Loks moeten altijd bij de master ingevoerd worden. Loks die bij de slave zijn ingevoerd reageren bij 2 aangesloten MS en op de gleisbox niet op de slave  maar alleen op de master.
Omdat de mfx loks geen eigen (mfx) adres hebben maar er bij een nieuwe opstart (stekker in het stopcontact) een nieuw adres toegewezen.
De MS scant bij opstart vanaf (geheugen)plaats 1 de aanwezige locomotieven. Zet daarom de loks met een oude (dipsschakelaar) C80-90 decoder vooraan in het menu. De MS weet dan dat hij die adressen niet moet vergeven aan de mfx loks.
Ook wisselen tussen de gebruikte MS en geeft vaak problemen; de opgeslagen gegevens van de lok moeten in iedere MS hetzelfde zijn.
Bij mij heeft iedere lok een lokkaart zodat ik bij wisseling van MS altijd dezelfde gegevens inbreng.
Rij al jaren met 4 x MS2 en 60122
digibert
 
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 09 januari 2021, 12:55:41
Citaat van: mardo op zaterdag 09 januari 2021, 10:43:10
Versie 3.112 is hoger dan 3.55. Dat vond ik een beetje vreemde nummering maar kennelijk heeft Marklin hier zo voor gekozen.
112 is toch hoger dan 55 ;)

Als het 3.1.12 en 3.5.5 zou zijn, had je gelijk gehad.

Oh echt? Is 112 hoger dan 55? Ja dat snap ik ook wel..
maar softwareversies die ik gewend ben gebruiken deze notatie zo niet. Precies zoals je aangeeft. En aangezien Rens een probleem heeft wat we willen helpen oplossen en hij met versie 3.55 werkt stel ik voor eerst te upgraden naar 3.112. En wellicht dacht hij ook net als ik ( en andere die ik spreek) dat 3.55 hoger is dan 3.112.

Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Dank Digibert, ik wist niet dat er een device was waarmee je nog extra MS2 kon aansluiten.
Heb het even opgezocht en zie dat je met 1 60122 5 x een MS2 kan aansluiten. Goed voor mij om te weten.

Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Toch nog maar iets bijdragen aan dit interessante topic. Ik ben zeker geen expert v.w.b. MS2. Maar in geval van een grijze en zwarte versie, is in ieder geval de kleur verschillend.

🤣🤣🤣
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
De kleur van de behuizing, de kleur van de draaiknop én het nummer is verschillend. :')
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Dat bedoel ik: een wereld van verschil!
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Hoi
Bij gebruik van meerdere MS en moet je net als bij 1 of 2 stuk rekening houden met het vermogen dat geleverd kan worden.
Afhankelijk van de loks is ook het aantal verlichte wagons van belang (en eventueel aangesloten wissels /seinen).
Dat betekent dat het met 2/3 loks met wat verlichte wagons ophoudt. Dan komen er boosters inzicht.

digibert
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Citaat van: digibert op zondag 10 januari 2021, 15:46:27Dat betekent dat het met 2/3 loks met wat verlichte wagons ophoudt.

Slechts 2 à 3 treinen met wat verlichte wagons? Dat is niet normaal. Of heb je het over oude locs met stroomvretende motoren en heel veel gloeilampjes, misschien zelfs in combinatie met een bescheiden 18 VA voeding?

Met de 36 VA voeding zat mijn MS 2 pas tegen zijn limiet aan bij 6 tegelijkertijd rijdende treinen en bovendien bijna 20 rijtuigen met verlichting.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Citaat van: ErikW op woensdag 06 januari 2021, 09:50:15
Normaal gesproken kun je ook de ene Mobile station updaten met de andere.  Het is echter zo dat het Mobile station met het hoogste serienummer de andere update.  In jouw geval heeft de grijze waarschijnlijk een hoger serienummer dan de zwarte, en gaat dat dus niet werken.  Je zult dus even met je grijze mobile station bij iemand langs moeten met een Central station 2/3.
m

Een CS2 kan de MS2 maar updaten tot versie 3.55 . De CS3 zorgt voor een update naar versie 3.112 .
Zonder de Coronacrisis zou omstreeks deze tijd de CS2 ook een update krijgen die het mogelijk maakt om een MS2 te updaten naar versie 3.112 . Het is dus afwachten wanneer de update voor de CS2 beschikbaar wordt gesteld.

Zie ook
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80768.0
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Ik spreek uit ervaring dat je software bv 3.112 lvan een zwarte 60657 ook op een oudere 60653 kan copieeeren , heb het al meerdere malen gedaan evenals de Software op een aansluitbox GLEISSBOX
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
 @citaat Dit heeft Märklin al vorig jaar gepubliceerd in het Märklin magazine.
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Hallo allemaal, het heeft even geduurd : hartelijk dank voor alle adviezen en opmerkingen !
Inmiddels rijdt de boel weer, nu alles op 1 (zwarte) MS 60653 waarop 16 posities van de 40 bezet zijn, er rijden max 5 locs gelijktijdig waarvan 2 met interieurverlichting.
De stekkertrafo van 36VA redt dat prima, de wissels en seinen worden bediend middels schakelrails en een 60VA trafo.
En het is allemaal te zien via de link hieronder.
Groeten van Rens.







Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Verschil zwarte en grijze MS2
Na de laatste update naar versie 4.2.13 kan de CS2 de MS2 ook naar versie 3.121 updaten.
Zie hiervoor https://www.maerklin.de/de/service/downloads/cs2-updates/ en https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/software-updates/CS2_update_4-2-13_info-01.pdf