Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.

Gestart door frenkievee maandag 02 november 2020, 05:41:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
In Spijkenisse is afgelopen nacht aan het einde van de metrobaan een metro door een stootblok geschoten.
Deze is terecht gekomen op het walvisstaart-kunstwerk wat daar staat. Er zijn geen gewonden, al was de bestuurder van de metro flink geschrokken.
Uiteraard zijn er foto's van deze bijzondere situatie.
Re: Metro schiet in Spijkenisee door een stootblok.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisee door een stootblok.
Het stel is keurig netjes op een walvisstaart neergezet, zoiets verzin je ook niet. Zou dit net zo'n klassieker worden als die Franse stoomtrein in Gare Montparnasse in 1895?
F.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Montparnasse_derailment
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Hmmmm het is kunst op zich om dit voor elkaar te krijgen  :-)

Mvg Johan
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Ze zagen het al aankomen, maar een geluk op zich dat die walvissen niet op tijd konden wegduiken ...  :D
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Zo zie je maar hoe kunst nuttig kan zijn.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Ongelooflijk, he.
Denk toch dat er best een paar kilo in zo'n metrostel zitten, gezien hoe ver hij door is geschoten.
Maar absoluut een kunst om het zo voor elkaar te krijgen.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Het schijnt de bedoeling te zijn om het op te ruimen. Jammer, ik zou het zo laten, zo is het toch mooi?
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Save the Whales....................and the Whales will save you  :D
Red de walvissen...........en de walvissen zullen je redden  :D
En kust creƫert kust zo zie je maar........Walvis+Metro= nieuwe 8) ;) kunst

Grtz
Dirk
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: Zilte op maandag 02 november 2020, 06:57:07
Zo'n stel moet ook maar weinig wegen. Volgen een bericht op NU is het kunstwerk gemaakt van polyester!  8o Maar in ieder geval fijn, dat de machinist het zonder kleerscheuren vanaf heeft gebracht.
Alleen de buitenkant is van polyester, er zit gewoon een metalen frame in. Des al niet te min kunstig gemikt om zo terecht te komen!
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Zijn de stootblokken van tegenwoordig voor de sier? Omdat de kop er niet zwaar beschadigd uit ziet.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: Zilte op maandag 02 november 2020, 06:57:07
Zo'n stel moet ook maar weinig wegen. Volgen een bericht op NU is het kunstwerk gemaakt van polyester! 

Ik heb het vermoeden dat de 2e bak ervoor zorg dat het een beetje in "evenwicht" hangt en daardoor niet veel gewicht op het kunstwerk drukt.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Leuk idee voor een diorama.  :)

En dan noemen we het een mislukte intelligente Lockdown
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Het kunstwerk heeft zichzelf opnieuw uitgevonden !

Dit had nog niemand eerder bedacht !
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Abstracte kunst lijkt me lastiger landen.
Mooi meegenomen dat realisten dit kunstwerk uitkozen.
Losgekomen spaggeti onder de vloer als uitpuilende darmen, prachtig deze kunst.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Het gewicht dat nu op de staart rust is zeker niet het gewicht van een halveof een derde metro. Bij de luchtreis is het voorste wielstel niet meegegaan en ook de apparatenkasten onder de wagenbak zijn er af geschoven. Wat er dan overgebleven is (nog zat!!) is een koker met glas, wat buizen en plastic. Dat scheelt nogal.

Lang geleden heb ik geleerd dat een stootjuk alleen bedoeld is om wagens, door wind in beweging gebracht, het aflopen van het spoor te belemmeren. Een betonblok of plaat daarachter heeft wat meer pretentie maar blijkt een metrostel met mij niet bekende snelheid erover te komen.

Benieuwd naar het onderzoeksrapport.

Fokko
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
De brokken piloot heeft een ieder geval wel de goede staart uitgekozen in deze kunstzinnige uiting   :-)

Mvg, Johan
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Walvis mept met staart metrostel de lucht in  :) dat bijna geheel op de rails land 😂 😂 hahaha

Ik zeg als het kan, laat het daar lekker zweven (met de nodige verstevigingen indien nodig)
Maak er een voor mijn part een cafƩ,frituur,tearoom in, gaat lopen als een tiet
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Volgens de NOS app vind de kunstenaar de huidige compositie ook mooi.
Dat had hijzelf nooit zo kunnen bedenken  >:-D
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Zou dat metrostel nog herstel worden? Of is het enkeltje sloop?
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 november 2020, 21:06:28Of is het enkeltje sloop?

Zijn niet de jongste metrostellen, is denk beyond economical repair Ad.

P.S. dit is uitstekend materiaal voor een technisch onderzoek, kun je gelijk tot de conclusie komen dat bergers de grootste slopers zijn die je kunt hebben in relatie tot het veilig stellen van onderdelen van bewijsvoering voor een oorzaak.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 november 2020, 21:06:28
Zou dat metrostel nog herstel worden? Of is het enkeltje sloop?
Volgens het AD worden ze doormidden gebrand en in delen afgevoerd.

Citaat van: Marklindak op dinsdag 03 november 2020, 22:29:31
Zijn niet de jongste metrostellen
Zo oud zijn ze in verhouding tot de eerste series nu toch ook weer niet
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 04 november 2020, 07:42:49
Volgens het AD worden ze doormidden gebrand en in delen afgevoerd.

Dat doormidden branden hield in dat de twee delen van dit stel bij het midden-draaistel werden gesplitst. Dat kostte nogal wat moeite, maar de bak is in zijn volle lengte weggetakeld en afgevoerd.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Is het een MG2/1-serie gebouwd tussen 1997 en 2001?
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
 @citaat Ja, bouwjaar is 2001 als ik deze pagina mag geloven.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Ja, het is de 5351 dus die van 2001
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Ook in Rotterdam MiniWorld wordt ingehaakt op de actualiteit.

Op rijnmond.nl wordt melding gemaakt van MiniWorld presenteert mini metro met walvisstaarten bij heropening.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Is al ff terug.
Al bekend wat de oorzaak is ...?
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
De machinist zat te appen achter het stuur ;)

Groeten,
Ton.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Het onderzoek van dit (toch wel bijzondere) incident heeft een resultaat opgeleverd. Het onderzoeksrapport van de RET is onder meer te lezen op de website van Spieke.nl.
En uiteraard op de website van de RET (als PDF!).


Edit mezelf: link naar RET onderzoeksrapport toegevoegd.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
En als je het rapportje dan gelezen hebt, weet je eigenlijk nog niks.
De bestuurder heeft zich gehouden aan de maximum snelheid, maar niet geremd toen 'dat wenselijk was'.... En dan staat er een beschrijving van wat 'de metro' kennelijk uit zichzelf (nou ja, de ATB) is gaan doen: eerst hard afremmen, maar toen blokkeerden de wielen en greep het systeem weer in. Uiteindelijk reed de metro nog 45km/u en klapte door het stootjuk heen alsmede door een bak met zand. Het hele spul was niet berekend om een treinstel met die snelheid op te vangen.
Zo'n voorziening was er eerder echter wel! Staat er ook.

Dus als het er goed staat opgeschreven zijn er op zijn minst twee fouten waar RET voor verantwoordelijk is: 1. De te hoge toegestane naderingssnelheid en 2. De wijziging van het stootjuk. Erken dat dan ook!
De bestuurder heeft echter verzuimd tijdig te remmen. Kan wel zijn dat het niet nodig was, maar wel wenselijk (?) maar dat neemt niet weg dat de ATB ingreep. Of is dat normaal? Rijdt de metro eigenlijk normaliter helemaal automatisch?
Maar dan hoefden ze niets te zeggen over de wenselijkheid van het remmen door de bestuurder. Die zit er dan zoals menige Preiser (zonder benen) vastgelijmd, enkel voor de pret. Maar dat kun je kennelijk niet zeggen tegen het publiek. Nee, het was wenselijk geweest als hij een beetje was gaan remmen.

Afijn. Gelukkig waren er walvissen in het kleine slootje. Leve de klimaatverandering!

Groet,

Peter
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 12 juli 2021, 21:50:05

En als je het rapportje dan gelezen hebt, weet je eigenlijk nog niks.


Wat wil je dan nog weten, het rapport is helder toch en wat moet de RET dan nog erkennen? Immers de conclusie is dat baanvaksnelheid 35km/hr te hard is voor het opstelspoor want remweg te kort bij glad spoor etc. (wordt teruggebracht naar 20km/hr) en dat het juk slechts geschikt is een Metro die met 15km/hr rijdt te doen stoppen.

Gr, Ben.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Het is volslagen onzin, Ben.
Per dag stoppen daar al jaren alle metro's voor het spoor ophoudt. En ineens vliegt er een door een stootjuk.
Niemand deed iets fout! Het is om je scheef te lachen...

Er deed wel iemand iets fout: de maximum snelheid verkeerd vaststellen, bestuurders niet instrueren om bij nat weer eerder af te remmen, en tot slot was er het genie dat een stootjuk dat wel een klap kon opvangen liet vervangen door een ding van pisbakkenijzer. Op die plek!

En dat schrijven ze niet. Ze zeggen: het glas viel uit mijn hand.
In plaats van: ik liet het glas uit mijn hand vallen. Sorry voor de rommel.

Een wereld van verschil. Het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid. En dat gebeurt hier niet. De firma Rot En Traag kwam ermee weg, omdat er geen letselschade was. Bij mensen althans.

De arme walvissen zijn het slachtoffer, as usual.

Groet,

Peter

Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
hoi,

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 08:42:03
Per dag stoppen daar al jaren alle metro's voor het spoor ophoudt. En ineens vliegt er een door een stootjuk. Niemand deed iets fout! Het is om je scheef te lachen...

Dan is het een geluk geweest dat het jaren lang goed gegaan is.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 08:42:03
Er deed wel iemand iets fout: de maximum snelheid verkeerd vaststellen, bestuurders niet instrueren om bij nat weer eerder af te remmen, en tot slot was er het genie dat een stootjuk dat wel een klap kon opvangen liet vervangen door een ding van pisbakkenijzer. Op die plek!

Achteraf is het altijd gemakkelijk om commentaar te leveren op ongelukken en situaties. De beste stuurlui staan altijd aan wal  :) Je hebt een informatie achterstand. Je hebt niet het hele rapport kunnen lezen. Er staat op de webzijde van RET alleen een "samenvatting".  In de rapportage zelf zal mogelijk meer relevante informatie te vinden zijn. Je weet niet waarom bepaalde zaken zo gekomen zijn. Je weet niet of de bestuurder niet wist of hij bij nat weer eerder moest remmen. Je weet niet waarom er voor die constructie daar gekozen is en niet voor een andere constructie. Als je weet dat het ooit de bedoeling was om de lijn op die plek door te trekken. Dan wordt de locatie nu anders gebruikt dan ooit bedacht. Dan kan zijn dat de constructies die daar aanwezig zijn "tijdelijk zouden zijn". Ik kom in mijn werk veel zaken tegen die "tijdelijk" bedoeld waren maar 40 - 50 jaar later nog steeds aanwezig zijn en nooit definitief gemaakt zijn. Veel technische goede oplossingen worden meestal afgeschoten vanwege andere zaken dan het technische deel.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 08:42:03
Een wereld van verschil. Het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid. En dat gebeurt hier niet.

In deze maatschappij mogen geen ongelukken meer gebeuren. Er moeten mensen voor verantwoordelijk gehouden worden en mogelijk straffen. Dat roepen vele mensen die denken dat ze er verstand van hebben. Ze hebben al maatregelen benoemd die genomen gaan worden. Dat moet de kans op een ongeluk in de toekomst verminderen. Het is nooit uit te sluiten. We leven niet in een maatschappij die vrij is van "fouten maken". Dat hoort bij het leven en bij mensen. Je kan niet alles "voor zijn". Het zou niet goed zijn als iedereen alles 100% goed doet.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 08:42:03

Niemand deed iets fout!


Nou, er is wel degelijk iets fout gedaan: de Metrobestuurder remt te laat maar men heeft gemeend het hem niet aan te rekenen. De man zit overigens nog steeds mentaal arbeidsongeschikt thuis.
Verder vind ik dat je nogal opgewonden reageert voor een leek maar da's kennelijk normaal tegenwoordig.  :thumbdown:
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lekker om mij een leek te noemen.  :thumbdown:
Het ging mij om de gepubliceerde tekst. Die is verhullend. En geloof mij, daar heb ik professioneel verstand van. Dit deugt niet. Vaagtaal is het. En wie daar in wil trappen, die gaat zijn gang. Maar juist jij, Ben, kunt mensen hier flink de maat nemen en heel duidelijk zijn. En niet onterecht, want je hebt vaak gelijk. Alleen nu niet.  :D


Groeten,

Peter
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
 @citaat Ik neem m'n woorden terug: ik vind dat je voor een leek expert nogal opgewonden reageert.  :thumbdown: :D
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Hahaha! Ik wist dat we het wel eens werden...
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 18:46:22
Dit deugt niet. Vaagtaal is het. En wie daar in wil trappen, die gaat zijn gang.

Ik vermoed een complot.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 13 juli 2021, 18:46:22
Vaagtaal is het.
Laat me raden: Je bent een fan van Martin Toonder strips?

Een ander zou zeggen dat de lijdende vorm (de passieve vorm) duidelijk maakt
dat iedereen lijdend voorwerp is en dat er in actieve zin geen dader aanwijsbaar is.
Dus komt de bestuurder weg met nieuwe instructies om herhaling te voorkomen.
Mazzel dat hij het overleefde, dat wel.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
De bestuurder is met de schrik vrij gekomen al begrijp ik dat hij er nog steeds last van heeft. Snap ik ook,  als hij meende te kunnen vertrouwen op de voorgeschreven snelheid en de bestaande veiligheidsmaatregelen, maar ik snap het ook dat hij er ziek van is als hij toch iets fout gedaan heeft. Het is een gelukkige omstandigheid dat er verder niets heel ergs gebeurd is. Voor mij hoeft niemand straf, behalve degene die de publieksinformatie heeft geschreven.
Misschien moest die maar eens in de leer bij Marten Toonder. Het beeld is er namelijk niet beter op geworden.
En het is precies zoals Ronald schreef: het kan allemaal anders zijn. Dat is ook waar ik mee begon. Als je leest wat er staat, weet je nog niks. Er zijn slechts drie harde feiten uit het bericht te halen en die roepen (bij mij) meer vragen op dan dat ze antwoorden opleveren. Slechte zaak! Immers, duizenden reizigers stappen telkens in goed vertrouwen in. Elke dag weer en ik vind dat zij dan mogen weten hoe dit kon gebeuren en dus ook hoe het op betrouwbarevwijze hersteld is, want dat weet je nu eigenlijk niet. Na te laten hier open over te zijn, vind ik blijk geven van minachting van het publiek, en ja, daar ben ik wat opgewonden over. Verdwijnt ook vast wel weer.
Sorry voor de overlast....



Groet,

Peter

Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 00:08:20

Sorry voor de overlast....


Er is geen overlast hoor, sorry zeggen is -hoewel mode- niet nodig.

Maar over de inhoud: je bent geen leek zeg je en ik ben nog steeds benieuwd waar je expertise uit blijkt in dit geval. Veel verder dan suggereren dat dit niet het hele verhaal is kom je niet en daarmee maak je het bedrijf RET verdacht: doofpot, feiten verdoezelen, halve waarheden, Rot En Traag, enz..

Je zegt "Per dag stoppen daar al jaren alle metro's voor het spoor ophoudt. En ineens vliegt er een door een stootjuk."
Dat is niet zo, je kent kennelijk de situatie ter plaatse niet. De Metro stopt aan het perron en het is een eindstation en het metrovolk stapt uit. Voorts wordt van spoor gewisseld via een kruiswissel / overloper en komt het stel aan het andere perron te staan. De Metro komt in de normale dienst helemaal niet op het eind van het opstelspoor / staartspoor waar zich het stootblok bevindt en al helemaal niet met passagiers.

Het staartspoor wat dateert uit 1985 is in 2002 met ruim 200 meter verlengd naar een halve kilometer, toen is uiteraard ook het juk verplaatst en vervangen door een ander type, gevolgd door een zandbak. Wat ik lees is dat de RET lering heeft getrokken uit het ongeval en maatregelen gaat treffen (herinrichting staartspoor) en de snelheid van alle opstel / staartsporen is inmiddels aangepast.

Gr, Ben.
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Hoi,

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 00:08:20
En het is precies zoals Ronald schreef: het kan allemaal anders zijn. Dat is ook waar ik mee begon. Als je leest wat er staat, weet je nog niks.

Een waarom ga je dan zo los? En opgewonden doen? Je komt dan over als de "gemiddelde leek" die niet weet waar hij of zij over praat als je zo opgewonden doet. Al is het schreeuwen van de daken een tegenwoordig een mode omdat dan iemand denkt gehoord te worden.

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 00:08:20
Er zijn slechts drie harde feiten uit het bericht te halen en die roepen (bij mij) meer vragen op dan dat ze antwoorden opleveren. Slechte zaak!

Of bepaalde feiten hard zijn of niet. Er zijn wat zaken geconstateerd waarmee ze aan ge

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 00:08:20
Immers, duizenden reizigers stappen telkens in goed vertrouwen in. Elke dag weer en ik vind dat zij dan mogen weten hoe dit kon gebeuren en dus ook hoe het op betrouwbarevwijze hersteld is, want dat weet je nu eigenlijk niet.

Zie de reactie van Ben. Dan weet je dat het spoor daar niet als perronspoor in gebruik is geweest.

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 14 juli 2021, 00:08:20
Elke dag weer en ik vind dat zij dan mogen weten hoe dit kon gebeuren en dus ook hoe het op betrouwbarevwijze hersteld is, want dat weet je nu eigenlijk niet. Na te laten hier open over te zijn, vind ik blijk geven van minachting van het publiek, en ja, daar ben ik wat opgewonden over. Verdwijnt ook vast wel weer.

Ze zijn open over de te nemen maatregelen. Die staan benoemd in de conclusie. Een korte samenvatting:
-Naar aanleiding van de conclusies van het onderzoek zullen bijzondere situaties in de opleiding en instructie van bestuurders nu op regelmatige basis extra aandacht krijgen, zowel mondeling als in heldere vastgelegde werkinstructies en procedures.

- De snelheid voor alle opstelsporen van de metrobaan bij De Akkers is inmiddels verlaagd.
- Het spoor waar het ongeval plaatsvond moet opnieuw worden ontworpen en ingericht.
- De RET heeft naar aanleiding van dit ongeval en de bevindingen uit het onderzoek een plan van aanpak opgesteld voor korte en lange termijn, gericht op 'samen leren en presteren'.


Groet
Re: Metro schiet in Spijkenisse door een stootblok.
Ben en Ronald,

Jullie bevestigen weer haarfijn de gebreken van de tekst die RET geproduceerd heeft. Daarop ziet mijn commentaar en volgens jullie 'mijn opwinding'. Naar ik meen: hartstikke terecht.
Jullie opmerkingen zijn evenzeer terecht. Ik weet niets van de plaatselijke omstandigheden en van (recente) verbouwingen van het sporenverloop.

Ik lees enkel de tekst, die niets echt verklaart en slechts drie harde conclusies toestaat. Die schreef ik op. Ik zeg niet dat ik daarmee de waarheid onthuld heb! Ik heb de tekst samengevat tot de harde feitelijke informatie die deze bevat en mij vervolgens opgewonden... Want een en ander roept ernstige vragen op.
Dat leidt dan tot 'beschuldigingen' over doofpotten, complotten en andere onzin over straffen uitdelen. Die heb ik niet geuit, behalve jegens de opsteller van de tekst.

Het enige wat ik zei is: na het lezen van deze tekst weet ik nog niets. Alleen drie dingen zijn eruit te halen  die kennelijk ook nog geen enkel recht doen aan wat feitelijk gebeurd is, zo leer ik van jullie.

Dat vind ik mooi, maar tegelijk kwalijk. Ik vind dat RET helder moest maken hoe het dan wel gegaan is. En dat hebben ze niet goed gedaan. Op het vlak van tekst schrijven heb ik de nodige professionaliteit, niet in de technische analyse van ongevallen.

Lees de tekst eens en bedenk dan, met uitschakeling van alle (technische en plaatselijke) voorkennis die je hebt, of het nou echt uitgelegd wordt. Vind je van wel, dan is het maar zo. Maar ik hoop toch ook dat je mijn punt ziet. En of je er dan net zo opgewonden van wordt... Vermoedelijk niet, al bestrijden jullie mijn conclusies op basis van de mededelingen van RET wel met verve!


Groeten,

Peter