Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer

Gestart door sebastian-97 zondag 01 november 2020, 21:28:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Beste mensen,

Ik heb geprobeerd het MFX protocol bij de Raillogix 1619 uit te zetten maar bij het programmeren van de CV is er iets fout gegaan. Probeerde het met een central station 3 en de loc was aangemeld met dcc natuurlijk (MFX op de central station stond ook uit). De loc reageert nu nergens meer op, CV's lezen en aanpassen lukt niet. Ook met mfx protocol aan op de central station reageert de loc niet. Ik heb de loc open gemaakt en het omcirkelde blokje op de foto wordt warm als de loc even op het spoor staat.

Heeft iemand enig idee wat er mis is en hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen? Of heb ik gewoon de decoder om zeep geholpen?
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Hallo Sebastian,

Ik verwacht niet dat je decoder dan meteen de geest heeft gegeven.

Ik heb via de site van Marklin de handleiding er even bij gepakt en daar staat in dat het protocol van de decoder gewijzigd kan worden in CV50, heb je misschien per ongeluk dcc uitgezet? dat zou wel verklaren waarom de loc niet meer reageert als deze in dcc wordt aangestuurd:)

ik kan er ook compleet naast zitten, maar dan is het handig om te weten welke CV waarde je hebt aangepast.

Groet,
Mathijs
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Dcc kun je niet uitzetten.
Ik zou op het programmeerspoor gewoon eens de reset via het CS menu proberen.

Bart
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Met CV 50 kan je inderdaad instellen welke protocollen de loc mag gebruiken. Ik wilde deze CV waarde 7 geven, DCC en analoog aan en MFX uit. Volgens mij is het ook zo dat als een loc met DCC aangemeld is, je dit protocol niet uit kan zetten.

Ook de loc reset via de CS heeft helaas niet geholpen.  :(

Het kan zijn dat CV 50 niet goed geprogrammeerd is op de een of andere manier. Misschien dat dit met een decoder programmer na te gaan is en eventueel te veranderen is alleen heb ik deze niet. Is er toevallig iemand in de omgeving Amersfoort die een decoder programmer heeft en bereid is om er naar te kijken?

Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Rij eens een stukje analoog en probeer daarna nog eens de decoder te resetten.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Hallo

Voer je wel het goede adres in?
Kijk eens of hij (op het programmeerspoor) op update reageert.
Op het hoofdspoor anders CV50 naar standaardwaarde programmeren.

En nog een Hele andere insteek, je hebt MFX per ongeluk niet uitgezet en de lok staat gewoon in je loklijst?
Wissen en "zoek verloren mfx loks" toepassen.

Mij overigens een raadsel waarom je MFX uitzet. Wat zou dat opleveren?

Bart
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Op een stukje analoog spoor rijdt de loc nog wel. Front en sluit seinen doen het dan ook. Maar daarna nog steeds 0 respons op de central station.

Wat ik had gedaan voor het issue begon was als volgt.
1. loc was aangemeld als MFX met MFX actief op zowel loc als centrale. Zoals gezegd wilde ik deze als DCC laten aanmelden en het mfx protocol in de loc uit zetten.
2. loc uit de loclijst verwijdert
3. MFX op CS uit gezet
4. loc aan gemeld als DCC, adres uitlezen en daarna naar het gewenste adres verandert (adres 22).
5. geprobeerd met CV 50 waarde 7 te programmeren zodat de loc niet met MFX aan meldt. Op dit punt ging het toen mis.

De loc gaf tijdens het programmeren van CV 50 een leesfout aan, bewerking afgebroken. Hierna kon de centrale helemaal geen cv's meer lezen uit de loc en dus ook het adres uitlezen werkt niet. Loc resetten hielp niet (zowel met CV 8 als met de loc reset op op 'installeren' tab. Loc verwijderen en opnieuw toevoegen hielp niet (adres 3 en 22 geprobeerd). De loc via DCC cv 50 weer de standaard waarde (15) geven werkt niet. Loc weer verwijderen, mfx protocol op de centrale aangezet en geprobeerd te laten aanmelden met MFX gaf ook geen resultaat. De loc proberen te updaten werkt dus helaas ook niet want hij is niet aangemeld met MFX. De loc weer verwijdert en de optie 'zoek verloren MFX loks' geprobeerd (met MFX aan op de centrale) gaf aan geen mfx locs op de baan.  Bij alles wat ik heb geprobeerd was de loc als enige op het spoor.

Waarom ik MFX graag uit heb? het levert niet per se meer op, maar ik vind het prettiger om met CV's instellingen in de loc te veranderen dan met MFX.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Klinkt als een gebrickte decoder... Dat gebeurt wel eens met chips e.d. Dan staat ie ergens vast en is ie alleen nog bruikbaar als vulmateriaal, de zogenaamde steen (brick).
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Citaat van: Laurent op dinsdag 03 november 2020, 00:15:10
alleen nog bruikbaar als vulmateriaal, de zogenaamde steen (brick).
Dat meen je toch niet?  :-)
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Van de Engelse Wiki:
CiteerThe word "brick", when used in reference to consumer electronics, describes an electronic device such as a mobile device, game console, or router that, due to severe physical damage, a serious misconfiguration, corrupted firmware, or a hardware problem, can no longer function; it therefore becomes as technologically useful as a brick, hence the name.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Het instellen van CV waarden is ingewikkelder dan een MFX aanpassing,moet er wel bij zeggen dat het met een CS1 makkelijker is dan met een CS2/3.
Verder is mij ervaring met Marklin decoders laat ze doen waar ze voor gemaakt zijn dat is op MFX rijden.
Verder zou ik je adviseren om er een MS2 bij naast te nemen als je deze nog niet hebt,heb een tijdje geleden een ESU lopi4 gehad die vast zat reageerde niet op mijn lokprogrammer CS1 nergens reageeree deze nog op alleen met mijn MS2 kon ik deze nog resetten.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Citaat van: sebastian-97 op maandag 02 november 2020, 21:53:30
5. geprobeerd met CV 50 waarde 7 te programmeren

Hallo

Klinkt niet goed, maar aangezien je hebt geprobeert 7 in de CV50 te schrijven heb je misschien een kleine kans dat de lok nog op motorla reageert.
Probeer hem eens via het oorpronkelijke motorola adres aan te spreken, of probeer eens een reset via motorola.
Daarvoor zou ik eerst DCC in de centrale uitzetten.

Bart
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Helaas reageert de loc ook niet meer op motorola en ook alles met de MS2 geprobeerd. Ik ben ook bij iemand geweest met een decoder programmer maar ook hier 0 reactie van de loc. Er zit volgens mij niks anders op het 'steentje' te verwisselen voor een decoder of hem op te laten sturen naar Märklin. Bedankt allemaal voor het meedenken in ieder geval! :)
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Als de lok garantie heeft gewooon terug naar Marklin.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Ik zou het juist andersom proberen.
MFX in elk geval weer aanzetten in de CS3 want ik vermoed dat de loc helemaal niet weg is uit het geheugen van de CS3.
Door de loc uit de loclijst te verwijderen blijven wel alle instellingen intact namelijk als je verder niks verandert. En je hebt eigenlijk niks verandert, want je kreeg op DCC een foutmelding.
Die foutmelding heb je denk ik gekregen omdat je met "Programming on the main geprobeerd hebt" om de CV waarde aan te passen. Dat gaat lang niet altijd goed. Het beste is hiervoor je power van de CS3 om te steken naar Program, zodat je een programmeerspoor hebt. Wel zorgen dat alle andere locs van de baan af zijn. Dan moet je moeiteloos kunnen programmeren in elk geval.

Resume: Eerst terug naar MFX want anders ga je dit nooit oplossen.

Noot: ik ben maar een leek, maar heb hier intussen ook wel wat ervaring mee opgedaan, vandaar mijn reactie.

Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
@citaat ik vermoed dat de decoder echt vast zit,als je zelfs met een MS2 geen reactie meer krijgt.
Bij mij was het namelijk altijd de MS2 die er nog weer leven in kreeg zowel Marklin als ESU.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 07 november 2020, 19:46:18

Die foutmelding heb je denk ik gekregen omdat je met "Programming on the main geprobeerd hebt" om de CV waarde aan te passen. Dat gaat lang niet altijd goed. Het beste is hiervoor je power van de CS3 om te steken naar Program, zodat je een programmeerspoor hebt. Wel zorgen dat alle andere locs van de baan af zijn. Dan moet je moeiteloos kunnen programmeren in elk geval.


Ik heb geen programmeerspoor, nooit gehad. Ik doe alles op het hoofdspoor, met POM prgrammeren. En daarbij laat ik alle 35 loks en treinstellen gewoon op de baan staan.

Hier is iets anders aan de hand: de decoder zit vast. Slechts de fabrikant krijgt deze weer werkend door er nieuwe firmware in te laden. Het is sneu maar is niet anders.

Gr, Ben.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Sebastian is bij mij langs geweest.
Locdecoder wilde niet uitlezen op de ESU programmer  (geen decoder herkend/niet aanwezig).
Decoder wilde niet uitgelezen worden in Märklin programmer, een in slecht nederlands vertaalde foutmelding gaf aan dat de decoder niet te programmeren is. Ook niet te bereiken om een CV8=8 reset uit te voeren.
Loc meldde zich niet aan op MS1.
Loc meldde zich niet aan  op ECoS2.
Loc reed alleen nog wel op een analoge witte trafo.

Ik heb dat eerder gehad met een mSd3 in een 212 (37000). Decoder overleden.
Groet, Paul
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Hi,

Volgens mij staat jouw lok in analoog bedrijf en zal dus naar geen enkel protocol luisteren.
Wat je nog kan proberen is met een analoge marklinregelaar door middel van lang gebruik maken van de rijrichting omschakeling van deze transfo de locdecoder terug laten omschakelen naar digitaal bedrijf.

Met spoorse groeten,

Steven
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Van het weekend maar even langs de zaak geweest waar ik de loc had gehaald. Hij wordt nu naar Märklin gestuurd en dan maar afwachten of het onder de garantie valt. Maar even afwachten dus.
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Hi Sebastian, ik loop vandaag tegen een identiek probleem aan. Heb jij intussen al een oplossing ?
Groet Rens
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Volgens mij is het verstandig als Rens enige voorgaande artikelen leest....
Mvg. Marcel
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Citaat van: sebastian-97 op woensdag 18 november 2020, 20:40:49
Van het weekend maar even langs de zaak geweest waar ik de loc had gehaald. Hij wordt nu naar Märklin gestuurd en dan maar afwachten of het onder de garantie valt. Maar even afwachten dus.
ik heb geen zelfde probleem, maar ben wel heel erg benieuwd hoe dit afloopt.
inmiddels al wat vernomen van Marklin?

grtz Kevin
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Helaas nog geen telefoontje gehad van de zaak waar ik hem had weg gebracht. Status is dus nog steeds meer even afwachten. Als ik wat hoor zal ik het laten weten  :)

Sebastian
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Vandaag dan (eindelijk) het telefoontje gehad dat de loc weer terug was. De decoder is vervangen voor een nieuwe. Van het weekend maar even ophalen en er weer mee rijden.

Sebastian
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
En heb je de loc al getest?
Re: Märkllin 37219 Raillogix 1619 reageert niet meer
Jazeker. Vanmiddag heeft hij wat heen en weer gereden op een plank (heb geen vaste baan namelijk) en hij deed alles weer zonder problemen. Met het MFX protocol in ieder geval. Onder de garantie is er een nieuwe decoder ingezet. Ik laat de loc nu ook maar op MFX staan omdat ik er achter ben gekomen dat ik niet onder het MFX protocol uit kan komen.

Sebastian