Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wat is een goede centrale als vervanging van de 6021

Gestart door pjotterke vrijdag 30 oktober 2020, 10:50:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Dag allemaal

Na vele jaren het "spul" in dozen te hebben gehad wil ik proberen weer langzaam aan iets te gaan bouwen qua Märklin loop ik al wat jaren mee maar door allerlei omstandigheden was er nooit de zin om mijn baan destijds af te bouwen, toen maar besloten alles af te breken en hopen op "betere" tijden zeg maar.

In tussentijd wel materiaal blijven verzamelen, tekeningen gemaakt in wintrack, kortom dat is er allemaal al weer nu de uitvoering nog :>)

Ik reed al digitaal en stuurde alles aan met Koploper, voor mij nog steeds een prachtig programma en wil daar ook graag mijn nog te bouwen baan mee gaan aansturen.

De 6021 is inmiddels hopeloos "verouderd" interface erbij, RS232 kabel naar de computer, de nieuwste loc's hebben zo veel extra functie die ik met die 6021 niet kan aansturen, en das best jammer. En een RS232 poort op menige laptop is niet meer, kortom ik moet (nou ja moet is een groot woord, ik heb al het oude nog maar wil wel graag de nieuwste zaakjes in loc's kunnen gaan gebruiken en daar schiet ik dan met de 6021.

Kortom welke andere centrale zou ik dan kunnen gaan gebruiken, dat is waar ik nu een beetje mee zit.

Wat is een goed alternatief, ik lees over Uhlenbrock (intellibox), Tamms, CS2, CS3...... ik wil graag gebruik blijven maken van de aansturing via de PC met Koploper, heb terugmeld modules van rosoft wissels met servo's (module van miniauura) die wil ik wel graag blijven gebruiken. wat zou dan een goede keuze zijn?

Als iemand nuttige info voor mij heeft dan graag...... dan stort  ik mij daarop

En ja als ik echt ga bouwen ga ik een draadje maken, nu nog in stadium info vergaren, nadenken over spoorplan (ruimte die ik moet vullen is een L vorm (400 x 380 x 220 zeg maar, genoeg ruimte dus)

Alvast bedankt voor de reacties

Peter



Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Peter

In mijn ogen is dat een vergelijkbare vraag met: wat is een goede auto ter vervanging van mijn barrelbak ?.
Er volgt geen eenduidig antwoord.
De een zweert bij A, de ander bij B of C of U of M pf T en ik bij de Ecos II

Cees
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Hoi,

De belangrijkste vraag is: Heb je behoefte aan het MFX-protocol? Dat heb je nu niet tot je beschikking. Maar wil je dat wel hebben in verband met de extra functies die je wil kunnen aansturen? Zo ja, dan vallen een aantal opties af.  Maak een overzicht van je loks en welke decoder, hoeveel functies ze hebben en welke protocollen de decoder heeft. Dan heb je een overzicht wat je nodig hebt aan protocollen en het maximale aantal functies.

Ook het gebruik van koploper sluit een aantal centrales uit, zoals de CS2 en CS3/3+

Groet Ronald.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Hoi Peter,
Ik denk dat je lijstje nog vee langer moet worden. Is het alleen een doorgeefluik, prijs, welke protocollen etc. Maar ik zou vooral de zoekfunctie eens gebruiken: 'Welk digitaal systeem". Dan krijg je waarschijnlijk een heel scala aan antwoorden die je waarschijnlijk nu ook weer krijgt  >:-D.

Succes met de keuze
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Er is of was op het forum een Roco Z21 te koop.
Letterlijk een zwarte doos tussen pc en de baan. Volgens mij een prima uitgangspunt... Alleen geen MFX? Maar da's volgens sommigen (van wie ik er een ben) niet echt een probleem. Moderne decoders verstaan ook DCC en anders is ombouwen naar een decoder die DCC of nog alleen Motorola spreekt, de oplossing. Als je met de pc wilt rijden en sturen, zou ik de CS2 en 3 links laten liggen. Zelf kocht ik een gebruikt CS2. Ben niet ontevreden, maar achteraf was de Z21 of Tams Redbox ook prima geweest als ik kijk wat ik nu echt aan het CS2 heb. De computer is de belangrijkste controller en die werkt voor mij eigenlijk goed genoeg. De meerwaarde van nog een scherm en fysieke  draaiknoppen bleek toch niet zo groot.
Dat kan voor iedereen echter anders zijn!

Groet,

Peter

Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Peter, een tweedehands Intellibox is goedkoop en werkt samen met Koploper.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Hi Peter,

Je kan ook eens kijken naar de CC-Schnitte / SRSEII 
Zit daar nml zelf ook naar te kijken.

groet
Harald
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Hallo Peter e.a.

Om de nieuwe loks met de vele functies, aan te sturen kunnen de nieuwe loks ook gebruik maken van meerdere Motorola adressen, tot 4 adressen, voor tot 20 functies (F0-F4 per adres).
Dit gebruik van meerdere adressen reduceert natuurlijk wel het aantal locomotieven dat max. kan worden aangestuurd.

Wil je koploper en MFX (Esu: M4) combineren dan is de Ecos enige die dat kan, als de interface is ingesteld op het oude Ecos protocol (MFX adressen worden meegezonden). Je kan kijken naar tweede hands Ecos, Ecos2, Ecos2.1 of de Central Station Reloaded (CS1R) om de uitgaven enigszins te beperken.

Alternatief is om te zorgen dat alle locomotieven met tot 4 functies het Motorola protocol ondersteunen, en de loks met meer functies DCC. Dan zijn er plotseling veel meer alternatieven om te kiezen. En dan is de oude Intellibox IR (65050) of Intellibox (Uhl 650 of 65000) ook voldoende.

Jan-Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
1: Tams RedBox
2:ECoS
3:CS1 Reloaded.
4:Intellibox 1 of Intellibox 2
5: CC-Schnitte / SRSEII niet zeker of dit werkt met Koploper.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Ik gebruik zelf de ECOs II, hiervoor met 2 mobile stations 2 gereden.
Als je ook zonder PC wilt rijden en later met koploper, dan zou ik je de ECOs II aanraden.
Wil je alleen en meteen via de PC gaan rijden, dan zou je beter af zijn met een goedkopere optie, omdat je eigenlijk de functies van een ECOs niet gebruikt op dat moment.

Groet,
Mathijs
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
dag ronald,

dank voor je reactie.

Mä 60760 en ESU 54610 V4 decoders (de laatste is alleen voor DCC MM en SX) dus iets wat MFX aan kan is dan niet nodig. Allemaal ombouwen naar 54610 M4 (mfx) is nou ook niet weer de bedoeling.

Laat ik het zo stellen "eisen" :  blijven werken/rijden met koploper (dus niet zonder of analoog), ondersteuning van de genoemde decoders (DCC en MM), bestaan bezetmelders (rosoft en Mä s88) blijven gebruiken, daarnaast heb ik nog boosters van Rainer (https://www.stayathome.ch/), verder stuur(de) ik de wissels aan met servo's via een servo decoder (https://miniatuura.com/nl/servo-decoders/387-ser.html)  dat wil ik dus graag wel allemaal gaan hergebruiken.

De 6021 is (voor zover ik mij nog kan herinneren) beperkt tot 14 stappen voor de snelheids regeling een andere centrale (intellibox,  ecos) kunnen volgens mij 28 stappen aan.

Zo ver mijn eisen/wensen, wordt mijn zoek venster dan al wat kleiner?  :D 

(de booster van Rainer kun je aansluiten op verschillende centrales en de S88 bezetmelders kun je ook aansluiten op de ecos evenals Koploper)

Al googlend kom je een end :>)

Peter



Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
De 6021 kan Motorola 14 stappen, geen DCC, de IB Motorola 14 stappen en DCC 14,28 en 128 stappen, de Ecos en de Tams ook Motorola 28 stappen.

Groet, Anne W
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
hoi,

Citaat van: pjotterke op vrijdag 30 oktober 2020, 15:28:24
Zo ver mijn eisen/wensen, wordt mijn zoek venster dan al wat kleiner?  :D 

Ja, eigenlijk wel  :) Dan hoef je niet te kijken naar de CS 2 / 3 / 3+ Dan is het lijstje van Wim / Sprinter een logische:

Citaat van: Sprinter op vrijdag 30 oktober 2020, 13:06:05
1: Tams RedBox
2:ECoS
3:CS1 Reloaded.
4:Intellibox 1 of Intellibox 2
5: CC-Schnitte / SRSEII niet zeker of dit werkt met Koploper.

Groet Ronald.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Heb je ook nog extra modules die je links of rechts aan de 6021 had hangen ?
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: serie1200 op vrijdag 30 oktober 2020, 19:37:45
Heb je ook nog extra modules die je links of rechts aan de 6021 had hangen ?

wat bedoel je daarmee Ron? Aan de 6021 zit de interface 6050 gekoppeld voor connectie naar de pc, de kabel voor de s88 terugmelder, en de kabel naar boosters verder niks

Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: Anne W op vrijdag 30 oktober 2020, 17:13:38
De 6021 kan Motorola 14 stappen, geen DCC, de IB Motorola 14 stappen en DCC 14,28 en 128 stappen, de Ecos en de Tams ook Motorola 28 stappen.

Groet, Anne W

dank je anne

hoe meer stappen hoe fijner je de snelheid kan regelen lijkt mij, dan kom je dus uit op de IB  :)

peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Niet een geheel juiste conclusie, Peter. Volgens doet elk apparaat dat het DCC protocol aankan, ook 128 stappen in DCC.
Volgens MM2 protocol is snelheidsregeling in 28 stappen mogelijk.
Alleen oude decoders en oude besturingssystemen kennen soms slechts 14 stappen in MM1.
Dus met EcoS en Tams kun je ook in DCC de snelheid in 128 stappen regelen, net als met de eerder door bij genoemde Roco Z21.

Groet,

Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Voor de volledigheid: naast DCC en MFX (=M4) kent de Ecos ook MM1 (14 stappen) én MM2 (27 en/of 28 stappen)
Verder nog Railcom (dcc variant van mfx) en Selectrix maar dat zullen we in deze maar buiten beschouwing laten.

Cees
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Beste Peter,

Als je alleen decoders hebt die ook DCC kunnen, dan is de IB een goede keus......, overigens klinkt DCC 128 stappen heel "vloeiend" en dat is het ook, echter als je automatisch gaat rijden met veel rijdende treinen is dat ook weer niet bevorderlijk, want het geeft te veel data verkeer tussen de centrale en de locdecoders, iTrain beveelt dan ook een stapgrootte aan voor het automatisch optrekken en afremmen, iets van 4 stappen per "stap".

Groet, Anne W

Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: pjotterke op vrijdag 30 oktober 2020, 20:11:48
Citaat van: serie1200 op vrijdag 30 oktober 2020, 19:37:45
Heb je ook nog extra modules die je links of rechts aan de 6021 had hangen ?

wat bedoel je daarmee Ron? Aan de 6021 zit de interface 6050 gekoppeld voor connectie naar de pc, de kabel voor de s88 terugmelder, en de kabel naar boosters verder niks

Peter

Links kan je een 6040 of 6043 aansluiten voor bediening van wissels en seinen. Rechts kan je een 6035 of 6036 aansluiten voor extra regelknoppen voor loc's. Deze zijn allemaal te vinden in de wiki.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: serie1200 op zaterdag 31 oktober 2020, 07:52:38
Citaat van: pjotterke op vrijdag 30 oktober 2020, 20:11:48
Citaat van: serie1200 op vrijdag 30 oktober 2020, 19:37:45
Heb je ook nog extra modules die je links of rechts aan de 6021 had hangen ?

wat bedoel je daarmee Ron? Aan de 6021 zit de interface 6050 gekoppeld voor connectie naar de pc, de kabel voor de s88 terugmelder, en de kabel naar boosters verder niks

Peter

Links kan je een 6040 of 6043 aansluiten voor bediening van wissels en seinen. Rechts kan je een 6035 of 6036 aansluiten voor extra regelknoppen voor loc's. Deze zijn allemaal te vinden in de wiki.

O op die manier, nee dat heb ik niet, wissels gaan via koploper/servo decoder, loks regel(de) ik ook via koploper. seinen had ik nog (liggen nog in de bouwbak, die conrad bouwpakketjes, het mooiste aan mijn baan destijds vond ik het automatisch rijden, kon daar uren van genieten.......  :D

bedankt ron voor je antwoord
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Eerder noemde ik al de Z21 die ik op het forum te koop zag. Als je vooral automatisch rijden wilt en de PC in hoofdzaak gebruikt, zou ik voor zo'n ding gaan. Of Tams Redbox. Waarom nog iets met knopjes en een beeldschermpje willen of moeten, zoals intellibox, of nog uitgebreider: Central Station of EcoS?
Gewoon een doorgeefluik zonder opsmuk!


Succes,

Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: pjotterke op vrijdag 30 oktober 2020, 10:50:58... de nieuwste loc's hebben zo veel extra functie die ik met die 6021 niet kan aansturen, en das best jammer.
Alle mfx locomotieven uitgegeven tussen 2005 en 2018 (2018 is hier even gegokt) ondersteunen geen DCC.
Koop je een centrale die geen mfx ondersteunt, dan moet je deze locs alsnog via Motorola aansturen en dan ben je bal opgeschoten t.o.v. je 6021.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Ik heb al heeeeel lang de 6021, met 6036 en 6051.

Als ik vandaag een nieuwe centrale zou kopen, wordt het de ECoS 2.1 van ESU

Waarom?
Het biedt de mogelijkheden die ik zoek.
Het biedt een programmeer protocol voor PC verbinding waar ik zelf ook wat mee kan.
Ik heb nu 2x S88, en die passen er gewoon direct op.
Ik ben M* verslaafd, maar de CS3 Plus is duurder, en dan moet je ook nog een extra voeding bijkopen, daarmee echt veel duurder!

Patrick



Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Waarom zou je perse de 3+ willen? Ik heb al 2,5 jaar de 3 en de + nog niet echt gemist.

Verder doen beide centrales niet echt voor elkaar onder, de keuze is 95% van de tijd een gevoelskwestie. Het enige echte voordeel dat de Ecos, naar mijn mening, heeft t.o.v. de CS is de mogelijkheid tot een, zij het uitgeklede, loconet module. Nadeel is dat je met de Ecos 2 feitelijk nog steeds een Ecos 1 met kleurenscherm en versterkte vermogenselektronica hebt, ipv een echt vernieuwde centrale zoals van CS2 naar CS3.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 01 november 2020, 08:29:57
Eerder noemde ik al de Z21 die ik op het forum te koop zag. Als je vooral automatisch rijden wilt en de PC in hoofdzaak gebruikt, zou ik voor zo'n ding gaan. Of Tams Redbox. Waarom nog iets met knopjes en een beeldschermpje willen of moeten, zoals intellibox, of nog uitgebreider: Central Station of EcoS?
Gewoon een doorgeefluik zonder opsmuk!


Succes,

Peter

misschien omdat de Z21 geen mfx ondersteunt,  geen s88 "aansluiting" heeft maar wel een loconet bus,  bij gebruik van koploper nog een locnet interface benodigd, extra voeding  (of heb ik het mis met die zaken), die ik al googlend op verschillende fora tegenkom. (Z21 mfx koploper märklin). Kan ik mijn bestaande boosters (fabrikant rainer lussi) er wel op aansluiten

Naast de aanschaf van de Z21 zou ik dan nog extra zaken erbij moeten kopen (interface, nieuwe terugmeld modules, nieuwe, andere boosters), waardoor de totaalprijs boven de prijs van een IB uitkomt. (een tams lees ik dan bij conrad Terugmelddata, "welke in mfx-formaat gestuurd worden, kan het digitalesysteem EasyControl niet verwerken")

aaaaarrrggghhhhhh :>)

Dus zou de keuze op basis daarvan (nieuwe terugmeld decoders, een extra interface, geen mfx) niet op de Z21 resp. tams vallen, toch?

Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Ik zou kiezen voor een centrale die over LocoNet communiceert. Je hebt dan i.c.m. Koploper 31 DCC functies. Een Intellibox bijvoorbeeld......

Gr, Ben.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Volgens mij vallen de kosten voor loconet terugmelders wel mee. Er moet er een tussen de centrale en de gewone S88 melders. Meer niet.
Of ik moet het heel erg mis hebben en dan is er vast wel iemand die mij elegant corrigeert.

Een nieuwe voeding moet misschien toch, hoewel de IB en de CS2 nog wisselstroom lusten uit een (witte of grijze) M-trafo.
En als je zolang met de 6021 hebt gedaan, is je voorraad Mfx-locs dan niet heel klein? Bij nieuwe aanschaf moet je dan de oudere Mfx modellen inks laten liggen. Dan kan best. En anders moet je enkele modellen (laten) ombouwen. Er zijn heel wat mensen die een leven zonder Mfx prefereren. En ook die niet zonder willen, maar die dan ook zeggen dat je beter alles onder Mfx kan laten draaien. En dan praat je over kosten!

Maar, je afwegingen snap ik ook. Het is niet zo heel simpel. Het wordt weer simpel als je gekozen hebt. Sommige dingen kunnen dan niet misschien meer. Tja. C'est la vie....


Groet,

Peter


Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Wat je je ook moet afvragen met wat van decoders wil je verder Marklin of ESU,en ben je nog van plan nieuwe Marklin modellen te kopen?
Bvb Marklin decoders kun je alleen updaten met een CS2/3. Voor ESU geldt hetzelfde alleen te updaten met ESU apparatuur.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: hmmglaser op maandag 02 november 2020, 21:21:02
Bvb Marklin decoders kun je alleen updaten met een CS2/3.

Kan ook met de Marklin programmer gekoppeld aan een PC of laptop! Véééél goedkoper, uitgaande van het feit dat er een PC in huis is.  B)
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
@citaat dat geldt alleen voor de Mld/msd3 decoder de mld/msd niet.
Dat van die PC word ook een ding steeds meer mensen hebben geen PC meer doen alles met telefoon of tablet.
Mijn ervaring is dan ook kies een CS2/3 met een ESU lokprogrammer en niet voor een Ecos met Marklin programmer.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 02 november 2020, 19:40:17
Volgens mij vallen de kosten voor loconet terugmelders wel mee. Er moet er een tussen de centrale en de gewone S88 melders. Meer niet.
Of ik moet het heel erg mis hebben en dan is er vast wel iemand die mij elegant corrigeert.

Gebruik van standaard s88 melder via Loconet, geen enkel probleem een simpele s88LN er tussen en gaan.

Puntje van AANDACHT met de Z21 en een 3-rail systeem en dus MASSA-detectie melders zoals de s88 of s88-n, dat gaat NIET werken. Daar heb je minimaal een s88OPTO voor nodig, of stroomdetectie.

Groetjes.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Ah, dat is wel een reëel punt van, Wim, dat massadetectie niet kan met de Z21. Dat wist ik niet... Dus daarmee wordt die optie voor Peter wellicht een onhandige. Dat is dan ook weer helder!

Groet,

Peter
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 november 2020, 20:07:29
Dat van die PC word ook een ding steeds meer mensen hebben geen PC meer doen alles met telefoon of tablet.
Een modelspoorhobbyist zonder PC of laptop?
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 november 2020, 20:07:29
Dat van die PC word ook een ding steeds meer mensen hebben geen PC meer doen alles met telefoon of tablet.

:offtopic: Deze suggestie snap ik niet helemaal. Ik verwacht dat de meeste modelspoor hobbyisten nog een PC of laptop er bij gebruiken, anders kun je niet met goed fatsoen je decoders programmeren. PC of laptop is hierbij eigenlijk onmisbaar.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Ligt eraan wat je wilt programmeren en hoe. Ik kan met mijn CS3 geen geluid programmeren, maar verder zo'n beetje alles wat je in de programmer ook kan.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Citaat van: Sprinter op dinsdag 03 november 2020, 20:29:31
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 02 november 2020, 19:40:17
Volgens mij vallen de kosten voor loconet terugmelders wel mee. Er moet er een tussen de centrale en de gewone S88 melders. Meer niet.
Of ik moet het heel erg mis hebben en dan is er vast wel iemand die mij elegant corrigeert.

Gebruik van standaard s88 melder via Loconet, geen enkel probleem een simpele s88LN er tussen en gaan.

Puntje van AANDACHT met de Z21 en een 3-rail systeem en dus MASSA-detectie melders zoals de s88 of s88-n, dat gaat NIET werken. Daar heb je minimaal een s88OPTO voor nodig, of stroomdetectie.

Groetjes.

nee dat wist ik dus niet, dank je wel!!
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Met de CS2/3 kun je gewoon geluid programmeren alleen kost dit veel meer tijd dan met een programmertool van marklin welke helaas alleen de Msd3 kan programmeren.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
De programmeertool van M* kan ook de MLD/MSD programmeren, niet alleen de MLD3/MSD3.
Re: wat is een goede centrale als vervanging van de 6021
Bij mij niet ik kan alleen Mld3 en Msd3 decoders lezen en programmeren bij andere Marklin decoders niks.
Ik bedoel dan het usb stickje.