Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder schoonmaken.

Gestart door mikeloper vrijdag 30 oktober 2020, 02:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Decoder schoonmaken.
Beste Moba Freunden,

Tijdje geleden een blokkendoos paartje aangeschaft, in het stuurstand rijtuig zat tot mijn verbazing een ESU functie decoder.
De vorige eigenaar heeft de decoder geverfd om minder op te laten vallen. De soldeer eilandjes zijn ook geverfd en er zijn wat draaden afgebroken.

Hoe kan ik deze decoder reinigen zonder dat ik deze naar de filistijnen help en de soldeer eilandjes weer te gebruiken zijn?


Alvast bedankt

Groetjes Mike
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Goedemorgen,
de krimpkous zit nog rond de decoder, dan lijkt het mij het eenvoudigst om die te verwijderen.
Daarna zullen de soldeereilandjes gemakkelijk bereikbaar zijn en waarschijnlijk niet te lijden hebben onder de verf. Je kan desnoods die verf heel voorzichtig afkrabben? Bijvoorbeeld met een houten prikkertje ofzo?
Als de verf niet in de weg zit om de draadjes te solderen, dan zou ik die laten zitten.
Na het solderen, een nieuwe krimpkous erover en lichtjes laten krimpen. Je kan de decoder ook zo in de trein leggen, als er geen contactgevaar is met metalen delen.
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Of alleen het stukje folie boven de soldeereilandjes verwijderen. Ik vraag me af of er wel zoveel verf op de eilandjes zit. Zo te zien niet eigenlijk. Voor het verwijderen van restjes verf is een glasvezelpotlood geschikt.
Re: Decoder schoonmaken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Als er toch draadjes afgebroken zijn, zou ik er een nieuwe decoder inzetten. Dan weet je dat alles goed is aangesloten en je in de toekomst niet tegen eventuele problemen aanloopt die misschien door de verf veroorzaakt kunnen worden.
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Met een kwastje met terpentine de contacten schoonmaken?
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Er gewoon "doorheen" solderen die verf brandt dan wel weg (wel daarna ff schoonmaken).

groet
Harald
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Een beetje verf zal de werking niet beïnvloeden.
Wegschrappen en gewoon solderen.
Aansluitingen kan je vinden bij esu, functiedecoder (V3,5)

Mvg. Marcel.
Re: Decoder schoonmaken.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Decoder schoonmaken.
Citaat van: Olav op vrijdag 30 oktober 2020, 06:38:51
Als er toch draadjes afgebroken zijn, zou ik er een nieuwe decoder inzetten. Dan weet je dat alles goed is aangesloten en je in de toekomst niet tegen eventuele problemen aanloopt die misschien door de verf veroorzaakt kunnen worden.

Decoder werk nog goed, tenminste voor dat er draden afbraken, door de gedroogde verf. Weggooien kan altijd nog en ben niet bang om aan een decoder te solderen.

En wat Marcel zegt, decoder handleiding met aansluitingen gevonden.

Bedankt voor de antwoorden ga er eens naar kijken.