Inderdaad geen misleiding, omdat in de verdere technische beschrijving van boosters keurig netjes staat. Een quote uit de technische beschrijving van een willekeurige booster met MFX claim:
CiteerDer Booster kann an der Märklin CS II / III Central Station als Fahrbooster betrieben werden. Das passende Anschlusskabel 8312086 DiMAX Booster CAN-Bus Kabel für Märklin CS ist nicht im Lieferumfang enthalten. Die MfX-Rückmeldung ist zum aktuellen Zeitpunkt noch nicht verfügbar und soll zu einem späteren Zeitpunkt mit einem Zusatzmodul nachgerüstet werden.
In dit geval (Massoth), wordt er heel netjes verteld wat de booster wel kan, en waarom. Andere beschrijvingen geven alleen aan dat ze het dataformat (met soms lijstje van protocollen) alleen versterken. Of de bovenstaande opmerkingen duidelijk zijn voor alle digitale starters? Daar mag ieder zijn eigen mening over vormen.
Als zowel de lok als de centrale van elkaar op de hoogte zijn, heb je de terugmelding niet meer nodig. Uitzondering is de S2/CS3/CS3+ in de speelwereld mode. Hierbij stuurt de decoder in de lok geregeld informatie naar de centrale over de status, zodat de centrale het verbruik van de diesel, kolen, water etc kan berekenen.
Het omschakelen met een relais van centrale naar booster, gebaseerd op tijd is niet handig. Alle (nieuwe/onbekende) locomotieven melden zich 1 voor 1 aan. Dat betekend voor een betrouwbaar omschakelen van de centrale naar booster, de schakeltijd moet worden aangepast aan het aantal locomotieven op de baan.
Handiger is zoals aangegeven, de centrale en evt. volledige MFX boosters voor de opstelterreinen van de treinen te gebruiken, en voor de 'vrije' baan en wissels/seinen de 1-richtings boosters te gebruiken.
Het tijdschema had betrekking op de CAN-bus communicatie. En ondanks dat ik vermoed (met reden) dat de CAN-bus communicatie nagenoeg 1:1 doorgezet wordt op de rails, weet ik dat niet zeker. Ik zal het hier niet plaatsen.
Jan-Peter