Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlies MFX-adres locomotieven

Gestart door RVhobby donderdag 29 oktober 2020, 12:30:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Verlies MFX-adres locomotieven
Ik heb er last van dat iedere keer dat ik mijn baan onder stroom breng de locomotieven niet meer reageren op de computer. Ik moet ze dan steeds opnieuw inlezen op een apart spoor dat direct met mijn Gleisbox is verbonden. Daarna rijden ze dan ook weer op het hoofdspoor. Ik werk met iTrain (versie 5.06), CC-Schnitte en de DB4 van Littfinski. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Rob
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ga werken met MFX boosters in plaats van DB4. Of nog beter: ga DCC rijden en zet MFX overboord.

Gr, Ben.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Nou sorry hoor, maar elke keer bij het minste of geringste probleem mfx maar overboord gooien als zijnde DE oplossing, ......het gaat me echt veel te ver dit!
Ik rijd niet anders dan met zo'n 30 mfx locs, en heb hiermee 0,0 problemen qua besturing of instellen, MAAR....ik rijd wel met CS3 en ik vermoed zomaar dat daar heel veel van dit soort problemen mee voorkomen worden. Tevens heb ik alle protocollen die ik niet gebruik uitgeschakeld, zoals door Marklin wordt aanbevolen.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ik gaf een oplossing, MFX booster inzetten in plaats van een DB4!

Edit forumbeheer: Reactie op verwijderde post verwijderd.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Volgens zijn gegevens ondersteund de DB-4 M4 dus MFX

groet
Harald
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Probleem is dat MFX een onder geschoven kindje is en de ondersteuning bij veel merken als dat er al is te wensen overlaat.
MFX is niet het probleem maar de ondersteuning ervan.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
@Harald: DB4 is geen MFX booster, kan niet op en neer praten.

Gr, Ben.


Edit forumbeheer: Reactie op verwijderde post verwijderd.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Hi Ben,

In de technische gegevens staat M4 dus dat is MFX lijkt mij dat die dan ook heen en weer kan praten.

groet
Harald


Edit forumbeheer: Citaat voorgaand bericht weggehaald
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Helaas Harald.... dat is niet zo.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
OK Ben
(ook geen MFX fan)

groet
Harald
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
 Het probleem is volgens mij nog 'simpeler' en eigenlijk een feature van het hele MFX protocol.

MFX protocol Feature: Bij het aanzetten van de baan spanning zal de decoder kijken of de centrale de decoder kent. Dit kan door de centrale getriggerd worden (MFX commando "report all"), of door de decoder bij de start.

De kink in de kabel:
De DB-4, net als de Marklin 6015/6017 booster, twin-booster, Uhlenbrock Power serie, hebben geen enkel probleem om de verschillende protocollen van de Centrale naar de baan te sturen.
Wat ze allemaal niet kunnen is de communicatie van de decoders naar de centrale sturen.

Wat gebeurt er dus:
De decoder komt onder spanning. Ziet dat er MFX wordt gezonden. In de MFX protocol gat, of DCC gap verstuurd de decoder de vraag wie de centrale is, en of de decoder al bekend is. Al naar gelang hoe het met het geheugen van de decoder is gesteld of de programmering, zal de decoder zich opnieuw aanmelden, geen adres krijgen van de centrale (die van niets weet), en dus onbestuurbaar worden voor de centrale.

Oplossing:
Daar waar de treinen aan het eind van het rijden worden geparkeerd, direct aan de MFX centrale of aan een booster met terugkoppeling van de communicatie van de baan aan de centrale.

Protocol beschrijving

Jan-Peter

PS. Ik heb ooit ergens een MFX communicatie timing uitwerking gezien. Ik zal eens kijken of ik dat nog verder boven water kan krijgen.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Boosters uit de Märklin of Esu stal proberen toe te passen, Tams had een "MFX Terugmeld Signaal" overbrugger voor andere merken boosters, maar die is uit productie, ze zouden met iets nieuws komen....

Groet, Anne W
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
In de technische specificatie staat letterlijk dit: "Amplification of the data formats Märklin-Motorola, mfx®, M4 and DCC"
Als leek zou je dan concluderen, dat deze booster dus ook mfx moet kunnen ondersteunen.
De reacties lezend, blijkt dit niet zo te zijn omdat deze booster geen tweeweg communicatie naar de centrale heeft.
Is het niet zo, dat mfx juist inhoud dat er tweewegcommunicatie moet zijn? Ik dacht van wel namelijk.
Blijkt de db4 dit inderdaad niet te kunnnen, dan zou je dus ook kunnen stellen dat er sprake is van misleiding en denk ik wel dat de topic starter hier met zijn dealer eens een hartig woordje over kan spreken om e.e.a. te vervangen door een echte mfx booster.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Als ik Jan-Peter's beschrijving goed lees, is het dus alleen bij het opstarten nodig dat er twee-richting communicatie is.  Je zou dus bij het opstarten de complete baan uit de centrale kunnen voeden, en na een bepaalde tijd omschakelen naar de boosters (timer/relais?) zodat de locs zich allemaal aan kunnen melden.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
 @citaat @citaat Van misleiding is geen sprake. Het product DB4 doet wat in de spec's staat: versterken van de genoemde data formats.
Met zo'n uitspraak zet je de leverancier / fabrikant in een kwaad daglicht.

Gr, Ben.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
 @citaat
Inderdaad geen misleiding, omdat in de verdere technische beschrijving van boosters keurig netjes staat. Een quote uit de technische beschrijving van een willekeurige booster met MFX claim:

CiteerDer Booster kann an der Märklin CS II / III Central Station als Fahrbooster betrieben werden. Das passende Anschlusskabel 8312086 DiMAX Booster CAN-Bus Kabel für Märklin CS ist nicht im Lieferumfang enthalten. Die MfX-Rückmeldung ist zum aktuellen Zeitpunkt noch nicht verfügbar und soll zu einem späteren Zeitpunkt mit einem Zusatzmodul nachgerüstet werden.

In dit geval (Massoth), wordt er heel netjes verteld wat de booster wel kan, en waarom. Andere beschrijvingen geven alleen aan dat ze het dataformat (met soms lijstje van protocollen) alleen versterken. Of de bovenstaande opmerkingen duidelijk zijn voor alle digitale starters? Daar mag ieder zijn eigen mening over vormen.

Als zowel de lok als de centrale van elkaar op de hoogte zijn, heb je de terugmelding niet meer nodig. Uitzondering is de S2/CS3/CS3+ in de speelwereld mode. Hierbij stuurt de decoder in de lok geregeld informatie naar de centrale over de status, zodat de centrale het verbruik van de diesel, kolen, water etc kan berekenen.

Het omschakelen met een relais van centrale naar booster, gebaseerd op tijd is niet handig. Alle (nieuwe/onbekende) locomotieven melden zich 1 voor 1 aan. Dat betekend voor een betrouwbaar omschakelen van de centrale naar booster, de schakeltijd moet worden aangepast aan het aantal locomotieven op de baan.
Handiger is zoals aangegeven, de centrale en evt. volledige MFX boosters voor de opstelterreinen van de treinen te gebruiken, en voor de 'vrije' baan en wissels/seinen de 1-richtings boosters te gebruiken.

Het tijdschema had betrekking op de CAN-bus communicatie. En ondanks dat ik vermoed (met reden) dat de CAN-bus communicatie nagenoeg 1:1 doorgezet wordt op de rails, weet ik dat niet zeker. Ik zal het hier niet plaatsen.

Jan-Peter
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: ErikW op vrijdag 30 oktober 2020, 09:28:53
Als ik Jan-Peter's beschrijving goed lees, is het dus alleen bij het opstarten nodig dat er twee-richting communicatie is.  Je zou dus bij het opstarten de complete baan uit de centrale kunnen voeden, en na een bepaalde tijd omschakelen naar de boosters (timer/relais?) zodat de locs zich allemaal aan kunnen melden.

Ik maak gebruik van een GleisBox SRSEII in combinatie met een DB4 booster en ervaar een vergelijkbaar probleem als topicstarter. Wat echter lastig is, is dat het niet consequent/reproduceerbaar is: de ene keer start ik de baan op en rijdt alles vlekkeloos, maar het komt ook voor dat ik enkele of alle locs 'kwijt' ben en deze niet meer reageren op commando's vanuit iTrain. Een oplossing die ik gebruik is (zonder de configuratie te wijzigen) om op de MS2 een lege positie te kiezen voor locs en dan 'Herkennen' te selecteren. Er wordt uiteraard niets herkend, maar de boel rijdt wel weer.

Omdat mijn baan niet super groot is heb ik enkele weken geleden de GleisBox rechtstreeks aangesloten (dus zonder de booster). Tot mijn verbazing levert dat echter hetzelfde resultaat: meestal gaat het goed bij opstarten, maar zo nu en dan moet ik de truuk 'Herkennen' weer toepassen om de boel rijdend te krijgen. Ik denk daarom dat het niet per definitie ligt aan alleen de booster, maar in mijn geval ook aan de SRSEII; ik weet niet of die MFX in twee richtingen aan kan (S88n signalen worden wel doorgegeven aan iTrain) (een CC-Schnitte heb ik nooit gebruikt/geen ervaring mee). Voorlopig neem ik dit bewust voor lief omdat de SRSEII inderdaad een veel duurdere CS3(+) vervangt, voor mij een leuk 'uitzoekproject' is en 99% van de tijd wél doet wat ik wil.

Mvrgr,
Rob.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Zeer bedankt voor alle reacties. Die hebben mijn kennis van het probleem enorm vergroot. In eerste instantie ga ik eens kijken of ik het op de manier van ROmiJo werkbaar kan krijgen. Anders zal ik toch aan een CS2/3 moeten omdat de Tams Boosterlink, die het probleem van een niet-terugmeldende (Mfx) booster zou kunnen oplossen, niet meer verkrijgbaar is.

Rob   
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ik gebruik voor mijn baan de Edits booster samen met een Tams boosterlink die worden aangestuurd door de Ecos.
Ondanks de boosterlink heb ik ook last van Mfx locs die ongehoorzaam zijn en niet luisteren
Met M4 uitgeschakeld melden een paar Mfx locs zich niet aan op DCC en zijn dus niet bestuurbaar
Overweeg nu een Esu booster te bestellen, kijken of dit een oplossing geeft.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: RVhobby op zondag 01 november 2020, 11:43:05
....Anders zal ik toch aan een CS2/3 moeten omdat de Tams Boosterlink, die het probleem van een niet-terugmeldende (Mfx) booster zou kunnen oplossen, niet meer verkrijgbaar is.

Rob,
Ik denk dat een boosterlink het probleem ook niet -volledig- oplost (als de CC-Schnitte qua werking lijkt op de SRSEII). Op dit moment heb ik de DB4 booster er tussen uit gehaald en rijd ik al enkele weken rechtstreeks met de GleisBox/SRSEII waar zowel een MS2 aanhangt als een laptop met iTrain. En dan ervaar ik dezelfde problemen, die ik tot nu toe heb weten op te lossen door van 'Herkennen' op de MS2 gebruik te maken. Heel soms werkt dat zelfs niet en moet ik de MS2 resetten waardoor alle locs opnieuw worden ingelezen. In iTrain wis ik dan alle MFX adressen van de locs en wijs ze op de bekende manier (cursor in het leeg adresveld en vervolgens vooruit/achteruit schakelen op de MS2) weer toe.

En mijn GleisBox hangt nu aan 120 meter rails met zeg maar 15 locs: daar ervaar ik geen problemen mee in de stroomvoorziening (als je niet teveel locs tegelijkertijd laat rijden blijft het ruim onder de 1,8A). Misschien zou je kunnen proberen je CC-Schnitte/GleisBox rechtstreeks aan de baan te hangen en uit te proberen of je dan hetzelfde probleem hebt. Zo niet, dan weet je vrijwel zeker dat het alleen aan de booster -en dus gebrek aan terugmelding- ligt en niet aan je CC-Schnitte. Dan zou het probleem wel opgelost zijn met een 'echte' MFX-booster en heb je niet een CS2/3 nodig.

Mvrgr,
Rob.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
120 meter rails op 1 aansluitpunt van een gleisbox en dan klagen over signaalverlies? Ik vind dat, eerlijk gezegd, niet heel verrassend.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Precies. Baanspanning te laag: geen MFX.......
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: KoosLeiderdorp op zondag 01 november 2020, 11:58:24
Ik gebruik voor mijn baan de Edits booster samen met een Tams boosterlink die worden aangestuurd door de Ecos.
Ondanks de boosterlink heb ik ook last van Mfx locs die ongehoorzaam zijn en niet luisteren
Met M4 uitgeschakeld melden een paar Mfx locs zich niet aan op DCC en zijn dus niet bestuurbaar
Overweeg nu een Esu booster te bestellen, kijken of dit een oplossing geeft.

De loks die je op het DCC-protocol hebt ingesteld moet je gewoon invoeren in je ECoS. Dus met naam, protocol, adres en aantal rijstappen. Het DCC-protocol heeft geen automatisch aanmelden. Alleen loks met DCC en Railcom(+) kunnen dat bij de ECoS. Ook daar moet je versterker dan mee kunnen gaan. Dat kan jouw versterker zeker niet.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 01 november 2020, 15:03:55
Precies. Baanspanning te laag: geen MFX.......

Precies: MFX werkt goed met een baanspanning van ongeveer 19 volt. Dus met één aansluitpunt krijg je op de verste punten dat de baanspanning (te) laag kan zijn. Oplossing meer aansluitpunten gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ronald zoals ik al schreef zit er ook een boosterlink in de voeding
Het zijn eigenlijk altijd dezelfde locs die ongehoorzaam zijn
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: KoosLeiderdorp op zondag 01 november 2020, 15:37:38
Ronald zoals ik al schreef zit er ook een boosterlink in de voeding

Wat ik aangeef is: Het DCC-protocol kent geen automatische aanmelding. Dat is in reactie op dit stukkie tekst van jou:

Citaat van: KoosLeiderdorp op zondag 01 november 2020, 11:58:24
.... Met M4 uitgeschakeld melden een paar Mfx locs zich niet aan op DCC en zijn dus niet bestuurbaar ....
]

Je geeft zelf aan dat ze niet aanmelden op DCC. Dat kan helemaal niet op DCC. Daarvoor heb je DCC met Railcom(+) nodig. Dat is iets anders dan alleen DCC-protocol.

Groet Ronald.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Als ik een loc DCC wil aanmelden in de Ecos dan neem ik deze in bedrijf door de Ecos de decoder te laten herkennen.
Dat lukt ook met een paar loks die ook MFX spreken en zich dan netjes laten herkennen in DCC
Er zijn ook locs die dit niet toelaten dus zolang M4 uit staat zij niets willen, zet ik daarna M4 weer aan dan ben ik weer terug bij het begin.

Recent heb ik de proef genomen door een slecht luisterende loc op het losse programmeerspoor te laten staan die direct is aangesloten op de Ecos
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
MFx of M4? Welke decoders hebben we het over? Want een ESU decoder (waar we dus over M4 ipv MFX praten) heeft in de regel wel Railcom, net als de Ecos. Een Märklin MFX decoder spreekt in de regel geen DCC, dat doen ze pas sinds een paar jaar, maar alles vanaf 2004 tot grofweg 2018 spreekt het niet.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lauren dat weet ik.
Waar het mij om gaat is dat er decoders zijn met geheugenverlies en zeer regelmatig opnieuw moet worden aangemeld.
MFX schijnt beschermd te zijn bij Marklin daarom noemt ESU dit M4
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Dat moet dan aan de Ecos liggen. Ik gebruik een CS en heb hier, zover ik mij kan herinneren, nog nooit last van gehad.

Wat ik wel heb gehad is dat ik een mfx decoder voor een stamtafel lid helemaal gemapt had en de Ecos bij hem op zolder doodleuk alle oude instellingen weer teruggezet had toen het ding op de baan werd gezet. Kon ik de stamtafel erop weer aan de gang.😅 Dat komt dan weer omdat de ECOS alle instellingen meteen mee uitleest bij het inlezen van de decoder, terwijl de CS dat pas doet (en iedere keer doet) als je wat gaat uitlezen en bewerken.

Over de ruzie tussen ESU en Märklin kan ik nog wel genoeg schrijven, maar dit lijkt mij niet het juiste topic daarvoor.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Mijn Ecos zet ook instellingen gewoon terug, zoals ik al schreef een paar Mfx loc met DCC in de Ecos gezet
Maar omdat er een paar locs dit niet accepteren  toch M4 aangezet en direct werden de DCC loks omgezet naar M4
Mijn keuze voor de Ecos komt omdat ik ook Koploper gebruik
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Je kan in de M4-decoders gewoon M4 uitzetten. Dan kan je met DCC verder gaan. Dan moet je even in de boekjes kijken welk CV-waarden je mag aanpassen.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ronald er zijn decoders bij die geen DCC accepteren dus dat durf ik eigenlijk niet
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Klopt. Je zet het protocol in de decoder uit. Niet in de ECoS. Daar zit een klein nuance-verschil. Dus als je een decoder hebt dat zowel M4 / MFX als DCC aan kan: MFX eens uitzetten in de decoder.

Groet Ronald.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Wat ik al aangaf er zijn decoders die geen DCC luisteren, maar alleen Mfx
Wanneer ik Mfx uitzet is volgens mij de decoder zonder protocol, als dat mogelijk is deze ook niet meer te benaderen
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
 @citaat

Koos, als je MFX in de decoder uitzet kan hij altijd naar Motorola luisteren en indien het nog aanstaat analoog.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: KoosLeiderdorp op zondag 01 november 2020, 19:25:43
Wanneer ik Mfx uitzet is volgens mij de decoder zonder protocol, als dat mogelijk is deze ook niet meer te benaderen

Je kan niet alle protocollen in een decoder uitzetten. Er is altijd een protocol actief. Dus MFX/M4 of DCC of Motorola. Als het alleen een MFX-only-decoder is dan kan je het protocol toch al niet uitzetten. Alleen bij multiprotocol decoders kan je verschillende protocollen in de decoder uitzetten.

Groet Ronald.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ik ga morgen wel aan de gang maar om een dure Mfx loc terug te zetten naar Motorola vind ik wel erg zonde.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
 @citaat: Geef eens aan welke treintjes het probleem hebben. Artikelnummers en welke decoders met decodernummers. Dan kunnen we meekijken.

Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Ik zal morgen een z.g.n. Zwarte lijst maken
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
MFX decoders (ook van de eerste generatie) spreken ook altijd MM (motorola).
Als je MFX uitzet blijft altijd MM actief; je hoeft niet bang te zijn dat de decoder niet meer reageert.
Bij M4 decoders is mij al een paar keer gebeurt dat na een decoder reset het DCC protocol voorrang krijgt. M4 decoders kun je het DCC protocol niet uitzetten. (de andere wel)
digibert
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Toch even naar de treinzolder gegaan en op dit moment is er slechts 1 die doof is
Het gaat om de BR50 artikelnummer 37040

Wie weet waar ik kan vinden welke CV ik moet hebben?
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Die ga je niet vinden, dat ding heeft geen CV's omdat deze geen DCC ondersteund. Ding is van 2011.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Het is de Insiderloc van 2011 dus eigenlijk alleen Motorola waardig

Dus eigenlijk een loc voor de Kliko >:-D
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: Laurent op zondag 01 november 2020, 14:58:34
120 meter rails op 1 aansluitpunt van een gleisbox en dan klagen over signaalverlies? Ik vind dat, eerlijk gezegd, niet heel verrassend.
Hallo Laurent,
Ik klaag niet over signaalverlies tijdens het rijden hoor; mijn bedrading is aardig in orde :) Het enige dat ik ervaar is dat in enkele gevallen bij opstarten één of meerdere locs niet meer reageren op iTrain (zoals beschreven gebeurt dat ook met booster). Maar als de boel rijdt is er geen enkel probleem en tuffen meerdere locs zonder problemen over de 120 meter rails. Als ik de info van de GleisBox bekijk tijdens het rijden blijft deze ruim onder de 1,5A.

Mvrgr,
Rob.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Rob

Het zelfde probleem heb ik ook op de baan
Welke modellen geven problemen.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: ROMiJo op zondag 01 november 2020, 20:48:44
Hallo Laurent,
Ik klaag niet over signaalverlies tijdens het rijden hoor; mijn bedrading is aardig in orde :) Het enige dat ik ervaar is dat in enkele gevallen bij opstarten één of meerdere locs niet meer reageren op iTrain (zoals beschreven gebeurt dat ook met booster). Maar als de boel rijdt is er geen enkel probleem en tuffen meerdere locs zonder problemen over de 120 meter rails. Als ik de info van de GleisBox bekijk tijdens het rijden blijft deze ruim onder de 1,5A.

Mvrgr,
Rob.
Waarmee je dus precies mijn punt bevestigd. Signaalverlies meet je dan ook niet over het stroomverbruik, maar over de spanningsval. En die kan je niet zomaar meten.

Waar ik vorig jaar was in dit weekend reed het in de verste hoek ook probleemloos. Een van mijn zelfbouw Engelse wissels wilde echter niet werken en ik hoorde ook permanent het lichte getik van kortsluiting in de baan. Niet voldoende om de centrale eruit te gooien. De jongen die die hoek had opgebouwd moest eerder weg en had dus eerder opgebroken... Daarna werkte mijn wissels probleemloos. Het getik in de baan was ook weg. En dat wissel draaide gewoon op DCC.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Beste Koos,

Laat de 37040 eens draaien op je Raptor op:

- Motorola 27 stappen

- Motorola 28 stappen

Indien de stappen stuk voor stuk zichtbaar veranderen in één van de twee instellingen, dan weet je welke Motorola het is, indien het Motorola 28 stappen is, dan kun je dat ook rijden met je Ecos, je moet toch een lok definiëren in de Ecos?

Zoals je weet spreekt de Raptor geen MFX ( er was niets waar Marco meer een hekel aan had als het vervuilen van nette digitale signalen....), veel van mijn loks hebben een MFX decoder en de meeste, oudere, rijden mooi op Motorola 28 stappen, sommige, de nieuwere op Motorola 27 stappen, maar dat is niet echt mooi.

Groet, Anne W
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Citaat van: KoosLeiderdorp op zondag 01 november 2020, 21:01:25
Rob

Het zelfde probleem heb ik ook op de baan
Welke modellen geven problemen.

Ik heb dat eigenlijk nooit bijgehouden Koos (maar ga dat vanaf nu wel doen, want misschien ligt het gewoon aan die specifieke locs).
Wat ik wel weet is dat het nooit voorkomt bij de -oudere- locs met alleen Motorola of C90 decoders (2-cijferig adres). En zo uit mijn hoofd merk ik het meestal het eerst aan mijn BR65 (39650) en V320 (39320) die niet meer reageren. Beide relatief nieuwe Insider locs.

Als ik meer betrouwbare statistiek heb laat ik het hier weten.

Mvrgr,
Rob.
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Anne
Ik zal een Raptor proefopstelling maken en het laten weten wat er gebeurd

Rob
Ik ga ook bijhouden welke locs Mfx doof worden
Re: Verlies MFX-adres locomotieven
Dit topic zou over MFX adresverlies moeten gaan. Heel handig draait de familie Raptor de kont er weer in en gaat meepraten over 27 en 28 stappen, dat heeft er echt weinig mee van doen.

Ik zou de geachte afgevaardigden toch willen vragen het tot MFX te beperken, de materie is voor velen al lastig genoeg.

Gr, Ben.