Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.

Gestart door Jeroen_B woensdag 28 oktober 2020, 15:12:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Ik zou heel graag brugdelen willen zien in de collectie voor de 24330 bochten.
Nu zijn alleen de 24130 en 24230 varianten in de handel.
De kleinste bochten kun je niets mee als je bv de Big Boy rijdt.
Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Bedoel je hiermee dat de Bigboy niet door de R1 bochten heen kan?

Of verwijs je naar het gecombineerd gebruik van R1 bochten met betreffende brugdelen?

Want bij mij loopt de Bigboy prima op R1 bochten.

Groeten,

Jan
Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Hallo Jan,

ik gaf inderdaad de Big Boy even als voorbeeld ,hij kan er prima doorheen maar beter is het om hem er niet op te laten rijden volgens de beschrijving.
Maar ook als je na de bocht direct met een hoog hekwerk begint lopen lange rijzigerrijtuigen er ook tegen aan.

Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bocht brugdelen voor de 24330 C rails.
Trein loopt vast op brugrailing (2019)
De oorzaak van een trein die vast loopt op het hekwerk van een brugdeel is meestal de "Overhang" en soms de "Uitzwenking" van een te lange loc of wagon in een te kleine radius.

In bovenstaand draadje is o.a. gesuggereerd om dat hekwerk deels aan de rand van de brug los te maken.
Dat zou toereikend zijn (mits ...).

Feit blijft dat Märklin alleen voor R1 en R2 in zowel M-rails als K-rails als C-rails boogbruggen levert.
Wil je een brug met een groter radius, dan hoef je ook niet terecht bij Kibri, Vollmer, Faller en dat soort plastic boeren.

Zelfs metaalboer Hack levert geen groter gebogen brugdeel dan radius R2 (C-rails), maar wel in 30, 45 of 60 graden. Dat oogt nog steeds erg hoekig, en onnatuurlijk.
Nog groter, dan zul je ze echt zelf moeten maken, b.v. van XPS, piepschuim of hout.

Op een ander NL-forum werd ooit uitgelegd waarom bruggen met een gebogen vorm weinig natuurlijk zijn.
De spanning op de vorm kan snel leiden tot vervorming door tordatie,
en de ondersteuning door pijlers of brughoofden moet bestand zijn tegen dwarswerkende krachten.
Dat is technisch moeilijk en wordt daarom bij het grootspoor vermeden. 

Als je even kijkt naar de metro in Amsterdam, dan zie je dat men daar bij "tram"-spoor anders over denkt, of meer voor over heeft (zolang een ander het betaalt).

In Zwitserland heb ik heel wat gebogen spoorbruggen gezien. Misschien betere ingenieurs? Of een groter budget?