Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Snelheidsmeting BR41

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 27 oktober 2020, 19:15:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheidsmeting BR41
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Snelheidsmeting BR41
Beste mensen,

Even het volgende:

Ik ben in bezit van een BR41 (catalogusnummer 2995).
Deze locomotief heb ik laten ombouwen door er een andere motor met een ESU Locsound V4.0-M4 (DCC/MFX) in te laten zetten.
Hij rijdt goed en middels DCC, ook prima geluid.

Nu ben ik begonnen met het ijken van de snelheid dmv. het systeem van Marion Zeller en dit gaat goed.
Maar al rijdende op de bok kom ik niet verder dan 28 rijstappen, waarbij de maximum snelheid op 195 km/uur ligt bij stap 24.
Nu weet ik dat DCC eigenlijk 128 rijstappen heeft, waardoor ik twijfelde of bit 1 van CV29 wel goed stond.
Deze heb ik op de programmeerrails op 1 gezet en hij geeft OK.
Verder heb ik de waarde van CV29 verhoogd naar 18
De hoeveelheid rijstappen blijft echter gelijk, namelijk 28.
De CV waarde aanpassen heeft dus geen effect gehad.
Heeft iemand een idee hoe dat kan?
Is de motor daar debet aan of ligt het aan de ESU Locsound?


Re: Snelheidsmeting BR41
Er zijn er vast die hier heel veel meer van weten, maar kan je centrale wel 128 stappen aan?
Re: Snelheidsmeting BR41
ACTS.zuid
gast

Re: Snelheidsmeting BR41
Wat Mark zegt: stuur je wel op 128 stappen?

Met CV29 bit 1 gezet luistert de decoder naar zowel 28 als ook 128 stappen.
Wat zegt CV49 bit 4?

Overigens vind ik 28 stappen meer dan genoeg maar dat is een mening. En als op stap 24 Vmax al is bereikt kun je CV53 veranderen, je krijgt dan een nieuwe verdeling van de 29 stappen over het hele bereik.

Gr, Ben.
Re: Snelheidsmeting BR41
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Snelheidsmeting BR41
Mannen, met de schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de rijstappen op 28 had staan en niet op 128  8o 8o
Feit is dat ik mijn Tams MC had vervangen door een Redbox en verzuimd hebt om de locomotieven allemaal af te checken.
Toevalligerwijs staan de meeste locomotieven goed, maar er zijn er 2 die op 28 stonden.

Het is natuurlijk normaal om bij een nieuwe centrale de instellingen te bekijken en te veranderen.
Er bestaan nu eenmaal geen kabouters die dat voor je doen en ze zijn nog niet zo intelligent gemaakt dat het gewoon vanzelf gaat als je er een stekker in duwt.

Maar goed, ik had er dus niet aan gedacht en fijn dat het forum me wakker maakt.
De snelheidsmetingen verlopen nu prima, met gewoon 128 rijstappen.  :-)

Thanks. :thumbup: