Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU decoder 64614

Gestart door Jo dinsdag 27 oktober 2020, 13:31:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU decoder 64614
In mijn Märklin koploper 1e versie heb ik een ESU decoder 64614 ingebouwd.
De stationsomroep en signaalhoorn blijven continue geluid maken zonder dat ik de functietoets activeer.
Hoe kan ik de decoder zodanig programmeren dat de stationsomroep en signaalhoorn alleen geluid produceren nadat de functietoets wordt geactiveerd?
Voor het rijden komt de stroom van de sleper van de standstuurwagen als laatste wagon van de treincombinatie en niet van de locomotief.
Hoe kan ik de decoder programmeren dat hij stroom afneemt van de sleper van de voorste/eerste sleper (locomotief of standstuurwagen)
Re: ESU decoder 64614
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU decoder 64614
Als eerste even nakijken hoe de functiemapping zit.

Omroep en toeter zitten op aux 1/2
Sleperwissel op aux 4

Voor de default mapping zie de eerste foto in dit bericht
Re: ESU decoder 64614
Beste John,
Ik ben leek op het gebied van elektronica. De baan wordt met de CS2.
Hoe kom ik met de CS2 in de functiemapping.
Re: ESU decoder 64614
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU decoder 64614
De functiemapping doe je met de CV's.  Iedere "toestand" (F1 / F2 etc, Vooruit, achteruit)  kun je koppelen ("mappen") aan een bepaald gedrag op een uitgang.

Veelal wordt de programmer gebruikt om de mapping in te stellen, omdat dit makkelijker werkt.
Re: ESU decoder 64614
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU decoder 64614
Volgens mij zit sleperwissel op aux 3 EN 4.
Staan om de beurt naar gelang rijrichting aan, ongeacht keuze verlichting a/u. 

Mvg. Marcel
Re: ESU decoder 64614
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU decoder 64614
 @citaat Nee, hij zit alleen op aux4. Zit wat elektronica tussen die het relais laat omschakelen.

Voor Jo, hoe functiemappen met CS2 werkt zie hier. Heb zelf er geen ervaring mee op een CS2, dus ik hoop dat het niet veranderd is.
Re: ESU decoder 64614
Beste John,
Bedankt voor je inspanning, ga het vandaag testen en laat weten of het is gelukt.
Jo