Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.

Gestart door BlueTrain zaterdag 03 oktober 2020, 14:27:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
Hallo, Märklinisten

Ik ben al een tijdje op zoek naar een containerwagen uit tijdvak IV, en kan bij Märklin niets vinden.
Van de week vond ik deze wagon bij Lippe: Liliput L235221 Lgjs 571.1 der DB, Epoche IV.
Bij de specificaties staat dat de minimale radius 42 cm is. Dat betekent dus, dat hij niet door de
"normale" boog 2221 kan. Even doordenkend kwam bij mij de vraag op: kan hij dan wel door de
"normale" wissels, waarvan de boog immers op 2221 gebaseerd is? Mijn gevoel zegt van niet,
maar wellicht zijn er onder jullie mensen, die ervaring hebben met zulke lange 2-assige wagens?
En zou dit de reden kunnen zijn, dat Märklin dit model (bij mijn weten) nooit op de markt heeft gebracht?
(de wagen inkorten gaat immers niet, omdat er dan geen 2 20-feet containers meer op kunnen).
Overigens, alleen de site van Lippe meldt deze beperking, bij andere sites heb ik dat (nog) niet gezien.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Locs+_and_+wagons/Goederenwagen/nl/liste.html?spur=H0&hersteller=Liliput&gattung=Containerwagon

Bij besserepreise.com is hetvolgende over deze wagen te lezen:
"In den 60er-Jahren wurden Großbehälter (= Container) besonders für den Überseeverkehr gefordert. Dafür mussten neue Tragwagen gebaut werden, so zum Beispiel der Lgjs 571.1, welchen wir als Vorbild für ein neues Modell genommen haben.
1974 wurden 150 Stück dieses Wagentyps an die DB abgeliefert. In insgesamt 6 Bauserien wurden von 1970 bis 1980 knapp 700 Wagen dieses Typs in Dienst gestellt. Die letzten wurden etwa 1997 ausgemustert. Ihr langer Achsstand von 10,00 m bei einer Länge über Puffer von 17,10 m ließ den Einsatz im RIV-Verkehr nicht zu.
Die Ladelänge von 14,60 m erlaubte die Beladung mit zwei 20-Fuß-Containern, einem 40-Fuß-Container oder auch zwei LKW-Wechselpritschen."

Iemand??

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
De boog van Märklin wissels is gebaseerd op de 2231.

Groet, Anne W
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Marklin heeft wel wagens van het type lgjs 573 gemaakt zie deze link
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat @citaat :| :oops: :oops: ik word oud!! Hoe kan ik me zo vergissen? Nah ja, ik kan niet bij m'n externe geheugen, waar bijv. Anyrail op staat, om mijn gedachten te checken...
Dank voor de correctie, Anne!!

@citaat (Mark) Klopt, maar dat wagonnetje is bijna 20 jaar geleden voor het laatst uitgebracht.

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Het zal er ook mee te maken hebben of de assen stijf in het frame zitten of licht kunnen draai zoals de postwagens van roco,bij een stijve as loop je kans op een wringend geluid in bochten en in uiterste gevallen ontsporing.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat @citaat (Ben):
Ik heb maar ff gecheckt bij Märklin, de aftakking van de normale wissel is idd gebaseerd op R2, 2231 dus.
Anne had gelijk. Waarom bij Lippe die radius van 42 cm staat, geen idee. Misschien erbij gezet uit eigen ervaring, of na klachten van klanten? Wellicht baseert Liliput zich op andere radia dan Märklin (het is tenslotte een Engels/Amerikaans merk, dwarsige types dus ;-) ).
De andere twee wagens van hetzelfde type zijn nieuwigheden, daar kan men moeilijk al klachten over hebben ontvangen?Just guessing! :?

IRL waren er ook problemen met de wagens: slechte loop-eigenschappen, o.a. vanwege de grote as-afstand.

@citaat (Mark)
Ik heb zelf de voorganger van de wagon uit je link, eind jaren zestig al door Märklin uitgebracht (met die zilverkleurige Hapad Lloyd containers). Die gaat niet echt lekker door de R1 bocht, koppelt slecht en de containers zijn geen echte containers, maar een soort "attrappen", zonder vloer, met een soort haakachtige uitsteeksels, waarmee ze op de wagon vastzitten. Daar moet "de hand van God" dus aan te pas komen om die wagon af te laden. En echt geweldig staat dat natuurlijk niet, als je die los op je laadperron neerzet. Bovendien zijn de opschriften zeer slecht. Märklin had toen nog niet zoveel ervaring met drukken op kunststof kennelijk. De laatste keer dat ik ermee reed, piepten de assen, net zoals goederenwagens IRL soms kunnen kreunen en piepen, dat vond ik dan weer wel leuk :D. Waarom vertel ik dit allemaal?
Wel, ik heb de wagen uit je link nooit in handen gehad, dus speculeer. Maar ik heb het vermoeden, dat de containers op deze wagon gelijk zijn aan die op de Hapag Lloyd wagen, dus met dezelfde nadelen. Bovendien zijn het geen NEM genormde containers, maar vermoedelijk "Binnencontainers". Die zijn breder dan zeecontainers. TfG is/was namelijk een dochteronderneming van de DB, die eigen containers ontwikkelde voor binnenlands gebruik. M.n. de grotere zijn herkenbaar aan zijdeuren in de container (de containers van Kibri, overigens spuuglelijk, zijn bijv. "binnencontainers"). Daar ik een wagon voor zeecontainers zoek, komt dit modelletje dus niet in aanmerking (2de en 3de hands kom ik deze wagon met regelmaat tegen). Maar zoals gezegd, ik speculeer, dus correct me if I'm wrong.

Door de toename van het zeecontainer verkeer in de jaren zeventig en tachtig zat de DB dringend verlegen om containerwagons. Daartoe werden vooral rongenwagens, maar ook andere typen omgebouwd voor (mogelijk) containervervoer door ze van (opklapbare of te verzinken) twistlocks te voorzien. Types: Rs, Res, Sgs. Een dergelijke wagen zoek ik, liefst met draaistellen dus... Merk maakt mij niet zoveel uit, tijdvak wel, er is namelijk genoeg aanbod in periode V en VI. Suggesties zijn van harte welkom ;-)

Mvg, Willem

P.S. En ja, ik weet, dat Märklin dit jaar sinds lang weer een set Res-wagons uitbrengt, maar... beladen met hout, dus alleen in uiterste nood misschien bruikbaar, maar niet handig met die rongen...
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Types: Rs, Res, Sgs. Een dergelijke wagen zoek ik, liefst met draaistellen dus...

Sgs 693, (met draaistellen) zwart
Marklin 47040-1/2, 47041 en 47048.

Res 676, (met draaistellen) bruin
00799-01/04 ÖBB. d.bruin
47011-01/02 SNCB bruin
Er zijn er nog wel 10, maar die zijn te modern.

Rs 680, (met draaistellen) zwart
Marklin 4663. Hier moet je de laatste versie van hebben. (Uit containerwagenset 47681)

Rs 684, (met draaistellen) zwart
29151.1.3 uit set 29151
47001
Er zijn er nog wel 14, maar te modern denk ik.

Wagens kan je opzoeken op bv eBay.de
Wil je ook de modernere varianten, stuur dan een pb met je mailadres. Dan kan ik het in een exel bestandje sturen.

Mvg. Marcel

Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Hey, Marcel

Bedankt voor de suggesties. Ik ga ze checken.
Hopelijk zit er iets voor me bij en is het op de een of andere manier (nog) te bemachtigen!
Ik ga ermee aan 't werk....
Reuze bedankt!  :thumbup:

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Beste Willem,

Ik denk dat Ben doelde op de meegebogen wissel...

Groet, Anne W
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat

Ja, dat dacht ik achteraf ook, of eigenlijk al tijdens mijn reactie, dus hij heeft mij verkeerd begrepen of niet goed gelezen....  (ik druk me soms te omslachtig uit :D )

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat
Sorry, Ben, zoals gebruikelijk was je kort van stof. Nix mis mee, maar het wordt niet altijd even goed begrepen. Ik had het over boog 2221 en "normale" wissels. In mijn optiek zijn dat geen boogwissels, slanke wissels, driewegwissels of kruiswissels. Het was beter geweest als ik het artikelnummer had vermeld. In die context begreep ik niet direct dat je antwoord als aanvulling was bedoeld, ik weet wel wat boogwissels zijn, maar dat was de vraag m.i. niet. Zoals gezegd, ik word oud, het schakelt wat langzamer daarboven  :(
De rest van je "kritiek" is m.i. niet terzake. In de eerste zin geef ik aan op zoek te zijn naar containerwagens in tijdvak vier, en vraag aan de hand van het in de titel genoemde wagentje of iemand ervaring heeft met de rij-eigenschappen van zulke lange twee-assige wagens. Daar is niet echt een antwoord opgekomen, behalve van jou: het zou geen probleem zijn. Maar waar je dit op baseert?
Vervolgens draagt iemand een alternatief aan, en ik geef uitgebreid aan waarom dat volgens mij geen optie is, daarbij ingaand op het verschil tussen zeecontainers en binnencontainers, daarbij terzijde aangevend, dat ik die kibri-containers niets vind. Mag ik geen persoonlijke kwalificaties op dit board uiten?
Als mijn speculatie niet klopt en "NEM"-containers wel op deze wagens passen, dan hoor ik dat graag.
En ja, ik weet, dat NEM niet gelijk staat aan NEM, er zijn verschillen tussen fabrikanten.
Inmiddels is het in de titel genoemde wagentje afgevoerd van mijn wenslijstje, want uitverkocht.
Maar de vraag blijft actueel.
Wel stel ik mij open voor alternatieven, daarmee terugkomend op de eerste zin uit mijn eerste post.
Inderdaad een zoekvraag. Cirkel rond.
Soit!

Lekker geslapen vannacht? :D

Uitdrukkelijk: mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat  :thumbdown:
Ik beweer niet het tegengestelde, je kunt idd niet goed lezen...

Groet, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Beste Willem,

Met Ben niet in discussie gaan, slechts leren van zijn kennis.......

Groet, Anne W
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat
Beste Anne,
Het is te bespottelijk voor woorden, dat er hier geruzied wordt over een misverstand.
Ben heeft het over zenders en ontvangers: een goede zender zorgt ervoor dat zijn
boodschap begrepen wordt door het te "embedden" in een context en te reageren op
de feedback van een ontvanger. Als hij had geschreven: je vergist je, een boogwissel
is gebaseerd op 2221, een normale wissel op 2231, dan was de boodschap begrepen.
Ergens binnenvallen en wat roepen, en dan te "eisen", dat de ontvanger het begrijpt,
terwijl die een heel ander referentiekader heeft op dat moment, is wat veel gevraagd.
Verwijzen naar een ander, die het wel heeft begrepen, is irrelevant, want aan die was
de boodschap in eerste instantie niet gericht. Ik leed even aan een "tunnelvisie" van
"normale wissels" en dan begint iemand plots over boogwissels. Tja...
Ik ben niet van plan mij te laten "slachtofferen" omdat iemand met z'n verkeerde been
uit bed is gestapt of last heeft van wat lange tenen, no matter wat zijn statuur is
binnen deze gemeenschap of wat z'n deskundigheid is.
Discussie gesloten, terug naar het onderwerp, de rij-eigenschappen van lange (20 cm)
twee-assige wagons...

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat
Nee, er is nog twijfel, mede gezien mijn ervaringen met het Hapag Lloyd-wagentje. Het liefst zou ik met grote bogen rijden (2241/2251), maar vanwege ruimtegebrek zit dat er niet echt in. Ik heb al op de site van Liliput gekeken, maar veel meer dan een fotogalerij is dat niet. Geen info daar. Dus lijkt mij het beste om mijn Duits te oefenen en Lippe te benaderen met deze vraag. Het is lastig, dat van de historische tijdvakken vooral periode III populair is (vanwege de stomers waarschijnlijk), tijdvak IV blijft wat goederenwagens betreft een beetje onderbedeeld bij Märklin. Dus dat wordt waarschijnlijk toch improviseren met rongenwagens e.d. (net als bij de DB destijds). Toch waren er in die periode wel degelijk echte, op het containervervoer toegesneden goederenwagons.

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Citaat van: BlueTrain op woensdag 07 oktober 2020, 09:22:03
Nee, er is nog twijfel,
Ga eens buurten bij Blausee Mitholz.

Het gaat niet over dit type, maar er zijn containerwagons (van Märklin) met KKK, en instelbare koppelingen die je kort (vanaf R2) of langer (ook R1) kunt ophangen.
De afstand tussen de wagons met KKK is dan bepalend voor de radius.
Hij heeft daar in het verleden info over gegeven.
Bij wagons die in de doos een gebruiksaanwijzing hadden waarin stond hoe je dat zelf kunt doen.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Geduld is een schone zaak. De nieuwe 2 assige containerdraagwagen van Märklin is een kandidaat voor de Nederlandse markt in de uitvoering van een Lgns containerdraagwagen van de NS. Het betreft hier de uitvoering in de lengte van 14.02 meter. Een aantal aanpassingen zijn wel noodzakelijk. Märklin is op de hoogte van het bestaan van deze wagen.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat  @citaat
Bedankt Ben, maar deze wagen staat al op mijn lijstje. Het is wel een normale rongenwagen Kbs (443) die ook gewoon in het assortiment van Märklin zit. Alleen lijken de rongen van Roco wat langer, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Qua prijs is het dus een keuze tussen een Duitse Märklin wagen met rembordes en zonder containers of een Roco NS wagen mét containers en zonder rembordes. De wielen van Roco zijn aan de binnenkant ongeprofileerd en dat vind ik erg lelijk, ook al zie je dat normaliter niet zo, maar daar is natuurlijk wat aan te doen.
Eigenlijk zoek ik dus de Kbgs 443, dat is een gesloopte Kbs, welke is voorzien van twistlocks. Geen idee, of een firma die uitgebracht heeft.

@citaat
Dank voor het meedenken, RodeDuivel, maar een Lgns is (mogelijk afhankelijk van het type) te modern voor tijdvak IV. Bouwtijd lag rond het midden van de jaren negentig. Dat is dus Epoche V.

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
 @citaat
Tja, het leven bestaat uit compromissen sluiten. Die puko's zijn een erfenis uit het verleden en ik ben niet van plan deze hele handel te verkopen en opnieuw te beginnen. En voor een Fremo-baan is mijn portemonnee niet dik genoeg. Anderzijds vind ik het wel raar dat men wel oog heeft voor alle details en opschriften op een wagon, en die vervolgens van speelgoed-wieltjes voorziet. Wat dat betreft ben ik een fan van Märklin, Brawa en ESU. Ik neem aan, dat je zelf ook de nodige compromissen hebt moeten sluiten.
Voor je bijscholing:
Twistlocks*: een voorbeeld: https://tevu.nl/twistlock-dubbel-marine-838000cv1
Voor DB goederenwagens (V/VI) voor Kbs/Kbgs: https://www.dybas.de kijken onder de K.
Maar als Nederlandse rijder zul je wel niet geïnteresseerd zijn...

Mvg, Willem.

Edit: * twistlock is de internationale benaming voor containerbevestigingen, of er een goed NL-woord voor is, weet ik niet. In het Duits ook wel aangeduid met Zapfen of Containerarretierungen. Je hebt ze in verschillende vormen: voor containers onderling (schepen, Amerikaanse treinen), voor op vrachtwagens en opleggers en natuurlijk voor op goederenwagens. De ronde gaatjes op H0-containers zijn in werkelijkheid ovaal, een twistlock eveneens, als het twistlock juist gepositioneerd is, daalt ie iets in, en wordt een kwartslag gedraaid: daarmee is de container verankerd. Automatische twistlocks draaien door hun contructie uit zichzelf een kwartslag, wordt vooral gebruikt op schepen (snel in- en uitladen).
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Tja, het zal een afwijking bij mij zijn, maar als ik plaatjes van wagons zie, valt mij dat altijd als eerste op.
Bij locomotieven en personenwagens en sowieso wagens met draaistellen valt dat niet op door de bekleding, bij twee-assers wel, maar goed het is maar een minor detail. Je hebt zgn. "Nietentellers" zo ver gaat het bij mij niet. Je kunt ook zeggen, waarom al die aangeduide leidingen onder een (goederen-)wagon, dat zie je toch niet. Dat is er ook gekomen omdat bepaalde mensen daarover gingen zeuren...
Wat ESU betreft, ik zal nog 's goed naar hun goederenwagons kijken. Brawa noemt het een pré, dat hun wielen aan de binnenkant profiel hebben. Bij Märklin ben ik gladde binnenkanten nog niet tegengekomen, misschien zijn dat hun gelijkstroomasjes...?

Mvg, Willem.

Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Oké, dan koop ik nog alleen maar Brawa... :D

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 08 oktober 2020, 08:13:55
@citaat Marklin 700150 voor 3rail, de meest verkochte as:

Ik heb het ff gecheckt bij mijn pas aangeschafte set Eva-ketelwagens 4854 (al wat ouder dus): geprofileerd.
ESU ketelwagen, type Deutz, 36245: geprofileerd.

I rest my case... :D

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 08 oktober 2020, 11:50:52
@citaat Allemaal 2rail af fabriek

Nope!! Zo lust ik er nog wel één: 2rail af fabriek!! 4854 is toch écht een officieel Märklin 3-rail-setje.
https://www.ebay.de/itm/MARKLIN-H0-4854-EVA-Wagen-Set-/363122799721
Besides, de tegenstelling is niet 2-rail vs. 3-rail, maar mét vs. zónder profiel.
Maar verder zijn het best leuke wagentjes hoor, die Roco-dingen.
Ik ga er binnenkort één kopen :D

Mvg, Willem.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Nee, die ESU's en Brawa's natuurlijk, je bent intelligent genoeg mijn bedoeling te snappen maar dat wil je niet.
Kort en bondig (jij noemt dat kort van stof) is aan jou niet besteed.... ik ga dit topic leeghalen. :-*

Fijne dag Willem. ;)

Gr, Ben.
Re: Wagon Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1 gaat niet door bocht 2221?
Dag Ben,

Het is altijd prettig om met je te discussiëren.
Fijne dag! :D :D :D

Mvg, Willem.



Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/Containerwagons algemeen IV.
Citaat van: loc1200 op maandag 05 oktober 2020, 21:30:57
Types: Rs, Res, Sgs. Een dergelijke wagen zoek ik, liefst met draaistellen dus...

Sgs 693, (met draaistellen) zwart
Marklin 47040-1/2, 47041 en 47048.

Heb 47040 gevonden (nog verkrijgbaar, zelfs nieuw). Een mogelijke kandidaat.
Maar ik kan op gevonden foto's niet goed zien, of de "Containerarrettierungen" (gaatjes, dus) verstelbaar zijn en er dus ook grotere containers op passen. En of er überhaupt andere containers op passen dan de bijgeleverde DB/TFG-containers. Dus als iemand in het bezit is van deze wagen, dan hoor ik dat graag  :)

@ Marcel: wat bedoel je met de toevoeging 1/2? Zijn er twee versies? Zo ja, wat is het verschil?

Mvg, Willem.
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
De set 47040 is een set met daar in 2 4-assige draagwagens.
Voor containers of wissellaadbakken.
In dit geval geleverd met 2 wissellaadbakken van Mannesmann.
Mvg. Marcel

(Google is your vriend)
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 03 oktober 2020, 14:27:56
Van de week vond ik deze wagon bij Lippe: Liliput L235221 Lgjs 571.1 der DB, Epoche IV.
Bij de specificaties staat dat de minimale radius 42 cm is.
Ja, dat staat er, maar toen deze wagon in 2016 uitkwam, verscheen er ook een recensie op stummiforum.de, en daaruit komt dit citaat:
CiteerBeide Wagen laufen selbst in einem längeren Verbund problemlos durch den 36cm Radius.

Dus moet er iets verstelbaar zijn, om 'm probleemloos door 36 cm radius te laten lopen.
Een van de aardige dingen van de recensie is een vergelijk tussen Brawa, Märklin en Liliput, wat zich uit in bijgeleverde (geleende) foto.

Marcel noemt de 47040 die je zelf ook inmiddels hebt gevonden. Ik heb geen containers op de baan, dus zelfs al meen ik te begrijpen wat je ermee wilt, ik weet het antwoord niet.

Bijlagen: wat geleende foto's
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 03 november 2020, 08:59:55
De set 47040 is een set met daar in 2 4-assige draagwagens.
Voor containers of wissellaadbakken.
In dit geval geleverd met 2 wissellaadbakken van Mannesmann.
Mvg. Marcel

(Google is your vriend)

Sorry, Marcel, had Artnr. en wagentype door elkaar gehaald. Had kennelijk naar Märklin Sgs 693 gezocht, en kwam toen bij 47048 terecht. Had het verschil in Artnr. niet opgemerkt. Voor de duidelijkheid van andere lezertjes, nogmaals:
Artnr. 47040: dubbelstel Sgs 693, visbuik met ronde uitsparingen, beladen met Mannesmann wisselbakken, uitvoering 1992, Ep. IV.
Artnr. 47041: Sgs 693 enkel, beladen met wisselbakken Schenker Eurocargo, uitvoering 1992, Ep. IV.
Artnr. 47048: Sgs 693 enkel, beladen met DB/TFG binnencontainers, uitvoering 1988, Ep. IV.

Dit was het voor even,
Mvg, Willem.
Re: Liliput L235221 Containertragwagen Lgjs 571.1/containerwagens Ep. IV algemeen.
 @citaat  @citaat
Hallo, Jan Willem

Bedankt voor je reactie: een kleine opmerking over je citaat:

Citaat van: Jan22 op dinsdag 03 november 2020, 18:21:58
CiteerBeide Wagen laufen selbst in einem längeren Verbund problemlos durch den 36cm Radius.

Zowel OP als de reaguurder hebben géén ervaring met de bewuste wagon in kleine radia. De reaguurder meldt echter zijn ervaringen met twee qua as-afstand vergelijkbare wagens en meldt dan het bovenstaande. (Let wel: beide genoemde wagons zijn van metaal, dus relatief zwaar). Daaruit zou je kunnen afleiden, dat er geen probleem is met de Liliput wagen. Echter, de OP meldt, dat de wagon erg licht is, en voor zijn totale gewicht het vooral moet hebben van de met metaal verzwaarde wisselbakken. Dat zou eventueel kunnen betekenen, dat de wagon in leegtoestand wél voor problemen zou kunnen zorgen, doordat ie in een langere trein door z'n lichte gewicht uit de bocht wordt getrokken. Dat is dus een minpuntje aan deze wagen.
Voor de rest zijn door het artikel een aantal vragen voor mij beantwoord, n.l.: 1) de aanbeveling voor de te berijden radius komt van Liliput, niet van MSL. 2) de vraag, hoe de wisselbakken/containers worden bevestigd: op de foto is een veelvoud van "gaatjes" te zien, waarin de "twistlocks"/"Zapfen" van containers kunnen "vallen", dus meerdere formaten containers kunnen op de wagen geplaatst worden. Dat is zondermeer een pré.
Modelspoorfabrikanten zitten met het probleem, hoe zij "Containerarrettierungen" moeten uitvoeren: als "piefjes" of als "gaatjes". Het probleem daarbij is dat de meeste op de markt verkrijgbare containers geen "piefjes" aan de onderkant bezitten. Die moeten er dus bij geleverd worden (L.S. Models waarvan ik een paar containers heb, doet dat: die zijn zo klein, dat je ze als je ze kwijtraakt, bijkans niet meer terugvindt).
Anderzijds, als je wagons met "piefjes" uitrust, kunnen er alleen de containers op, waarvoor "piefjes" zijn voorzien oftewel: rust je een wagon met 20ft containers uit, dan kun je er geen 40ft container op zetten, omdat de "piefjes" dan in de weg zitten. Ik kwam een mooie Fleischmann "visbuik" tegen (Ep. IV), die had dus dit probleem. En de opleggers van Herpa hebben hetzelfde probleem. Verder verschillen bijv. Märklin en Herpa in opvatting, hoe groot bijv. een 20ft container moet zijn. Herpa heeft daarom "adapters" op de markt gebracht, die dit verschil in opvatting "overbruggen" en tegelijk het "gaatjes/piefjes"-probleem oplossen. Ook hebben ze "ooit" losse "twistlocks/piefjes" op de markt gebracht.
Zelf ben ik een voorstander van "gaatjes" in containerwagons, omdat die je de meeste vrijheid geven, wat voor formaat je erop zet. En helemaal ideaal zou zijn, als je deze "gaatjes" zou kunnen verschuiven, zodat ook in formaat ietwat afwijkende containers op zo'n wagen geplaatst zouden kunnen worden. Wegklapbare of verzinkbare twistlocks zijn in model waarschijnlijk moeilijk te produceren...
Afijn, de Märklin en Liliput-wagens hebben "gaatjes", dat is al iets.

M.b.t. de verstelbaarheid, daar verwar je opleggers, die op bogies worden geplaatst met containerwagons.
Voor een voorbeeld IRL zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80727.msg1375525#msg1375525

Bedankt nog,
Mvg, Willem.