Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002

Gestart door AlbertG maandag 26 oktober 2020, 11:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Ik heb een loc gekocht zonder ovp en documentatie. Volgens de verkoper zou het een Piko zijn, maar dat merk zie ik niet terug in het model.
Ik heb precies gekregen wat ik gekocht heb. Een defecte analoge loc. Dat wist ik van tevoren. Voor een heel zacht prijsje  :P

De motor werkt nog op een 15V wisselstroomtrafo. Alleen niet via de sleper en de wielen dus er is iets mis met de contacten. De uitdaging is de loc op mijn baan te laten rijden en anders misschien alles er uit slopen en als dummy mee laten rijden.

Ik hoop dat iemand me op basis van de foto's kan vertellen wat het merk is.
En wat is dat zwarte blok op de laatste foto?
Kan ik deze loc digitaliseren?

Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Het is waarschijnlijk een Piko zie https://www.ebay.co.uk/i/174199846654?chn=ps  een T679 2002
Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Hoi Albert,

Je kunt elke loc digitaliseren.
De motor lijkt me een DC motor, dus dat is geen probleem.
Maar als je die direct voedt met AC (dus direct op de aansluitingen van de motor), zou deze het niet moeten doen.
Heb je de loc soms op een analoge baan getest?
Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Bedankt voor de reacties.
De loc op ebay is er nog slechter aan die dan de van mij  :P

Ik heb de loc getest met een 15V wisselstroom trafo. 1 draadje op de sleper en 1 op de wielen, geen reactie.
Daarna de draadjes rechtstreeks op de motorcontacten en dan draait de motor wel.
Als ik de draadjes op de aansluitingen van de sleper en de wielen op het zwarte blok houd (zichtbaar op de laatste foto) gebeurt er ook niets.

Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Als je met een wisselstroom trafo een motor kunt laten draaien dan is het of geen gelijkstroommotor of zitten er een paar gelijkrichtdiodes in de motor...

Groet, Anne W
Re: Welk merk locomotief is dit? Kan ik deze digitaliseren?
Dat zwarte blokje lijkt me een relais met een hulpschakeling zoals de oude Märklin omschakelelectronica, maar dan voor gelijkstroommotoren.  Ik zou de motor niet direct voeden, en al zeker niet met wisselspanning.

Als je het motortje loskoppelt van de electronica en hij loopt mooi op gelijkspanning (die zou ik voorzichtig opvoeren), dan zou je hem zeker kunnen digitaliseren.
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Bedankt voor de reacties. Ik heb het alles losgesoldeerd en een 15V trafo gelijkspanning op de motor contacten gezet. Ik had geen lichtere trafe. De motor draait daar goed op.
Ik had nog een Lopi 4.0 liggen en die heb ik minimaal aangesloten. Sleper, massa en de motorcontacten.
De loc rijdt maar daar is ook alles mee gezegd. Dus nu op zoek naar de juiste instellingen.

Ik houd jullie op de hoogte en ik zal later wat foto's plaatsen van de voorgang.
Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002: gaat niet lukken
Ok, de Lopi zit er in maar de loc loopt vast op de kruiswissels.
En ik denk dat uit deze foto's wel blijkt hoe dat komt. Er is te weinig ruimte voor de sleper.
Ik krijg haast de indruk dat het een omgebouwde 2-railer is.

Ik ga over naar plan B: de motor er uit, sleper er af en 'in opzending' mee laten rijden.
Plan C is: de loc gaat in de vitrine
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Hi Albert,

Ik zie wel erg veel verschil in "hoogte" van het middelste wiel ten opzichte van de twee buitenste wielen.
Zitten ze wel in het "lager" zelf zou ik eens kijken waardoor dat komt.

groet
Harald
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Citaat van: AlbertG op dinsdag 27 oktober 2020, 12:12:07

Ik krijg haast de indruk dat het een omgebouwde 2-railer is.


Dat is het ook. In die tijd maakte Piko geen 3rail loks.

Maar niet te snel opgeven, check de assen want daar is iets mis en als je de schroef van de sleper wat meer verzinkt kan de sleper mogelijk verder inveren. :help:

Gr, Ben.
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Zit er ruimte onder het plastic waar de sleper er tegen aan gaat,zoja kun je daar ruimte maken zodat de sleper erin valt.
Soms wil ook een andere sleper nog wel eens helpen bvb de nieuwe klik sleper hebben dacht ik een lager profiel hoogte,deze passen ook op de voet van de oude sleper.
Re: Repareren en digitaliseren analoge Piko T679 2002
Ik heb nog even wat foto's gemaakt van de sleper situatie.
De sleper ligt op de ribbels die ik op de eerste foto heb gemarkeerd met een rood vierkant.
Ik zou wat hoogte kunnen winnen door het bruine kunststof plaatje weg te laten en dan de koperen lipjes in het draaistel frame vastzetten, zie de tweede foto.
Dan nog past de sleper maar nauwelijks in de opening, zie de derde foto.

De sleper zit onder het loopdraaistel. Ook met het motordraaistel voorop loopt de loc vast op de kruiswissels.
De wielen zitten wel goed in de houders, zie de laatste foto. Het middelste wiel heeft wat meer ruimte en valt daardoor wat verder naar beneden als ik de loc op z'n kop houd.

Maar eens kijken hoeveel tijd ik er nog in wil stoppen  :D