Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

voeding central station 2

Gestart door pieter4 zondag 25 oktober 2020, 17:37:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voeding central station 2
Lid sinds: 2012

offline
voeding central station 2
Geachte forum leden,
Ik heb mijn baan een jaar terug afgebroken en ben nu weer begonnen met als eerste het schaduwstation.
Rails gelegd en wil gaan testen heb mijn central staton 2 weer aangeloten maar deze doet niets.
De voeding een 60101 maakt een zacht tikkend geluid.
Is deze defect?
Ik ben ook in het bezit van een connect 6017 en een booster 6017 gekoppeld aan een trafo maar ben niet
in het bezit van het aansluitschema.
Wie o wie kan mij het verder mee helpen.
Bij voorbaat dank.
Pieter
Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: voeding central station 2
Sluit eens de voeding alleen aan - dus zonder enige rail aansluiting.
Hiermee weet je of de CS2 werkt. Werkt die niet, dan heb je 2 mogelijkheden: of de CS2 is defect of de voeding doet het niet.
Als je een universeel meettoestel hebt kan je de spanning meten op de voeding - dus zonder de CS2 aangesloten.
Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: voeding central station 2
aanvulling:

Als je naar de 4-polige stekker kijkt zie je 2 pinnetjes die wat verder uit elkaar staan en 2 pinnetjes die wat dichter bij elkaar staan.
Op deze (dicht bij elkaar staande pinnetjes) heb je 19 V gelijkspanning.
Re: voeding central station 2
Heb je de stekker goed in de CS gedrukt zodat deze vastklikt?
Re: voeding central station 2
Bedankt voor jullie reactie maar zegt dat tikkende geluid jullie iets?
Re: voeding central station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: voeding central station 2
Kortsluiting in de baan.
Re: voeding central station 2
@citaat de voeding maakt dat geluid en dat de CS2 niks doet dus kan er geen spanning op de baan staan.
Re: voeding central station 2
Citaat van: pieter4 op zondag 25 oktober 2020, 19:36:30

Bedankt voor jullie reactie maar zegt dat tikkende geluid jullie iets?


Je stelt vragen en je krijgt antwoorden. Maar onduidelijk is of je er iets mee doet.

Heb je onderstaand gedaan en wat is daarvan het resultaat?

Citaat van: cvdw op zondag 25 oktober 2020, 18:06:39

Sluit eens de voeding alleen aan - dus zonder enige rail aansluiting.
Hiermee weet je of de CS2 werkt. Werkt die niet, dan heb je 2 mogelijkheden: of de CS2 is defect of de voeding doet het niet.
Als je een universeel meettoestel hebt kan je de spanning meten op de voeding - dus zonder de CS2 aangesloten.


Gr, Ben.

Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: voeding central station 2
Zoals al geschreven, dat tikkende geluid is echt typisch voor kortsluiting in de rails.
Zoekt en gij zult vinden dus!
Re: voeding central station 2
@citaat er staat nadrukkelijk in de tekst beschreven dat de CS2 niks doet waarom dan zeggen dat een tikkend geluid van de rails komt?
Dit kan heel veel verschillende oorzaken hebben zo wel kortsluiting als een slecht verbinding kunnen fibrende geluiden produceren.
Ook bestaat de mogelijkheid dat de voeding thermische uitvalt door sluiting in de CS2 dit veroorzaakt ook een tikkend geluid.
Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: voeding central station 2
 @citaat

Als er kortsluiting in de rails zit doet de CS2 ook niets....vandaar.
9 van de 10 keer is het dit hoor. Maar het antwoord zal van de vraagsteller moeten komen.....

Re: voeding central station 2
Als de CS2 niks doet kan kortsluiting op de rails het probleem niet zijn,als er staat de CS2 doet niks doet die echt niks lijkt mij.
Anders zeg je wel er komt geen spanning op de rails of de CS2 gaat in kortsluitings modus.
Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: voeding central station 2
Gewoon bij het begin beginnen: alleen CS2 aansluiten (dus zonder railaansluiting) en kijken of hij opstart.
Start hij op, dan ligt het probleem niet bij de CS2, maar eerder bij de rails.
Maar

Tot nu toe horen we niets van Pieter, dus kunnen we wel gaan gissen wat er mogelijk aan de hand is, maar dat is werken in het luchtledige.

Dus Pieter, laat eens wat van je horen !!
Re: voeding central station 2
Je hoeft niks los te halen om een CS op te starten pas als het apparaat aan geeft dat er een sluiting is ga je wat los halen.
Re: voeding central station 2
Sorry voor late reactie, drukte op het werk.
De voeding maakt een tikkend geluid zonder dat er iets aangesloten is.
Dus zodra ik de stekker in het stopcontact steek, zonder de central station aangesloten en zonder enig contact met
rails of wat dan ook.
Sluit ik de central station aan gebeurd er niets het scherm brandt niet hij gaat dus niet aan.
Gr. Pieter
Re: voeding central station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: voeding central station 2
Dan is waarschijnlijk je voeding stuk.
Re: voeding central station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: voeding central station 2
Doe eens de meting (zie reactie #2) op de pinnetjes van de voeding. Heb je daar geen spanning, dan is de voeding zeker defect.
Re: voeding central station 2
Voeding helaas stuk.
Bedankt voor jullie raad en tips.
Nu sparen en een nieuwe voeding aanschaffen.
Re: voeding central station 2
Gebruikt hoeft een voeding gelukkig niet heel erg veel te kosten, een centrale station aanschaffen doet meer pijn in de portemonnee. Maar jammer is het wel.

Groet,

Peter
Re: voeding central station 2
Zeker, maar het is zo als het is.
Re: voeding central station 2
Hallo allemaal, nieuwe voeding gekocht en mijn central station doet het weer, gelukkig.
Kost wel een paar centen maar is altijd nog goedkoper dan een nieuw central station aanschaffen.