Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller

Gestart door Tjoekedoris zondag 25 oktober 2020, 13:53:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Dit seizoen staat bij mij in het teken van het invoeren van het rollend materieel in iTrain.
Daarvoor moet ik ook snelheidsmetingen doen.
Wie heeft ervaring met het ijken van de snelheid van de locomotieven dmv. Max  van Marion Zeller?
Ik heb er wat problemen mee.

Ten eerste wordt de hardware op de ene computer wel en de andere computer niet gedetecteerd.
Natuurlijk doet hij het niet op de computer die ik hiervoor op het oog heb en waarbij de ondergrond het meest stabiel is.
De computer die het niet herkend is juist de nieuwste en krachtigste.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

Ten tweede loopt de snelheid keurig op maar bij rijstap 22, waarbij hij eigenlijk sneller moet, zie je de snelheid teruglopen en dat kan natuurlijk niet.
Overigens gebruik ik DCC met 128 rijstappen.
Enig idee waar dat aan ligt?

In de 1e instantie liet ik de snelheid van de loc elke 2 stappen oplopen, maar dan moet je een lange adem hebben tot 128 en dan nog achteruit.
Zijn stappen van 5 ook goed of is dat te grof?

Zomaar een paar vragen.

Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
stappen van 5 is ook goed,iTrain interpoleert die andere stappen,


mvg,
Michel
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Hallo,

volgens mij wordt de KPF Zeller Speed-cat wel ondersteunt, maar de software van Marion Zeller, Mazero Max Tacho niet, ik heb de laatste ook maar bij mij werkt deze niet met iTrain, ik hoop dat ik mij hier vergis, maar denk het niet........

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Ik vind het knap irritant dat de hardware wel op de ene computer wordt gezien en op de andere niet.
Althans....tot nu dan.
Opeens ziet de "goede" computer de hardware ook niet  8o
Aangezien de software ook rare dingen doet, vraag ik me af of ik geen kat in de zak heb gekocht.
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Beste,

ik meet snelheden met de Marion Zeller software al langere tijd, in combinatie met Windigipet en Railroad & Co., een kat in de zak zal het niet zijn, bij mij loopt de Marion Zeller op meerdere Pc's zowel Windows 7 als Windows 10

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Het variĆ«ren in snelheid bij een hogere stap komt door dat de zeller de "pulsen" mist. Ik heb hem gebruikt samen met WinDigipet, en ben voor de betrouwbaarheid overgestapt  op een Speedbox.

Heb je ook een driver dvd gekregen? Heb je al eens bij het apparaat beheer in de computer gekeken? wat staat daar?

Groet, Ruben
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Hallo Ruben,

het meetwieltje moet schoon zijn, anders komen er vreemde waarden naar boven, aangezien ik in 4 verschillende besturingsprogramma's ijk, zie ik afwijkende snelheidspatronen, tov. andere programmatuur en zie dat er iets niet klopt, bij mij zijn de snelheidsmetingen in Windigipet met de Marion Zeller mits het wieltje schoon is betrouwbaar.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
OK, dan even een reactie van mij,
is het nu nodig om in verschillende pakketten te ijken en daaruit verschillen te concluderen? Als er geijkt wordt in iTrain en het heeft een ander resultaat dan in bvb Windigipet dan heeft dat toch geen invloed op het uiteindelijk resultaat? Het pakket houd toch alleen maar rekening met de ijkgegevens die zijn verkregen in de software. Als stap 50 bij het enen pakket 50km is en in een ander pakket 75km so what? je geeft in je software op dat de loc 50 km/h mag rijden, dan zal de soft toch zelf de snelheid regelen. Of dat decoderstap 50 of 60 of 35 is doet er niet toe. Dat de wielen zuiver moeten zijn akkoord, maar welke snelheid er geregistreerd wordt bij een bepaalde stap heeft volgens mij geen invloed op het resultaat. Wel zal je nooit mogen mengen in de manieren van ijken, dus ofwel met de Zeller ofwel op het ijkspoor.
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Hallo,

verschillende pakketten, ijken op andere stappen, heb het ooit in Excel gezet, nadat ik op mijn CS1 scherm in verschillende programma's liet ijken, bijna allen hielden hiervoor andere decoderstappen aan, daarom niet zonder meer te kopiƫren, zonder alles in een grafiek te zetten, inderdaad ijken doe je alleen automatisch door geen snelheden handmatig in te vullen, ijkgrafieken die verschillende programmatuur aangeven, zijn natuurlijk wel naast elkaar te houden, en zouden naast elkaar geen rare verschillen moeten laten zien,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Snellheidsmeting locomotieven Marion Zeller
Ik heb nu de  " speedcat-plus " gekocht en met een schuine opstelling van de rollenbank, werkt het prima.
De hardware wordt zonder problemen herkend en er zijn geen haperingen.
De snelheidsmeting verloopt vlekkeloos en de koppeling met iTrain is geweldig.
Heel wat anders dan dat hakkelen voorheen.
Voor mij is het probleem opgelost  :-)